سه شنبه 1 مرداد 1387

جدال لفظی ابتکار و غفوری فرد با هوشنگ اميراحمدی در شبکه پرس تی وی، فردا

هوشنگ اميراحمدی ميهمان برنامه خاورميانه امروز (Middle East Today) روز دوشنبه شبکه پرس تی وی بود. در اين برنامه که به موضوع روابط ايران و آمريکا اختصاص داشت، علاوه بر اميراحمدی، معصومه ابتکار و حسن عفوری فرد نيز حضور داشتند.

به گزارش «فردا»، اين گفتگو که با توجه به حضور نماينده آمريکا در نشست اخير مذاکرات هسته‌ای ايران شکل گرفته بود، با سوال از اهميت حضور برنز آغاز گرديد. در حالی که دکتر ابتکار و دکتر غفوری فرد با ديده ترديد به اين حرکت می‌نگريستند، اميراحمدی معتقد بود اين حرکت بايد از طرف ايران جدی گرفته شود؛ رييس انجمن دوستی ايران و آمريکا اظهار داشت ايران و آمريکا در شرايط جنگ يا صلح قرار دارند و با توجه به حضور نماينده آمريکا و انعطاف اين کشور، ايران بايد قدم اول را در ايجاد روابط بردارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنابراين گزارش دکتر ابتکار، شرکت نماينده‌ای از آمريکا در مذاکرات را نشانه‌ای معنادار دانست، اما بايد با صبر و تامل به آن نگريست و پاسخ داد. معاون رياست جمهور در دولت پيشين در پاسخ به اين امر احتياط و واقع گرايی را شرط دانست.

دکتر غفوری فرد نيز به اين حرکت چندان خوشبين نبود؛ وی با يادآوری کودتای آمريکا عليه دولت دکتر مصدق، سياستهای اين کشور را غيرقابل اعتماد خواند. وی گفت آمريکا بايد از زبان زور و تهديد دست بردارد و با زبان منطق با ايران گفتگو کند. آمريکا و غرب بايد ايران را به عنوان يک قدرت در منطقه و در امر انرژی به جساب آورند و با اين ديدگاه با ايران گفتگو کنند.

در پاسخ به اين اظهارات، هوشنگ اميراحمدی اصرار داشت بايد به جای وجوه افتراق، به وجوه اشتراک دو کشور پرداخته شود؛ وی يکی از اين موارد را ثبات منطقه دانست. اميراحمدی در پاسخ به اينکه چرا آمريکا سياستهای دوگانه‌ای در قبال ايران دارد، اظهار داشت دولت بوش دو سياست را در پيش گرفته است. يکی سياست معمول اين دولت، و ديگری سياست اين کشور در شورای امنيت است. وی ابراز داشت سياست آمريکا در شورای امنيت تقابل با روسيه است و اين دو کشور در اين شورا برای به کرسی نشاندن حرف خود رقابت می‌کنند، حتی اگر با سياستهايشان همخوانی نداشته باشد. بنابر اين ايران بايد سياست عمومی آمريکا را بنگرد و قدم اول را در عادی سازی روابط بردارد.

در انتها معصومه ابتکار نيز در پاسخ به اميراحمدی يادآور شد که دولت خاتمی سالها پيش با بحث گفتگوی تمدنها رويکرد آشتی طلبانه خود با دنيا را نشان داد، اما در پاسخ، دولت بوش ايران را محور شرارت دانست.

وی اين اقدام بوش را اشتباه اصلی اين دولت دانست که هنوز هم از آن دست نکشيده است.

ابتکار همچنين اظهار داشت دولت و کنگره آمريکا با ساختار سياسی و سياستگذاری و تصميم‌گيری ايران آشنا نيستند و برای چيزی تصميم گيری می‌نمايند که هيچ اطلاعی در مورد آن ندارند. از نظر وی اين سوتفاهم دليل ديگری در اشتباهات آمريکا در قبال ايران است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جدال لفظی ابتکار و غفوری فرد با هوشنگ اميراحمدی در شبکه پرس تی وی، فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016