دوشنبه 10 تیر 1387

اعدام برای اخلالگران در امنيت روانی جامعه، فردا در مجلس بررسی می شود، لاريجانی: تنها زندان کافی نيست بايد برخورد ريشه ای کرد، مهر

فردا نمايندگان مجلس شورای اسلامی يک فوريت طرحی را در دستور کار دارند که در صورت تصويب نهايی آن مرتکبان جرايمی که مصداق اخلال در امنيت روانی جامعه تشخيص داده می شوند محارب شناخته شده و به اعدام محکوم خواهند شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، اين طرح به پيشنهاد ۲۰ نماينده مجلس در قالب ۱۳ ماده آماده شده و يک فوريت آن فردا در دستور کار نمايندگان قرار دارد.

حاجی بابايی عضو هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر تاکيد کرد: براساس اين پيشنهاد جرايم مخل امنيت روانی جامعه شامل راهزنی، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف، تشکيل خانه فساد و فحشا، داير کردن وبلاگ و وب سايت مروج فساد و فحشا، الحاد، و قاچاق انسان به منظور سوء استفاده جنسی، شرارت، آدم ربايی به قصد تجاوز يا اخاذی و... خواهد بود.

بر اساس اين گزارش در مرکز و مراکز استان ها ستادهايی ويژه ای تشکيل خواهد شد که وظيفه اين ستاد کشف جرم و ساماندهی مبارزه با جرايم و اجرای احکام خواهد بود.

اعضای اين ستاد، فرمانده ناجا، معاون اول قوه قضاييه، دادستان کل کشور، معاون امنيت وزارت اطلاعات، معاون امنيت وزارت کشور، فرمانده سپاه، فرمانده نيروی مقاوت بسيج، رئيس سازمان صدا وسيما و... خواهند بود و دراستانها نيز مسئولان استانی در ستاد عضويت دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته حاجی بابايی وظيفه اين ستادها تعيين مصاديق جرايم مخل امنيت روانی جامعه، تعقيب و مجازات مرتکبان و اجرای مجازات آنان خواهد بود.

در صورت تصويب نهايی اين طرح، علاوه بر اينکه مرتکبان جرايم مخل امنيت روانی جامعه به اعدام محکوم می شوند اماکن و وسايل نقليه آنان نيز ضبط و توقيف خواهد شد.

بر اساس اين طرح رسيدگی به مجازات اين مجرمان خارج از نوبت انجام می شود و احکام صادره نيز غير قابل توقف ، تعليق و يا تبديل خواهند بود.

بر اساس يکی از بند های اين پيشنهاد در صورتی که ماموران در تعقيب متهمان يا دستگيری آنان کوتاهی کرده و موجبات رهايی آنان را فراهم کنند به اشد مجازات محکوم خواهند شد.

***

لاريجانی: تنها زندان کافی نيست بايد برخورد ريشه ای کرد

رئيس مجلس شورای اسلامی از تهيه طرحی برای برخورد با افراد ناهنجار در جامعه در مجلس شورای اسلامی خبر داد و با انتقاد از تخصيص مجازات کم برای افرادی که ناهنجاری های اجتماعی را بوجود می آورند گفت : اگر برخی از ناهنجاری های اجتماعی در بسياری از کشورهايی که ما به برخی از رفتارهای آنان ايراد داريم انجام شود کابينه تغيير می کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی پيش از ظهر امروز در سخنرانی خود در مراسم افتتاحيه همايش " اسلام و آسيب های اجتماعی" که در محل تالار وزارت کشور با حضور نخبگان و صاحب نظران در عرصه آسيب های اجتماعی توسط سازمان بهزيستی برگزار شد، اظهارداشت: همه افرادی که برای اسلام و نظام دل مشغولی دارند تلاش می کنند تا در عرصه مقابله با آسيب های اجتماعی گام بردارند.

