Sunday, Apr 9, 2017

صفحه نخست » حمله هوایی مجدد به ادلب سوریه؛ "۱۸ نفر کشته شدند"

USA_Syria.jpgبی بی سی ـ فعالان ناظر بر اوضاع سوریه می‌گویند حملات هوایی جدیدی بر فراز استان ادلب صورت گرفته که به کشته شدن ۱۸ نفر از جمله ۵ کودک انجامیده است.

به گفته گروه ناظران بر اوضاع حقوق‌بشر در سوریه که دفترشان در بریتانیا است، حملات هوایی امروز (شنبه) بر فراز آسمان شهر اروم الجوز استان ادلب بوده است.

ادلب و شهر خان شیخون این استان سوریه سه‌شنبه گذشته هدف حملات هوایی که مشکوک به بمباران شیمیایی گزارش شده، واقع شد. واقعه‌ای که بر اثر آن بیش از ۸۰ نفر، از جمله ده‌ها کودک کشته شدند.

با وجود این که آمریکا و متحدان غربی‌اش می‌گویند اطمینان دارند که این 'حملات شیمیایی' از سوی ارتش سوریه صورت گرفته، دمشق این ادعاها را تکذیب کرده و همزمان، روسیه، اصلی ترین حامی بشار اسد، بدون ارایه شواهد و مدارکی می‌گوید جنگنده‌های سوری انبار مهماتی را در مناطق تحت کنترل شورشیان مورد هدف قرار داده‌اند که در آنها مهمات شیمیایی وجود داشته است.

ادلب از مناطق تحت کنترل شورشیان مسلح مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری، است و انجام حملات هوایی مکرر و مداوم جنگنده‌های ارتش سوریه بر فراز آن بسیار معمول است.

همزمان از حما، از دیگر مراکز تحت کنترل شورشیان، گزارش شده که امروز مخالفان دولت به همراه خانواده‌هایشان مشغول ترک این منطقه تحت محاصره بوده‌اند؛ تخلیه حما بخشی از توافق میان دو طرف مخاصمه در جریان آتش‌بس سوریه بوده است که به مخالفان حما اجازه داده از مسیری مطمئن به دیگر مناطق تحت کنترل مخالفان بشار اسد بروند.

در همین حال، امروز سرگئی لاوروف، وزیر خارج روسیه در نخستین تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود در واشنگتن، گفت حمله موشکی آمریکا به فرودگاهی در سوریه به نفع افراط‌گرایان تمام شده است.

آقای لاوروف در گفتگوی امروز (شنبه هشتم آوریل - ۱۹ فروردین) خود با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده است که حمله موشکی آمریکا تهدیدی جدید برای بحران در خاورمیانه و بی‌ثبات شدن در جهان است.

وزیر خارجه روسیه یک بار دیگر در جریان این گفتگوی تلفنی تاکید کرده که به نظر مسکو حملات شیمیایی سه‌شنبه گذشته توسط ارتش سوریه صورت نگرفته است.

این تماس تلفنی در حالی صورت گرفت که دو طرف قرار است به زودی در مسکو دیدار کنند.

آن طور که گزارش شده، سفر وزیر خارجه آمریکا به روسیه که پیش از وقوع حمله شیمیایی روز سه‌شنبه در خان شیخون ادلب مقرر شده بود، مطابق برنامه انجام خواهد شد و این در حالی است که امروز بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، اعلام کرد سفر روز دوشنبه خود به روسیه را به علت "شرایط جدید پدید آمده" پس از حمله شیمیایی ادلب لغو کرده است.

در همین حال، در واشنگتن، بحث‌ها در مورد تبعات حمله موشکی آمریکا به فرودگاه شعیرات همچنان داغ است.

روز شنبه کاخ‌سفید متن نامه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، در ارتباط با این حمله به کنگره آمریکا فرستاده را منتشر کرد.

در این نامه رئیس‌جمهوری آمریکا از دلایل حمله موشکی به فرودگاه شعیرات گفته و به نمایندگان کنگره یادآور شده که در پی حمله شیمیایی روز سه‌شنبه چهارم آوریل (۱۵ فروردین) او در مقام فرمانده کل قوا تصمیم گرفته برای پایین آوردن توان نیروهای هوایی سوریه برای انجام حمله شمیایی مشابهی در آینده و همچنین منع کردن رژیم سوریه از تکرار چنین اعمالی تصمیم گرفته پایگاه هوایی شعیرات را مورد حمله موشکی قرار دهد.

آقای ترامپ در این نامه نوشته تصمیم او منطبق با منافع و ارزش‌های آمریکا صورت گرفته و امیدوار است کنگره از وی حمایت کند.
ارسال این نامه از کاخ‌سفید به کنگره در حالی صورت می‌گیرد که با وجود حمایت اکثر سیاست‌مداران دموکرات و جمهوری‌خواه از این حمله موشکی، برخی از نمایندگان کنگره هشدار داده‌اند که مطابق قانون اساسی کاخ‌سفید نباید بدون مجوز کنگره وارد عملیات نظامی شود.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه اهل کنتاکی در ارتباط با همین نگرانی امروز به شبکه سی.ان.ان. گفت: "نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد به هنگام بررسی صلاحیتش در کنگره، شخصا در پاسخ به من اطمینان داد که هیچ‌گاه در نقش 'وکیل مدافع' یک حمله نظامی و یا ترویج دهنده جنگ ظاهر نخواهد شد اما حالا باید به او یادآوری کنم که پرتاب بیش از ۵۰ موشک، کاملا مصداق یک حمله نظامی و جنگ است."

پرواز دوباره جنگنده‌ها از فرودگاه موشک خورده

هم‌زمان،رسانه‌های آمریکا گزارش کرده‌اند که با وجود حمله موشکی آمریکا به فرودگاه شعیرات، جنگنده‌های سوری امروز دوباره از این پایگاه هوایی پرواز کرده‌اند.

این گزارش‌ها، همزمان با اخبار دیگری است که از شکل‌گیری حملات هوایی مجدد بر فراز ادلب حکایت دارند.

فعالان سوری مدعی‌اند که در جریان حملات هوایی امروز دست کم ۱۸ نفر کشته شده‌اند.

در همین رابطه، ظهر امروز (شنبه) دونالد ترامپ با انتشار توییتی تلاش کرد به انتقادهایی پاسخ دهد که از نحوه حمله موشکی به فرودگاه شعیرات شکل گرفته و این سوال را پیش آورده است که چرا باند این فرودگاه هدف موشک‌های آمریکایی قرار نگرفته است.

آقای ترامپ در توییت امروزش نوشته: "علت این که معمولا باند فرودگاه هدف حمله قرار نمی‌گیرد این است که تعمیر آنها هزینه کمی دارد و به سرعت قابل بازسازی است."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy