پنجشنبه 2 خرداد 1387

گزارش ارديبهشت ماه فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در مورد نقض گسترده حقوق بشر در ايران

فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی

گزارش ماهانه(ارديبهشت ۱۳۸۷) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران

نهادهای مدافع حقوق بشر !
ايرانيان مدافع حقوق بشر !

در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم:

بين المللی:
۱ ـ نمايندگان پارلمان اروپا با انتشار بيانيه ای نسبت به افزايش اعدامها در ايران ابراز نگرانی کردند. نمايندگان پارلمان اروپا در بيانيه خود سرکوب جامعه مدنی در ايران، از جمله فعالان حقوق زنان فعال در کمپين يک ميليون امضا را محکوم کرده اند. اين نمايندگان همچنين از مجلس و دولت ايران خواسته اند قوانين تبعيض آميز نسبت به زنان را که آنها را از دست يابی به مقامات بالای دولتی و انتساب به مقام قضاوت و حقوق برابر در زمينه ازدواج، طلاق، حضانت فرزندان، ارث و شهادت محروم می کند، تغيير دهند. علاوه بر اين پارلمان اروپا مجازات مرگ را در کل شديدا محکوم کرده و خواستار تعليق فوری اعدام در ايران شده است. در پايان اين بيانيه از شورا و کميسيون اروپا خواسته شده است که وضعيت حقوق بشر در ايران را زير نظر داشته باشند، و در پايان سال ۲۰۰۸ گزارشی به پارلمان ارائه دهند.(بی بی سی ۶/۲/۸۷)

۲ ـ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه(OMCT) با انتشار بيانيه ای مشترک مراتبط نگرانی عميق خود را نسبت به صدور محکوميتهای زندان برای نسرين افضلی، ناهيد جعفری و زينب پيغمبرزاده از فعالان جنبش زنان اعلام کردند. در اين بيانيه آمده است: بيش از ۱۰۰ تن از فعالان حقوق زنان دستگير شده، مورد بازجويی قرار گرفته يا طی دو سال گذشته محکوم شده اند و اينکه دولت با مقرر کردن وثيقه های هنگفت برای آزادی آنان بيش از يک ميليون يورو دريافت کرده است. در اين بيانيه از جمهوری اسلامی ايران خواسته شده تا بر اساس عهد نامه های بين المللی حقوق بشر عمل کند. تحت هر شرايطی سلامت روحی و جسمانی نسرين افضلی، ناهيد جعفری و زينب پيغمبرزاده را تضمين کنند. اطمينان دهند که دادگاه تجديد نظر آنها کاملا بی طرف و واجد صلاحيت خواهد بود تا بدين ترتيب از آنان رفع اتهام گردد.بعلاوه کاملا مشخص است که اين اتهامات خودسرانه به دليل فعاليتهای آنها در زمينه حقوق زنان است. اطمينان دهند که هرگونه اتهام خودسرانه در قبال تمامی مدافعان حقوق زنان که در کمپين" يک ميليون امضا" نيز فعاليت دارند رفع خواهد شد. هرچه سريعتر به هرگونه اقدام تهديد آميز و آزار دهنده حتی در سطوح قضايی در قبال تمامی مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند. به مواد اعلاميه مدافعان حقوق بشر تصويب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل در ۹ دسامبر ۱۹۹۸ احترام گذاشته و آن را رعايت کنند. بطور کلی تحت هر شرايطی اطمينان دهند که مفاد حقوق بشر و آزاديهای اصلی در ايران مطابق با اعلاميه جهانی حقوق بشر و ديگر عهد نامه های بين المللی و منطقه ای که ايران نيز آنها رابه رسميت شناخته رعايت خواهند شد.(عصر نو ۷/۲/۸۷)

۳ ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای دستگيری خودسرانه مسعود رفيعی طالقانی روز نامه نگار سرويس سياسی روزنامه "فرهنگ آشتی"را محکوم نمود و اعلام کرد مسعود رفيعی طالقانی به ليست ده روزنامه نگار زندانی در بزرگترين زندان خاور ميانه برای روزنامه نگاران اضافه شد و اقدامات غير قانونی هيئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی در سرکوب مطبوعات ادامه دارد و اين ارگان جانشين دستگاه قضايی شده است. متاسفانه سانسور، دستگيری خودسرانه و صدور آرای محکوميت ناعادلانه به امر روزمره رسانه ها در ايران تبديل شده است. مقامات مسئول ايران بايد به اين اقدامات خودسرانه وغير قانونی پايان دهند. ۲۵ فروردين ماموران امنيتی لباس شخصی به منزل مسعود رفيعی طالقانی مراجعه و پس از بازرسی منزل وسايل کار و مدارک شخصی وی را ضبط کرده و اين روزنامه نگار را به محلی نامعلوم منتقل کردند.(گزارشگران بدون مرز ۹/۲/۸۷)

۴ ـ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه(OMCT) با انتشار بيانيه ای مشترک خطاب به مقامات ايران در رابطه با صدور حکم زندان برای پروين اردلان و رضوان مقدم اعتراض کردند. در اين بيانيه از مقامات ايران خواسته شده: تحت هرشرايطی سلامت روحی و جسمانی خانم رضوان مقدم و خانم پروين اردلان و تمامی اعضای کمپين يک ميليون امضاء را تضمين کنند. اطمينان دهند که دادگاه تجديد نظر خانم مقدم و خانم اردلان کاملا بی طرف و عادلانه برگزار خواهد شد. اطمينان دهند که هرگونه اتهام خودسرانه در قبال تمامی مدافعان حقوق زنان که در کمپين يک ميليون امضاء نيز فعاليت دارند رفع خواهد شد. هرچه سريعتر به هرگونه اقدام تهديد آميز و آزار دهنده، حتی در سطوح قضايی، در قبال تمامی مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند. به مواد اعلاميه مدافعان حقوق بشر، تصويب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل در ۹ دسامبر ۱۹۹۸ احترام گذاشته و آن را رعايت کنند. بطور کلی تحت هرشرايطی اطمينان دهند که مفاد حقوق بشر و آراديهای اصلی در ايران مطابق با اعلاميه جهانی حقوق بشر و ديگر عهدنامه های بين المللی و منطقه ای که ايران نيز آنها را به رسميت شناخته رعايت خواهد شد.(اخبار روز ۱۵/۲/۸۷)

۵ ـ سازمان عفو بين الملل با انتشار اعلاميه ای از مقامات ايران خواست تا اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی را متوقف کند. اين سازمان در آخرين گزارش خود اعلام کرد که از سال ۱۹۹۹ جهموری اسلامی بيش از هر کشور ديگری حکم اعدام را در قبال مجرمان کودک اجرا کرده است. همچنين اتحاديه اروپا با صدور بيانيه ای از مقامات دولت ايران درخواست کرد تا حکم اعدام بهنود شجاعی متوقف شود. در بيانيه اروپا آمده است: مجازات مرگ اين نوجوان در تناقضی با تعهدات و وظايف جمهوری اسلامی به خصوص پيمان بين المللی حقوق مدنی و سياسی کنوانسيون حقوق کودکان است که در هر دو به وضوح اعدام افراد زير ۱۸ سال ممنوع شده است.(روز ۱۶/۲/۸۷)

۶ ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه ای از مقامات ايران درخواست کرد سرکوب وب نگاران فمينيست و مدافعان حقوق زنان را متوقف کند. از آغاز سال جاری بسياری از آنها به زندان و شلاق محکوم شده اند. پروين اردلان وب نگار سايت "تغيير برای برابری" به دو سال زندان تعليقی محکوم شده است. گزارشگران بدون مرز اعلام می کند:"اينتر نت تنها وسيله خواسته های مدافعان حقوق زنان در عرصه های عمومی و جامعه است. اما سايت های مدافع حقوق زنان هدف سانسور و مسدود سازی و وب نگاران فمينيست قربانی آزار و اذيت مدام قضايی، امنيتی قرار می گيرند. ما از مسئولان جمهوری اسلامی می خواهيم به اين سرکوب پايان دهند."گزارشگران بدون مرز" ياد آور می شود که ايران يکی از سرکوبگرترين کشورهای خاورميانه در عرصه اينتر نت است و در ليست کشورهای "دشمنان اينترنت" در جهان قرار دارد". ايران همچنين در رده بندی آزادی مطبوعات در کشورهای جهان از ميان ۱۶۹ کشور در رده ۱۶۶ قرار دارد.(گزارشگران بدون مرز ۱۷/۲/۸۷)

۷ ـ نمايندگان پارلمان اروپا با اکثريت قاطع، گزارش سال ۲۰۰۷ خود را پيرامون وضعيت حقوق بشر در جهان تصويب کردند. اين گزارش، درخواست سازمان ملل برای تعليق حکم اعدام در جهان به عنوان حرکتی مثبت استقبال کرده است. نمايندگان پارلمان اروپا نگرانی عميقشان را از نقض مداوم حقوق بنيادی در ايران، خصوصا آزادی بيان و تجمعات بيان کرده اند. آنها همچنين صدور فزاينده احکام اعدام و دستگيری هزاران مرد و زن را به جرم"رفتارهای غير اخلاقی"، محکوم کرده اند. نمايندگان پارلمان اروپا از دولت ايران خواسته اند، گفتگوهايش با اتحاديه اروپا را پيرامون مسئله حقوق بشر از سر گيرد.(بی بی سی ۱۹/۲/۸۷)

۸ ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای اعلام کردند: عماالدين باقی روز نامه نگار و فعال حقوق بشر برای چندمين بار در اثر عارضه عصبی در درمانگاه زندان اوين بستری شد. در اين بيانيه آمده است:"ما خواهان آزادی فوری عماالدين باقی هستيم. بيماری وی به وضوح در زندان تشديد شده است. ما مقامات مسئول ايران را فرا می خوانيم که به گونه ای عمل کنند که جان اين روزنامه نگار با خطر مواجه نشود. هشدار می دهيم مسئوليت بروز هر حادثه ناگوار به عهده مقامات قضايی ايران است". نامبرده به علت انجام مصاحبه ای در سال ۸۵ که در آن از حقوق زندانيان دفاع کرده بود، با شکايت رئيس بازرسی ويژه دادسرای مرکز، در شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب محاکمه شد. وی از زندان اوين به دادگاه انقلاب منتقل شده بود.(گزارشگران بدون مرز ۲۵/۲/۸۷)

اخبار دانشجويی:
۹ ـ سه دانشجوی دختر يک دانشگاه در آذربايجان شرقی توسط يک فرد مسئول درحراست دانشگاه، يک استاد مسئول آزمايشگاه و يک راننده سرويس دانشگاهی در تبريز مورد تجاوز قرار گرفتند. سه دانشجوی دختر از ترس بی آبرويی، اخراج و تهديد مسئولان حراست حاضر به شکايت از عاملان اين حادثه نيستند.(دسترنج ۲۹/۲/۸۷)

۱۰ ـ پروانه خليلی دانشجوی ترم ششم رشته گياه پزشکی دانشگاه لرستان در پی بروز حادثه برق گرفتگی و نبود امکانات پزشکی و آمبولانس در خوابگاه در گذشت.(امير کبير ۲۹/۲/۸۷)

دانشجويان: بازداشت شده
۱۱ ـ آرش کريمی دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه ايلام توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.
(ادوار نيوز ۹/۲/۸۷)