وی با بيان اينکه موضوعات مورد بررسی در سازمان بهزيستی از مسائل اصلی و مهم درکشور است، اظهار داشت: برخی امور در کشور با مشکل شناسايی می شوند اما مهمتر سازوکاری است که ما را به راه حل برساند در برخورد با اموری که سازمان بهزيستی با آن مواجه است ، ‌ابهامات بيشتر و راه حل ها پيچيده تر است .

رئيس مجلس حل مسائل آسيب های اجتماعی را مرتبط با ساير امور ديگر ازجمله شرايط اقتصادی، سنت های فرهنگی، اجتماعی و برخی رفتارهای مديريتی دانست و گفت: چون گاه از نظر نظريه پردازی نيز در موضوع مشکلات فقر وجود دارد بنابراين اهتمام شما بايد بيشتر از ساير شئون حکومت داری باشد.

لاريجانی با بيان اينکه جوامع بشری همواره در معرض آسيب های اجتماعی هستند، يادآور شد: بر حسب شرايط موجود جوامع بشری، نوع آسيب ها نيز متفاوت است. جوامعی که بخواهند از قوام عقلانی برخوردار باشند بايد برای اين آسيب ها راه حل داشته باشند تا آرامش روانی در جامعه فراهم شود.

وی افزود: حکومت خوب، حکومتی است که برای آسيب ها فرمول های حکومتی مطلوب داشته باشد مخصوصا در شرايط و دوران مدرنيته که با آسيب های متنوع تری روبرو هستيم.

رئيس مجلس با بيان اينکه شرايط امروز مباحث و درد سرهای اجتماعی خاص خود را دارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه شما نمی توانيد دراين امور اقتباسی برخورد کنيد زيرا برای آسيب های اجتماعی به دليل به هم تنيدگی با سنت های اجتماعی نمی توان با گرته برداری از روش هايی که ديگر کشورها دارند راه علاج پيدا کرد.

لاريجانی صيانت از افراد در معرض آسيب های اجتماعی را اولين وظيفه ذاتی سازمان بهزيستی خواند و گفت: به دليل تنوع مشکلات بايد از ظرفيت های نخبگان استفاده کرد تا با متودولوژی با اين امور برخورد شود .

وی خطاب به مسئولان سازمان بهزيستی گفت: دولت و مجلس و دستگاه های تبليغاتی نيز بايد در اين مسير به شما کمک کنند.

رئيس مجلس در ادامه يادآور شد : کشورهايی که اصل رقابت در آنها وجود دارد نيز با آسيب های اجتماعی درگير هستند زيرا رقابت عنصری است که سعادت کشور را فراهم می کند و در اين رقابت عده ای آسيب می پذيرند مخصوصا اگر رقابت، رقابت اقتصادی باشد. بنابراين نه می شود از رقابت غفلت کرد ونه می توان از آسيب ها گذشت. حکومتی که بخواهد نام خوب از آن بماند بايد به اين دو موضوع يکسان توجه کند.

لاريجانی تاکيد کرد : بايد در بعد صيانت از روش های گوناگون راه علاجی برای آسيب های اجتماعی پيدا کرد.

وی با بيان اينکه بسياری از آسيب های اجتماعی در يک چرخه شرايط کشور و سازوکارهای کشور بوجود می آيد، تصريح کرد: اگر بخواهيم نگاهی بازدارنده داشته باشيم بايد به ريشه ها و علت ها برگرديم البته اين تنها از عهده سازمان بهزيستی بر نمی آيد.

رئيس مجلس افزود: شما بايد بتوانيد کل حاکميت را متوجه اين موضوع نماييد تا در اين بحث با شما مشارکت کنند و اين کار راحتی نيست. حجم اطلاع رسانی شما و حساس کردن ذهن بخش های مختلف حاکميت احتياج به سازوکار دارد تا بتوانيد از بخش هايی که تصميم گير هستند استفاده کنيد.

لاريجانی تاکيد کرد: صرفا اينکه هر از گاهی فرياد بکشيد مشکلی را حل نمی کند بلکه آن گام نخست است شما بايد از ظرفيت نخبگان استفاده کنيد. در کشور ما کارهای فکری عميق در اين بخش مهمتر از تخصيص بودجه است. مهمتر اين است که شما ظرفيت های ديگری نظام را با ارائه راه حل به اين پديده، حساس کنيد.

وی افزود: کشور بايد قبول کند اين آسيب ها فقط سهم سازمان بهزيستی نيست و بار اين آسيب ها بايد بر دوش همه بخش های حکومت باشد تا برای آن فکری کند.

رئيس مجلس گفت: دستگاه ها به دليل گرفتاری در مسائل روزمره شايد دچارغفلت ازاين موضوع شده باشند شما بايد با ارائه راه حل به دستگاه ها مسير را برای تصميم گيری آنان فراهم کنيد.

لاريجانی يادآور شد: برخی از اين آسيب ها مربوط به ظلم افراد و گروه های ناهنجار در کشور است که برخورد با اينها اگر با همراهی ساير دستگاه ها همراه نباشد ممکن است موفق نباشد. همواره افرادی در کشور وجود دارند که ظلم می کنند و ظلم آنان ديگران را دچار آسيب اجتماعی می کند.

وی با اشاره به اخبار وسيع تجاوز به عنف تصريح کرد: برخی از اين حوادث بسيار تکان دهنده است شما بايد علمدار اين باشيد با اينگونه افراد برخورد شديد شود.

رئيس مجلس با انتقاد شديد از نحوه تعيين مجازات افرادی که آرامش روانی را از جامعه می گيرند و اقدام به رفتارهای ناهنجار در جامعه می کنند، گفت: اينکه افرادی آرامش روانی قشری از جامعه را به هم بريزند و در نهايت چند سال زندانی شوند درست نيست زيرا بسياری از کشورها که به برخی از رفتارهای آنها ايراد داريم اگر اينگونه اقدامات در آنجا انجام شود گاهی تا تغيير کابينه نيز پيش می روند زيرا اين اقدامات ناهنجار يعنی با ظرفيت روانی يک اجتماع بازی کردن.

لاريجانی از تهيه طرحی برای برخورد با افراد ناهنجار در جامعه در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: نبايد ببينيم افراد شروری در جامعه ناهنجاری می کنند، عده زيادی دچار آسيب اجتماعی و روانی می سازند و در نهايت چند سال محکوم به زندان يا جريمه نقدی می شوند زيرا اينها که جامعه را دچار ناهنجاری می کنند مصداق مفسد فی الارض هستند نبايد به اين موضوعات بی توجه بود.

وی خاطر نشان کرد: صرفا صيانت از آسيب ديدگان اجتماعی مشکل را حل نمی کند بايد برخورد ريشه ای انجام شود.

رئيس مجلس گفت : همه کسانی که در عرصه امور مدنی و حکومت دردمند هستند حساسيت کافی برای کمک به شما دارند و شما بايد از اين فرصت استفاده کنيد و با کار کارشناسی خود آنها را در معرض تصميم قرار دهيد.

لاريجانی افزود: سازمان بهزيستی پس از وظيفه صيانت از آسيب ديدگان اجتماعی بايد کار ستادی و نرم افزاری انجام دهد تا بخش های ديگر کشور را به سمت تصميم گيری بکشاند.

وی برگزاری اين همايش را گام نخست در اين عرصه خواند و گفت : مجلس شورای اسلامی با علاقه مندی نتايج اين سمينار را طلب می کند تا درک درستی از افکار فرهيختگان در اين عرصه داشته باشد.

رئيس مجلس افزود : بنده کمک می کنم اين فکر را در مجلس اشاعه دهم تا نمايندگانی که علاقه مند هستند در اين عرصه به شما کمک کنند، با نگاهی فراگير در اين موضوع درگير شوند.

Copyright: gooya.com 2016