سه شنبه 22 مرداد 1387

وزير دفاع: ايران در حال ساخت يک جت سبک پيشرفته و "ايران ۱۴۰" دريايی است، فارس


خبرگزاری فارس: وزير دفاع با ذکر مهمترين تلاشها و اقدامات اين وزارتخانه در زمينه ساخت تجهيزات مدرن دفاعی، از طراحی و ساخت يک جت جديد پيشرفته و سبک خبر داد و گفت: هواپيمای ايران ۱۴۰ دريايی و تاکتيکی نيز در دست توليد است.


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار مصطفی محمدنجار وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح در نشست خبری امروز سه‌شنبه خود اظهار داشت: در طول سه سال گذشته با بهره‌گيری از رهنمودهای مقام معظم فرماندهی کل قوا و تدابير معظم‌له، چشم‌انداز بيست ساله و برنامه چهارم توسعه، ‌محورهای چهارگانه دولت و همچنين سياست‌های ابلاغی از ستاد کل و محورهای هشتگانه دولت نهم در عرصه دفاع، در پی آن بوده‌ايم تا توانمندی دفاعی در حوزه صنايع دفاع را با هدف حصول به بازدارندگی موثر،‌ تقويت کنيم، با تمرکز بر کيفيت و خلاقيت، ظرفيت توليد صنايع مختلف دفاعی را مضاعف سازيم و تراز روحيه، انگيزش و آمادگی دفاعی نيروهای مسلح را بالا ببريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی تاکيد کرد: برای موفقيت در اين مسير نيازمند به ابزارهای مديريتی جامع بوده و بر همين اساس اين ابزار طراحی و به عنوان الگوی مديريت جديد انتخاب شد تا حاصل تلاش‌ها و فعاليت‌های مجموعه وزارت دفاع را پايش کرده و بتواند در يک روند صحيح توانمندی و ابتکار عمل و شايستگی مديران را بسنجد. اين طرح ما را در تحقق اهداف خود به منظور پشتيبانی موثر از نيروهای مسلح ياری کرد و توانست فعاليت وزارت دفاع را با نياز نيروهای مسلح کاملا منطبق سازد.
وزير دفاع يادآور شد: در اين طرح کليه برنامه‌های وزارت دفاع در شش حوزه تنظيم و از طرفی به منظور جلب مشارکت و بکارگيری خرد جمعی در اجرای شاخص‌های تعيين شده در اين طرح، هفت کميته با عناوين کميته‌های دفاعی، رفاهی، عمرانی، ديپلماسی دفاعی، حقوقی و توانمندسازی و نظارت تشکيل و يک کميته نيز برای هماهنگی بين کميته‌ها پيش‌بينی شد که نقش کانون فکر را ايفا و امور راهبردی برنامه‌های پيش‌بينی شده را در اين طرح ربر عهده گرفتند.
نجار اضافه کرد: اين ساختار مجازی نقش ستاد وزارت در تسهيل‌گری و پايش اهداف را نشان می‌داد. بر اساس تلاش صادقانه و خلاقيت نيروهای متعهد وزارت دفاع و اجرايی کردن اين طرح توانستيم گام‌های مهمی را برداريم و اقدامات موثری را به انجام برسانيم.