۱۲ ـ مجتبی باستانی دانشجوی سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نادر غفاری از دوستان وی توسط ماموران امنيتی بازداشت شدند.(کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر ۲۶/۲/۸۷)

۱۳ ـ فرشاد دوستی پور فعال دانشجويی دانشگاه بوعلی سينای همدان چهار روز پيش توسط نيروهای امنيتی استان ايلام بازداشت شد. نامبرده در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران از سوی دانشجويان کرد زبان سخنرانی کرده و به همين دليل در زندان اوين در بازداشت بود و سپس با قرار وثيقه از زندان آزاد شد. يکی از پزشکان ايلام که فرشاد دوستی پور عضو کميسيون دفاع از حقوق اقليتها ی دفتر تحکيم وحدت برای بيماری ريوی اش به او مراجعه می کرد، گفت: پس از حبس حدود ۲ ماهه ی اين فعال دانشجويی در زندان اوين، وی به بيماری شديد ريوی دچار شده است و می بايد تحت نظارت شديد پزشکی باشد. اين پزشک خواست که نامش اعلام نشود. تاکيد کرد: وضعيت سلامت ريوی فرشاد دوستی پور بحرانی است. گفته می شود نامبرده توسط اطلاعات سپاه پاسداران ايلام بازداشت شده است. (دسترنج ۲۹/۲/۸۷)


توقيف سايتها و نشريات دانشجويی:
۱۴ ـ نشريه دانشجويی "ايرانشهر" به مدير مسئولی اکرم شيخ پور بدليل انتشار مطالبی در مورد زنان و مشکلات آزادی زنان در ايران به اتهام توهين به مقدسات تحت فشار نمايندگی ولی فقيه و حراست دانشگاه رازی بدستور کميته ناظر بر نشريات دانشجويی دانشگاه رازی کرمانشاه توقيف شد.(امير کبير ۳/۲/۸۷)

۱۵ ـ امتياز ماهنامه"پاتوق" که از سوی تعدادی از دانشجويان دانشکده خبر انتشار می يافت بدستور رئيس دانشگاه لغو گرديد. لازم به يادآوری است که احمدزاده کرمانی ۲۹ ساله رئيس دانشکده خبر فارغ التحصيل دانشگاه امام صادق و دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه آزاد است.(ادوار نيوز ۶/۲/۸۷)

۱۶ ـ نشريه دانشجويی"طاق بستان" به مدير مسئولی اشکان مسيبيان پس از انتشار ۲ شماره به اتهام نشر اکاذيب با شکايت حراست دانشگاه بدستور کميته ناظر بر نشريات دانشجويی برای مدت ۳ ماه به تعليق از فعاليت محکوم شد.(امير کبير ۱۲/۲/۸۷)

۱۷ ـ نشريه دانشجويی"شاليزار" که از سال ۸۴ توسط تعدادی از دانشجويان در دانشگاه گيلان منتشر می شد، بدستور کميته ناظر بر نشريات دانشجويی دانشگاه توقيف گرديد. شاليزار بصورت ماهانه و در ۲۴ صفحه بصورت مرتب منتشر می شد و هر ساله به مناسبت روز جهانی زن، روز جهانی کارگر و روز جهانی کودک ويژه نامه هايی را منتشر می کرد.(تغيير برای برابری ۲۰/۲/۸۷)

۱۸ ـ مامورين حراست دانشگاه يزد مانع پخش نشريه دانشجويی"انديشه سبز" شدند و نشريات را با خود بردند. اين مامورين مدتی پيش نيز مانع پخش نشريه دانشجويی"پرومته" به مدير مسئولی فرخ باستانی شده بودند و نشريات را با خود برده بودند. ماموران امنيتی با تلفن به خانواده های اين دانشجويان اعلام کرده اند که اگر فرزندان شان از مدير مسئولی نشريات کناره گيری نکنند بازداشت خواهند شد.(امير کبير ۲۲/۲/۸۷)

۱۹ ـ دو سايت خبری تحليلی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اراک توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فيلتر شدند.(آفتاب ۲۶/۲/۸۷)

۲۰ ـ امتياز نشريه دانشجويی"ياغيش" به مدير مسئولی حسين اسداللهی پس از انتشار يک شماره به حکم کميته ناظر بر نشريات دانشجويی دانشگاه اروميه لغو گرديد. همچنين نشريه دانشجويی"سهند" به مدير مسئولی اميد هاشمی توقيف شد. در ضمن هشتمين شماره نشريه دانشجويی"بولود" توسط ماموران حراست دانشگاه آزاد مهاباد جمع آوری شد.(ساوالان سی ۲۸/۲/۸۷)

۲۱ ـ نشريات دانشجويی"هوال" و "نيسير" که توسط دانشجويان دانشگاه رجايی منتشر می شد به حکم کميته ناظر بر نشريات دانشجويی توقيف شدند.(اعتماد ۲۹/۲/۸۷)

۲۲ ـ سايت خبری امير کبير به علت درج خبری مبنی بر فشارهای وارده به قاضی دادگاه تجديد نظر جهت تائيد حکم حبس ۳ دانشجوی بيگناه دانشگاه امير کبير برای چهارمين بار فيلتر شد.(امير کبير ۲۹/۲/۸۷)

دانشجويان: احضار و بازجويی
۲۳ ـ محمد هاشمی وعلی عزيزی اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت جهت محاکمه به دادگاه احضار شدند. (امير کبير ۴/۲/۸۷)

۲۴ ـ دوازده نفر از دانشجويان دانشگاه تهران بنامهای اميد حسنی، امجد کرد نژاد، ميلاد چگينی، محسن ذاکری، محمد وريا عبداللهی، يونس توانا راد، بهزاد گرمرودی، امير فلاح، موسی عظيمی مهر، بهمن گلچين، سلمان يزدان پناه و رضا نگهداری جهت بازجويی به کلانتری احضار شدند.(امير کبير ۴/۲/۸۷)

۲۵ ـ يونس مير حسينی دانشجوی سال سوم رشته حقوق دانشگاه شيراز به اتهام اقدام عليه امنيت ملی جهت محاکمه به دادگاه انقلاب شيراز احضار شد. نامبرده در ۱۴ آذر بازداشت و در ۲۸ آذر سال گذشته با قرار وثيقه ۲۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد. طی دو ماه سال گذشته بيش از ۵۰ نفر از دانشجويان دانشگاه شيراز به کميته های انضباطی و يا دادگاهها احضار شده اند.(امير کبير ۱۹/۲/۸۷)

۲۶ ـ مجيد توکلی دانشجويی که از ۱۹ ارديبهشت سال قبل در زندان بسر می برد، بعنوان مدير مسئول نشريه دانشجويی توقيف شده"خط صفر" به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی با شکايت معاونت اطلاعات قرار گاه ثارالله سپاه پاسداران در شعبه ۹ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت بدون حضور وکيل مورد بازجويی قرار گرفت.(امير کبير ۲۰/۲/۸۷)

۲۷ ـ رضا عرب، مهدی داوديان، ميلاد حسينی کشتان، آرنوش ازرحيمی و سياوش صفوی اعضای هيئت موسس انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه مازندران جهت بازجويی به کميته انضباطی احضار شدند. همچنين عادل اسلامی دبير شورای صنفی دانشکده علوم و محمد فکری مدير مسئول نشريه دانشجويی"رويداد" جهت بازجويی به کميته انضباطی احضار شدند.(امير کبير ۲۵/۲/۸۷)

۲۸ ـ امين نظری دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه همدان به اتهام ايجاد اخلال جهت بازجويی به کميته انضباطی احضار شد.( خبرنامه بوعلی سينا ۳۱/۲/۸۷)

دانشجويان: صدور قرار وثيقه
۲۹ ـ اردشير کريمی خياوی دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی اردبيل و مدير مسئول نشريه دانشجويی"خزر" پس از ۳ هفته بازداشت با قرار وثيقه ۳۰ ميليون تومانی بطور موقت از زندان اردبيل آزاد شد. (امير کبير ۱۱/۲/۸۷)

۳۰ ـ پيمان پيران از فعالان طيف چپ پس از ۵ ماه بازداشت و تحمل سلولهای انفرادی و شکنجه با وثيقه ۸۰ ميليون تومانی از بند ۳۵۰ زندان اوين آزاد شد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۲/۲/۸۷)

دانشجويان: احکام صادر شده
۳۱ ـ پيمان انجيدنی دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه سهند تبريز در کميته انضباطی به يک ترم محروميت از تحصيل با احتساب در سنوات محکوم شد.(ادوار نيوز ۲/۲/۸۷)

۳۲ ـ بدستور رئيس حراست دانشگاه سوره از ادامه تحصيل سهيل آصفی جلوگيری بعمل آمد. سهيل آصفی روزنامه نگار سال گذشته پس از ۶۰ روز بازداشت با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات معروف به بند ۲۰۹ زندان اوين آزاد شد. رئيس حراست دانشگاه حق تحصيل وی را منوط به نامه و مجوزی از سوی وزارت اطلاعات يا دادستانی انقلاب عنوان کرده است.(ادوار نيوز ۱۴/۲/۸۷)

۳۳ ـ اکبر پاشايی دانشجوی دانشگاه اروميه به اتهام همکاری با نشريه"اويانيش" و دعوت مردم به شرکت در تظاهرات خرداد ۸۵ در شعبه ۱۰ دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربی به يکسال حبس تعليقی محکوم شد. (ساوالان سسی ۱۴/۲/۸۷)

۳۴ ـ زهرا توحيدی، عليرضا خوشبخت داوطلبين آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم سياسی، مرتضی حسين زاده داوطلب آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی و يحيی صفی آريان داوطلب آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشجويان محروم از تحصيل در دوره کارشناسی ارشد در سال ۸۶ طی نامه ای خطاب به محمد مهدی زاهدی وزير علوم، تحقيقات و فن آوری خواستار دريافت کارنامه شرکت در آزمون کارشناسی ارشد خود شدند.(امير کبير ۱۶/۲/۸۷)

۳۵ ـ ميثم فرخ روز، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی خواجه نصيرالدين طوسی و مدير مسئول نشريه دانشجويی"داروگ" به يک ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات و محروميت از تسهيلات رفاهی دانشگاه محکوم شد. نشريه"داروگ" قبلا بدستور کميته ناظر بر نشريات دانشجويی توقيف گرديد. همچنين سه دانشجوی ديگر به کميته انضباطی احضار شدند.(ادوارنيوز ۲۰/۲/۸۷)

۳۶ ـ پگاه حمزه ای، مارال لطيفی،ميلاد عزيزی، مرتضی مساکنی و رضا زاده دانشجويان دانشگاه تهران به دليل شرکت در تريبون آزاد حمايت از دانشجويان زندانی در کميته انضباطی به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند. همچنين دو دانشجوی ديگر که نمی خواهند اسمی از آنها برده شود به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند. حسام سلامت،رضا قاضی نوری و رضايی نيا در کميته انضباطی به توبيخ کتبی محکوم شدند. شيوا مجيدزاده و رضا علی نيا در انتظار حکم بسر می برند.(آفتاب ۲۱/۲/۸۷)

۳۷ ـ علی شجاعی دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه هرمزگان، به حکم مقامات دانشگاه حق ورود به خوابگاه دانشجويی را ندارد.(امير کبير ۲۲/۲/۸۷)

۳۸ ـ کاوه رضايی شيرازی، فعال سياسی ـ دانشجويی دانشگاه همدان در پی احکام تعليقی متوالی صادره از سوی کميته انضباطی، حکم اخراج قطعی و معافيت تحصيلی دريافت کرد.(خبر نامه بوعلی سينا ۲۳/۲/۸۷)

۳۹ ـ آرش خاندل عضو اسبق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه لرستان و از بازداشت شدگان ۱۸ تير ۸۶ در محل دفتر سازمان ادوار تحکيم وحدت، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنيت کشور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعليقی محکوم شد. نامبرده در تير ماه به مدت يک ماه در بازداشت بسر برد و سپس با قرار وثيقه ۱۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.(ادوار نيوز ۲۴/۲/۸۷)

۴۰ ـ پس از برگزاری تريبون آزاد "در حسرت عدالت" در اعتراض به صدور حکم ناعادلانه برای ۳ ترم دانشجوی در بند دانشگاه امير کبير، ۲۰ نفر از دانشجويان به کميته انضباطی احضار شدند. سجاد ويس مرادی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان به دو ترم محروميت از تحصيل با احتساب سنوات محکوم شد. وی پيش از اين نيز به علت شرکت در مراسم و تريبون آزادی به دو ترم محروميت از تحصيل با احتساب سنوات و محروميت از تسهيلات رفاهی تا پايان تحصيل محکوم شده بود.(امير کبير ۲۴/۲/۸۷)

۴۱ ـ احمد توکلی دانشجوی مجازی دانشگاه خواجه نصير الدين طوسی و مدير مسئول وبلاگ"همکلاسی" در کميته انضباطی به منع موقت از تحصيل به مدت نيم سال تحصيلی بدون احتساب سنوات محکوم شد. اتهامات وی عبارتند از: راه اندازی وبلاگ دانشجويی، دعوت عمومی به تجمع دانشجويان مجازی در سازمان مرکزی، اقدام به برگزاری اردوی دانشجويی بدون هماهنگی با مسئولين دانشگاه، اقدام به جو سازی عليه حراست دانشگاه، توهين به دين اسلام و اهانت به حجاب خواهران دانشجو. همچنين يکی ديگر از دانشجويان به علت برگزاری اردوی دانشجويی به اخطار کتبی همراه با درج در پرونده محکوم شد.(ادوار نيوز ۲۷/۲/۸۷)

۴۲ ـ محمد دهقان دانشجوی دانشگاه بوعلی سينای همدان و مدير مسئول نشريه دانشجويی"فرياد سکوت" به اتهام توهين به دولت، توهين به شورای نگهبان و تشويق دانشجويان به تحريم انتخابات مجلس هشتم، در کميته انضباطی به يک ترم تعليق از تحصيل محکوم شد.(دسترنج ۲۷/۲/۸۷)

۴۳ ـ علی نيکو نسبتی مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت به علت شرکت در تجمع ۳۰ مهر ۸۶ در دانشگاه امير کبير به اتهام اخلال در نظم عمومی با شکايت مدعی العموم در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی تهران به ۵ ماه زندان و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد. به علت فقدان سابقه کيفری متهم حکم فوق به پرداخت ۵۰۰۰۰۰ تومان جريمه نقدی بدل از حبس و شلاق تبديل گشت. نامبرده آبان سال گذشته توسط نيروهای امنيتی به مدت ۳۰ روز در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين (بند مربوط به وزارت اطلاعات) در بازداشت بسر برد و سپس با قرار وثيقه از زندان آزاد شد.(امير کبير ۳۰/۲/۸۷)

توقيف کردن فيلم و کتاب:
۴۴ ـ فيلم های"آن جا" به کارگردانی رضا کاهانی و "آتشکار" به کارگردانی امير يوسفی از کارگردانان جوان و مستقل سينمای ايران در آخرين نشست شورای نظارت و ارزشيابی سينمای ايران، قابل نمايش تشخيص داده نشد و موفق به دريافت پروانه نمايش نشدند. اين دو فيلم در جشنواره فيلم فجر هم پذيرفته نشدند.
(بی بی سی ۱۷/۲/۸۷)

۴۵ ـ پيش از برگزاری بيست و يکمين نمايشگاه کتاب در تهران، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران اعلام شد که تنها کتابهايی می توانند در بيست و يکمين نمايشگاه کتاب عرضه شوند که پس از سال ۸۲ منتشر شده باشند. در ۳ روز اول نمايشگاه ۳۰۰ کتاب از نمايشگاه جمع آوری و حذف شدند. تمامی اين کتابها با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده بودند. در روزهای بعد ۹ اثر صادق هدايت، ۳ اثر صادق چوبک، کتابهای جامعه مدنی، مبارزه مدنی اثر جين شارپ، کتابهای مهاتماگاندی و مارتين لوتر کينگ و قدرت مبارزه عاری از خشونت اثر مری کينگ نيز به اتهام آموزش"انقلاب مخملين" از نمايشگاه کتاب تهران حذف شدند. در روزهای ميانی نمايشگاه کتابهای شيطان و دوشيزه اپريم نوشته پائولوکوئيلو ، اوالونا اثر ايزابل آلنده، انحرافات اخلاقی سياستمداران جهان نوشته کری سيگريو و زن عجم خوبه يا تی.ان.تی نوشته فرخنده حاجی زاده از نمايشگاه حذف و جمع آوری شدند. همچنين ۱۶ کتاب از بخش زبانهای لاتين و يک کتاب از بخش زبان عربی جمع آوری شدند. صفار هرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی طی مصاحبه ای با خبر نگار تلويزيون دولتی ايران اعلام کرد"فقط حدود ۱۰ درصد کتابهای منتشر شده مشکل حاد دارند.(راديو فردا ۲۰/۲/۸۷)

فيلتر کردن سايتهای خبری، جلوگيری از برگزاری مراسم و منحل کردن نهادهای مدنی:
۴۶ ـ سخنرانی محمد عليخانی نماينده قزوين در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه پيام نور قزوين بدستور مقامات دانشگاه لغو گرديد.(دسترنج ۱/۲/۸۷)

۴۷ ـ سخنرانی عبدالرضا تاجيک روزنامه نگار و عليرضا صرافی از مدافعان حقوق قوميت ها در دانشگاه صنعت نفت آبادان به دليل مخالفت مسئولان امنيتی لغو شد.(نوروز ۲/۲/۸۷)

۴۸ ـ سخنرانی خشايار ديهيمی در دانشکده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه تهران لغو گرديد. ديهيمی در ادامه سلسله نشست های نگاه امروز در زمينه فلسفه و ادبيات قرار بود به موضوع دروغ بپردازد.(اعتماد ۵/۲/۸۷)

۴۹ ـ سخنرانی دکتر احمد زيدآبادی دبير کل سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی و عضو هيئت رئيسه انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران با موضوع آزادی مطبوعات دردانشگاه زنجان لغو گرديد.(ادوار نيوز ۹/۲/۸۷)

۵۰ ـ در ادامه فشارهای وارده بر انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه هرمزگان، بدستور مقامات دانشگاه دفتر اين انجمن پلمپ شد.(امير کبير ۱۲/۲/۸۷)

۵۱ ـ سخنرانی بابک احمدی در دانشکده علوم سياسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی واقع در شهرک غرب درباره"زيبايی شناسی چپ از نظر انديشه انتقادی" بدستور مقامات دانشگاه لغو گرديد.(اعتماد ۱۶/۲/۸۷)

۵۲ ـ کنسرت شهرام ناظری در شهر يزد بدستور مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو گرديد. برگزار کننده اين کنسرت موسسه فرهنگی حضرت جواد الائمه بود.(ايسنا ۲۵/۲/۸۷)

۵۳ ـ ماموران امنيتی و انتظامی از حضور اعضای نهضت آزادی ايران بر سر مزار آيت الله طالقانی جلوگيری بعمل آوردند. مقامهای امنيتی با برگزاری مراسم سالگرد تاسيس نهضت آزادی ايران مخالفت کردند. سال گذشته نيز مانع برگزاری کنگره اين تشکل شدند. همچنين مراسم بزرگداشت درگذشت مهندس مهدی بازرگان در بهمن ماه و دکتر يدالله سحابی در فروردين ماه بدستور مقامات امنيتی لغو گرديد.(ادوار نيوز ۲۷/۲/۸۷)

۵۴ ـ به علت تهديدات امنيتی مناظره شادی صدر فعال جنبش زنان و وکيل دادگستری با حجت الاسلام رازينی مسئول دفتر نمايندگی نهاد رياست جمهوری در دانشگاه بوعلی سينا لغو گرديد. اين مناظره قرار بود در ارتباط با حقوق زنان توسط"انجمن علمی فقه و حقوق دانشگاه بوعلی سينا" برگزار شود. محمد علی عزيزی دبير انجمن ذکر شده از سوی معاون دانشجويی و فرهنگی دانشگاه تهديد شده بود در صورت برگزاری مناظره به کميته انضباطی احضار خواهد شد.(خبر نامه بوعلی سينا ۲۹/۲/۸۷)

مطبوعات: توقيف شده
۵۵ ـ سايت "فرارو" فيلتر شد. هنوز مشخص نيست که دستور فيلترينگ اين سايت را چه نهادی به شرکت مخابرات ابلاغ کرده است.(اعتماد ملی ۱/۲/۸۷)

۵۶ ـ وبسايت کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر، که به انعکاس گزارش های مربوط به نقض حقوق بشر در ايران می پردازد، برای دومين بار فيلتر شد.(کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر ۱/۲/۸۷)

۵۷ ـ هفته نامه"پيغام بروجرد" با شکايت وزارت فرهنگ و ارشاد سالامی به حکم دادسرای عمومی وانقلاب بروجرد توقيف گرديد. اين نشريه در آخرين شماره خود مطلبی را از پسر امام جمعه شهر بروجرد منتشر کرده بود که از سوی مسئولان تحريک آميز و تفرقه افکنانه و همچنين اهانت به مردم تلقی شده است. ۲۲ نشريه از آغاز سال نو ميلادی در ايران توقيف شده اند.(گزارشگران بدون مرز ۹/۲/۸۷)

۵۸ ـ عيسی سحر خيز مدير کل اسبق مطبوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت خاتمی در ميز گردی با عنوان "مرثيه ای بر يک رويا" با موضوع"بررسی وضعيت مطبوعات در کشور با محوريت بررسی توقيف نشريات" در انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران گفت: از سال ۷۹ تاکنون ۱۷۰ نشريه توقيف گرديده است. وی افزود: مشکل اين است که نمی دانيم ميدان مين فضای مطبوعاتی و خط قرمز ها کجاست و اگر بدانيم، آنها را رعايت می کنيم.(ايسنا ۱۱/۲/۸۷)

۵۹ ـ مجوز روزنامه"خوب انديش" به مدير مسئولی هومن خلج هدايتی با شکايت مدعی العموم در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران لغو گرديد و مدير مسئول به پرداخت دو ميليون تومان جزای نقدی محکوم شد.
(ايسنا ۳۰/۲/۸۷)

مطبوعات: بازجويی روزنامه نگاران
۶۰ ـ حميد عطريانفر مدير عامل شرکت "پيوند سليم" که صاحب امتياز هفته نامه"شهروند امروز" است، به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی با شکايت مدعی العموم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مورد بازجويی قرار گرفت.(۸/۲/۸۷)

مطبوعات: احضار روزنامه نگاران
۶۱ ـ کيوان صمصمی بهبهانی مدير مسئول ماهنامه توقيف شده "نامه" جهت محاکمه به دادگاه کيفری استان تهران احضار شد.(ادوار نيوز ۴/۲/۸۷)

۶۲ ـ الياس حضرتی مدير مسئول روزنامه "اعتماد" به اتهام تبليغ عليه نظام، انتشار مطالب خلاف واقع، انتشار مطالب خلاف عفت عمومی، استفاده ابزاری از تصاوير زن و تحريک، تشويق و تحريص افراد به ارتکاب اعمالی عليه امنيت، حيثيت و منافع جمهوری اسلامی ايران با شکايت مدعی العموم ، معاون وقت رئيس کل دادگستری استان تهران، شهرداران وقت مناطق يک، سه، پنج،شهردار وقت کرج، شرکت مخابرات ايران و نماينده حقوقی پليس تهران بزرگ جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شد.(ايسنا ۸/۲/۸۷)

۶۳ ـ مدير مسئول روزنامه جوان جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شد.(ايسنا ۹/۲/۸۷)

۶۴ ـ کاوه اشتهاردی مدير مسئول روزنامه "ايران" با شکايت دانشگاه آزاد اسلامی جهت بازجويی به شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد.(کيهان ۹/۲/۸۷)

۶۵ ـ مهدی فضائلی مدير عامل سابق خبرگزاری"فارس" به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی با شکايت مدعی العموم، وزارت اقتصاد و دارايی، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان نظام پزشکی جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شد.(ايسنا ۱۰/۲/۸۷)

۶۶ ـ روزبه امير ابراهيمی، اميد معماريان، شهرام رفيع زاده و جواد تميمی متهمان پرونده موسوم به وبلاگ نويسان جهت محاکمه به مجتمع قضايی بهشتی احضار شدند. اين روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان در سال ۸۳ مدت چند ماهی در بازداشت بودند و سپس با قرار وثيقه از زندان آزاد شدند. اتهام اين وبلاگ نويسان عبارت است از: عضويت در جمعيت هايی که در داخل کشور با هدف بر هم زدن امنيت تشکيل گرديده است، فعاليت تبليغی عليه نظام مقدس جمهوری اسلامی، توهين به خامنه ای، نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی، اخلال در نظم و آسايش عمومی و .....(گويا ۲۷/۲/۸۷)

۶۷ ـ پنج نفر از خبرنگاران حوزه ميراث فرهنگی روزنامه های اعتماد، سرمايه، اعتماد ملی، کارگزاران و تهران امروز با شکايت سازمان ميراث فرهنگی جهت بازجويی به شعبه دوم دادگاه کارکنان دولت احضار شدند. مونا قاسيمانی، سحر افاضلی، سعيده اسلامی، محمد هادی انواری و خبرنگار حوزه ميراث فرهنگی تهران امروز به علت درج اخبار برکناری ها و انتصابها در سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری در زمان رياست اسفنديار رحيم مشايی به دادگاه احضار شدند.(روز ۲۹/۲/۸۷)

۶۸ ـ مديران مسئول نشريات"توسعه"،"ديروز ،امروز،فردا" و صبح آزادی جهت محاکمه به شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران احضار شدند.(ايسنا ۳۰/۲/۸۷)

۶۹ ـ حسين مختاريان مدير مسئول روزنامه توقيف شده"آزاد" به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و توهين با شکايت مدعی العموم ، شهرداری تهران و يک ارگان نظامی جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شد.(ايسنا ۳۱/۲/۸۷)

مطبوعات: بازداشت روزنامه نگاران
۷۰ ـ مسعود رفيعی طالقانی خبرنگار سرويس سياسی روزنامه"فرهنگ آشتی" يک هفته پيش توسط ماموران امنيتی در تهران بازداشت شد. ماموران منزل اين روزنامه نگار را پس از بازداشت مورد بازرسی قرار دادند. مسئولان دستگاه قضائی تاکنون در خصوص دليل بازداشت اين روزنامه نگار توضيحی ارائه نداده اند.(گويا ۲/۲/۸۷)

۷۱ ـ اميد رضا مير سيفی وبلاگ نويس و روزنامه نگار توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. چهار مامور امنيتی با مراجعه به منزل نامبرده با حکم بازرسی اقدام به تفتيش منزل و ضبط لوازم شخصی، کامپيوتر و ....نمودند و بدون هيچ گونه توضيحی وی را با خود بردند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۹/۲/۸۷)

مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران
۷۲ ـ مصطفی کزازی مدير مسئول روزنامه"صدای عدالت" به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيامک مدير خراسانی محاکمه شد.(ايسنا ۱/۲/۸۷)

۷۳ ـ مرتضی الويری مدير مسئول اسبق روزنامه"همشهری" به اتهام چاپ مطالب خلاف واقع، نشر اکاذيب، درج تصوير خلاف عفت عمومی، هجو و توهين نسبت به قوه قضائيه با شکايت مدعی العموم، معاونت اطلاعات نيروی انتظامی، نيروی زمينی ارتش، معاون وقت رئيس کل دادگستری استان تهران، بسيج و سپاه پاسداران در شعبه ۱۰۸۲ دادگاه عمومی تهران به رياست قاضی حسين حسينيان محاکمه شد.(ايسنا ۲۲/۲/۸۷)

۷۴ ـ مسعود حيدری مدير عامل سابق خبرگزاری توقيف شده"ايلنا" به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی، اضرار به غير و افتراء با شکايت وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت علوم، تحقيقات و فن آوری و رئيس دانشگاه صنعتی امير کبير در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران به رياست قاضی حسين حسينيان محاکمه شد. (ايسنا ۲۳/۲/۸۷)

۷۵ ـ مرتضی فلاح ميبدی مدير مسئول روزنامه توقيف شده"اقبال" به اتهام چاپ مطالب خلاف واقع، تبليغ عليه نظام ،ترويج مطالبی که به اساس نظام لطمه وارد می کند، تشويق افراد به ارتکاب اعمالی عليه امنيت کشور، استفاده ابزاری از تصاوير زن و ايجاد اختلاف ميان اقشار جامعه با شکايت مدعی العموم در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيامک مدير خراسانی بصورت غيابی محاکمه شد.(ايسنا ۲۹/۲/۸۷)

مطبوعات: احکام صادر شده توسط دادگاه ها
۷۶ ـ سيد محمد حسين دريا باری مدير مسئول هفته نامه"گويه" عباس خاتمی و رضا نوروزی از نويسندگان نشريه مذکور به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و جريحه دار کردن عفت عمومی با شکايت مدعی العموم در شعبه دوم دادگاه تجديد نظر استان قم و با تائيد ديوان عالی کشور به پرداخت ۴۵۰۰۰۰تومان جزای نقدی محکوم شدند.(ايسنا ۲۸/۲/۸۷)

اخبار مربوط به فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی:
۷۷ ـ کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه با پايان يافتن مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم طی اطلاعيه ای اعلام کرد: صرف نظر از مشکلات ساختاری و حقوقی نظام انتخاباتی در ايران و مستقل از ايرادات وارد به چگونگی برگزاری انتخابات مجلس هشتم در مرحله نخست(از جمله اعمال نظارت استصوابی، حمايت برخی از نهادهای ساخت قدرت از يکی از جناح های سياسی اصلی و به ويژه همسويی رسانه ملی و نيز نحوه شمارش آرا) کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه روند طی شده در مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم را در ادامه تخلفات و روند مخدوش و غير منصفانه مرحله نخست، انتخاباتی ناسالم، غير آزاد و ناعادلانه ارزيابی می کند. (ادوار نيوز ۱۸/۲/۸۷)

۷۸ ـ دادگستری همدان پس از گذشت دو ماه از صدور دستور ديوانعالی کشور برای انتقال پرونده دکتر زهرا بنی يعقوب به تهران همچنان اين پرونده را به تهران نمی فرستد. ابوالقاسم بنی يعقوب پدر زهرا می گويد: متهمان به قتل دخترش در زندان نيستند. زهرا بنی يعقوب ۲۷ ساله در حال انجام داوطلبانه طرح خدمات پزشکی برای مناطق محروم کشور بود، که در روز ۲۰ آبان ۸۶ به همراه نامزدش توسط ماموران ستاد امر به معروف بازداشت و پس از ۴۸ ساعت به شکل مشکوکی به قتل رسيد.(سرمايه ۲۶/۲/۸۷)

۷۹ ـ دکتر محمد جواد لاريجانی دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: در صحنه حقوق بشر موضع حقوق اسلامی را بايد مطرح کنيم، وی افزود: حقوق بشر در داخل کشور پرچم مبارزه با نظام شده که اين پرچم تقلبی است و آنهايی که اين پرچم را بدست گرفتند متقلبانه آن را در دست دارند. نامبرده گفت: اگر به ما بگويند چرا رجم می کنيد پاسخ ما به آنها حقوقی است، و سنگسار مخالف هيچ کدام از اسنادی که ما امضاء کرديم نيست. اشکالاتی که می گيرند اين است که سنگسار مصداق شکنجه است، نه تنبيه.(ايسنا ۲۶/۲/۸۷)

۸۰ ـ علی کريمی عضو تيم ملی فوتبال ايران به علت انتقاد از فدراسيون فوتبال، به حکم سازمان تربيت بدنی برای مدت ۲ سال از تيم ملی اخراج شد.همچنين باشگاههای ايرانی برای مدت ۲ سال حق جذب علی کريمی را ندارند. نامبرده در مصاحبه خود گفته بود:بدترين فدراسيون ۱۰ سال اخير فوتبال ايران را در اختيار داريم. در ۱۰ سالی که در تيم ملی بودم وضعيت را تا بدين حد ضعيف و بی برنامه نديده بودم.به نظر من نه تنها جلو نرفته ايم بلکه در حال پسرفت هم هستيم.(اعتماد ۳۱/۲/۸۷)

بازجويی فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی:
۸۱ ـ مهرداد کمانگر برادر فرزاد کمانگر معلم و فعال حقوق بشری که به اعدام محکوم شده و در زندان بسر می برد، توسط اداره اطلاعات شهرستان کامياران به مدت ۷ ساعت مورد بازجويی قرار گرفت. مهرداد کمانگر را بدليل پی گيری وضعيت برادرش تهديد به بازداشت کرده اند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۴/۲/۸۷)

۸۲ ـ امير عباس بنائی کاظمی فعال سياسی اهل تبريز به مدت ۵ ساعت در اداره اطلاعات تبريز مورد بازجويی قرار گرفت. وی سال گذشته پس از تحمل ۶ ماه زندان به شکل مشروط از زندان آزاد شد.(ساوالان سسی ۱۰/۲/۸۷)

احضار فعالين سياسی ، فرهنگی ، اجتماعی به دادگاهها:
۸۳ ـ شير کو جهانی اصل، عکاس، فيلمساز، روزنامه نگار و عضو مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به اتهام اقدام عليه امنيت ملی ، تشويش اذهان عمومی و مصاحبه با راديوهای بيگانه با شکايت اداره اطلاعات مهاباد جهت محاکمه به دادگاه انقلاب مهاباد احضار شد. نامبرده در پائيز سال ۸۵ پس از دهها روز بازداشت با قرار وثيقه از زندان آزاد گرديد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۷/۲/۸۷)

۸۴ ـ حدود ۵۰ نفر از فعالين سياسی آذربايجانی در شهر مياندوآب واقع در استان آذربايجان غربی بطور جداگانه به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجويی قرار گرفتند. بهبود قلی زاده ، جلال کودريلو ، داريوش عندليبيان، علی سلطانی، شاهين حسينی، شاهرخ فرامرزی، عين الله آهنگری ، مصطفی دولتخواه ، امير آقازاده، مرتضی لک بهکام محمدی و ولی الله ظهرابی تحت فشار قرار گرفته اند تا در مراسم دومين سالگرد اعتراضات مردمی اول خرداد شرکت نکنند.(ادوارنيوز ۳۱/۲/۸۷)

محاکمه فعالين سياسی ، فرهنگی ، اجتماعی به دادگاهها:
۸۵ ـ ليلا حيدری، عبدالله عباسی جوان، بهروز صفری، عليرضا متين پور، جليل غنی لو، يعقوب سالکی نيا، محمد نصرتی، مير قاسم سيدين زاده و صالح کامرانی ازفعالين مدنی و سياسی آذربايجان به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی صلواتی بصورت غير علنی محاکمه شدند. اين فعالين سياسی و مدنی سال گذشته توسط نيروهای امنيتی بازداشت و در بند ۲۰۹ زندان اوين به مدت طولانی تحت فشار قرار داشتند و با قرار وثيقه های سنگين از زندان آزاد شدند.(ادوار نيوز ۱۹/۲/۸۷)

۸۶ ـ مهندس احمد دانش پذير وبلاگ نويس و فعال سياسی که در ۲۳ بهمن ۸۶ به حکم دادستانی انقلاب توسط مامورين امنيتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده بود، در دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفت. مبلغ ۲۰۰ ميليون تومان وثيقه برای آزادی نامبرده تعيين شد، اما قاضی حداد معاون دادستان تهران با آزادی وی مخالفت می کند.(کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر ۲۲/۲/۸۷)
۸۷ ـ محمد داوری عضو شورای مرکزی سازمان معلمان به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه ۱۰۱۸ دادگاه عمومی تهران محاکمه شد. نامبرده قبلا به اتهام اخلال در نظم عمومی و تمرد از فرمان پليس در شعبه ۳۰ دادگاه انقلاب محاکمه و به پرداخت ۵ ميليون تومان بدل از حبس محکوم شده بود.(سرمايه ۲۵/۲/۸۷)

۸۸ ـ فاطمه گفتاری مادر دانشجوی زندانی ياسر گلی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و نشر اکاذيب در شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی سنندج بصورت غير علنی و بدون وکيل مدافع محاکمه شد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۶/۲/۸۷)

بازداشت فعالين سياسی فرهنگی و اجتماعی:
۸۹ ـ سامان بديعی آرانی به علت اعتقاد به آئين بهائيت توسط ماموران امنيتی در کرج بازداشت شد و مغازه کپی و تکثير وی توسط ماموران اداره اماکن پلمپ گرديد. برادر وی بنام اشکان بديعی آرانی در دادگاه انقلاب مورد بازجويی قرار گرفت. همچنين خانم گلرخ همتی مسئول دفتر فنی کپی ساران مکررا برای دريافت پروانه کسب اقدام نموده ولی بعلت دارا بودن ديانت بهايی موفق به اخذ آن نشده اند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۹/۲/۸۷)

۹۰ ـ يک شهروند بوکانی بنام رحيم يزدی بيش از يک ماه است که توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده است. تاکنون اتهام وی از سوی مراجع قضايی به خانواده اش اعلام نشده است.(موکريان نيوز ۹/۲/۸۷)

۹۱ ـ حجت الاسلام عبدالعزيز عظيمی قديم که به اتهام اهانت به حيثيت روحانيت در دادگاه ويژه روحانيت قم به يک سال حبس تعزيری محکوم شده بود، بازداشت گرديد.(ساوالان سسی ۱۴/۲/۸۷)

۹۲ ـ مرکز بين المللی جامعه بهائيان اعلام کرد: فريبا کمال آبادی، مهوش ثابت، جمالدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيز فهم اعضای رهبری بهائيان ايران توسط ماموران امنيتی بازداشت شدند. بازداشت شدگان اعضای يک گروه هفت نفری هستند که به امور جامعه بهائيان در ايران رسيدگی می کنند و به "گروه ياران "معروفند.«غلامحسين الهام سخنگوی دولت دستگيری بهائيان را تائيدکرد».(بی بی سی ۲۶/۲/۸۷)

۹۳ ـ طاهر محمد زاده فعال مدنی و عضو شورای مرکزی تشکل"سه ر که وت" سه هفته پيش توسط نيروهای امنيتی در شهر قروه بازداشت گرديد.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۶/۲/۸۷)

۹۴ ـ علی صديقی ۳۵ ساله از فعالين آذربايجانی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. ماموران امنيتی منزل وی را مورد تفتيش قرار دادند، کيس کامپيوتر و دفترچه يادداشتهای شخصی اش را بردند. علی صديقی مدير مسئول اسبق نشريه دانشجويی"يورد" و فارغ التحصيل رشته رياضی از دانشگاه تبريز می باشد. همچنين جمشيد زارعی فعال مدنی آذربايجانی پنج روز پيش توسط مامورين اداره اطلاعات تبريز بازداشت گرديد.
(ساوالان سی ۲۸/۲/۸۷)

فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی: احکام صادره شده توسط دادگاه ها
۹۵ ـ احمد يوسفی و صابر مددی اهل سلماس که به اتهام همکاری با يک حزب سياسی کرد به يک سال و نيم زندان محکوم گشته اند از زندان مرکزی اروميه به زندان رجايی شهر کرج تبعيد گشتند.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۵/۲/۸۷)

۹۶ ـ فرزاد کريميان فعال سياسی سنندجی به اتهام همکاری با يکی از احزاب اپوزيسيون در دادگاه تجديد نظر استان کردستان به يک سال حبس محکوم شد. نامبرده بيش از ۶ ماه است که در زندان سنندج بسر می برد. (موکريان نيوز ۱۰/۲/۸۷)

۹۷ ـ صمد قربانی سپهر ۲۸ ساله از فعالين حرکت ملی آذربايجان در شهر بهار همدان به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، شرکت در مراسم غير قانونی بزرگداشت ستار خان و تبليغ گروه های پان ترکيتی در شعبه ۳۱ دادگاه انقلاب شهر ری به يکسال حبس تعليقی محکوم شد. نامبرده در جريان بزرگداشت مراسم ستارخان در ۲۴ آبان ماه ۸۶ بازداشت گرديد و پس از ۲۶ روز با قرار وثيقه ۳۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.(ساوالان سی ۱۰/۲/۸۷)

۹۸ ـ يک شهروند بوکانی بنام محمد آذر بار به اتهام همکاری با احزاب اپوزيسيون در دادگاه انقلاب مهاباد به تحمل ۵ ماه زندان محکوم شد.(موکريان نيوز ۱۱/۲/۸۷)

۹۹ ـ خالد شيرزاد به اتهام فعاليت موثر به نفع يکی از احزاب اپوزسيون در دادگاه انقلاب مهاباد و با تائيد دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربی به ۵ ماه زندان محکوم شد.(موکريان نيوز ۱۴/۲/۸۷)

۱۰۰ ـ ماکوان ميرزايی به اتهام همکاری با يکی از احزاب اپوزيسيون در دادگاه انقلاب سنندج به دو سال زندان محکوم شد. نامبرده بيش از ۳ ماه است که در زندان بسر می برد. وی تاکنون چندين بار بازداشت شده و از مشکل بينايی بشدت رنج می برد.(موکريان نيوز ۱۵/۲/۸۷)

۱۰۱ ـ جمال حسن پور به اتهام همکاری با يک حزب مخالف نظام در شعبه يکم دادگاه انقلاب سنندج و با تائيد دادگاه تجديد نظر استان کردستان به يک سال حبس تعزيری محکوم شد.وی در سال ۸۵ به مدت ۲ ماه در بازداشت و سپس با قرار وثيقه ۲۰ ميليون تومانی آزاد شد.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۶/۲/۸۷)

۱۰۲ ـ سحاب الدين چهری به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در دادگاه انقلاب سنندج به ۱۴ ماه حبس محکوم شد. وی از مدتی پيش در زندان سنندج بسر می برد.(موکريان نيوز ۱۷/۲/۸۷)

۱۰۳ ـ علی چهری اهل کامياران به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در دادگاه انقلاب سنندج به ۱۰ ماه حبس محکوم شد. وی هم اکنون در زندان سنندج دوران محکوميت خود را می گذراند.(موکريان نيوز ۱۸/۲/۸۷)

۱۰۴ ـ چيا عبدالله خانی به اتهام همکاری با يکی از احزاب اپوزسيون در دادگاه انقلاب مهاباد به يک سال زندان محکوم شد.نامبرده اکنون در زندان مهاباد بسر می برد.(موکريان نيوز ۲۱/۲/۸۷)

۱۰۵ ـ کمال خاک نژاد به اتهام عضويت در يکی از احزاب اپوزسيون در دادگاه انقلاب مهاباد به ۳ سال زندان محکوم شد.نامبرده اکنون در زندان مهاباد بسر می برد.(موکريان نيوز ۲۲/۲/۸۷)

۱۰۶ ـ دلشاد خضر دشتی اهل مهاباد به اتهام همکاری با يک حزب مخالف در دادگاه انقلاب مهاباد به تحمل يکسال زندان محکوم شد. نامبرده مشغول سپری کردن دوران محکوميتش می باشد.(موکريان نيوز ۲۳/۲/۸۷)

۱۰۷ ـ امير سور سوری به اتهام همکاری با يکی از احزاب اپوزيسيون در دادگاه انقلاب سنندج به ۳ سال زندان محکوم شد. نامبرده در زندان سنندج بسر می برد.(موکريان نيوز ۲۵/۲/۸۷)

۱۰۸ ـ فردين مرادی که به اتهام همکاری با احزاب مخالف نظام از ۶ ماه پيش در زندان بسر می برد، در شعبه اول دادگاه

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۱۴۸ ـ ابراهيم نوروزی گوهری از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی جهت بازجويی به شعبه ۱۴ دادسرای انقلاب تهران احضار شد. علت احضار اين فعال کارگری مربوط به مشارکت وی در اعتراضهای صنفی کارگران شرکت واحد در زمستان ۸۴ است. وی يکی از ۱۶ کارگر شرکت واحد است که هنوز دستگاه قضايی به پرونده نامبرده در خصوص نا آراميهای سال ۸۴ رسيدگی نکرده است. منصور اسانلو رئيس سنديکای کارگران شرکت واحد در حال حاضر مشغول سپری کردن دوران محکوميت پنج سال حبس تعزيری خود است. ابراهيم مددی نايب رئيس سنديکای کارگران شرکت واحد نيز گفته می شود از سوی دادگاه به سه سال ونيم حبس تعليقی محکوم شده است، در حال حاضر منتظر ابلاغ حکم خود به سر می برد. علی زادحسين ديگر فعال سنديکای شرکت واحد مدتی پيش از سوی دادگاه به ۱۰ ماه حبس تعليقی محکوم شده بود.(دسترنج ۸/۲/۸۷)

۱۴۹ ـ حسن صادقی معاون امور استانهای خانه کارگر اعلام کرد: ۶۷ درصد جمعيت کارگران را کارگران قراردادی و پيمانی تشکيل می دهند. همچنين پرويز مرادی نايب رئيس اتحاديه کارگران قرار دادی و پيمانی کشور گفت: کارگران قرار دادی امنيت شغلی ندارند.(دسترنج ۸/۲/۸۷)

۱۵۰ ـ رضا فراهانی از فعالين با سابقه سنديکايی توسط مامورين امنيتی مورد بازجويی قرار گرفته و تهديد به بازداشت شده است. مامورين امنيتی از نامبرده می خواهند که از مصاحبه با راديو فرانسه خودداری کند.
(اخبار روز ۸/۲/۸۷)

۱۵۱ ـ بر اثر سقوط جرثقيل در ميدان مادر، خيابان مير داماد يک کارگر کشته و ۳ نفر مجروح شدند.(دسترنج ۹/۲/۸۷)

۱۵۲ ـ بيش از ۶۸۰ کارگر شرکت" آونگان" اراک در اعتراض به عدم دريافت حقوق معوقه جاده قم ـ تهران را مسدود کردند.(دسترنج ۹/۲/۸۷)

۱۵۳ ـ دو کارگر افغانی در حال گود برداری در عمق ۴ متری بر اثر ريزش ديوار خاکی کشته شدند و يک کارگر مجروح گشت. علت حادثه عدم شمع بندی مناسب برای مهار ديواره های جانبی اعلام شده است.(فارس ۹/۲/۸۷)

۱۵۴ ـ بدستور عليرضا محجوب دبير کل خانه کارگر و رئيس فراکسيون کارگری مجلس هفتم نيروهای پليس امنيتی و انتظامی مانع ورود فعالين کارگری به ورزشگاه "خيريه عمل" در منطقه پونک شدند. بمناسبت روز جهانی کارگر مراسمی از سوی خانه کارگر برگزار گرديد، ولی به حدود صد نفر از کارگران عضو سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی، اتحاديه آزاد کارگران ايران، سنديکای نقاشان،فلزکاران و مکانيک و جمعی ديگر از فعالان کارگری در کميته پيگيری و هماهنگی اجازه ورود به مراسم داده نشد.(دويچه وله ۱۳/۲/۸۷)

۱۵۵ ـ نسرين محمودی آذر و حميد اطهاری عضو هيات مديره و دبير کميته زنان انجمن دوستداران محيط زيست اشنويه و آرام ابراهيم خاص به اتهام تلاش برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در اشنويه توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(موکريان نيوز ۱۳/۲/۸۷)

۱۵۶ ـ ۱۲۰۰ کارگر کارخانه لاستيک البرز واقع در منطقه چهار دانگه اسلامشهر مدت ۲ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.(دسترنج ۱۵/۲/۸۷)

۱۵۷ ـ فريدون نيکو فر، علی نجاتی، جليل احمدی، محمد حيدری مهر و رمضان عليپور فعالين کارگری شرکت نيشکر هفت تپه شوش به دادگاه انقلاب دزفول احضار شدند.نامبردگان سال گذشته در جريان تجمع اعتراضی کارگران در مقابل فرمانداری شوش توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و پس از مدتی با قرار وثيقه از زندان آزاد شدند. (فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۱۵/۲/۸۷)

۱۵۸ ـ دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامين اجتماعی اعلام کرد: در نيمه نخست سال ۸۶، ۶۰ نفر جان خود را در حين کار از دست داده اند. در مدت مذکور ۱۴۲۳۳۱ نفر دچار از کار افتادگی کلی و جزئی شدند. به ۵۸۹ نفر بابت اين حوادث غرامت مقطوع نقص عضو پرداخت شده است. ۱۰۵۱۲ نفر بهبود کامل يافته اند. بالاترين ميزان حادثه های صورت گرفته در مدت مذکور، در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال رخ داده است. مقايسه حوادث اتفاق افتاده در نيمه اول سال ۸۶ به نسبت نيمه اول ۸۵ نشان دهنده افزايش ۸۰,۶ درصدی اين حوادث بوده است. (کيهان ۱۶/۲/۸۷)

۱۵۹ ـ غلامرضا محمدی دبير اجرايی خانه کارگر طبس گفت: ۱۲۰۰ کارگر معدن ذغال سنگ طبس سال ۸۷ دستمزدی دريافت نکرده اند.(دسترنج ۱۶/۲/۸۷)

۱۶۰ ـ بيش از ۱۵۰ کارگر کارخانه يخچال سازی لرستان با تجمع در مقابل استانداری لرستان خواستار بازگشت به کار و دريافت مطالبات معوقه خود بودند. کارگران با بستن خيابان منتهی به استانداری لرستان شعارهای"مسئولين بی غيرت گرسنه ايم گرسنه" سر دادند، همچنين کارگران دست نوشته هايی حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود"ای کاش ما هم مردم عراق و لبنان بوديم تا خانواده دولت محسوب شويم".(آفتاب ۱۶/۲/۸۷)

۱۶۱ ـ حسين طاهر زاده دبير اجرايی خانه کارگر استان سمنان گفت: بيش از ۳۰۰ کارگر قرار دادی شرکت"کاشی رويال" مدت ۳ ماه است که حقوق و مزايای شغلی خود را دريافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض دست به اعتصاب زدند.(دسترنج ۱۶/۲/۸۷)

۱۶۲ ـ سعيد حضرتی از کارگران بازداشت شده در روز جهانی کارگر در منطقه عسلويه از زندان آزاد شد. جوانمير مرادی و طاها آزادی همچنان در بازداشت بسر می برند.(دسترنج ۱۶/۲/۸۷)

۱۶۳ ـ ۱۸۰ کارگر کارخانه نساجی"پارس لامه" ساوجبلاغ مدت ۲ ماه است که دستمزد دريافت نکرده اند. (دسترنج ۱۷/۲/۸۷)

۱۶۴ ـ عيد علی کريمی دبير اجرايی خانه کارگر قزوين گفت: بيش از ۴ ماه است که حقوق کارگران شرکت"کومه ايران" پرداخت نشده است.(دسترنج ۱۷/۲/۸۷)

۱۶۵ ـ به گفته عوض سلطانی قائم مقام خانه کارگر پاکدشت بيش از ۳۰۰ کارگر شاغل در ۳ کارخانه توليدی"گروه صنعتی مرساد" بيش از يک ماه است که حقوق و مزايای شغلی خود را دريافت نکرده اند. وی گفت: ۳۵ کارگر قراردادی کارخانه "سديد سازی پيش رو" از کار اخراج شدند.(دسترنج ۱۸/۲/۸۷)

۱۶۶ ـ تقی نصيری مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قم گفت: بيش از ۵۰۰ کارگر شرکت های"ايران ترمه" و "تهران پتو" مدت ۵ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. همچنين عيدی و پاداش سال ۸۶ اين کارگران پرداخت نشده است.(دسترنج ۱۸/۲/۸۷)

۱۶۷ ـ يک کارگر ۲۰ ساله در حال رنگ زدن جدول بزرگ راه مدرس بر اثر برخورد يک دستگاه خودرو پژو پارس کشته شد.(دسترنج ۱۸/۲/۸۷)

۱۶۸ ـ ۵۰ نفر از کارگران کارخانه پروفيل ساوه با سابقه کار ۲ تا ۱۵ سال از کار اخراج شدند. همچنين با شکايت کارفرما دو نفر از فعالين کارگری به حکم دادگستری بازداشت شدند.(دسترنج ۱۸/۲/۸۷)

۱۶۹ ـ بيش از ۴۰ کارگر قرار دادی کارخانه توليدی"پادزاينچ" قزوين از کار اخراج شدند. اين کارگران به همراه ۲۰۰ کارگر شاغل، از بهمن ماه حقوق دريافت نکرده اند.(دسترنج ۲۱/۲/۸۷)

۱۷۰ ـ عيد علی کريمی دبير اجرايی خانه کارگر استان قزوين گفت: ۴۰ کارگر کارخانه اشکان چينی قزوين از کار اخراج شدند. کارگران اخراجی مدت ۴ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض در مقابل اداره کار دست به تجمع زدند.(دسترنج ۲۲/۲/۸۷)

۱۷۱ ـ مدت ۶ ماه است که حقوق ۲۰۰ کارگر کارخانه قند بردسير کرمان پرداخت نشده است. قبلا ۵۰۰ نفر در اين واحد توليدی مشغول بکار بودند، با واردات بی رويه شکر اکثر کارخانه های قند در سراسر کشور با بحران روبرو شده اند.(دسترنج ۲۲/۲/۸۷)

۱۷۲ ـ اسماعيل گورکی عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان بوشهر گفت: کارگران کارخانه کشتی سازی و سکو سازی ايران صدرای بوشهر مدت ۲ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. بيش از يکصد تن از کارگران اين کارخانه اقدام به تحصن کرده اند.(دسترنج ۲۲/۲/۸۷)

۱۷۳ـ مدت ۵ ماه است که حقوق ۳۰۰ کارگر کارخانه قند قهستان بيرجند پرداخت نشده است.(دسترنج ۲۳/۲/۸۷)

۱۷۴ ـ عيد علی کريمی دبير اجرايی خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد: ۴۰۰ کارگر"شرکت بهداشتی مينا" در اعتراض به مشکلات شغلی در مقابل کارخانه دست به تجمع زدند که با دخالت نيروی انتظامی پايان يافت.
(دسترنج ۲۳/۲/۸۷)

۱۷۵ ـ فرشيديان رئيس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شيراز گفت: ۸ کارگر فعال در بخش گود برداری ساختمان طی يک سال گذشته کشته شدند. اين کارگران زير نظر شرکتهای پيمانکار بکار اشتغال داشتند که بدليل سهل انگاری کارفرمايان در تامين امنيت محيط کار، عدم نصب نرده های موقت راه رو و راه پله ها و نبود مهار بندی کار جان خود را از دست داده اند. وی افزود اين آمار مربوط به شهر شيراز است در صورت برآورد اين امار در سطح استان تعداد فوتی ها به بالای ۳۰ تن خواهد رسيد.(دسترنج ۲۳/۲/۸۷)

۱۷۶ ـ کارگران خدماتی ناحيه ۷ منطقه ۳ شهرداری تهران مدت ۳ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. در اين ۳ ماه کارفرمای شرکت پيمانکار حق بيمه کارگران را به سازمان تامين اجتماعی پرداخت نکرده است و از بن کارگری، حق اولاد و مسکن مدتها است که خبری نيست. اين کارگران ۱۲ ساعت در روز کار می کنند و يکسال است که دستکش و کفش کار دريافت نکرده اند. لازم به ذکر است که وضعيت شغلی و حقوقی بيش از ۱۰۰ کارگر خدماتی افغانی از کارگران ايرانی نيز بغرنج تر می باشد.(دسترنج ۲۵/۲/۸۷)

۱۷۷ ـ حاجی قاسمی مشاور وزير کار و امور اجتماعی و رئيس سازمان کار استان تهران اعلام کرد: از مجموع ۷۵۰ مورد حادثه رخ داده در بخش کارگران ساختمانی طی سال گذشته حدود ۲۴۰ نفر کارگر در تهران کشته شده اند.(ايسنا ۲۵/۲/۸۷)

۱۷۸ ـ ۴۸ کارگر کارخانه لامپ فارس در اعتراض به بلاتکليفی، عدم دريافت دستمزد فروردين ماه، بن کارگری سال ۸۶ و چهار ماه حق بيمه در مقابل اداره کار و اداره صنايع استان فارس دست به تجمع زدند.(دسترنج ۲۵/۲/۸۷)

۱۷۹ ـ بيش از ۳۰۰۰ نفر از کارگران نيشکر هفت تپه شوش از ۱۱ روز پيش در اعتصاب بسر می برند. خواسته های کارگران اعتصاب کننده عبارتند از: پرداخت حقوق معوقه ۲ ماه اخير، پايان دادن به پرونده سازيها و احضار فعالين کارگری به دادگاه انقلاب، برکناری آخوند يعقوب شفيعی مدير عامل شرکت و ساير اعضای هيئت مديره شرکت، برکناری زيبداری رئيس حراست شرکت. کارگران معترض به همراه خانواده هايشان از مقابل فرمانداری شوش به سوی بازار شهر در حال راهپيمايی بودند، که توسط مامورين نيروی انتظامی، گارد ويژه ضد شورش و مامورين وزارت اطلاعات مورد حمله قرار گرفتند و تعدادی از آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. سرهنگ دانش، سرگرد علی کرم خسرو پور و سروان داريوش مولايی فرماندهی سرکوب تظاهرات کارگران را بعهده داشتند.
(فعالين حقوق بشر و دمکراسی ۲۶/۲/۸۷)

۱۸۰ ـ طه آزادی و جوانمير مرادی از اعضای هيئت مديره "اتحاديه آزاد کارگران ايران" که در روز جهانی کارگر در عسلويه بازداشت و سپس به اداره اطلاعات بوشهر منتقل شدند، تاکنون با خانواده های خود ملاقات نداشته اند. جرم اين فعالين کارگری بازداشت شده خواست"حداقل دستمزد کارگران بايد يک ميليون تومان شود " اعلام شده است.(روز ۲۸/۲/۸۷)

۱۸۱ ـ بدنبال اخراج ۱۱ نفر از کارگران کارخانه نساجی"ايران برک" حدود ۲۵۰ نفر از کارگران برای اعتراض در مقابل کارخانه دست به تجمع زدند. هفته گذشته ۱۲۰ کارگر اين شرکت برای اعتراض به عدم دريافت ماهها حقوق و مزايا از رشت به تهران آمدند. اتهام کارگران اخراج شده شرکت در تجمع تهران می باشد.(دسترنج ۲۹/۲/۸۷)

۱۸۲ ـ عيد علی کريمی دبير اجرايی خانه کارگر قزوين گفت: بيش از ۸۰ کارگر شاغل در کارخانه های"دروس ايران" و "لامپ الوند" پنج ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. وی افزود: برخی از آقايان مدير و صاحب کارخانه با دريافت وام های بحران که برای پرداخت حقوق کارگران و رفع بحران اخذ شده است به امر برج سازی و خانه در کلان شهر ها مشغولند.(دسترنج ۲۹/۲/۸۷)

۱۸۳ ـ رجبعلی شهسواری رئيس اتحاديه کارگران قرار دادی و پيمانی سراسر کشور اعلام کرد:۳۰۰ کارگر شرکت "ايران خودرو" از کار اخراج شدند.(دسترنج ۲۹/۲/۸۷)

۱۸۴ ـ عيد علی کريمی دبير اجرايی خانه کارگر قزوين گفت: بيش از ۳۰ کارگر شرکت "قوه پارس" ۲۳ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند و در بلاتکليفی بسر می برند.(دسترنج ۲۹/۲/۸۷)

۱۸۵ ـ محمد گودرزی دبير اجرايی خانه کارگر بروجرد گفت: بيش از ۲۰۰ کارگر کارخانه قند بروجرد مدت ۲ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. چغندرکاران منطقه همانند کارگران مطالبات حقوقی سال گذشته خود را دريافت نکرده اند و در شرايط بد معيشتی بسر می برند. به علت واردات بی رويه شکر، شکرهای توليد شده در کارخانه های داخلی به فروش نمی رود.(دسترنج ۳۰/۲/۸۷)

۱۸۶ ـ بدنبال اعتصاب ۲ ساعت ای هفته گذشته ۳۳۰ کارگر کارخانه لوله و پوشش سلفچگان قم در اعتراض به کيفيت نامطلوب غذا، بدستور کارفرما يک کارگر را اخراج و يک کارگر برای مدت يک هفته از کار تعليق شدند.
(دسترنج ۳۰/۲/۸۷)

۱۸۷ ـ ۳۴ کارگر کارخانه لامپ فارس از کار اخراج شدند.(دسترنج ۳۰/۲/۸۷)

۱۸۸ ـ محمد گودرزی دبير اجرايی خانه کارگر بروجرد اعلام کرد: به بيش از ۲۰۰ کارگر شهرداری بروجرد مدتيست حق لباس، بن کارگری، حق اولاد، مسکن و خواربار پرداخت نمی شود و حقوق کارگران با تاخير پرداخت می شود. (دسترنج ۳۰/۲/۸۷)

۱۸۹ ـ عيسی محمد کمالی دبير اجرايی خانه کارگر بوشهر اعلام کرد: حداقل ۳۰۰ کارگر کارخانه های چرم و گونی بافی برازجان از کار اخراج شدند.(دسترنج ۳۰/۲/۸۷)

۱۹۰ ـ محمد گودرزی دبير اجرايی خانه کارگر بروجرد گفت: اعتبار شوراهای اسلامی کار ۱۳ واحد توليدی صنعتی بزرگ بروجرد پس از اتمام دوره تمديد نشده و هم اکنون تمامی کارخانه ها فاقد اين تشکل قانونی هستند. اداره کار بروجرد از تمديد حق فعاليت شوراهای اسلامی کار خودداری می کند و ۲۰۰۰۰ کارگر از حق داشتن شورا محروم هستند.(دسترنج ۳۰/۲/۸۷)

۱۹۱ ـ بيش از ۳۰۰ کارگر کارخانه قند نيشابور مدت ۳ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. همچنين بدهی کارخانه به چغندرکاران منطقه هنوز پرداخت نشده است. شکر توليدی کارخانه به فروش نرفته است.(دسترنج ۳۰/۲/۸۷)

قتل مردم توسط نيروی انتظامی:
۱۹۲ ـ حسين پويايی فر ۲۱ ساله و محمد امينی ۱۵ ساله از اهالی شهر ربط در نزديکی سردشت بر اثر تير اندازی نيروی انتظامی کشته و ۶ نفر نيز زخمی شدند. دو روز متوالی است که بازاريان در اعتراض به کشته شدن اين دو نفر مغازه هايشان را بشکل يک پارچه تعطيل کرده اند.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۵/۲/۸۷)

۱۹۳ ـ داريوش قنبری نماينده ايلام و عضو کميسيون امنيت ملی مجلس هفتم در رابطه با کشته شدن سه نفر از مردم معترض در ايوان غرب گفت: مردم بدليل ابطال آرای وی در مقابل فرمانداری دست به تجمع اعتراضی می زنند که بر اثر شليک يگان هنگ مرزی سه نوجوان ۱۲ ،۱۶ و ۱۷ ساله کشته و تعدادی مجروح می شوند. سن و سال اين افراد نشان می دهد که ماموران بصورت بی هدف بسمت مردم تيراندازی کردند. وی اضافه کرد: هم اکنون پليس ضد شورش در شهر ايلام در حال مانور است و چهره شهر نظامی شده و شرايط روحی مردم هم اصلا مساعد نيست و بايد هرچه زودتر با عوامل بروز حادثه ايلام برخورد شود.(عصر ايران ۹/۲/۸۷)

۱۹۴ ـ رستم شامی ۱۳ ساله اهل پيرانشهر بر اثر تيراندازی نيروی انتظامی در آستانه ورود به شهر نقده کشته شد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۴/۲/۸۷)

مرگ مشکوک در زندانها:
۱۹۵ ـ کاوه عزيز پور ۲۵ ساله ساکن مهاباد از هواداران حزب دمکرات کردستان ايران که ۳ سال پيش توسط نيروهای امنيتی بازداشت گرديده بود به علت سکته مغزی پس از ۲۰ روز در حالت کما بودن در بيمارستان اروميه فوت کرد. در آگهی های مجلس ترحيم اين برجسته شده که ايشان يک فعال سياسی بوده و بدنبال شکنجه کشته شده است.(دويچه وله ۲۹/۲/۸۷)

محکومين به اعدام:
۱۹۶ ـ مجتبی ۲۵ ساله به جرم قتل مجيد ۲۶ ساله در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی قاسم حسينی کوه کمره ای و با تائيد شعبه ۱۱ ديوان عالی کشور محکوم به اعدام شد.(ايران ۱/۲/۸۷)

۱۹۷ ـ جواد به جرم قتل همسرش صغرا در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد شعبه ۳۳ ديوان عالی کشور محکوم به اعدام شد.(اعتماد ۴/۲/۸۷)

۱۹۸ ـ صفر ۱۷ ساله به جرم قتل مهدی ۱۹ ساله در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد.(ايران ۸/۲/۸۷)

۱۹۹ ـ احمد به جرم حمل ۵۱ گرم هروئين در زندان به عنوان مفسدالارض در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به رياست قاضی موسی آصف الحسينی و با تائيد ديوان عالی کشور محکوم به اعدام شد.(ايران ۱۱/۲/۸۷)

۲۰۰ ـ مرتضی ۲۴ ساله به جرم قتل پدر بزرگ و مادر بزرگ اش در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی به دوبار اعدام محکوم شد.(ايران ۱۵/۲/۸۷)

۲۰۱ ـ بهنود شجاعی ۲۰ ساله به اتهام قتل احسان نصراللهی در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد ديوان عالی کشور محکوم به اعدام شد. نامبرده در زمان وقوع جرم ۱۷ساله بوده است.(ادوارنيوز ۱۶/۲/۸۷)

۲۰۲ ـ عليرضا ـ ی ۳۷ ساله به جرم قتل بهزاد ۲۲ ساله در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد.(خراسان ۱۶/۲/۸۷)

۲۰۳ ـ سعيد ۲۴ ساله به جرم قتل محمد ۲۵ در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی و با تائيد شعبه ۳۳ ديوان عالی کشور محکوم به اعدام شد.(ايسنا ۱۷/۲/۸۷)

۲۰۴ ـ سهيلا ۲۸ ساله به جرم قتل فرزند ۵ روزه اش در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد ديوان عالی کشور محکوم به اعدام شد.(اعتماد ۱۹/۲/۸۷)

۲۰۵ ـ علی ميهن ترابی به جرم قتل مزدک در شعبه ۳۳ دادگاه عمومی کرج و با تائيد ديوان عالی کشور محکوم به اعدام شد. نامبرده در زمان وقوع جرم ۱۶ ساله بوده است و مدت ۵ سال است که در زندان بسر می برد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۳/۲/۸۷)

