Thursday, Apr 6, 2017

صفحه نخست » استقبال از آثار هنرمندان ایرانی در آرت‌فر دوبی

ARTFaire.jpgشرق ـ یازدهمین آرت‌فر دوبی ٢٠١٧ در حالی از ١٦ تا ١٨ مارس در شهر دوبی برگزار شد که سه گالری آریا، شهریور و شیرین (در بخش هنر مدرن) و پنج گالری اُ، خاک، دستان، محسن و Ag (در بخش هنر معاصر) در این آرت‌فر حضور پیدا کردند. «هنرآنلاین» با چند مدیر گالری که در این رویداد حضور داشته‌اند به گفت‌وگو پرداخته تا درباره حضور در این آرت‌فر و دستاوردهای این رویداد برای هنر ایران بیشتر بدانیم.

کیفیت آرت‌فر دوبی بالا رفته است

سیمین‌دخت دهقانی، مدیر گالری Ag، درباره حضور در آرت‌فر دوبی به هنرآنلاین گفت: کیفیت آرت‌فر دوبی ٢٠١٧ بسیار بالاتر از گذشته بود و به‌دلیل هم‌زمانی این آرت‌فر با بی‌ینال شارجه ما هم فروش بهتری داشتیم و هم اینکه به نظر بازدیدکنندگان این دوره آرت‌فر جالب‌تر بود. او ادامه داد: بنا بر رویکردهایی که در گالری هم در نظر داریم، در آرت‌فر دوبی امسال ما دو مجموعه عکس «شادآباد» و «مردانگي» از دو هنرمند معاصرمان محبوبه کرملی و عباس کوثری را برای نمایش انتخاب کرديم که هر دو مجموعه نگاهی انتقادی به وضعیت تغییر هویت داشتند. مدیر گالری Ag گفت: در هر دو مجموعه مردان به‌واسطه بادی‌بیلدینگ و زنان به‌دلیل جراحی‌های متنوع پلاستیک در ظاهر خود تغییرات عجیبی را ایجاد کرده‌اند که منظر این دو مجموعه نیز به نوعی انتقادی بود بر این تغییر.

دهقانی گفت: این اتفاق نکته‌ای است که امروز در کل منطقه خاورمیانه وجود دارد و مردم بسیاری متوجه این موضوع هستند و با آن سروکار دارند و به نظر رسید در مدیای عکس، نمایش چنین مجموعه‌ای در آرت‌فر دوبی با فضای کلی این رویداد تناسب داشته باشد.

او اظهار کرد: ما هنرمندان توانا و سرشناسی داریم که در سطح اول جهان و در مدیای عکس کار می‌کنند؛ اما متأسفانه برخلاف وضعیت بیرونی، مدیای عکس در داخل ایران چندان پذیرفته‌شده نیست و ما بیشتر موفقیت‌های‌مان در خارج از ایران بوده و امروز آرت‌فرهای بسیاری به‌ویژه در اروپا و آمریکا وجود دارد که فقط با موضوعیت عکس برگزار می‌شود و بسیاری از آثار این آرت‌فرها متعلق به عکاسان و هنرمندان ایرانی است.

جای خالی آثار هنرمندان مدرن ایران

امیرحسین زندی، مدیر گالری شهریور هم درباره حضور در یازدهمین آرت‌فر دوبی به هنرآنلاین گفت: هدف گالری شهریور از حضور در آرت‌فر دوبی معرفی هنرمندان باارزش و پیش‌کسوت ایرانی بود. هنرمندانی که به نظر معرفی آنها با توجه به برابری سطح‌شان با هنر سطح اول بین‌المللی، ضروری به نظر می‌رسد.

او ادامه داد: هنرمندانی مانند مسعود عربشاهی و ابوالقاسم سعیدی به‌واقع کم‌نظیر یا بی‌نظیر هستند و حدود ٤٠ سال بود که در آرت‌فر معتبری آثار این بزرگان ارائه نشده بود. ما تصمیم گرفتم به این واسطه آثاری از این دو هنرمند ایرانی را در آرت‌فر دوبی به نمایش درآوریم. مدیر گالری شهریور گفت: علت این اتفاق شاید کم‌کاری گالری‌ها برای شرکت در این‌گونه رویدادهاست و از طرفی شاید عرضه هنر در این سطح و به این شکل به‌دلیل محدودیت‌ها و هزینه‌های اقتصادی رونق نداشته است. زندی اظهار کرد: حدود ١٠ سال است که شرایط تغییر کرده و جای نمایش هنرمندان درجه‌یک ایران در آرت‌فرها خالی بود و به‌جز نمایش آثار محسن وزیری‌مقدم و علي‌اكبر صادقي آثار هیچ‌یک از هنرمندان مدرن در هیچ‌کدام از آرت‌فرها به نمایش درنیامده بود.

مدیر گالری شهریور ادامه داد: فروش آثار در آرت‌فر ٢٠١٧ به واقع راضی‌کننده نبود و ما شاید فقط ٥٠ درصد تابلوهای‌مان فروش رفت که به‌جز یکی، دو مجموعه‌دار ایرانی و لبنانی مشتری دیگری نداشتیم و این به‌دلیل کم‌کاری‌های خود آرت‌فر دوبی است که برای معرفی هنر ایران و گالری‌ها باید تلاش‌ کند.

او گفت: در واقع شش گالری ایرانی برای اولین‌بار در این آرت‌فر شرکت می‌کردند و آرت‌فر دوبی به‌عنوان برگزار‌کننده باید احساس مسئولیت می‌کرد و به نحو مقتضی برای معرفي گالری‌های حاضر اقدام می‌کرد؛ اما متأسفانه آگاهی لازم درباره حاضران در این آرت‌فر به بازدیدکنندگان داده نمی‌شد. زندی اظهار کرد: البته فروش و مسائل اقتصادی در اولویت دوم چنین رویدادهایی قرار دارد و از طرفی نباید فراموش کرد که وضعیت اقتصادی در سطح جهانی چندان مناسب نیست و خب طبیعی است که از لحاظ فروش چندان اقبالی به آثار نمایشگاه نباشد.
نسبت به گذشته کم‌رونق‌تر بود

گالری شیرین که یکی از گالری‌های شناخته‌شده ایران است و پیش از این نیز تجربه حضور در این آرت‌فر را داشت، به‌عنوان یکی از گالری‌های ایرانی در بخش «هنر مدرن» در آرت‌فر دوبی شرکت کرده بود که در غرفه خود فقط آثاری از هادی هزاوه‌ای، هنرمند سرشناس ایرانی را به نمایش درآورده بود.

مسئول غرفه گالری شیرین در آرت‌فر دوبی در این رابطه به هنرآنلاین گفت: نمایش آثار هادی هزاوه‌ای در بخش ویژه «هنر مدرن» در آرت‌فر دوبی خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان هنر مواجه شد؛ اما این استقبال نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود.
او ادامه داد: این اتفاق به‌دلیل آن است که وضعیت کلی هنر در جهان تغییر کرده و درحال‌حاضر نوعی رکود در وضعیت کلی بازدیدکنندگان و خرید آثار هنری وجود دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy