شنبه 6 مهر 1387

تجمع فعالان حقوق بشری قرقيزستان در حمايت از عمادالدين باقی، وبلاگ تا آزادی باقی


چند روز پيش از مرخصی درمانی باقی از زندان در نيمه شهريور ۱۳۸۷ عده ای از فعالان حقوق بشری در کشور قرقيزستان در برابر سفارت ايران تجمع کرده و خواستار آزادی باقی شدند و اعلام کردند در صورت عدم آزادی او اين تجمع را تکرار خواهند کرد.
در پايان اين تجمع قطعنامه ای به شرح زير قرائت شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عمادالدين باقی روزنامه نگار ايرانی، مورخ معاصر و نويسنده صاحب نامی است که طی ۲۰ سال گذشته به دليل فعاليت های مدنی خود جان خود را با خطر مواجه ساخته است . وی تا کنون چندين جايزه بين المللی را از آن خود کرده است : جايزه شجاعت مدنی در سال ۲۰۰۴ ، جايزه حقوق بشر فرانسه در سال ۲۰۰۵ و کسب عنوان روزنامه نگار بين المللی سال ۲۰۰۸ از سوی انجمن British Press Awards . وی همچنين پايه گذار انجمن دفاع از حقوق از زندانيان است که مشاوره های حقوقی به روشنفکرانی ارايه می دهد که در پی ارتقای ايده های دموکراسی هستند . او نقش دولت ايران در ترور فعالان و دگرانديشان ايرانی را افشا کرد.
او بيست کتاب [ ۲۸ کتاب آمار دقيق است] نگاشته است که از آن ميان ۶ تا از آنها در ايران توقيف شده اند و نيز مقالات بسياری را در روزنامه های مستقل و اصلاح طلب ايرانی نوشته و نقض آزادی بيان را افشا کرده است .
با وجود خطرات بسيار اما عماد تبديل به صدای منتقدان سياسی ايرانی شده است . او به همراه اکبر گنجی – ديگر روزنامه نگار اصلاح طلب – در مورد قتل ۸۰ نويسنده ، روشنفکر و فعال سياسی که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد مقالاتی را به رشته تحرير در آوردند و به نقش آشکار دولت در اين زمينه اشاره کردند . اين مقالات افکار عمومی را به خود آورد . عماد باقی دستگير شد و به دليل اهانت به مقدسات و اقدام عليه امنيت ملی در سال ۲۰۰۰ محاکمه و در سلولی انفرادی زندانی شد . او در سال ۲۰۰۳ آزاد شد و مکرراً در دادگاه حضور يافت و يکسال حکم تعليقی دريافت کرد . يکی از تلاش های او در راه ارتقای اصلاحات دموکراتيک پايه گذاری روزنامه جمهوريت در اواخر همين سال بود . اين روزنامه شامل صفحات ويژه ای در خصوص حقوق بشر، اتحاديه های تجاری، نهادهای مدنی و موضوعاتی بود که به طور طبيعی حتی در روزنامه های اصلاح طلب نيز پوشش داده نمی شد . در نتيجه اين تلاش جسورانه برای آگاهی بخشيدن به مردم درباره آرمان های دموکراتيک ، سيستم قضايی در تابستان همين سال روزنامه را بطور موقت توقيف کرد و عماد باقی از داشتن اين روزنامه محروم شد .
عمادالدين باقی در اکتبر ۲۰۰۷ پس از حضور در شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب در تهران دستگير شد . او در مورد فعاليت هايش در خصوص انجمن دفاع از حقوق زندانيان مورد بازجويی قرار گرفت و به افشای اسناد محرمانه دولتی از طريق انتقاد از مجازات اعدام متهم شد . وضعيت سلامتی او در مدت بازداشت در زندان رو به وخامت رفت ؛ در ماه دسامبر ۲۰۰۷ و می ۲۰۰۸ او دوبار دچار حمله قلبی شد . طی سال جاری او ۵۵ بار در برابر دادگاه حضور يافت . لازم به ذکر است که او از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شد و اينکه او بايد در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸ ازاد شود . به هر روی، او بايد دوباره در ۸ اکتبر ۲۰۰۸ برای پرونده ديگری در دادگاه حضور يابد .
ما معتقديم که محکوم و زندانی ساختن عماد باقی و آزارهای مداوم قضايی عليه او فقط و فقط مبتنی است بر تلاش او در ارتقای ارزش های دموکراتيک ، آزادی بيان و حقوق بشر.
بنابراين ما از مقام های ايرانی می خواهيم :
۱- فوری و بدون قيد و شرط عماد باقی را آزاد کنند و از هر گونه اذيت و آزار او دست بردارند چرا که اين اعتقاد وجود دارد که وی در نتيجه فعاليت های صلح آميز و مشورع خود در دفاع از دموکراسی و حقوق بشر دستگير، محکوم و زندانی شده است .
۲- امنيت و سلامتی روحی و جسمی باقی را تضمين کنند .
۳- تضمين کنند که رفتار با او منطبق با تمام شرايطی است که در « اصول اساسی برای رفتار با زندانيان» آمده است ؛ اصولی که از سوی قطعنامه مجموع عمومی سازمان ملل به شماره ۴۵/۱۱ در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۰ پذيرفته شده است .
منبع: www.azattyk.org

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تجمع فعالان حقوق بشری قرقيزستان در حمايت از عمادالدين باقی، وبلاگ تا آزادی باقی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016