۲۰۶ ـ سه پسر به اتهام مفسد فی الارض، حمل سلاح سرد، محاربه، تجاوز به عنف، آدم ربايی و سرقت در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به رياست قاضی موسی آصف الحسينی به اعدام در ملاء عام محکوم شدند.
(تهران امروز ۲۹/۲/۸۷)

۲۰۷ ـ مجتبی و يوسف به جرم قتل دو نفر و سرقت مسلحانه در دادگاه کيفری استان تهران محکوم به اعدام شدند. (اعتماد ۳۰/۲/۸۷)

۲۰۸ ـ احمد ۳۲ ساله به جرم قتل يک مرد ۶۴ ساله در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد شعبه اول ديوان عالی کشور محکوم به اعدام شد.(فارس ۳۰/۲/۸۷)

۲۰۹ ـ سعيد جزی به جرم قتل مرتضی جان زمين در شعبه ۱۱۸۳ دادگاه جزايی و با تائيد ديوانعالی کشور و رئيس قوه قضائيه محکوم به اعدام شد. نامبرده در زمان وقوع جرم ۱۷ ساله بوده است.( ايران امروز ۳۱/۲/۸۷)

احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها:
۲۱۰ ـ چهار تن بنامهای مراد ـ ر، علی ـ د، ميرزا ـ ل و فتح الله ـ ه به اتهام قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه انقلاب اسلامی استان کرمان و با تائيد دادستان کل کشور به دار آويخته شدند.(فارس ۲/۲/۸۷)

۲۱۱ ـ حسين ـ م ۱۹ ساله به جرم قتل مصطفی ۲۱ ساله به حکم قوه قضائيه در زندان مرکزی اصفهان به دار آويخته شد.(کيهان ۴/۲/۸۷)

۲۱۲ ـ ابراهيم قنبری ۳۵ ساله و محمد هوشمند ۲۴ ساله به جرم قتل بدستور قوه قضائيه در زندان رجايی شهر بدار آويخته شدند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۴/۲/۸۷)

۲۱۳ ـ احمد ۳۳ ساله به جرم قتل مسعود و مجيد به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی و با تائيد شعبه ۳۳ ديوان عالی کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.(ايران ۵/۲/۸۷)

۲۱۴ ـ حميد ۲۵ ساله به جرم قتل حفيظ الله به حکم شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی قاسم حسينی کوه کمره ای و با تائيد شعبه ۳۷ ديوان عالی کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.(ايران ۵/۲/۸۷)

۲۱۵ ـ ابراهيم ۲۵ ساله به جرم قتل کبرا ۸۰ ساله به حکم شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی قاسم حسينی کوه کمره ای و با تائيد شعبه ۳۳ ديوان عالی کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.
(ايران ۵/۲/۸۷)

۲۱۶ ـ محمد ۴۰ ساله به جرم قتل اکبر ۴۵ ساله به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی و با تائيد شعبه ۴۲ ديوان عالی کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.(ايران ۵/۲/۸۷)

۲۱۷ ـ اسفنديار ۳۵ ساله به جرم قتل غلامرضا ۲۸ ساله به حکم شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی قاسم حسينی کوه کمره ای و با تائيد شعبه ۳۳ ديوان عالی کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.
(ايران ۵/۲/۸۷)

۲۱۸ ـ بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه با احتساب اعدام ۱۰ نفر طی دو روز گذشته از ابتدای سالجاری ميلادی دستکم ۷۰ نفر در ايران اعدام شده اند. سازمان عفو بين الملل اعلام کرد: ايران در سال ۲۰۰۷ با ۳۱۷ مورد اعدام پس از چين بيشترين استفاده را از مجازات اعدام بعمل آورده است.(راديو زمانه ۶/۲/۸۷)

۲۱۹ ـ مير علم سيدی دادستان عمومی و انقلاب بجنورد اعلام کرد: ۸ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شدند، حکم يک نفر در ملاء عام و ۷ نفر در زندان به مرحله اجرا درآمد. وی افزود ۷۲ نفر با يک درجه تخفيف به حبس ابد محکوم شدند.(فارس ۱۴/۲/۸۷)

۲۲۰ ـ محمود ـ ن ۴۷ ساله و قدرت ـ الف ۵۵ ساله به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم شعبه اول دادگاه انقلاب قم و با تائيد دادستانی کل کشور در زندان مرکزی قم به دار آويخته شدند.(ايران ۹/۲/۸۷)

۲۲۱ ـ سه جوان بنامهای عليرضا، عباس و ناصر به اتهام ربودن و آزار و اذيت دختران جوان به عنوان محارب و مفسد فی الارض به حکم شعبه ۱۶ دادگاه کيفری اهواز و با تائيد ديوان عالی کشور در زندان اهواز به دار آويخته شدند.(ايران ۱۶/۲/۸۷)

۲۲۲ ـ حسن ۲۵ ساله به جرم قتل ابراهيم ۲۰ ساله به حکم شعبه ۱۱۵۷ دادگاه جزايی تهران و با تائيد شعبه ۳۱ ديوان عالی کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.(ايران ۱۹/۲/۸۷)

۲۲۳ ـ ايرج ۲۷ ساله به جرم قتل جلال ۶۲ ساله به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی و با تائيد شعبه ۳۷ ديوان عالی کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.(ايران ۱۹/۲/۸۷)

۲۲۴ ـ مجيد ۴۰ ساله به جرم قتل عليرضا ۳۳ ساله به حکم شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد شعبه ۷ ديوانعالی کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.(ايران ۱۹/۲/۸۷)

۲۲۵ ـ مهدی ۳۶ ساله به جرم قتل احمد به حکم شعبه ۱۰۶۳ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد شعبه ۷ ديوانعالی کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.(ايران ۱۹/۲/۸۷)

۲۲۶ ـ ادريس نظری ۳۲ ساله، حسن کلانی ۲۸ ساله و داود محمدی ۲۷ ساله به جرم قتل به حکم قوه قضائيه در زندان رجائی شهر به دار آويخته شدند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۹/۲/۸۷)

۲۲۷ ـ پنج جوان بنامهای مرتضی، هادی، جواد، حسين و مهدی به اتهام تجاوز به عنف، لواط به عنف و قتل نرگس ۲۴ ساله تبعه افغانستان به حکم قضات شعبه ۸ دادگاه تجديد نظر استان قم و با تائيد ديوان عالی کشور به دار آويخته شدند. در اين پرونده ۱۰ نفر محکوم به اعدام شده بودند که ديوانعالی کشور حکم پنج نفر را تائيد کرد. (اعتماد ملی ۲۱/۲/۸۷)

اخبار مربوط به سرکوب عمومی:
۲۲۸ ـ ضابطان مرکز اجرايی امر به معروف و نهی از منکر سپاه پاسداران ناحيه شيراز ۷۵ نفر زن و مرد را به جرم شرکت در يک جشن شبانه دستگير و به مقامات قضايی تحويل دادند.(کيهان ۱/۲/۸۷)

۲۲۹ ـ در اجرای طرح امنيت اخلاقی و اجتماعی ۹۴ مرد و زن به اتهام بدحجابی و کم توجهی به شئونات اسلامی توسط ماموران نيروی انتظامی بازداشت شدند. برای بازداشت شدگان پرونده تشکيل شده و به مراجع قضايی معرفی شده اند.(جمهوری اسلامی ۱۶/۲/۸۷)


اخبار اجتماعی :
۲۳۰ ـ "کورش ـ ۳۳ " که ادعا کرده بود من فرستاده خدا هستم و با پيامبران، خصوصا پيامبر اسلام در ارتباط هستم و وظيفه اصلی من ابلاغ حکم پيامبر اسلام و امام زمان به بزرگان شيعه و روحانيون سطح بالا در حوزه های علميه است، در خيابان حوزه علميه تاکستان توسط پليس اطلاعات و امنيت بازداشت شد.(کيهان ۱/۲/۸۷)

۲۳۱ ـ اسماعيل محمدی عضو تيم کوهنوردی سقز در حال صعود به کوههای چهل چشمه ، بر اثر انفجار مين يک پای خود را از دست داد.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۶/۲/۸۷)

۲۳۲ ـ علی عسگری معاون اقتصادی معاونت برنامه ريزی و نظارت راهبری رئيس جمهوری اعلام کرد: طبق شاخص اقتصادی اعلام شده حدود ۲۰ درصد جمعيت زير خط فقر هستند.(سرمايه ۱۷/۲/۸۷)

۲۳۳ ـ پرويز کوثری معاون توسعه مديريت سازمان نهضت سواد آموزی گفت: در حال حاضر حدود ۹۴۵۰۰۰۰ نفر در کشور بيسواد مطلق هستند. در سال ۸۶ـ۸۷بالغ بر ۱۴۰۰۰۰۰نفر در همه دوره های سواد آموزی تحت پوشش نهضت سواد آموزی قرار گرفتند. بالغ بر ۴۵۰۰۰۰ نفر نيز در بخش فعاليتهای پس از سواد حضور داشتند. وی افزود: بالاترين نرخ بيسوادی را استان سيستان و بلوچستان دارد.(کيهان ۱۸/۲/۸۷)

۲۳۴ ـ احمد گلبان ۲۹ ساله اهل تهران و مجتبی پيره ۲۲ ساله اهل کرمانشاه عضو گروه تخريب شرکت پيشتازان عمران پارسيان در هنگام پاکسازی ميدان مين در منطقه چم هندی دهلران کشته شدند.(کيهان ۱۹/۲/۸۷)

۲۳۵ ـ رزاق صادقی مشاور اسبق وزير رفاه نوشت: اگر چه معاون اقتصادی معاونت برنامه ريزی رئيس جمهوری تعداد افراد زير خط فقر را ۱۴ تا ۱۵ ميليون نفر اعلام کرده است اما به نظر می رسد که آمار اعلام شده مربوط به خط فقر خشن است که جامعه به آن دچار شده و تعداد افراد زير خط فقر نسبی و فقر مطلق بيش از اينهاست و حدود ۵۰ درصد جمعيت با مشکل فقر روبرو است. در عين حال بدليل اينکه بيان اين آمارها همواره نگرانی مردم را در پی دارد، آمار واقعی هرگز ارائه نمی شود.(سرمايه ۲۰/۲/۸۷)


"فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکای شمالی"
ihrnena@gmail.com
۳۱/۰۲/۱۳۸۷ برابر با ۲۰/۰۵ /۲۰۰۸

انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا: FaalanHRC@yahoo.ca
siterahaei@yahoo.com:انجمن مدافعین حقوق بشرو دمکراسی در ایران – فرانسه
اتحادیه برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا: updi@libero.it
اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ایران – واشنگتن – آمریکا: adhri1@yahoo.com
info@bashariyat.de کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – آلمان
shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ایرانی در آلمان:
HRIRNL@gmail.com: کانون دفاع ازدمکراسی در ایران– هلند
info@komitedefa.org : کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – سوئد
defendhriran_ca@yahoo.com:کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – کالیفرنیا – آمریکا
komitenoran@yahoo.noکمیته نوران(کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – نروژ):
yebarak@yahoo.ca : سازمان ایرانیان غرب کانادا – ونکور – کانادا
kupg_iran@yahoo.de: کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلین
mnrecht@hotmail.comفعالین ایرانی حقوق بشر- سوئیس:
فعالان دفاع از حقوق بشر: Irantestimonyinfo@irantestimony.com

Copyright: gooya.com 2016