Saturday, Mar 4, 2017

صفحه نخست » انتقاد از نقض حقوق بشر در ایران در گزارش وزارت خارجه آمریکا

rex_wayne_tillerson.JPGدويچه وله فارسى: وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان، نقض آزادی‌ها، فقدان دادرسی عادلانه، اعدام نوجوانان و اوضاع زندان‌ها در ایران و اوضاع حقوق بشر در روسیه، عربستان و چین را مورد انتقاد قرار داده است.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۳ مارس (۱۳ اسفند) گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان را منتشر کرد.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ترویج حقوق بشر و حاکمیت دمکراتیک را عنصر اصلی سیاست خارجی این کشور قلمداد کرده است.
در چهل و یکمین گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا از وضعیت حقوق بشر در جهان در سال ۲۰۱۶ از ایران به شدت انتقاد شده است.

در این گزارش اعمال "شکنجه و محدودیت‌های شدید بر آزادی‌های مدنی، از جمله آزادی تجمعات، انجمن‌ها، بیان، ادیان و رسانه‌ها " از موارد عمده نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۶ خوانده شده است.
وزارت خارجه آمریکا همچنین نگرانی خود را از "وضعیت رسیدگی قانونی به پرونده‌ها همراه با استفاده از حکم اعدام برای جرم‌هایی نه چندان جدی یا علیه نوجوانان" ابراز کرده است.

در گزارش به علاوه از وضعیت زندان‌های ایران انتقاد و از "بازداشت خودسرانه زندانیان عقیدتی و شرایط سخت و خطرناک در بازداشت‌گاه‌ها، از جمله نبود مراقبت‌های پزشکی مناسب" ابراز نگرانی شده است.
انتقاد از نقض حقوق بشر در جهان
در گزارش وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۱۶ از تهدید‌های جهانی برای آزادی بیان و حاکمیت قانون انتقاد شده است.
در این گزارش فشار فزاینده بر رسانه‌ها و فعالان اینترنتی برای گزارش‌دهی مورد سرزنش قرار گرفته است.
در گزارش به روسیه با نگاهی انتقادی نگریسته می‌شود؛ کشوری که به نظر می‌رسد دولت دونالد ترامپ با آن روابط نزدیکی داشته باشد.
وزارت خارجه آمریکا از رویکرد روسیه در مورد اوکراین انتقاد کرده و اعمال محدودیت برای آزادی بیان و تبعیض‌های موجود در این کشور را گواه "سیستم سیاسی خودکامه تحت سلطه رئیس‌جمهوری ولادیمیر پوتین" خوانده است.
در گزارش به علاوه از "تبعیض جنسیتی" در عربستان سعودی،‌ خشونت‌ها در چین و افزایش "شدید" قتل‌های فراقضایی در فیلیپین انتقاد می‌شود. گفته می‌شود که از ژوئیه سال ۲۰۱۶ تا کنون پلیس و عناصر خودسر "بیش از ۶ هزار نفر از مظنونان سوداگر یا مصرف‌کننده مواد مخدر را کشته‌اند."
انتقاد از وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا، به فرار از ارائه گزارش سالانه در مورد حقوق بشر جهان متهم شده بود. ارائه این گزارش تفاوتی با سال‌های گذشته داشت: وزیر خارجه آمریکا که سابق بر این گزارش را ارائه می‌داد این بار غایب بود.
به گزارش بخش انگلیسی دویچه وله، یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفته است: «گزارش خود به اندازه کافی گویا بود.»
سارا مارگون، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در واشنگتن گفته است‌، نبود تیلرسون "این پیام را به دولت‌ها، فعالان حقوق بشر و اقلیت‌های در خطر می‌دهد که وزارت خارجه ممکن است در مورد سرکوب، سوء رفتار و بهره‌کشی سکوت اختیار کند."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy