یکشنبه 9 تیر 1387

عزل نيازی، بازداشت کامران، قرباني های تازه افشاگری پاليزدار، روز آنلاین

محبوبه نيك ‌نهاد

در سومين هفته پس از انتشار افشاگري‌هاي عباس پاليزدار عليه روحانیون صاحب مقام و سران محافظه‌كار نظام ‏كه به رویاروئی بي‌سابقه مجلس و دستگاه قضايي منجر شد، پس لرزه های اين جنجال سياسي همچنان قرباني ‏مي‌دهد. تازه ترین حادثه عزل حجت الاسلام نیازی رئيس سازمان بازرسي كل كشور و دستگیری حسن كامران، ‏نماينده مجلس و رئيس هيئت تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضاييه است که اولی تائید اما دومی هنوز تائید نشده ‏است.

یک مقام آگاه به روز گفت گرچه هنوز هيچ مرجع رسمي بازداشت حسن كامران نماینده هوادار دولت و از چهره ‏های صاحب نام جناح راست در اصفهان را تائید نکرده اما با توجه به اطلاعيه رسمي بازپرس پرونده پاليزدار در ‏خصوص احضار وي و دهقان، ديگر نماينده عضو هيئت تحقيق و تفحص، چنين احتمالي چندان غيرممكن به نظر ‏نمي‌رسد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در نامه صادقيان، بازپرس شعبه دوم دادسراي كاركنان دولت، خطاب به هيئت رئيسه مجلس كه روز سه شنبه هفته ‏گذشته در روزنامه‌ها منتشر شد، تصريح شده بود كه: "ً... به ضرورت استماع اظهارات آقايان حسن کامران و ‏محمد دهقان پيرامون معاونت در افشاي اسناد سري و محرمانه و داراي طبقه بندي که صرفاً چند نمونه مطالب ‏قابل انعکاس آن حسب دستور دادستان محترم عمومي و انقلاب تهران اعلام گرديد، هرگونه همکاري آن مرجع ‏محترم در جهت تسريع حضور نامبردگان و تکميل تحقيقات و کشف همه لايه هاي اين فتنه تبليغاتي و امنيتي ‏موجب امتنان است."

این نامه در حقیقت پاسخی است به اظهار نظر هیات رییس مجلس نسبت به نامه قبلی دادسرا که در آن نسبت به ‏لحن و محتوای آن درباره اتهامات نمایندگان مجلس گلایه شده است.

رئيس كميته حقوقي هيئت رئيسه مجلس به اين نامه جدید هم واكنش نشان داد و گفت: "احضاريه‌اي از سوي هيئت ‏رئيسه مجلس به آقايان كامران و دهقان ابلاغ نشده و نخواهد شد." محسن كوهكن، سخنگوي هيئت رئيسه، نيز در ‏مصاحبه‌اي دادسرا را به كار غيرقانوني متهم كرد و گفت: "احضار اعضاي تحقيق و تفحص روند حقوقي پرونده ‏را خدشه‌دار مي‌كند."

حسن كامران تنها نماینده مجلس که همسرش هم با وی نماینده شده است و یکی از تندروترین نمایندگان ادوار ‏مختلف مجلس که از جمله هواداران دولت احمدی نژادست، در دو روز اخير در مصاحبه‌هايي كه از بخش‌هاي ‏مختلف خبري سيمای جمهوری اسلامی هم پخش شد، صراحتا قوه قضاييه را به "سياسي‌كاري" و "مقابله به مثل" ‏متهم و احضارهاي اخير و بازجويي و تفتيش منزل فاطمه آجرلو، ديگر نماينده عضو هيئت تحقيق و تفحص، را ‏واكنش غيرمنطقي قوه قضاييه به تحقيق و تفحص مجلس ارزيابي كرد.‏
اكنون اگر خبر بازداشت كامران تاييد شود، روابط مجلس تازه‌تأسيس هشتم با قوه قضاييه در اولين روزهاي كاري ‏اين مجلس به شدت مخدوش خواهد شد. اين مجلس كه دو نماينده داراي پرونده اخلاقي را از مجلس هفتم به ارث ‏برده است، بدين ترتيب تبعات پرونده تحقيق و تفحص ديگري را نيز به ارث مي‌برد كه مشخص نيست سرانجام آن ‏چه خواهد بود.‏
سابقه دستگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اولین دوره آن می رسد و بعد از سه دوره که در این مورد ‏اقدامی نشد، هاشمی رفسنجانی با استفاده از نفود خود مانع از تکرار این حادثه در مجلس دوم و سوم شد و علی ‏اکبر ناطق نوری هم در دو دوره ای که ریاست مجلس را به عهده داشت با قاطعیت در مقابل هر نوع تعرض و ‏حتی انتقاد می ایستاد. تا بازداشت حسین لقمانيان، نماينده اصلاح‌طلب مجلس ششم از سوي قوه قضاييه، در ‏شرايطي كه تقابل سياسي بين اين قوه و جريان اكثريت مجلس ششم به اوج رسیده بود، باعث شد كه نمایندگان ‏مجلس دست به اعتراض زدند و رییس مجلس مهدی کروبی به نمایندگی از سوی آن ها جلسه مجلس را تعطیل کرد ‏که همین حرکت باعث ازادی نماینده همدان و از سر گرفته شدن کار مجلس شد.‏

