Wednesday, Feb 22, 2017

صفحه نخست » رکوردشکنی‌های ۳۰ روز ریاست جمهوری ترامپ، اکبر گنجی

akbar_ganji_article_photo1.gifاولین ماه از ۴۸ ماه ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ۳۰ بهمن- ۱۸ فوریه - به پایان رسید. می توان خطر کرد و گفت که هیچ یک از روسای جمهور سابق آمریکا در ماه آغازین ریاست جمهوری خود، چنین رکوردهایی بر جای ننهاده اند. به ماه آغازین ترامپ از منظرهای گوناگون می توان نگریست. نوشتار کنونی فقط از منظر اقدامات هنجارشکنانه ترامپ و واکنش مخالفان به او می نگرد. در این کنش و واکنش ها، ترامپ رکوردهایی تاریخی به نام خود ثبت کرد.

مرور رویدادهای این ۳۰ روز، تأیید کننده مدعای نوشتار است.

نسخه پی دی اف مقاله با ارجاعات آن را از اینجا دریافت کنید: [.pdf]


۲۰ ژانویه: برگزاری مراسم تحلیف با کمترین جمعیت. ترامپ در نطقی تهاجمی، همه روسای جمهور قبلی را به نقد گرفت و گفت که از این ساعت قدرت به مردم آمریکا منتقل شد. از حالا، قدرت در دستان مردم آمریکا قرار می گیرد. این ادعا در حالی بود، که او ثروتمندترین دولت تاریخ آمریکا را تشکیل داد که جزیی از طبقه یک درصدی هستند.

ترامپ دستور اجرایی تسهیل موانع لغو قانون بیمه همگانی دولت اوباما موسوم به "اوباماکر" را صادر کرد.


۲۱ ژانویه : در این روز میلیون ها تن در سراسر آمریکا به دعوت زنان علیه ترامپ تظاهرات کردند. گفته اند که تعداد معترضان یادآور جنبش حقوق مدنی و جنبش ضد جنگ ویتنام بود.


۲۲ ژانویه : پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان یه طور ضمنی ترامپ را با هیتلر مقایسه کرد. او از ساخت دیوار حائل یا استفاده از سیم خاردار برای حفاظت از مرزها در مقابل مهاجرین انتقاد کرد. پاپ در پاسخ به این سوال که آیا از بابت رشد پوپولیسم در اروپا و آمریکا نگران است، گفت: "بحران ها موجب برانگیختن ترس و همچنین هشدار می شوند. به عقیده من، واضح ترین نمونه از پوپولیسم اروپایی را می توان در ۱۹۳۳ در آلمان جست و جو کرد. در آن سال، آلمان ورشکسته بود و نیازمند آن که سرپا شود و هویت خود را پیدا کند، شخصی که قادر به احیأ وجهه کشور باشد و این است که شاهد حضور مرد جوانی می شویم که نامش آدولف هیتلر است و می گوید: من می توانم، من می توانم. این طور می شود که همه آلمانی ها به وی رای می دهند. هیتلر قدرت را ندزدید بلکه مردم با رای خود آن را به وی هدیه دادند و او هم مردم را به ویرانی کشید".


۲۳ ژانویه: ترامپ درباره معجزه خداوند در مراسم تحلیفش در سخنرانی سازمان سیا گفت: "من به بیرون نگاه کردم و به نظر می رسید یک میلیون یا یک میلیون و نیم آدم آمده بود. آن ها به قدری زیاد بودند که عملا جایی برای ایستادن نبود. من گفتم شاید چون هوا بارانی است مردم بترسند و بیرون نیایند اما خدا به پایین نگاه کرد و با خودش گفت من اجازه نمی دهم باران مزاحم سخنرانی تو شود. در واقع زمانی که من سخنرانی ام را شروع کردم، گفتم وای نه! ابتدای سخنانم بود که با چند قطره باران خیس شدم. و با خودم گفتم اوه این خیلی بد است! اما باخودم گفتم، من ادامه خواهم داد. اما واقعیت این است که باران به یکباره بند آمد. این فوق العاده بود. بعد هم درست بعد از این که سخنرانی من تمام شد باران باریدن گرفت. این شگفت انگیز است و وقتی من دوباره بیرون آمدم دوباره آفتابی شد. می دانید ما با حادثه شگفت انگیزی روبرو هستیم چرا که صادقانه باید بگویم یک میلیون تا یک میلیون و نیم آدم برای مراسم تحلیف من آمده بود".

ترامپ خطاب به کارکنان و ماموران سیا گفت:"می دانید من جنگی علیه رسانه ها به راه انداخته ام، آنها در میان بی اعتمادترین افراد بشر بر روی زمین قرار دارند".


۲۴ ژانویه : ترامپ ادعا کرد که با چشمان خود دیده است که جمعیتی که در مراسم تحلیف او حضور داشتند، بیش از جمعیت مراسم تحلیف باراک اوباما بوده است. رسانه ها با انتشار تصاویر گوناگون نشان می دادند که حدود ۵۰۰ هزار نفر در مراسم تحلیف او حضور داشته اند.

همچنین ترامپ ادعا می کرد که در انتخابات آمریکا ۳ تا ۵ میلیون رأی به زیان او و به سود هیلاری کلینتون تقلب شده است.

بحث میان رسانه ها و ترامپ در این موارد بالا گرفت و ترامپ و یارانش نتوانستند شواهدی برای ادعاهایشان ارائه کنند. کلی‌ آن کانوی مشاور دونالد ترامپ برای نجات از این مهلکه، در ۲۲ ژانویه از "حقابق آلترناتیو" سخن گفت. این ادعا آمریکائیان را به یاد ‌۱۹۸۴ جرج اورول انداخت و موجب افزایش فروش آن شد. به نظر مردم اصطلاح "حقایق آلترناتیو" به تعابیری چون "گفتار نو" و "دوگانه باوری" در کتاب ۱۹۸۴ شبیه است. کارن تامولتی خبرنگار واشنگتن‌پست نیز در این باره گفت:‌ "حقایق آلترناتیو، یک تعبیر جرج اورولی است".

مسأله این بود که ترامپ هیچ کس را قبول نداشت و حاضر بود "حقایق آلترناتیو" یا "حقایق جایگزین" بسازد. ساختن "آینده جایگزین" نیز بخشی از پروژه اوست.


۲۵ ژانویه: ترامپ در توییتی نوشت: "من دستور تحقیقی بزرگ برای تقلب رای دهندگان از قبیل آن هایی که در دو ایالت نامشان را ثبت کردند و آن هایی که غیرقانونی این کار را کردند و حتی کسانی که مدتها قبل فوت کرده اند، برای رای گیری ثبت نام کردند. بسته به نتایج تحقیق، ما فرایندهای رای گیری مان را تقویت خواهیم کرد".


۲۶ ژانویه: رئیس جمهور مکزیک به دلیل اهانت ترامپ سفر خود به آمریکا و دیدار با او را لغو کرد. هزینه ساخت دیوار میان آمریکا و مکزیک ۱۵ تا ۲۱ میلیارد دلار برآورد می شود.

ترامپ گفت :"باور کنید که داریم دیوار را طراحی می‌کنیم. بعضی‌ها فکر می‌کردند که من شوخی می‌کنم، اما من شوخی نمی‌کنم...دستکم در مورد این موارد شوخی نمی‌کنم. دیوار را خواهیم ساخت. دیوار فوق‌العاده‌ای خواهد شد و بسیار مفید خواهد بود. کافی است از اسرائیل بپرسید که آیا دیوار به درد می‌خورد یا نه؟ بله، به درد می‌خورد و نتیجه می‌دهد".

استیو بنون ، مشاور و استراتژیست ارشد دونالد ترامپ به نیویورک تایمز گفت که سازمان های خبری با پیش بینی غلط نتیجه انتخابات "بی آبرو" شده اند. بنون گفت :"رسانه ها باید خجالت بکشند و شرمنده باشند و دهان خود را ببندند و برای مدتی فقط گوش کنند. این جا رسانه ها حزب مخالف هستند نه حزب دمکرات. رسانه ها این کشور را درک نمی کنند...هنوز نمی فهمند چرا دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده شده است". او در این مصاحبه با نام بردن از نیویورک تایمز و واشنگتن پست، از الفاظ رکیک هم استفاده کرد.

نیویورک تایمز ۳۰ ژانویه سرمقاله خود را به این موضوع اختصاص داد که در واقع رئیس جمهور اصلی آمریکا استیو بنون است، و ترامپ بازیچه اوست.


۲۷ ژانویه: ترامپ برنامه دولت اوباما برای پذیرش پناهندگان سوریه‌ای را به حالت تعلیق درآورد. او همچنین دستوری صادر کرد که بر اساس آن مسلمانانی که می خواهند به آمریکا بیایند تحت بررسی‌ شدید و احتمالا ایدئولوژیک قرار گیرند.


۲۸ ژانویه: ترامپ حکم ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا را صادر کرد. این امر هزاران فرد دارای ویزای قانونی سفر به آمریکا را به دردسر انداخت و موج وسیعی از اعتراض عمومی در فرودگاه های آمریکا برپا کرد.


۲۹ ژانویه: ترامپ در توئیتی نوشت:"یک آدم مستعد و اهل نظر بیاد این نیویورک تایمز بدبختِ فلک زده دروغ پرداز رو بخره و یا درست اداره ش کنه یا محترمانه درش رو تخته کنه".

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا در واکنش به فرمان ترامپ برای ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا گفت باید ترامپ را از ورود به بریتانیا بازداشت. کوربین گفت تا زمانی که سیاست ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا وجود دارد، نباید اجازه ورود دونالد ترامپ به بریتانیا داده شود. کوربین درباره دوت ترامپ به بریتانیا گفت این اقدام عجیب است و سیستم پارلمان آمریکا هم در واقع باید به دنبال حفظ ابتدایی‌ترین حقوق افراد باشد. کوربین همچنین خطاب به ترزا می نخست وزیر بریتانیا گفت تا زمانی که دولت آمریکا حقوق ابتدایی آزادی و قوانین را رعایت نمی‌کند، نخست وزیر بریتانیا هم نباید با ترامپ سازش کند.

۱۶ دادستان ایالتی ضمن بیانیه ای حکم ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا را "غیر قانونی" به شمار آوردند.

سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات های سنا- در فرودگاه نیویورک در جمع معترضان حاضر شد و در کنار یک خانواده مهاجر سخنرانی کرد و گریست. ترامپ که قبلا به دلیل مخالفت دموکرات ها با لغو "اوباماکر" در توئیتی نوشته بود:"دموکرات‌ها از سوی چاک شومرِ دلقک رهبری می‌شوند. می‌دانم که اوباماکر چقدر بد و مفتضح است". ترامپ دوباره به او تاخت که فیلم بازی می کرده و گریه اش الکی بوده و خوب بلد نیست گریه کند.


۳۰ ژانویه: عرف نانوشته آمریکا درباره احترام به باشگاه ریاست جمهورها می گوید که روسای جمهور باید انتقادشان را از جانشینان، برای حفاظت از جایگاه و شان و منزلت این پست نزد خود نگه دارند. اما اوباما ده روز پس از واگذاری ریاست جمهوری به ترامپ، از طریق سخنگوی خود در آخرین سخنرانی اش به عنوان رئیس جمهور درباره اهمیت نقش شهروندان و مسئولیت همه آمریکایی ها در نگهبانی از دموکراسی صحبت کرد، و اعلام کرد:

"این مسئولیتی است که تنها محدود به انتخابات نمی شود بلکه کاری هر روزه است. استفاده شهروندان از حق قانونی خود برای تجمع، سازماندهی و رساندن صدای خود به مقامات، دقیقا چیزی است که ما انتظار داریم در زمان به خطر افتادن ارزش های آمریکایی، اتفاق بیفند".

باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن، اعلام کرد که علیه ترامپ شکایت کرده است و بدین ترتیب او اولین دادستان کل ایالتی در آمریکا بود که یک دعوای حقوقی علیه دولت ترامپ از زمان آغاز به کارش به راه انداخت.

رابرت رایش ، استاد دانشگاه برکلی و وزیر کار دولت کلینتون، در مقاله ای نوشت که ترامپ و استیو بنون جهان را به سمت "هولوکاست هسته ای" پیش می برند.

رزا بروکس، استاد حقوق دانشگاه جرج تاون و مشاور ارشد رئیس سیاست گذاری پنتاگون در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در مقاله ای در فارن پالیسی نوشت که ترامپ دیوانه است و باید قبل از سال ۲۰۲۰ عزل شود. او سه راه ممکن عزل رئیس جمهور- از جمله کودتا- را توضیح داد. بروکس بعدا در مقاله دیگری توضیح داد که تیم استیو بنون چه بر سر او و دیگر منتقدان آورده و می آورند. ولی گفت که باید در برابر فشار آنها ایستاد.


۱ فوریه : مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا، با قطع مصاحبه سخنگوی کاخ سفید، بیانیه ای درباره ایران قرائت کرد که در بخشی از آن آمده بود :"ما از امروز به طور رسمی ایران را زیر ذره‌بین قرار می ‌دهیم. اقدامات اخیر ایران از جمله شلیک تحریک‌آمیز یک موشک بالستیک و حمله علیه یک کشتی متعلق به عربستان سعودی که از سوی ستیزه‌جویان حوثی مورد حمایت ایران انجام شده است، آن چه را که همیشه درمورد رفتار بی‌ ثبات کننده ایران در خاورمیانه آشکار بوده است، تقویت می ‌کند. آزمایش موشکی اخیر ایران، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده است".

در این روز توجه رسانه ها به پیش بینی استیو بنون به وقوع جنگ حتمی آمریکا با چین و یک کشور در خاورمیانه جلب شد که در ماه مارس ۲۰۱۶ گفته بود:"ما به دنبال جنگ در دریای 'چین جنوبی' در پنج یا ۱۰ سال آینده هستیم و هیچ تردیدی در این رابطه وجود ندارد". او در فوریه ۲۰۱۶ گفته بود:"ما با اسلام و چین توسعه طلب مواجه هستیم. هر دوی آنها دارای انگیزه بالا و بسیار خشن هستند. آنها تصور می کنند که جریان مسیحی - یهودی در غرب عقب نشینی کرده است".

۲ فوریه: ترامپ تماس تلفنی با مالکوم ترنیال،نخست وزیر استرالیا، را در حین مذاکره بر سر توافقی که اوباما با وی درباره مهاجران بسته بود، یک دفعه قطع کرد و گفت که "این بدترین تماس تلفنی بوده که با یک رهبر خارجی تا به حال داشته است". نیویورک تایمز در سرمقاله ۴ فوریه نوشت اگر این رویه ادامه یابد، وقتی ما نیازمند متحدانمان باشیم و ترامپ از آنها تقاضا کند، "هیچ بعید نیست فردی که آن سوی خط تلفن قرار دارد به یکباره گوشی تلفن را محکم به زمین بکوبد و این تماس را قطع کند".

فرانسیس فوکویاما،استاد دانشگاه استنفورد و نویسنده کتاب پایان تاریخ با انتشار توئیتی به اقدام ناشایست ترامپ در حین مکالمه تلفنی با نخست وزیر استرالیا واکنش نشان داد.فوکویاما نوشت:"این روزها آمریکایی بودن دردناک است".

در این روز یک نظرسنجی منتشر شد که براساس آن ۴۰ درصد رأی دهندگان خواستار استیضاح ترامپ شده بودند.


۳ فوریه : کلی‌آن کانوی،از مدیران ارشد ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و مشاور وی٬ گفت که در پی دستگیر شدن طراحان "کشتار بولینگ گرین" که عراقی بودند٬ باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا شش ماه ورود پناهجویان عراقی را به آمریکا ممنوع کرد. اظهارات کانوی شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت٬ چون نه تنها دولت اوباما هیچ گاه ممنوعیتی برای ورود پناهجویان عراقی در نظر نگرفت٬ بلکه هرگز "کشتاری" در بولینگ گرین در ایالت کنتاکی رخ نداده است. با این حال کانوی با دفاع از سخنان خود گفته است که " بیشتر مردم از این کشتار بی اطلاع هستند چون هرگز پوشش خبری نگرفت". این هم یک نمونه دیگر از "حقایقث آلترناتیو" بود که دولت ترامپ می ساخت.

سارا چرچ ول- استاد ادبیات و کرسی فهم عمومی از علوم انسانی- در مقاله بسیار مهمی به این نکته پرداخت که چگونه متفکران یک قرن اخیر آمریکا ظهور و به قدرت رسیدن یک فاشیست در کشورشان را پیش بینی کرده و آن را "فاشیسم آمریکایی" نامیده بودند. او با نقل مفصل سخنان آنان، نشان می دهد که ترامپ همان شخصی است که آنها درباره اش رویاپردازی کرده بودند.

۴ فوریه: قاضی فدرال جیمز روبارت ، در سیاتل مرکز ایالت واشنگتن، حکم ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا را لغو کرد. ترامپ او را "به اصطلاح قاضی" و حکمش را "مسخره" به شمار آورد و به دادگاه تجدید نظر رجوع کرد.


۵ فوریه: در یک توئیت ترامپ به قاضی شعبه نهم دادگاه فدرال آمریکا حمله کرد که تقاضای تجدید نظر دولت او مبنی بر لغو حکم دادگاه اولیه برای تعلیق دستور ترامپ برای ممنویت سفر شهروندان هفت کشور به ایران را ردّ کرده بود.

بازسازی شورای امنیت ملی کاخ سفید اقدام بعدی ترامپ بود. براساس دستور او، استیو بنن استراتژیست اصلی کاخ سفید به این شورا پیوست و مدیر اطلاعات ملی و رئیس ستاد مشترک (نیروهای مسلح) از این شورا کنار گذاشته شدند. ترامپ درباره حذف این دو مقام از شورای امنیت ملی گفت که این افراد باید در جلساتی شرکت کنند که به مسئولیت و تخصص آنها مرتبط است. براساس متن فرمان اجرایی امضا شده توسط ترامپ، تغییرات در شورای امنیت ملی آمریکا این گونه توجیه شده است که "تهدیدهای امنیتی پیش روی آمریکا در قرن ۲۱ فراتر از مرزهای کشورهاست".


۶ فوریه: جان کری وزیر خارجه اوباما، مادلین آلبرایت وزیر خارجه کلینتون، لئون پانتا رئیس پیشین سیا و وزیر اسبق دفاع، جان ای مک لفلین قائم مقام رییس سیا در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴،‌ مایکل مورل که در دولت اوباما زمانی رئیس موقت سیا بوده، لیسا او موناکو دستیار پیشین اوباما در امور امنیت داخلی و ضد تروریسم،‌ جانت پولیتانو وزیر پیشین امنیت داخلی، سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما حمایت مشترک خود را از ممنوعیت اجرای دستور مهاجرتی ترامپ اعلام کردند. آنها نامه‌ای را امضا کرده و در حمایت از ممنوعیت اجرای فرمان ترامپ برای ورود اتباع هفت کشور اسلامی، این نامه را به دادگاه تجدیدنظر آمریکا ارسال کردند. این دیپلماتهای ارشد سابق و مقامات امنیتی- دفاعی پیشین در نامه شش صفحه ای خود هشدار دادند ممنوعیت اعلامی ترامپ، جان "نظامیان آمریکا را به خطر خواهد افکند". در بخشی از نامه آمده است :‌"ما همه به این موضوع اذعان داریم که آمریکا با تهدیدات واقعی مواجه است اما ما از تهدید خاصی که توجیه گر ممنوعیت مسافرت باشد، بی اطلاع هستیم". این مقامات سابق هشدار دادند که ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور اسلامی، "در نهایت نظامیان آمریکایی را امنیت آمریکا را تضعیف می‌کند و نه اینکه ما را امن تر کند". آنها همچنین درباره تاثیرات مخرب اجرای سیاست ممنوعیت ورود اتباع این هفت کشور مسلمان به آمریکا بر تلاشهای ایالات متحده برای مقابله با تروریسم هشدار دادند.

جان برکو، رئیس مجلس عوام بریتانیا، علیه نظرات ترامپ در پارلمان این کشور سخنرانی کرد. برکو گفت به دلیل مخالفتش با "نژادپرستی و تبعیض جنسی" از دونالد ترامپ، برای سخنرانی در مجلس دعوت نمی‌کند.او گفت:"قبل از اجرای [فرمان] منع مهاجران [به امریکا] هم، شخص من شدیداً با سخنرانی رئیس‌جمهور ترامپ در سالن وست‌مینستر [محل برگزاری جلسات پارلمان بریتانیا] مخالفت می‎کردم، بعد از تحمیل فرمان منع مهاجران به دست رئیس‏‎جمهور ترامپ من بیش از گذشته با سخنرانی وی در سالن وست‌مینستر مخالف هستم".

ترامپ ادعا کرد کلیه نظر خواهی‌ ای که نشان دهد مردم از کار او راضی‌ نیستند، تقلبی است.


۷ فوریه: در یک ملاقات با رؤسای پلیس‌های شهر‌های آمریکا ترامپ به دروغ ادعا کرد که میزان جنایت در آمریکا در بالا‌ترین سطح خود در ۵۰ سال گذشته است، در حالی که حقیقت دقیقا بر عکس ادعای او بود. همچنین دادگاه فدرال تجدید نظر در سن فرانسیسکو دلایل دولت و مخالفان آن برای ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور را شنید.


۸ فوریه: در یک توئیت ترامپ ادعا کرد که با دخترش، ایوانکا ترامپ، رفتار منصفانه‌ای نشده است. دلیل این ادعا ظاهراً این بود که یک فروشگاه بزرگ سراسری آمریکا اعلام کرد که لباس‌های طراحی‌ و تولید شده توسط ایوانکا ترامپ را نخواهد فروخت. سخنگوی ترامپ شان اسپایسر ادعا کرد که حمله نیروهای ویژه آمریکا به یمن "یک موفقیت کامل" بوده است، در حالی که سناتور جان مکین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، گفت که آن حمله شکست خورده است.


۹ فوریه: سه قاضی فدرال دادگاه تجدید نظر با اجماع حکم قاضی جیمز را تأیید کردند و بدین ترتیب حکم ممنوعیت سفر مسلمانان هفت کشور به آمریکا لغو شد. دادگاه تجدید نظر آمریکا نوشت:"دولت این کشور هیچ ادله ای به دادگاه ارائه نکرده است که نشان دهد افرادی از کشورهایی که ورودشان به خاک آمریکا ممنوع شده، حمله ای در خاک آمریکا انجام داده اند".

ترامپ اندکی پس از صدور رای نهایی دادگاه تجدید در توییتی با فونت درشت نوشت: "شما را دادگاه می بینم، امنیت کشور ما (آمریکا) در خطر است".

فرانسیس فوکویاما در مصاحبه با واشنگتن پست با اشاره به خطر سقوط دموکراسی ها در اثر پیروزی راست افراطی، گفت‌: "به واقع به نظر می رسد جهانی شدن سبب بروز تنش های داخلی در درون دموکراسی ها شده است . این موضوع به همراه نگرانی هایی در ارتباط با مهاجرت و چند فرهنگی شدن سبب ایجاد پوپولیسم عوام فریبانه شده است که سبب شد ترامپ وارد کاخ سفید شود. ‌صادقانه بگویم در زندگی سیاسی با کسی همانند او برخورد نکردم که شخصیت مناسبی برای رئیس جمهور شدن نداشته باشد. ترامپ هر نوع انتقاد یا حمله را شخصی می بیند و سپس به آن واکنش نشان می دهد".


۱۰ فوریه : ترامپ در توئیت خود به نقل قول بخشی از یادداشت یک تارنمای حقوقی پرداخت که تصمیم دادگاه تجدید نظر را در تناقض با بخشی از قوانین مصوب آمریکا دانسته بود. ترامپ به نقل از یادداشت تارنمای اینترنتی Lawfare نوشت: "قابل توجه این که در تمام طول این تصمیم هیات (قضاوت) حتی به خود زحمت نداده که نگاهی به قانون داشته باشد". بنجامین ویتس نویسنده این یادداشت در پاسخ به توئیت ترامپ نوشت : "نمی دانم که رئیس جمهوری به مقاله من اشاره می کند یا نه ولی صرفا جهت اطلاع بگویم که من از تصمیم دادگاه حمایت می کنم".

جان کسیدی در نیویورکر نوشت که "ترامپیسم در واقع سه ستون دارد: حمایت گری اقتصادی، اصالت بومی بودن در آمریکا و خودکامگی خزنده. این قضات[دادگاه استیناف لغو کننده حکم ترامپ] در حکم خود به طور مستقیم به دو ستون از اصول ترامپ یعنی خودکامگی و اصالت بومی بودن شلیک کردند. آنها تاکید کردند که تمام خارجیانی که در آمریکا زندگی می کنند به برخی از حقوقی که بر اساس قانون اساسی شامل دو ملیتی ها می شود دسترسی دارند".


۱۱ فوریه : ترامپ با استناد به مقاله ای که در روزنامه واشنگتن تایمز منتشر شد، در توییتی نوشت: "سیستم قضائی ما نابسامان است! به ۷۷ درصد از پناهجویانی که از زمان به تعویق افتادن حکم مهاجرتی اجازه ورود به آمریکا را کسب کرده اند، از هفت کشور مورد ظن خوشامد گفته می شود، که بسیار خطرناک است!".

ترامپ گفت که زنان کارمند باید مانند زنان لباس بپوشند، نه لباس های مردانه. این نظر اعتراض زنان آمریکایی را به دنبال داشت و آنان یک کمپین با هشتگ "مثل یک زن لباس بپوشید" ایجاد و تصاویر خود را با لباس کارشان در اینستاگرام به اشتراک گذاشتند و یا توییت کردند. در میان توضیحات عکس‌های منتشر شده بیشتر چنین مفهومی دیده می‌شود: "هی ترامپ! من مثل یک زن لباس می‌پوشم. تو چطور مثل یک رییس‌جمهور رفتار می‌کنی؟"


۱۲ فوریه : نیویورک تایمز ۱۲ فوریه خبر می دهد که "جیمز متیس وزیر دفاع هفته گذشته داشت این موضوع را پیگیری می‌کرد که آیا امکان این هست که نیروی دریایی یک کشتی ایرانی را رهگیری و برای یافتن تسلیحات قاچاقی که احتمالا مقصدش حوثی های یمن است، وارد آن شود. به نظر می‌ رسید که چنین توقیف احتمالی محموله کشتی (ایرانی) با دستورات اخیر آقای ترامپ که در دیدارهایش با آقای متیس و رکس تیلرسون وزیر خارجه بر سرکوب کردن حمایت ایران از تروریسم تاکید داشت، همخوانی داشته باشد". دو مقام ناشناس آمریکایی به نویسندگان گفتند که "این کشتی در آب‌های بین‌المللی در دریای عرب بود و در نهایت آقای متیس تصمیم گرفت که این عملیات را کنار بگذارد حداقل در حال حاضر. مقامات کاخ سفید گفتند که این اقدام بدین خاطر بود که خبر عملیات قریب الوقوع به بیرون درز کرده بود البته برخی دیگر ابراز تردید کردند که آیا پایه حقوقی بین‌المللیِ کافی برای چنین کاری(رهگیری و توقیف احتمالی محموله کشتی ایرانی) وجود دارد یا نه و این که در صورتی که در روزهای ابتدایی دولت که از قبل هم در اقدام نظامی نافرجام در یمن درگیر بوده، چه اتفاقی می‌افتد که ناگهان نیروهای آمریکایی با نیروی دریایی ایران هم درگیر شوند".

دیوید سنگر- خبرنگار بخش «امنیت ملی» در روزنامه نیویورک تایمز- در توئیترش نوشت: "طرح متیس برای رهگیری کشتی ایرانی در آبهای بین‌المللی به شدت ریسک تشدید تنش با تهران را دارد اما سوال این است که چه نفع استراتژیکی در آن وجود دارد؟".


۱۳ فوریه : به دنبال یک دوره افشاگری پیرامون روابط غیر قانونی مایکل فلین با سفیر روسیه در دوران قبل از آغاز ریاست جمهوری ترامپ و سخن گفتن پیرامون تحریم هایی که اوباما علیه روسیه وضع کرده بود، مایکل فلین مجبور به استعفای از مشار امنیت ملی آمریکا شد.


۱۴ فوریه : ترامپ ابتدأ از تماس های فلین اظهار بی اطلاعی کرد. اما سپس کاخ سفید توضیح داد که سه هفته پیش سرپرست دادگستری اسناد تماس ها را به اطلاع ترامپ رسانده بود. رسانه ها مقاله های بسیاری در این مورد منتشر کردند که تماس های خلاف قانون فیلن به دستور ترامپ صورت گرفته است. ترامپ از فلین تشکر کرد که شخص خوب و قابلی است. برخی گفتند که دلیل این قدردانی این است که اگر فلین در بازجویی ها اعتراف کند که به دستور ترامپ با سفیر روسیه قرار و مدار می گذاشته، ممکن است "واترگیت" دیگری شکل گیرد.

از ورود چند شهروند مسلمان کانادا به آمریکا جلوگیری شد چون تلفن دستی‌ آنها حاوی چند ویدیو به زبان عربی‌ بود.


۱۵ فوریه: اندرو پازدر نامزد دونالد ترامپ برای وزارت کار آمریکا به دلیل مواجه شدن با اتهامات مختلف، با تقدیم استعفانامه خود به ترامپ از این پست کناره گیری کرد.


