چهارشنبه 29 خرداد 1387

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران: ۱۱۴ نوجوان متهم در ايران در انتظار اعدام، راديو فردا

يک گروه طرفدار حقوق بشر در ايران می گويد: طی ده سال گذشته دستگاه قضايی ايران ۱۷۷ حکم اعدام برای نوجوانان متهم زير۱۸ سال صادر کرده است که حکم ۳۴ نفر تاکنون اجرا شده وحدود ۱۱۴ نفر ديگر منتظراجرای حکم هستند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، روز سه شنبه در بيانيه ای اسامی ۱۱۴ متهم نوجوان را که در انتظار اعدام به سر می برند را منتشر کرده است که خردسالترين آنها فردی به نام احمد نوروزی ۱۲ ساله است، که سه سال پيش در سيستان بلوچستان به مرگ محکوم شده است.

آروند رهودز، يک سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر درايران در وين، به خبرگزاری آسوشيتدپرس، گفت: اين کمپين از جامعه بين المللی در خواست کرده است تا برای لغو حکم اعدام ايران را تحت فشار قرار دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آروند رهودز همچنين گفت: بسياری از احکام اعدام در ايران براساس اعترافات زير شکنجه و بازجويی های سخت صادر می شود در حالی که اين افراد دسترسی به وکيل ندارند.

اين در حالی است که عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه ايران، روز سه شنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص اعدام فردی زير ۱۸ سال، گفت: «همانطور که می‌دانيد ما چيزی به عنوان اعدام برای افراد زير ۱۸ سال نداريم؛ آنچه در قوانين برای افراد ۱۵ تا ۱۸ سال وجود دارد، بحث قصاص است که در اين مورد لايحه‌ای را آماده کرده و در صورت تصويب در اين مورد اقداماتی انجام خواهد شد».

وی افزود: «رويکرد ما در مورد کسانی که ممکن است جرايمی مرتکب شده که در زمان وقوع آن کمتر از ۱۸ سال داشتند، مبتنی بر صلح و سازش است؛ در موارد متعددی خوشبختانه به صلح و سازش ختم شده است. در مورد سوال شما اين فرد در زمان اجرای حکم بالاتر از ۱۸ سال داشته است».

در همين زمينه، يک مقام قوه قضاييه ايران که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته است: نمی تواند تاييد که کند ۱۱۴ نفر متهم نوجوانان در ايران منتظر اجرای حکم اعدام هستند.

کمپين بين المللی حقوق بشر، که مقر آن در نيويورک و وين است،می گويد: اين فهرست نتيجه تحقيقات عمادالدين باقی، فعال حقوق بشر ايرانی، است.

اين گروه طرفدار حقوق بشر در ايران در بيانيه خود می افزايد: «اين ليست بخشی از کتاب چاپ نشده عماالدين باقی به نام حق حيات-۲ را شامل می شود. باقی در پژوهشی که درباره راهکارهای مذهبی و فقهی لغو اعدام کودکان انجام داده و در ضميمه آن داده های مستند و رسمی احکام صادر شده و اجرا شده در ده سال اخير را ارايه داده است و سال گذشته نسخه های محدودی از اين کتاب در اختيار مسئولان ايرانی مانند مقامات قضايی و پارلمان و نيز برخی فعالان و نهادهای حقوق بشری داخل ايران قرار گرفته است.».

بيانيه کمپين حقوق بشر در ايران تصريح کرده است که آقای باقی نتوانسته است که به دليل «وجود سانسور» کتاب خود را به چاپ برساند.

اين نهاد حقوق بشری همچنين نسبت به اعدام قريب الوقوع ابومسلم سهرابی متهم به ارتکاب جرم در هفده سالگی، درشهرفيروزآباد، يکی از شهرستان های استان فارس، ابراز نگرانی کرده است.

در همين زمينه، سازمان عفو بين الملل هفته گذشته با انتشار بيانيه ای خواستار پايان بخشيدن به اعدام کسانی که هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال داشته اند، شده است.

سازمان عفو بين الملل اعلام کرده بود:« ما يک بار و برای هميشه از ايران می خواهيم که مجازات اعدام نوجوانان را که محکوم به اعدام هستند، متوقف کند. در حالی که ايران کنوانسيون حقوق کودک را امضا کرده است؛ نبايد اين نوجوانان به مرگ محکوم شوند.»

سازمان عفو بين الملل همچنين در مورد سرنوشت سعيد جزی جوان ۲۱ ساله ای که قرار است ۲۵ ژوئن اعدام شود، ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش عفو بين الملل از سال ۱۹۹۰ تا کنون حداقل ۳۰ نوجوان در ايران اعدام شده اند که از اين تعداد ۷ نفر در سال ۲۰۰۷ و حداقل يک نفر در سال ۲۰۰۸ به دار آويخته شده اند.

Copyright: gooya.com 2016