پنجشنبه 27 تیر 1387

گزارش کميته گزارشگران حقوق بشر از بازداشت های اخير دانشجويی

با آغاز تعطيلات دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ايران، طی هفته های گذشته حدود ۲۰ دانشجو از سوی نهادهای امنيتی بازداشت شده اند. در مشهد تعدادی از دانشجويان که کميته ای را جهت مقابله با بازداشت های خودسرانه دانشجويی تشکيل داده بودند، دستگير شده و پس از مدتی ۵ تن از آنان آزاد شدند. در تهران نيز ابتدا ۳ تن از فعالان دانشجويی دانشگاه آزاد به بازداشت نهادهای امنيتی درآمدند و سپس در روز ۲۳ تيرماه مأموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منازل بهاره هدايت و محمد هاشمی، اين دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت را دستگير نمودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هرسال با فرارسيدن تابستان، دستگاه امنيتی در ايران با افزايش فشار بر فعالان دانشجويی اقدام به بازداشت شماری از آنان می نمايد. اين دستگيری های گسترده که در طول يک سال گذشته برای سومين بار تکرار شده است، درحالی صورت می گيرد که دستگاه قضايی تاکنون دربرابر افکار عمومی پيگير، اتهامات دانشجويان بازداشت شده و علل بازداشت آنان را اعلام نداشته است.
پيش تر در تيرماه سال گذشته نيز وزارت اطلاعات اقدام به بازداشت حدود ۲۰ تن از دانشجويان عضو دفتر تحکيم و ادوار تحکيم نمود و پس از آن در آذرماه، بيش از ۵۰ دانشجوی طيف چپ روانه زندان شدند.
هم اکنون شمارزيادی از دانشجويان فعال و منتقد حکومت، دارای پرونده های مفتوح قضايی در دادگاه هستند.
به گفته ی خانواده دانشجويان، با گذشت بيش از يک هفته از بازداشت سلمان سيما و مهدی خدايی، آنان تاکنون تماسی را با منزل برقرار نکرده اند و خانواده های اين افراد در مراجعات خود به دادگاه انقلاب با پاسخ نامشخصی روبرو شده اند.
همچنين وزارت اطلاعات در اقدامی غيرقانونی، با تهديد خانواده دانشجويان، آنان را از اطلاع رسانی نسبت به شرايط فرزندانشان بازداشته است. مأموران اطلاعات با احضار پدر يکی از دانشجويان بازداشت شده، به وی اعلام کرده اند که در صورت پيگيری وضعيت پسرش و رسانه ای کردن موضوع، دخترش را نيز بازداشت خواهند کرد.
گفتنی است کليه بازداشت شدگان روزهای اخير در تهران به بند ۲۰۹ انتقال يافته و در سلول انفرادی نگهداری می شوند.
کميته گزارشگران حقوق بشر اقدام نهادهای امنيتی در بازداشت دانشجويان و نگهداری آنان در سلول انفرادی را امری خلاف قانون دانسته، و خواهان روشن شدن هرچه سريعتر وضعيت بازداشت شدگان است.

Komite.gozareshgar@gmail.com

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش کميته گزارشگران حقوق بشر از بازداشت های اخير دانشجويی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016