چهارشنبه 6 شهریور 1387

سازمان ديده بان حقوق بشر اعدام بهنام زارع، نوجوان ايرانی را محکوم کرد، بی بی سی

ديده بان حقوق بشر از اعدام نوجوانان در ايران ابراز نگرانی کرده است
سازمان ديده بان حقوق بشر، گروه مدافع حقوق بشر مستقر در آمريکا، با انتشار بيانيه ای اعدام بهنام زارع، نوجوان ۱۹ ساله ايرانی را محکوم کرده است.
محمد مصطفايی، وکيل بهنام زارع، پيشتر در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی، اعدام موکل را در زندان شيراز تاييد کرده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بهنام زارع که در سن ۱۵سالگی در جريان يک نزاع خيابانی مرتکب قتل شده بود، در سن ۱۶ سالگی به اعدام محکوم شد.

آقای مصطفايی به بخش فارسی بی بی سی گفته بود تلاش های زيادی برای جلوگيری از اعدام موکلش انجام شد، اما بدون اطلاع قبلی به وکيل و خانواده بهنام زارع، وی در زندان شيراز به دار آويخته شده است.

با اعدام بهنام زارع، شمار اعدام شدگان در ايران که در سن زير هجده سالگی مرتکب قتل شده اند، طی ۹ ماه اخير به شش نفر رسيده است.

ديده بان حقوق بشر، با ابراز نگرانی از اعدام بهنام زارع و ديگر نوجوانان در ايران، از دستگاه قضايی جمهوری اسلامی خواسته است تا در احکام ۱۳۰ زندانی محکوم به اعدام که در نوجوانی مرتکب جرم شده اند، تجديد نظر کند.

ديده بان حقوق بشر، در بيانيه خود می گويد که ايران از سال ۲۰۰۵ تا کنون دست کم ۲۶ نفر را که همگی پيش از رسيدن به سن قانونی، مرتکب جرم شده بودند، اعدام کرده است.

يک روز پيش از اعدام بهنام زارع، اتحاديه اروپا در اعتراض به اعدام رضا حجازی ديگر نوجوان ايرانی که هفته گذشته در سن ۲۰ سالگی در زندان اصفهان اعدام شد، بيانيه ای صادر کرده و از روند رو به رشد اعدام نوجوانان در ايران ابراز نگرانی کرده بود.

رضا حجازی که بيانيه اتحاديه اروپا به مناسبت اعدام وی صادر شده، در ۱۵ سالگی در جريان يک درگيری خيابانی، به اتهام قتل دستگير و در دادگاه به قصاص محکوم شده بود.

ايران با وجود پيوستن به کنوانسيون حقوق کودک، همچنان احکام اعدام را در مورد آنها صادر و اجرا می کند.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، اطفال در صورت ارتکاب جرم از مسئوليت کيفری مبرا هستند. اما اين قانون اطفال را در پسران، ۱۵ سال قمری و در دختران ۹ سال قمری تعريف می کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سازمان ديده بان حقوق بشر اعدام بهنام زارع، نوجوان ايرانی را محکوم کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016