اما بازداشت دو نماينده مجلس اصولگراي هفتم به اتهام فساد اخلاقي، سپس تفتيش منزل و بازجويي از يك نماينده ‏اصولگراي در مجلس تازه با رییس تازه اش علی لاریجانی، كار را براي اكثريت اصولگراي مجلس فعلي و رئيس ‏آن به شدت دشوار كرده است. از یک سو آن ها مایل نیستند که در مقابل روحانیون صاحب مقام قرار گیرند که ‏متهم شوند که با افشاگری علیه آن ها موافقند. از سوی دیگر نگرانند که احترام و شان نمایندگی مجلس صدمه ببیند.‏
به نظر آگاهان شاید حضور دو برادر [جواد و علی لاریجانی] یکی در معاونت بین الملل قوه قضاییه و دیگری در ‏راس مجلس مشکل گشا شود.‏

بركناري رئيس سازمان بازرسي
همزمان با انتشار غيررسمي خبر بازداشت حسن كامران در اينترنت، رسانه‌ها به طور رسمي از بركناري محمد ‏نيازي، رئيس سازمان بازرسي كل كشور، خبر دادند.

البته خبر بركناري نيازي در رسانه‌ها با عنوان "پايان مأموريت" وي و انتصابش به عنوان معاون ديوان عالي ‏كشور بازتاب يافت، اما همان‌طور كه در گزارش سايت تابناك هم آمده، بعيد است كسي در اين نكته ترديدي داشته ‏باشد كه عزل ناگهاني نيازي با پرونده عباس پاليزدار مرتبط است.

سايت تابناك عزل نيازي را ناشي از "بالا گرفتن موضوع پرونده عباس پاليزدار و كشيدن موضوع به اختلاف ‏ميان قوا" دانسته و به بازداشت رئيس دفتر او در سازمان بازرسي كل كشور به عنوان متهم پرونده پاليزدار اشاره ‏كرده است.

محسن قائمي‌نسب، مديركل دفتر رياست و مسئول روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، چند روز پس از ‏بازداشت پاليزدار و به اتهام همدستي با وي در ربودن و اختفاي اسناد محرمانه بازداشت شد. اما مسئولان اين ‏سازمان به صراحت اتهام وي را رد كردند و اقدامات وي را در چارچوب وظايف اداري ارزيابي كردند.

گفتنی است که نیازی رییس سابق سازمان قضائی نیروهای مسلح است که رسیدگی به پرونده مشهور به قتل های ‏زنجیره ای هم به عهده اش قرار گرفت. دستگیری سعید امامی و بیست تن از مدیران وزارت اطلاعات، و ‏بازجوئی از همسر سعید امامی که نوار آن در سراسر جهان به عنوان نمونه ای از شکنجه پخش شد، در زمان ‏ریاست وی بر آن سازمان رخ داد.

سايت تابناك همچنين نامه جمعي از اساتید، دانشجويان و تشكل‌هاي دانشگاهي را منتشر كرده كه در آن به شدت از ‏مطرح شدن موضوع كنكور در پرونده پاليزدار انتقاد شده و امضاكنندگان خواستار برخورد قاطع با پاليزدار و ‏همدستان او شده‌اند.

برخي سايت‌هاي حامي احمدي نژاد در روزهاي اخير از قول زاكاني نماينده اصولگراي مجلس، سعيد مرتضوي ‏را به دست داشتن در پرونده فروش سؤالات كنكور متهم كرده بودند .به نظر مي‌رسد نامه اخير، واكنشي به نامه ‏چند روز قبل 600 فارغ‌التحصيل دانشگاههاي كشور (همفكران بسيج دانشجويي) است كه در آن خواستار ‏بركناري و محاكمه مرتضوي شده بودند.‏‎ ‎

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عزل نيازی، بازداشت کامران، قرباني های تازه افشاگری پاليزدار، روز آنلاین' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016