Monday, Feb 20, 2017

صفحه نخست » سخنگوی وزارت خارجه ایران: صبوری در برابر ترکیه حدی دارد

Bahram_Ghasemi.jpgزمانه ـ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید مقامات ترکیه به پیامدهای سخنان خود علیه ایران فکر نکرده‌اند و این سخنان ناشی از «فرافکنی» آن‌ها بر اثر «سیاست‌های اشتباهشان» است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۲ اسفند در نشست خبری خود به اظهارات مقامات ترکیه علیه ایران پرداخت و گفت: «در برابر رفتار و گفتار نابهنجار برخی سیاستمداران ترکیه قطعاً صبوری می‌کنیم اما این صبوری هم حتماً حدی دارد.»

قاسمی افزود: «ترکیه وضع حساس، آشفته و نگران‌کننده‌ای دارد به همین علت برخی سیاستمداران این کشور رفتار و گفتار نابهنجاری دارند که احتمالاً به عواقب آن فکر نکرده‌اند و بیشتر از روی عصبانیت و فرافکنی در خصوص مسایلی است که بر اثر سیاست‌های اشتباهشان دچار گرداب شده‌اند و ناچارند مورد مشخصی را پیدا کنند تا بر مشکلاتشان سرپوش بگذارند.»

به‌تازگی در بهمن‌ماه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به کشورهای منطقه خلیج فارس سفر کرد و در یک سخنرانی در بحرین با اشاره به بحران‌های سوریه و عراق گفت: «کسانی هم تجزیه سوریه و هم تجزیه عراق را می‌خواهند. افرادی هستند که برای تجزیه عراق تلاش می‌کنند.»

اردوغان افزوده بود در عراق «ملی‌گرایی فارس» وجود دارد و «همراه با این ملی‌گرایی فارس، تجزیه‌طلبی نیز در آن‌جا موضوعیت دارد. او همین شرایط را در سوریه نیز یکسان دانست و گفت: «باید جلوی این‌ها را بگیریم.»

قاسمی از مقامات ترکیه خواست «تعقل بیشتری کنند» تا در نهایت سبب پاسخ‌گویی ایران نشود. او گفت: «اگر قرار باشد دوستان ما در ترکیه باز هم خطا کنند ناچاریم پاسخگو باشیم و قطعاً سکوت نخواهیم کرد.»

بهرام قاسمی پیش از این نیز در نشست ۲۷ بهمن خود گفته بود که اظهارات اردوغان تحت تأثیر جو و احتمالاً تحت فضای هیجانی خاصی صورت گرفته است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه از برخی اختلاف‌ها با ترکیه در نشست صلح سوریه در آستانه، پایتخت قرقیزستان نیز خبر داد. مذاکرات آستانه به ابتکار روسیه، ترکیه و ایران برگزار شد اما نتیجه خاصی در بر نداشت. او گفت ایران و روسیه هیچ اختلاف نظری در مذاکرات ندارند اما ترکیه هم هیئتی پایین‌تر از حد معمول به اجلاس فرستاد و هم طرح این کشور مبنی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه «غلط است» و ایران آن را نمی‌پذیرد.

ایران و ترکیه در جریان جنگ سوریه از دو طرف متخاصم پشتیبانی کردند. ترکیه از شورشیان ارتش آزاد سوریه حمایت کرد و ایران با اعزام نیروهای نظامی تحت عنوان «مدافعان حرم» از رژیم بشار اسد پشتیبانی کرد. در پی تصرف کامل شهر حلب توسط نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان ترکیه در کنار روسیه و ایران برای پیشبرد سیاست جدیدی به‌منظور کشیدن دو طرف سوری پای میز مذاکره تلاش کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy