Wednesday, Mar 15, 2017

صفحه نخست » خبرهای ضد و نقیض از اعزام نیروهای نظامی روسیه به مرز لیبی

putin_binacular_small.jpgرادیو زمانه - مقامات امنیتی ایالات متحده آمریکا و مصر، هم‌صدا با یکدیگر می‌گویند روسیه یگان‌ ویژه‌ای را در غرب مصر، در حوالی مرز این کشور با لیبی مستقر کرده است. اگر این خبر صحت داشته باشد، روسیه در تدارک اعزام نیروی نظامی به لیبی‌ست.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که مقامات امنیتی آمریکا تحرکات نظامی روسیه را پایگاه هوایی «سیدی برانی» را مشاهده کرده‌اند.

سپتامبر سال جاری مسکو مذاکراتی با مقامات قاهره برای اجاره پایگاه هوایی «سیدی برانی» و بازسازی و تجهییز این پایگاه توسط کارشناسان روسی انجام داده بود. در آن زمان بحث بر سر این بود که عملیات بازسازی و تجهییز این پایگاه نظامی تا سال ۲۰۱۹ به پایان برسد.

مقامات قاهره موافقت کرده بودند که روسیه تجهییزات مورد نیازش را از راه دریای مدیترانه به این پایگاه منتقل کند. این پایگاه ۱۰۰ کیلومتر با مرز لیبی فاصله دارد.

رویترز احتمال داده که روسیه قصد دارد از خلیفه بلقاسم حفتر، فرمانده کل قوا در لیبی و یکی از مقامات بلندپایه نظامی که در سقوط معمر قذافی دست داشت حمایت کند.

خلیفه بلقاسم حفتر مهم‌ترین بنادر نفتی لیبی را تحت کنترل خود داشت اما سوم مارس سال جاری، خبرگزاری‌های جهانی گزارش دادند که نیروهای موسوم به «گردان دفاع از بنغازی» فرودگاه راس لانوف( شهری صنعتی در شمال لیبی و ساحل خلیج سدره) را به کنترل خود درآوردند و موفق شدند وارد بندر نفتی راس لانوف شوند. بخش‌هایی از شهر السدر هم ظاهراً از کنترل خلیفه بلقاسم حفتر خارج شده است.

مهم‌ترین منابع نفتی لیبی در این ناحیه قرار دارد.

خلیفه بلقاسم حفتر اعلام کرده بود که کنترل راس لانوف را مجدداً به دست گرفته و نیروهای تحت فرماندهی او در حال پیشروی به سوی شهر السدر هستند.

مصر، امارات و به ویژه روسیه از بلقاسم حفتر حمایت می‌کنند.

کرملین اما خبر اعزام یگان یا یگان‌های ویژه به پایگاه نظامی در مصر را تکذیب کرده است.

سخنگوی خلیفه بلقاسم خفتر هم اعلام کرده که ارتش ملی لیبی هیچگونه کمک نظامی از روسیه دریافت نمی‌کند و روسیه نیز به پایگاه نظامی «سیدی برانی» نیرو اعزام نکرده است.

مقامات نظامی قاهره اما به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که روسیه یگان ویژه‌ای متشکل از ۲۲ سرباز را به پایگاه «سیدی برانی» اعزام کرده است.

آن‌ها همچنین می‌گویند این نخستین بار نیست که روسیه از پایگاه‌های نظامی مصر برای مداخله در جنگ داخلی لیبی استفاده می‌کند. ظاهراً بنا به گفته نظامیان مصری، اوایل فوریه سال جاری، روسیه از طریق پایگاه نظامی «مرسی مطروح» سه گردان از یگان‌های ویژه‌اش را به لیبی اعزام کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy