جمعه 4 مرداد 1387

افزايش شمار اعدام‌ها در ايران در سال ۲۰۰۷، دويچه وله

* شمار اعدام‌ها در ايران در سال ۲۰۰۷ به ۳۵۵ مورد رسيده است


گرچه چين رکورددار مجازات اعدام است، ولی شمار صدور چنين احکامی در اين کشور رو به کاهش است. در ايران اما رقم محکومان به مرگ سير صعودی داشته است. به ويژه مجازات سنگسار در ايران، همچنان با اعتراض‌های بين‌المللی روبروست.


شمار اعدام‌ها در جهان در سال ۲۰۰۷ مجدداَ رو به افزايش بوده است. بر اساس داده‌های سازمان حقوق بشری موسوم به Hands Off Cain، سال گذشته ميلادی در ۲۶ کشور، اجرای احکام ادامه يافته که در مجموع ۵۸۵۱ نفر مشمول آن شده‌اند. اين رقم از افزايشی معادل ۱۳۶ نفر در قياس با سال ۲۰۰۷ حکايت دارد.

گزارش سازمان حقوق بشری Hands Off Cain که روز پنجشنبه، ۲۴ ژوئيه در رم انتشار يافت، چين را با نزديک به ۵۰۰۰ اعدامی، رکوردار اعمال اين مجازات در جهان اعلام کرده است. ايران، عربستان سعودی و پاکستان در رده‌های بعدی قرار دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با اين همه، بنا به گفته‌ی دست اندرکاران Hands Off Cain، شمار اعدام‌ها در چين اينک رو به کاهش است. آنها از اظهارات و يافته‌های قاضی‌ها، پژوهشگران و سازمان‌های حقوق بشری چين به اين نتيجه رسيده‌اند که صدور احکام اعدام در اين کشور در يک سال گذشته ۳۰ درصد کاهش يافته است. بنا به اعلام ديوان عالی چين، ۱۵ درصد احکام اعدامی که در نيمه‌ی اول سال جاری در دادگاه‌های مختلف اين کشور صادر شده‌اند نيز، لغو شده‌اند و به مجازات‌های ديگر تغيير يافته‌اند.

سير صعودی اعدام‌ها در ايران

شمار اعدام‌ها در ايران در سال ۲۰۰۷ به ۳۵۵ مورد رسيده است که ۱۴۰ مورد بيشتر از سال ۲۰۰۶ است. در عربستان نيز ظرف يک سال، تعداد اعدام‌ها از ۳۳ مورد به ۱۶۶ مورد افزايش يافته است. سازمان حقوق بشری هر دو کشور را به نقض فاحش پيمان حفظ حقوق کودکان متهم کرده است، زيرا از اعدام افراد زير ۱۸ سال نيز امتناع نمی‌کنند.

در آمريکا شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۰۷ به پايين‌ترين ميزان در ۱۳ سال گذشته رسيده و بر۴۲ مورد بالغ شده است. علت اين کاهش پيش از هرچيز به بحث حقوقی مربوط به قانونی يا غيرقانونی‌بودن اعدام از طريق تزريق سم برمی‌گردد؛ بحثی که نهايتاَ با رأی ديوان عالی کشور به سود اين نوع مجازات به پايان رسيد.

يک خبر مثبت در گزارش، به کاهش شمار کشورهايی برمی‌گردد که هنوز مجازات اعدام را از قوانين کيفری خود حذف نکرده‌اند. بنا به گزارش يادشده، شمار اين کشورها در سال ۲۰۰۷ از ۵۱ به ۴۹ کاهش يافته است. سال ۲۰۰۷ در ۲۶ کشور از اين مجموعه، احکام اعدام به اجرا درآمده‌اند.

Hands Off Cain يک سازمان حقوق بشر بين‌المللی است که سال ۱۹۹۳ تشکيل شده و مقر آن در رم می‌‌باشد. شماری از نمايندگان مجالس ايتاليا و شخصيت‌های معروف دنيا عضو اين سازمان هستند که هدف آن دستيابی به توافقی بين‌المللی برای متوقف‌کردن مجازات اعدام است.

اعتراض اتحاديه‌ی اروپا به ايران

همزمان با انتشار گزارش Hands Off Cain، اتحاديه‌ی اروپا نيز خواهان قطع اجرای سنگسار در ايران شده است. در بيانيه‌ای که روز پنجشنبه، ۲۴ ژوئيه در بروکسل انتشار يافت، از ايران خواسته می‌‌شود که به تعهدات ناشی از امضای قرادادهای بين‌المللی‌ پايبند بماند و از اعمال «مجازات‌های وحشيانه و نافی حرمت انسان، مانند سنگسار، چه به لحاظ قانونی و چه در عرصه‌ی عملی» چشم بپوشد.

گروه‌های حقوق بشری در گزارشی که روز يکشنبه‌ی گذشته در باره‌ی ايران منتشر کردند از محکوميت اخير هشت زن و يک مرد به سنگسار در ايران خبر داده‌اند.

در اين نوع مجازات، مرد تا کمر و زن تا گردن در خاک قرار داده می‌شوند و با سنگ مورد حمله قرار می‌گيرند تا کشته شوند. تنها زمانی که محکوم بتواند خود را از چاله به درآورد و فرار کند، شايد برايش رهايی‌يافتن از مرگ محتمل باشد. چنين امری برای زنان که تا گردن در خاک فرو می‌روند بسيار نامحتمل‌تر است تا برای مردان. به باور مخالفان، حتی درهنگام اعمال اين مجازات وحشيانه نيز، جنسيت عاملی برای تبعيض است.

در بيانيه‌ی اتحاديه‌ی اروپا ضمن اشاره به تعهد بين‌المللی ايران به توقف مجازات سنگسار، از اين کشور خواسته می‌شود افراد يادشده را که به دليل مسائل ناموسی به سنگسار محکوم شده‌اند مشمول نوع ديگری از مجازات کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'افزايش شمار اعدام‌ها در ايران در سال ۲۰۰۷، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016