سه شنبه 14 خرداد 1387

سمينار حقوق بشر در ايران با حضور صاحب نظران، ۲۰ - ۲۲ ژوئن سن خوزه، کاليفرنيا

در چهار دهه گذشته، ايرانيان معترض به استبداد حاکم بر کشور، در افشای نفی و نقض حقوق بشر فعال بوده ودر جلب توجه جهانيان به ماهيت ضد دموکراتيک عناصر ومنافع مسلط بر ايران دست آوردهای قابل تقديری داشته اند.

در سالهای اخير، اينگونه فعالييتها گسترش يافته و دفاع از حقوق بشر برای دگر انديشان ايران ارج و اولويت بيسابقه ای يافته است . با وجود اين تحول اميد بخش، هنوزتعدادايرانيانی که بطور مستمر و مشخص برای ترويج فرهنگ حقوق بشر کوشش ميکنند اندک است و بندرت ديده ميشود که برخورد با وضعيت حقوق بشر در ايران از محکوم کردن رژيم و متهم کردن صاحبان قدرت به شقاوت و قانون شکنی فراتر رود. در دو دهه ا خير، پژوهشگران ايرانی و غير ايرانی تحقيقات بد يع و بارزی در باره وضعيت حقوق بشر در ايران منتشر کرده اند که توجه ناظرين بين المللی را جلب نموده ولی ايرانيان مقيم خارج به اينگونه مطالعات توجه کافی نداشته اند. بخش عمده ای از گزارشهای مستند در باره نقض حقوق بشر در ايران بوسيله سازمانهای بين المللی تهيه و منتشر شده و کمک جامعه ايرانی به اين سازمانها بسيار ناچيز بوده است.

جمعيت ايرانی حقوق بشر در شمال کاليفرنيا، سمينار سه روزه ای برای طرح بحثی گسترده و فراجناحی(non-partisan) در باره وضعيت حقوق بشر در ايران و کندوکاو چالشهائی که در برابر فعالان حقوق بشر قرار دارد را بر گزار ميکند. اين سمينار از ۲۰-۲۲ ماه جون در سال ۲۰۰۸ در شهر سن خوزه کاليفرنيا برگزار خواهد شد . ادرس محل بر گزاری ان :

San Jose City Hall,
200 East Santa Clara Street,
San Jose, CA, 95113

واژه فراجناحی (non-partisan) در جوامع باز به بينش و عملکرد مافوق مواضع و تمايلات خاص ايدئولوژيک اطلاق ميشود. فراجناحی بودن در رابطه با حقوق بشر به معنی بيطرفی، غير سياسی و يا غير ايدئولوژيک بودن نيست، بلکه مفهوم آن بر اين فرض استوار است که در رابطه بين مردم و دولت و نيز در روند تکامل و تعيين معيار ها و ارزشهای حاکم بر زندگی انسانها، تصميمات حقوقی و مدنی بايد متاثر از اصول مندرج در اعلاميه جهانی حقوق بشر باشد. گفتن ندارد که تاکنون هيچ کشوری تمامی اصول مندرج در اعلاميه جهانی حقوق بشر را مراعات نکرده است و اين نزديکی يا دوری به مراعات اين اصول است که درجه مّدنيت ويا دموکراتيک بودن هر جامعه ای را تعيين ميکند. لذا اگر تجربيات تاريخی رامعيار قرار دهيم، آن دسته از احزاب و گروههائی که دستيابی به خواسته های خود را فقط از طريق بکارگيری روشهای دموکراتيک ميسر ميدانند، بايد حمايت فرا جناحی از حقوق بشر را متمّم و مکّمل برنامه ها و فعاليتهای خود محسوب دارند. برگزارکنندگان سمينار بر اين باورند که نهضت نوپای دموکراسی ايران نياز مبرمی به اشاعه اهميت سياسی و اجتماعی بينش و رفتار فراجناحی با مسائل و مقولات حقوق بشر دارد.

هدف ديگر سمينار اين است که گفتمان حقوق بشر را از توجه منحصر به عملکرد و ادعا ها و توجيهات حکومت فراتر برده و چالشهائی را که در زمينه های رفتاری و فرهنگی و تاريخی در برابر رعايت و احترام به حقوق بشر در جامعه ايران قرار دارند مورد مطالعه قرار دهد، چرا که کوتاهی در شناخت، پذيرش و ارج نهادن به تکّثر عقيده و سليقه و گوناگونی اولؤيت های ارزشی در جامعه تنها به صاحبان قدرت سياسی و توده های مردم محدود نبوده، بلکه در رفتار و گفتار بسياری از دگر انديشان و مخالفين رژيم حاکم نيز متبلور است. ما بر اين باوريم که بر خورد قاطعانه با اين واقعيت بخشی تفکيک ناپذبر از مبارزه برای ترويج فرهنگ حقوق بشر و حرکت بسوی دموکراسی است.

البته بر اين نکته بايد تاکيد کرد که در هنگام دفاع از قربانيان نقض حقوق بشر در قلمرو سياسی و اجتماعی و يا برخورد با تبعيضات قضائی توجه ما به نهاد های حکومتی و مسئولين دولتی معطوف خواهد بود، ولی وقتی که سخن از اصول حقوق بشر و يا شکستن تابوها و عادات تبعيض آميز سنتی به ميان ميايد، ضروری است که بحث با نگاه انتقادی به خويش و جامعه ايران توأم باشد.

بسيار دلگرم کننده است که گفتگو در باره حقوق بشر در بين دانش آموختگان ايرانی بصورت امری رايج در آمده است، اما استبداد حاکم برکشوراجازه نميدهد که فعالان درون مرز سازمانی تشکيل دهند و اعتقادات و خواستهای خود را در سطح جامعه مطرح کنند. اين فرصت تاريخی برای ايرانيان مهاجر و تبعيدی وجود دارد و ارتباطات اينترنتی امکان پذير کرده است که فعالان خارج از کشورکوششهای خود برای دفاع از مبارزان درونمرز و ارتقاء فرهنگ حقوق بشر در جوامع ايرانيان را در تماس و مشورت مستمر با همفکران و همرزمان خود در داخل کشور به پيش برند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جمعيت ايرانی حقوق بشر
برگزارميکند

سمينار حقوق بشر در ايران

سن خوزه، کاليفرنيا، ۲۰-۲۲ ژوئن، ۲۰۰۸

San Jose, City Hall

جمعه ۲۰ ژوئن:

۹:۰۰ - ثبت نام و آشنائی

۱۰:۰۰ - ۱۰:۳۰- مراسم گشايش سمينار

۱۰:۳۰ - ۱۲:۳۰ - اولين ميز گرد:

حقوق بشر و رفاه اقتصادی: گامی فراتر از آزاديهای مدنی و اجتماعی

- مهدی کوهستانی نژاد
- دکتر کاوه احسانی

۱۲:۳۰- ۱۴:۰۰- ناهار

۱۴:۰۰-۱۵:۳۰- دومين ميز گرد:

حقوق اقليتهای قومی و جنسی

- آراز- م فنی
- آرشام پارسی

۱۵:۳۰ - ۱۶:۰۰- تنفس

۱۶:۰۰ - ۱۸:۰۰- سومين ميز گرد:

بياد آر: بيستمين سالگرد کشتار زندانيان سياسی در تابستان سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷)

- دکتر عبدالکريم لاهيجی
- منيره برادران
- ايرج مصداقی
- بهاره منشی رودسری
- دکتر هادی قائمی

۱۸:۰۰ - ۱۸:۳۰- سخنرانی

موانع فرهنگی و رفتاری تحقق حقوق بشر در ايران

- مهرانگيز کار

۰۲۰:۰ - شام و موسيقی

شنبه ۲۱ ژوئن

۹:۰۰ - ۱۰:۳۰- چهارمين ميز گرد:

آزادی مذهب، عرفی گرائی و منزلت شهروندی

- دکتر ژاله پير نظر
- ندا شهيد يزدانی
- فريارنيکبخت

۱۰:۳۰ - ۱۲:۳۰- پنجمين ميز گرد:

جهانشمولی حقوق بشر، نسبيت گرائی فرهنگی در گفتمان پژوهشگران (اين برنامه بزبان انگليسی خواهد بود).

- دکتر رضا افشاری
- دکتر انتونی چيس

۱۲:۰۰ - ۱۴:۰۰- ناهار

۱۴:۰۰- ۱۴:۳۰- سخنرانی:

گزينه فراجناحی برای ترويج و دفاع از حقوق بشر

- دکتر منصور فرهنگ

۱۴:۳۰-۱۶:۳۰ - ششمين ميز گرد:

نقش زنان در طرح و ترويج حقوق بشر در ايران

- مهرانگيز کار
- فريبا داودی مهاجر
- الهه امانی

۱۶:۳۰- ۱۷:۰۰- تنفس

۱۷:۰۰ -۱۹:۰۰ - هفتمين ميز گرد:

حقوق انسانی در گيرودار سنت و نوآوری: شواهدی از ادبيات فارسی

- دکتر احمد کريمی حکاک
- دکتر ناهيد مظفری
- دکتر علی فردوسی

۱۹:۰۰ - ۱۹:۳۰- سخنرانی:

پيش شرطهای زير بنائی رعايت حقوق بشر در ايران

- دکتر عبدالکريم لاهيجی

يکشنبه ۲۲ ژوئن

۱۰:۰۰ - ۱۲:۰۰- هشتمين ميز گرد:

حقوق بشر در روابط بين الملل

- دکتر منصور فرهنگ
- دکتر عبدالکريم لاهيجی
- محمد رضا معينی
- دکتر هادی قائمی

۱۲:۰۰-۱۴:۰۰- ناهار

۱۴:۰۰ - ۱۷:۰۰- نهمين ميز گرد:

جنبشهای نوين اجتماعی و کار در ساختارهای شبکه ای

- پرستو فروهر
- آرشام پارسی ( سازمان دگر باشان ايرانی)

- سهيلا وحدتی ( کمپين بر عليه سنگسار)
- محمد رضا معينی (سازمان بين المللی گزارشگران بدون مرز)

- حسين ماهوتيها ( کانون دفاع از حقوق بشر)

- گرداننده دکتر عليرضا عزيزی (عفو بين الملل و بخش هماهنگی خاورميانه در عفو بين الملل آمريکا)

۱۷:۰۰- ۱۷:۳۰- برنامه پايانی.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سمينار حقوق بشر در ايران با حضور صاحب نظران، ۲۰ - ۲۲ ژوئن سن خوزه، کاليفرنيا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016