۱۶ فوریه: ترامپ در یک مصاحبه عمومی، ضمن حملات شدید به رسانه هایی چون "سی ان ان"، "بی بی سی"، نیویورک تایمز، و غیره، به شدت به دولت های پیشین- خصوصاً دولت اوباما- تاخت و گفت من یک ویرانه را تحویل گرفتم و در این مدت کوتاه از دولت قبلی بیشتر کار کرده ام. "این یک ماه گذشته شامل اقدامات بی سابقه‌ای بود که من به نیابت از شهروندان بزرگ کشورمان انجام دادم. بار دیگر تکرار می‌کنم هرگز چنین رئیس‌جمهوری وجود نداشته که در چنین مدت کوتاهی دست به چنین اقدامات گسترده‌ای بزند".

ترامپ ادعا کرد که پس از ریگان، هیچ یک از روسای جمهور به اندازه او کارت الکترال کالج به دست نیاورده است. خبرنگاران به سرعت به دورغ او اعتراض کردند. ترامپ با ۳۰۴ الکترال رئیس جمهور شد. در حالی که اوباما در سال ۲۰۱۲ با ۳۳۲ و در سال ۲۰۰۸ با ۳۶۵ الکترال رئیس جمهور شد. بوش پدر با ۴۲۶ الکترال در سال ۱۹۸۸ رئیس جمهور شد. بیل کلینتون نیز از او بیشتر کارت الکترال به دست آورد.

کریگ دیر، حدود یک ماه پیش از سوی ترامپ به ریاست امور کشورهای نیمکره غربی در شورای امنیت ملی آمریکا منصوب شد. او در این روز در یک سخنرانی محرمانه در اندیشکده "ویلسون سنتر" از دولت ترامپ به دلیل سیاست هایش در آمریکای لاتین و به ویژه روابط متزلزل با مکزیک انتقاد کرد. ترامپ به دلیل این انتقاد، او را برکنار کرد و کریک دیر به منصب سابق خود در دانشگاه دفاع ملی ایالات متحده بازگشته است. کریگ دیر از سال ۲۰۰۱ عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی آمریکا در واشنگتن بود. وی در سال ۲۰۱۰ به عضویت کالج امور امنیت بین المللی این دانشگاه درآمد. کریگ دیر دومین مقام ارشد در شورای امنیت ملی آمریکا بود که ظرف یک هفته عزل شد. نفر قبلی مایکل فلین بود.


۱۷ فوریه : کاربران با طوفان توئیتری به مصاحبه روز گذشته ترامپ پاسخ دادند. به طور مثال یک کاربر پس از اتمام کنفرانس که از تلویزیون تماشا کرده بود نوشت: "تا یک ساعت پیش فکر می کردم ترسناک ترین چیزی که تاکنون تماشا کرده ام فیلم "روانی" بوده است". کاربر دیگری نوشت: "یادتان است زمانی فکر می کردیم بدترین چیزی که در کنفرانس مطبوعاتی یک رییس جمهور می توانست اتفاق بیفتد پرت کردن کفش به سوی او بود؟ ". یک کاربر دیگر با توصیف ترامپ به عنوان یک اسباب بازی ماشینی در صفحه توئیتر خود نوشت:"آمریکای عزیز، به نظر می رسد رییس جمهور خراب شده است؟ اصلا به این فکر کرده اید که وی را خاموش کنید و دوباره روشن کنید؟ شاید هم بهتر باشد کارت گارانتی وی را چک کنید".

ترامپ در توئیتی نوشت: "اخبار جعلی" رسانه هایی همچون "ان.بی.سی نیوز"، 'ای.بی.سی"، "سی.بی.اس"، "سی ان ان" و "نیویورک تایمز" دشمنی با من نیستند، دشمنی با مردم آمریکا هستند".

بیل کریستول سردبیر نشریه ویکلی استاندارد در توییتی در باره برخورد دونالد ترامپ با رسانه ها نوشت: "به باورمن، تعبیر ' دشمن مردم' چیزی نیست که از یک گفتمان آزاد ودمکراتیک و یا ( جامعه) آمریکایی شناخته شده انتظار می رود".

هارولد جیمز- استاد دانشگاه پرینستون- گفت :"ما در حال حاضر همانند خوابگردها در حال گام برداشتن به سمت یک جنگ دیگر هستیم". او افزایش مخالفت ها با جهانی شدن، رقابت های اطلاعاتی، انتخاب ترامپ و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را از نشانه های این حرکت خطرناک نام برد و عنوان کرد کشورهای جهان مانند دوران پیش از وقوع جنگ جهانی اول گرفتار رقابت های اطلاعاتی شده اند. وی افزود: "به نظر من وقوع جنگ جهانی [سوم] یک تهدید جدی است. چون وزیران خارجه، دفاع و اطلاعات در سال های ۱۹۰۷ میلادی، بر این باور بودند که در اختیار داشتن اطلاعات برای کنترل حوادث نظامی حائز اهمیت است و به همین دلیل یک نوع رقابت اطلاعاتی به راه افتاده بود. ما اکنون شاهد همان دست رقابت اطلاعاتی در روزگار کنونی هستیم".


۱۸ فوریه : ترامپ یک تجمع انتخاباتی پرشور از طرفداران خود در فلوریدا برگزار کرد و در آن یک سخنرانی بلند ایراد کرد. او طی این سخنرانی با اشاره به حملات مرگباری که طی سال گذشته در نقاط مختلف اروپا همچون فرانسه و بلژیک روی داده بود گفت:"ببینید در آلمان چه اتفاقی افتاد. ببیند دیشب در سوئد چه اتفاقی افتاد. سوئدی‌ها، باور می کنید چنین حادثه‌ای اتفاق افتاده باشد. آنها (سوئدی‌ها) الان با مشکلاتی روبرو هستند که قبلا احتمالش را هم نمی‌دادند".

شب قبل هیچ اتفاق تروریستی در سوئد رخ نداده بود. نخست وزیر پیشین سوئد، کار بیلدت، در توییتی نوشت: "سوئد؟ حمله تروریستی؟ او (ترامپ) چی زده بود؟ ".

نیکلاس کریستف در نیویورک تامیز در مقاله "چگونه می توان از شر ترامپ خلاص شد؟ " نوشت که در یکی از نظرسنجی‌های جدید ۴۶ درصد از آمریکایی ها موافق استیضاح ترامپ هستند. تارنمای "اسکای بت" نیز شرط بسته است که آیا ترامپ تا ماه ژوییه از قدرت کنار می رود یا نه. در هفته گذشته بیش از یک هزار بار به موضوع رسوایی "واترگیت" در رسانه های خبری اشاره شد. حتی برخی از محافظه کاران خواستار استعفای ترامپ شده اند و یا هشدار داده اند که وی ممکن است از کار برکنار شود. او سپس دو راه برکناری ترامپ- الف. توسط اعضای کابینه با تصویب کنگره . ب. استیضاح او توسط کنگره- را توضیح می دهد. سپس می گوید این اتفاق رخ نخواهد داد مگر این که جمهوری خواهان در نهایت پی ببرند ترامپ در حال ویران کردن حزب جمهوریخواه و کل آمریکاست.

سرمقاله نیویورک تایمز وی را بی کفایت و بداندیش خواند که شبانه روز در حال اجرای کمدی است. اکثریت آمریکا با مسخره کردن او می خوابند. اما اقلیت بزرگ مهاجران بی گناه نمی توانند بخوابند، چون ترامپ آنان را مجرم قلمداد می کند. آنان دائماً چشمشان به در دوخته شده تا مأمورین سیاه پوش آنان را بازداشت و زندانی کنند. رعب و وحشت و هراس آنان را فرا گرفته است. او قصد دارد جامعه را پلیسی کند و زندان ها را افزایش دهد. ترامپ مکزیکی ها را مجرم خطرناک و اسلام را "لانه جهانی قاتلان" قلمداد کرده است. باید در برابر تب ضد مهاجری ترامپ ایستاد. ایالت هایی در برابر مهاجرستیزی ایستاده اند. "دولت ترامپ به دروغ این گونه ایالت هار ا "مأمن و پناهگاه" قانون شکنان معرفی می کند و تهدید می کند که در مقام تنبیه بودجه فدرال این ایالتها را قطع می کند". اگر سناتورها و نمایندگان فاقد شهامت ایستادن در برابر مهاجرستیزی هستند ، اما کلیساها ؛ دانشگاهها؛ مدارس ؛ نوعدوستان ؛ سیستم های بهداشتی ؛ شرکتها ، کشاورزان و هنرمندان دارند. ترامپ خطری علیه هویت آمریکایی است و باید این تب شکسته شود.


۱۹ فوریه: سناتور مک کین در گفت و گو با برنامه "میت د پرس" "ای.بی.سی نیوز" به سخنان ترامپ که رسانه ها را دشمن مردم نامیده بود، واکنش نشان داد و گفت :"تا آنجایی که می دانیم برای حفظ دمکراسی ، داشتن مطبوعات آزاد حیاتی است. واقعیت آن چیزی است که به آن نیاز داریم. زمانی که به تاریخ نگاهی می اندازید، می بینید نخستین کاری که دیکتاتورها به آن پرداختند، بستن و سرکوب مطبوعات بوده است. نمی گویم که ترامپ تلاش دارد به یک دیکتاتور تبدیل شود اما باید از تاریخ درس بیاموزیم".

کارل برنستین، روزنامه نگار مشهور آمریکایی واشنگتن پست بود که به همراه همکارش باب وودوارد با چاپ مقاله‌ای در فاش شدن رسوایی واترگیت در دهه ۷۰ میلادی و استعفای ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا نقش اصلی را داشتند، در مصاحبه ای با انتقاد از "دروغ‌گویی" دونالد ترامپ، گفت که حملات ترامپ به رسانه‌ها "خائنانه‌تر" از حملات ریچارد نیکسون در آن سال‌هاست.‌ او در توئیتی نوشت:‌ "همواره خطرناک‌ترین "دشمن مردم" دروغگویی رئیس جمهور است. حملات دونالد ترامپ به رسانه‌ها خائنانه‌تر از نیکسون است". او با زیر سوال بردن ثبات روانی ترامپ افزود: اخبار واقعی (نه جعلی) این است که دونالد ترامپ تلاش می‌کند تا به جای آنکه به "رفتار انگشت‌نما و عصبی" خودش به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا رسیدگی کند، درباره برخورد رسانه‌ها صحبت می‌کند.

پولیتیکو نواری از ترامپ افشا کرد تا نشان دهد که از نظر سیاسی و امنیتی او غیر قابل اعتماد است. ترامپ در این نوار صوتی که ماه نوامبر ضبط شده است، با افشای جزئیات محرمانه مصاحبه‌های کاخ سفید برای جذب کارکنان جدید، در ضیافت شام باشگاه گلف نیوجرسی، از اعضای این باشگاه می‌خواهد در این جلسات حضور یابند. وی در بخشی از سخنانش، خطاب به افراد حاضر در این ضیافت شام می‌گوید: "فردا با افراد زیادی مصاحبه خواهیم کرد؛ با ژنرال‌ها و دیکتاتورها ... اگر خواستید، سری به کاخ سفید بزنید...برای شما جالب خواهد بود...هر پانزده، بیست دقیقه، با افراد مختلفی که قرار است دولت ما را تشکیل بدهند مصاحبه خواهیم کرد".


ترامپ دروغگو


در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری بسیاری ترامپ را متهم به درو گویی می کردند. اما دروغگو خواندن ترامپ در یک ماه آغازین ریاست جمهوری، بسیار افزایش یافت و این هم رکورد دیگری برای ترامپ به ثبت رساند.

سناتور برنی سندرز: ترامپ یک "دروغگوی پاتولوژیک" است. سندرز در دو توئیت دیگر به دروغ های ترامپ اشاره کرد و نوشت: "اخبار کذب واقعی، نپذیرفتن بحران گسترده روی کره زمین از سوی ترامپ و جمهوری خواهان است که امروز در مقوله تغییرات آب و هوا با آن رو به رو هستیم". "اخبار کذب واقعی، ادعای ترامپ در مورد تقلب گسترده انتخاباتی است که عملا وجود خارجی ندارد و بر هیچ مدرکی مبتنی نیست".
سناتور جان مکین از جمهوری خواهان: "ترامپ حاضر نیست حقایق را از دروغ‌ها جدا کند".

سناتور ال فرنکن (مینه سوتا): ترامپ دروغ زیاد می گوید .

الایجاه کامینگز، نماینده کنگره: ترامپ راجع به او دروغ می گوید .

سرمقاله نیویورک تایمز ۱۴ فوریه می نویسد که ترامپ بحران ساز و بی کفایت است و "مکرر دروغ" گفته است.

مجله پولیتیکو ژانویه/فوریه یک مقاله به دروغ های ترامپ اختصاص داده است.

گاردین از دروغ های یک ماهه آغازین ریاست جمهوری ترامپ یک ویدئو تهیه کرده است.

ترامپ در تجمع روز آخر ماه اول کار خود نیز دروغ های زیادی گفت. روز بعد رسانه های دروغ های او را افشا کردند.
مارینا هاید نوشت که ترامپ با جنگ رسانه ای حواس همه را از مسائل اصلی پرت کرده است. او افزود: "از نظر من موفق ترین عبور از این مسائل زمانی بود که روز پنج شنبه پیتر الکساندر از ان بی سی مدام به ترامپ درباره جزئیات دروغ او درباره بزرگترین پیروزی انتخاباتی از زمان رونالد ریگان فشار می آورد. این دقیقا جایی است که ضربه به ترامپ فرود آمد. دروغ ها مهم هستند. تهمت زنی ها و دروغ های بی پایان ترامپ در رسانه ها عوامل ایجاد حواس پرتی هستند که باید با آنها مبارزه کرد".


رکوردشکنی های توماری


نهاد مدنی 'آواز' Avaaz توماری به شرح زیر بر روی وبسایت خود قرار داده که تاکنون، بیش از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر آن را امضا کرده اند: "آقای ترامپ عزیز، عظمت و تشخص این گونه نیست.[مردم] جهان؛ هراس آفرینی، انزجار و تعصب شما را بر نمی تابد و آن را رد می کند. ما حمایت شما از شکنجه، فراخوان شما برای جنایت روا داشتن بر غیرنظامیان، تمایل و ترغیب کلی شما در خشونت را رد می کنیم. ما بدنام کردن زنان، مسلمانان، مزیکی تبارها و میلیون ها انسان دیگری که مانند شما نیستند، همانند شما سخن نمی گویند و همانند شما عبادت نمی کنند، را رد می کنیم. درمواجهه با هراس آفرینی شما، ما شفقت را برمی گزینیم. به جای شنیدن سخنان مایوسانه شما، ما امید را برمی گزینیم و در مقابل جهل شما، ما درک و فهم را برمی گزینیم. به عنوان شهروندان جهان، ما درکنار یکدیگر در مقابل آتش جدایی که برافروخته اید، می ایستیم".
تومار استیضاح ترامپ را بیش از ۸۷۰ هزار آمریکایی امضا کرده اند.

توماری با امضای یک میلیون و ۸۵۸ هزار شهروند بریتانیایی بر روی تارنمای پارلمان این کشور قرار گرفته است که آنان خواستار لغو سفر ترامپ به کشورشان شده اند. در این تومار نوشته شده:"دونالد ترامپ به دلیل داشتن ابتذال اخلاقی و زن‌ستیزی صلاحیت دریافت دعوت ملکه الیزابت یا پرنس ولز برای سفر به انگلیس ندارد. بنابراین ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش نبایستی از سوی دولت به‌صورت رسمی برای سفر به انگلیس دعوت شود".


اسلام ستیزی ترامپ و دولتش


مواضع ترامپ و اعضای کابینه اش به شدت علیه اسلام است. این خطری است که بسیاری از ناقدان بر آن تأکید می کنند. اگر چه ظاهراً ترامپ از "اسلام رادیکال" و "اسلام تروریستی" سخن می گوید، اما وقتی آنان از "سرطان اسلام" و اصطلاحاتی از این نوع استفاده می کنند، نظر اصلی خود را آشکار می سازند. مستندات یو اس تودی یک نمونه است. نیویورک تایمز نوشت که استیو بنون ما را به سود جنگ با اسلام پیش می برد.
پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در یک سخنرانی در "اجلاس جهانی مربوط به جنبش‌های پوپولیستی" تاکید کرد: "مذاهب صلح را ترویج می‌کنند و خطر افراط گرایی در همه باورهای مذهبی وجود دارد. تروریسم مسیحی وجود ندارد، همان طور که تروریسم یهودی و تروریسم اسلامی وجود ندارد. چنین چیزهایی وجود ندارد. هیچ کسی مجرم یا قاچاقچی مواد مخدر یا خشونت طلب نیست. مردمی که فقیر و فقیرتر می‌ شوند متهم به خشونت هستند اما بدون ایجاد فرصت برابر، اشکال مختلف تجاوزگری و جنگ زمینه‌ای مناسب برای رشد پیدا کرده و ممکن است به مرز انفجار برسند. در میان همه گروه‌های مردم و مذهب‌ها بنیادگرایان و افراد خشونت طلب وجود دارند. این دسته‌ها با کلی نگری بدون تحمل قدرتمندتر می‌ شوند زیرا نفرت و بیگانه ستیزی را تغذیه می‌ کنند. هیچ پیرو مذهبی، تروریست نیست".

استوان والت- استاد دانشگاه هاروارد- نیز در مقاله ای در فارن پالیسی نوشت که دونالد ترامپ درباره اسلام گرفتار ۵ برداشت نادرست است.


نتیجه


نگاهی به کارنامه یکماهه ترامپ نشان می دهد که او رکوردهای بسیاری را شکسته است. اکثر رسانه ها او را دروغگو می خوانند. بسیاری خواهان عزل او هستند. همه روزه علیه او راهپیمایی برگزار می شود. جنگ او با رسانه ها- در میان روسای جمهور آمریکا- بی نظیر است. زبان ترامپ، هیچ نسبتی با زبان ریاست جمهوری و دیپلماسی ندارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy