دوشنبه 10 تیر 1387

روش‌های جديد برای محروم‌کردن دانشجويان از ادامه‌ تحصيل، دويچه وله

وضعيت دانشجويان محروم شده از تحصيل به دليل فعاليتهای صنفی يا سياسی، از جمله موضوع‌هايی بود که در جلسه اخير شورای دفتر تحکيم وحدت بررسی شد. شيوه‌ی دولت نهم برای محروم‌کردن دانشجويان از حق تحصيل پوشيده‌تر از پيش شده است.

وزارت علوم در شروع کار دولت نهم، محروميت دانشجويان سطوح کارشناسی ارشد را با دادن ستاره به آنها ابلاغ می‌کرد اما اين روش اينک پوشيده‌‌تر و غيرمستقيم شده است.

براساس آيين‌نامه آموزشی دانشگاه‌های ايران، در دوره‌های ليسانس و کارشناسی ارشد، محدوديت سنوات وجود دارد. چنانچه دانشجو، تحصيل خود را ظرف مدت زمان و ترم‌های مشخصی به پايان نرساند، دوره تحصيل خودبخود تمام شده تلقی می‌شود. به اين قرار دانشجويی که بيشتر از دو يا سه ترم محروميت از کميته انضباطی دريافت کند، خواه ناخواه اخراج شده محسوب می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مهديه گلرو دانشجوی رشته اقتصاد صنعتی دانشگاه علامه، که خود چهارترم محروميت از تحصيل دارد در گفتگو با دويچه‌وله می‌گويد: " سال اول که وزارت علوم دولت نهم تصميم به محروميت دانشجويان فعال گرفت، اين دانشجويان ستاره دار شدند و آقای احمدی‌نژاد پای پاسخگويی به خبرنگاران و معترضين نرفت و به مزاح گفت: اينها همه يا سروان هستند يا سرگرد! اما امسال موضوع بغرنج تر شده است. ثبت‌نام در کنکور کارشناسی ارشد، اينترنتی و مجازی شده. مدتی گذشت تا ما متوجه شديم دليل اصرار به اين روش با وجود اينکه سيستمی ضعيف و طولانی است، چيست. هيچ مدرکی به دانشجويی که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده، داده نمی‌شود. اين سنگ بزرگی است. هر کس هم شکايت کند، اولين چيزی که از او می‌خواهند، مدرک مکتوب است. "

تعداد دانشجويانی که در کنکور سال گذشته و امسال شرکت کرده‌ و به دليل ستاره‌داربودن کارنامه‌های خود را دريافت نکرده‌اند، ۱۷ نفر است. در دفتر تحکيم وحدت، کميته‌ای با نام کميته دفاع از حق تحصيل تشکيل شده که وظيفه‌اش پيگيری موارد و نمونه‌های محروميت‌هاست. مهديه گلرو، عضو اين کميته می‌گويد: " پوشش خبری محروميت‌ها در سال نخست خوب بود زيرا دانشجويان مستقيما برچسب ستاره‌داربودن را دريافت می‌کردند. وزارت علوم در دو سال گذشته، ديگر اشتباه سال اول را نکرده بلکه کارنامه‌های دانشجويان را نمی‌دهد. وزارت علوم اساسا کارنامه‌های دو گروه را نمی‌دهد. اول آنها که در جلسه کنکور کارشناسی ارشد تقلب کرده باشند و دوم، دانشجويان فعال."

مهديه گلرو اضافه می‌کند که وزارت علوم به آندسته از دانشجويان هم که فعاليت مستمر داشته‌اند اما احتمال قبول شدن‌شان در تحصيلات تکميلی بسيار ضعيف است، کارنامه می‌دهد اما کسانی که به احتمال ۹۰درصد به بالا در دانشگاه‌های خوب و فعال قبول خواهند شد، کارنامه نمی‌گيرند!

در سال گذشته حدود ۱۰۰ دانشجو بين يک تا چهار ترم، از تحصيل محروم شده‌اند. به نقل از مهديه گلرو، دانشگاه علامه پرچمدار پيروزی دولت نهم و وزارت علوم در تعليق دانشجويان است. بيشتر دانشجويان اين دانشگاه سه يا چهار ترم محروميت از تحصيل دارند و اين با در نظر گرفتن آيين‌نامه "سنوات"، به معنای اخراج است.

يکی از اين دانشجويان، رشيد اسماعيلی، دانشجوی کارشناسی حقوق بشر است که درمرحله نوشتن پايان‌نامه، دو ترم محروميت دريافت کرده و به طور غيررسمی در معرض اخراج قرار دارد.

مهديه گلرو اميدوار است که کميته دفاع از حق تحصيل دفتر تحکيم با توجه به شمار بالای دانشجويان محروم شده، کارنامه نگرفته و ستاره‌‌دار، پويا تر شود و شکايت آنها را در ديوانعالی عدالت اداری پيگيری کند

مهيندخت مصباح

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روش‌های جديد برای محروم‌کردن دانشجويان از ادامه‌ تحصيل، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016