* رشد ۴۳ درصدی صادرات نظامی در دولت نهم

وی در تشريح اهم فعاليت‌های سه ساله دولت نهم نسبت به مدت مشابه قبل، افزايش عملکرد بخشهای مختلف وزارت دفاع را اينگونه اعلام کرد:
- فروش کل و ارائه خدمات ۱۱۹ درصد
- فروش بخش نظامی ۱۲۸ درصد
- صادرات دفاعی ۴۳ درصد
- افزايش پروژه های توسعه‌ای ۱۲۱ درصد
- عملکرد بخش تحقيقاتی ۱۲۰ درصد
نجار در تشريح اقدامات صورت گرفته برای بالا بردن اقتدار دفاعی و توان بازدارندگی، بومی سازی محصولات و مواد اوليه، طراحی، ساخت، توليد انبوه اقلام مهم نظامی، استقرار نظام خود ارزيابی و پايش تعالی سازمانی و توسعه استاندارد و ارزيابی محصولات دفاعی را ذکر کرد.
وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح پيرامون خدمات‌رسانی به نيروهای مسلح، کارکنان و مردم نيز از اجرای طرح حکمت و افزايش خدمات موثر به کارکنان نيروهای مسلح در زمينه مصرف، درمان، بيمه، بازنشستگی، وام، نشاط و تفريحات، امور فرهنگی و اجرای طرح‌های نهضت خانه‌سازی و جوانه‌های اميد ياد کرد و برخی از شاخص‌های مهم را اينطور اعلام کرد:
۴۰۰ درصد رشد تامين کالاهای اساسی مصرفی کارکنان نيروهای مسلح
۳۰۰ درصد رشد در پرداخت وام مسکن
۱۰۰ درصد رشد در اعطای وام ازدواج
۲۰۰ درصد افزايش در خانه‌دار شدن کارکنان
۳۵۰ درصد رشد در قراردادهای بيمه
۶۰ درصد رشد در خدمات رفاهی به بازنشستگان
همچنين بنا به اعلام سردار نجار، برای اولين بار در کشور، ساماندهی خدمات رسانی (طرح حکمت کارت)، برقراری بيمه درمانی تمام سربازان و عائله تحت تکفل و حل مشکل و دغدغه خانواده سربازان، برقراری بيمه برای خنثی کنندگان ميادين مين، صدور دفترچه بيمه در مدت يک ساعت، طرح حمايت و امداد (حمايت از خانواده معسرين، کمک‌های بلاعوض، کمک هزينه فرزندان معلول)، توسعه و تکميل خدمات بيمه درمان (بيماری صعب‌العلاج، داروهای خاص، افزايش مراکز طرف قرارداد بيمه، ۳۵ هزار در سراسر کشور تداوم پوشش بيمه‌شدگان اختياری) اجرا شده است.
وی درباره پشتيبانی عمرانی و حقوقی در وزارت دفاع نيز از ايجاد سازوکار مناسب برای انتقال ۱۱پادگان نظامی از شهرها، ۵۰۳ درصد رشد در پاکسازی اراضی آلوده به مين، حل و فصل ۱۴ پرونده در قراردادها و دعاوی بين‌المللی، حل و فصل قراردادها و دعاوی خارجی و مطالعه و اجرای پروژه‌های مهم پدافند غير عامل خبر داد.

* مهمترين پروژه‌های دفاعی

وزير دفاع کشورمان با ذکر مهمترين اقدامات در حوزه هوايی و پدافند هوايی، طراحی و ساخت توپ ضد هوايی ۳۵ ميلی‌متر برای اولين بار و سامانه‌های رديابی و کنترل آتش بدون انتشار اين سامانه، راه‌اندازی خط توليد سامانه ردگيری الکتروپتيکی پدافند هوايی، زمينی و دريايی، - طراحی و ساخت بومی توپ ضد هوايی کم ارتفاع و در بخش زمينی، طراحی و ساخت خودروی تاکتيکی سه چهارم تن سفير، طراحی و ساخت موتور چهار سيلندر ليزری، طراحی و ساخت سلاح زاويه زن با قابليت شليک از پشت موانع، طراحی و ساخت گلوله ضد زره قدير با قابليت نفوذ در زره‌های واکنشی و در بخش دريايی، طراحی و ساخت شناور موشک‌انداز و اژدرافکن کلاس ذوالفقار با قابليت شليک اژدر و موشک را عنوان کرد.
وی همچنين در دسته بندی ديگر اقدامات اين وزارتخانه اينگونه اقدامات مهم را دسته بندی کرد:
- پدافند هوايی: ساخ انواع موشک دوش پرتاب، سامانه‌های کنترل آتش و کشف رادار، موشک‌های ارتفاع متوسط، افزايش ظرفيت گلوله‌های ضد هوايی، سامانه‌های ضد کروز
- موشکی: انواع راکت با بردهای مختلف، موشک‌های دوربرد زمين به زمين، موشک هدايت شونده ليزری، موشک حمل ماهواره، انواع ضد زره
- دريايی: طراحی و ساخت سونار کف خواب، لندينگ کرافت، انواع شناورهای سطحی و زيرسطحی، ناوچه‌های موشک‌انداز، ناوشکن، سامانه کروز دريايی
- زمينی: طراحی و ساخت خودروهای تاکتيکی ۴/۱ و ۴/۳ تن، بمب‌های هدايت شونده، انواع مهمات (ضد هوائی، توپخانه‌ای و دريايی) با کاليبرهای مختلف، طراحی و توليد مهمات هوشمند، کلاه و جليقه‌های ضد گلوله، انواع مسلسل و سلاح‌های انفرادی، تک تيرانداز، توپخانه‌ای و زرهی، طراحی و ساخت نارنجک‌انداز اتوماتيک
هوايی: طراحی و ساخت انواع پهپاد، توليد صنعتی توپ‌های هوايی، طراحی بالگرد ملی، توليد هواپيماهای ايران ۱۴۰ دريايی و تاکتيکی، توليد هواپيمای جنگنده، ساخت ملخ کامپوزيت برای بالگرد و جنگنده سبک در دست ساخت است.
رادار و جنگال: طراحی رادار بدون انتشار، ردياب الکترواپتيکی، رادار کشف کروز، رادار موج ميليمتری، طراحی و توليد انبوه بی‌سيم‌های مختلف، طراحی شبکه ارتباط داده‌ای (ديتا لينک)، طراحی تجهيزات تاکتيکی فيبر نوری صحرائی، طراحی و توليد رادار VHF و ...
وی افزود: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نيز اجرای فاز اول سيستم عامل ويژه نيروهای مسلح، توليد نسخه آزمايشی GIS عمومی
- اجرای پروژه حکمت کارت مصرف، استقرار سامانه جامع فروشگاهی در ۴۵ فروشگاه اصلی اتکا، اجرای فاز اول طرح فيبر نوری، طراحی سامانه اطلاعات فرماندهی در سطح گردان و لشکر، طراحی باشگاه مکانيزه لشکر، اجرای پروژه سدار؛ سيستم دفاعی امنيتی رايانه‌ای و اجرای سيستم حفاظت اطلاعات رايانه‌ای به اجرا گذاشته شد.
در حوزه ديپلماسی دفاعی نيز سردار نجار به تقويت و توسعه ديپلماسی دفاعی و حضور فعال و موثر در حوزه روابط بين‌الملل اشاره کرد و گفت: اين برنامه را می‌توان بعنوان گامی موثر در جهت توليد قدرت ملی و کمک به سياست خارجی کشور دانست که با اولويت‌بندی و افزايش حداکثری مناسبات دفاعی با «کشورهای اسلامی»، «همسايه»، «دوست» و همچنين «کشورهای دارای تکنولوژی پيشرفته دفاعی» پيش‌بينی شده است.
وی اضافه کرد: نتيجه اين سياست در سه سال گذشته منجر به توسعه روابط و تعاملات دفاعی ايران با کشورها مورد نظر شده است. در اين راستا تفاهم‌نامه‌های متعددی با اين کشورها منعقد و اجرا شده است و همچنين مشارکت فعال در کنوانسيون‌ها و معاهدات بين‌المللی، ديدار با سفرای کشورهای ديگر در تهران و همچنين ديدار با سفرای ايران در خارج از کشور، ديدار با روسای جمهور و شخصيت‌های دفاعی و سياسی و ديدار مستمر با وايستگان نظامی اجرا شده است که ثمرات بسيار زيادی را برای ما به ارمغان آورده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير دفاع: ايران در حال ساخت يک جت سبک پيشرفته و "ايران ۱۴۰" دريايی است، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016