Saturday, Apr 22, 2017

صفحه نخست » سهمیه ٣٠ درصدی زنان در شورا

اشرف بروجردی و آذر منصوری از حضور زنان در مدیریت شهری گفتند

zanan_Election.jpgاعتماد ـ ثبت نام گسترده زنان در انتخابات شورای شهر در شهرهای مختلف، ‌خبر از حضور جدی‌تر آنان در عرصه پست‌های مدیریتی سطوح بالاتر است. مدیریت شهری، ‌این‌بار انگار قرار است نسبت به قبل‌، ‌زنانه‌تر شود و به تعادل جنسیتی نزدیك‌تر شود. نشستی با موضوعیت زنان و مدیریت شهری، ‌در كتابخانه ملی برگزار شد كه در آن به چرایی حضور زنان در مدیریت شهری پرداخته شد، اشرف بروجردی و آذر منصوری دو مهمان از چهار مهمان این نشست بودند. سلحشوری نماینده فعلی و كولایی، ‌نماینده سابق مجلس مهمانان غایب این نشست بودند.

برودجردی، ‌رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی بر ضرورت حضور زنان در اداره و مدیریت شهری تاكید داشت. او ضمن اشاره به این ضرورت، ‌گفت: زنان كشور در سال‌های اخیر به مردانه بودن مدیریت جامعه اعتراضات زیادی داشته‌اند. یكی از چالش‌های بزرگ در حوزه مدیریت شهری بحث مدیریت واحد شهری است، مدیریت واحد شهری به این معناست كه دستگاه‌های مختلف مانند مدارس، دانشگاه‌ها و تمام ظرفیت‌هایی كه احتیاج به مدیریت دارند تجمیع شده و یك جا عرضه شود تا شورای شهر بتواند مشكلات زیستی را با هم حل كند.

او معتقد است: شكل صحیح شورا به این شكل است كه به صورت هرمی شكل بگیرد به این معنا كه سلسله مراتبی باشد. ابتدا شورای محله، سپس شورای منطقه و در نهایت به شورای شهر برسد.

بروجردی با اشاره به مساله ساماندهی كودكان كار گفت: شهرداری هنوز نتوانسته برای حل این معضل راه‌حلی پیدا كند. زمانی به شهردار وقت پیشنهاد دادیم كه گرمخانه‌ای برای این كودكان فراهم كند و برای آنان لباس كار مخصوص تهیه كند تا زیرنظر یك مدیریت واحد بتوانند كار كنند ولی شهردار وقت می‌گفت من تخصص لازم در این زمینه را ندارم و بعد از تلاش‌های زیاد خانه سبز و خانه ریحانه ایجاد شد كه پس از مدتی مدیریت آنها به مردان سپرده شد و متاسفانه از این بچه‌ها سوءاستفاده كرده و خانه ریحانه و سبز تعطیل شدند. دولت باید رویكرد توزیع قدرت داشته باشد، حضور زنان در حوزه مدیریت شهری می‌تواند كمك بسزایی كند. هیچ كس حاضر نیست قدرت را واگذار كند.

اصلاح قانون، ‌نخستین مطالبه زنان در شورا

بروجردی با اشاره به ضرورت اصلاح قانون در شورا گفت: برای آنكه بتوانیم نقش زنان را در حوزه مدیریت شهری داشته باشیم باید برای اصلاح قانون تلاش كنیم چون اگر زنان با همین وضعیت و قوانین موجود اداره شهر را بر عهده بگیرند دچار معضل می‌شوند و بعد به آنان گفته می‌شود كه نتوانستند شهر را اداره كنند. در شرایط فعلی اگر زنان وارد مدیریت شهری شوند نخستین مطالبه آنان اصلاح قانون خواهد بود. بروجردی گفت: این پذیرش باید در قوانین و باور مدیران وجود داشته باشد كه شوراها یكی از اركان تصمیم‌گیری هستند، از جمله آسیب‌هایی كه به شورا وارد شد میزان و نحوه نظارت دستگاه‌های اجرایی و چالش شورا با شورای نگهبان و مجلس بوده است. خواست شوراها این است كه نظارت به معنای دخالت در تصمیم‌گیری‌هایی كه به ضرر شهر است، نباشد. در قانون اساسی تصریح شده كه شوراها می‌توانند استانداران، فرمانداران و بخشداران را احضار و از آنها سوال كنند و حتی در انتخابات آنها مداخله داشته باشند ولی شورای نگهبان این نوع نظارت را قبول ندارد، البته قانون اساسی دچار تعارض‌هایی است.

از نگاه بروجردی، وابستگی مالی شورا به شهرداری از مسائلی است كه باید حل شود و به استقلال مالی شورا ختم شود.

شورای شهر در خدمت توسعه متوازن

آذر منصوری، ‌فعال سیاسی دیگر میهمان این نشست بود. او نیز با تاكید بر لزوم حضور زنان در شورا برای رسیدن به توسعه گفت: صرف داشتن مدرك تخصصی برای اعضای شورای شهر دلیل كافی نیست بلكه شرط كافی برای اعضای شورای شهر این است كه با معادلات پیچیده‌ای كه در عرصه سیاسی وجود دارد آشنا باشند. ما از اعضای شورای شهر انتظار داریم كه بتوانند حلقه رانت و فساد در شهرداری‌ها را از بین ببرند. صرف زن بودن، متخصص بودن، جوان بودن و شاخص‌های دیگری كه امروزه وجود دارد برای اعضای شورای شهر كافی نیست بلكه ما به افرادی نیاز داریم كه ضد فساد و رانت باشند و هیچ نسبتی با باندهای فساد نداشته باشند.

منصوری افزود: تصوری كه از شورا داریم این است كه نه تنها در سطح روستا یا كلانشهرها اثر بگذارند، بلكه در عرصه مدیریت شهری بتوانند با اتصال به شورای عالی استان در سطح عالی قدرت هم اعمال‌نظر كنند. در دوره‌ای مانند دوره دوم شوراها به دلیلی مانند كم توجهی جریان‌های سیاسی به شورا این نهاد كم‌فروغ شد. بخش عمده‌ای از این اتفاق به دلیل اشتباهات در شورای دوره اول بود و بخش دیگر رویكردی وجود داشت كه تصور می‌كرد از دل مشاركت‌های بالای مردم نمی‌توان به كرسی قدرت دست پیدا كرد و به همین دلیل از شورای دوره دوم به بعد شورا از محتوای اصلی خود خارج شد.

این فعال سیاسی و اجتماعی با بیان اینكه شورا در مسیری قرار گرفته و امروز این نگرانی وجود دارد كه تصوری كه در ارتباط با شورا در دولت اصلاحات بود نتواند به وظایف خود عمل كند، ادامه داد: نگرانی این است كه نتوانیم بگوییم كه شوراها در ایران به دموكراسی منجر شده است.

منصوری با اشاره به اینكه باید تلاش كنیم انتخاب‌های مردم آگاهانه و از سر دغدغه باشد، اظهار كرد: در خیلی از شهرها روند انتخابات مردم به سمتی رفته كه با توجه به بافت‌های قومی و قبیله‌ای كه در شهرها وجود دارد شورا به رانت‌هایی كه در خدمت یك بخش از مردم است، تبدیل شده است.

وی تصریح كرد: شورای شهر به این دلیل شكل گرفت تا در خدمت توسعه كشور باشد، توسعه‌ای متوازن و پایدار همراه با مشاركت آحاد مردم. شوراها باید توسعه را از متمركز شدن در شهرها به سمت روستاها ببرند. انتظاری كه از شورا داریم این است كه در فرآیند توسعه همه‌جانبه و پایدار به كمك كشور بیاید. ٥٠ درصد از آحاد مردم زنان هستند، توسعه پایدار بدون مشاركت آحاد مردم اتفاق نمی‌افتد. زنان امروزه با شكاف معنی‌دار از حیث دسترسی به موقعیت‌ها، امكانات و فرصت‌های توسعه مواجه هستند. شوراها می‌توانند بخشی از این شكاف را پر كرده و به دلیل تاثیر همه‌جانبه بر توسعه كشور این مشكل را حل كنند. این فعال عرصه سیاسی و اجتماعی با اشاره به اینكه تلاش‌ها باعث شده سهمیه ٣٠ درصدی زنان در انتخابات شوراها پذیرفته شود، ادامه داد: نقد جدی كه وجود دارد این است كه شوراها باید از ظرفیت مشاركت سازمان یافته مردم در توزیع عادلانه منابع و ثروت‌هایی كه در شهرها وجود دارد استفاده كنند. منصوری با تاكید بر اینكه حضور زنان می‌تواند به منظور سالم‌سازی عرصه مدیریت شهری مناسب باشد، گفت: مجموعه‌ای از شوراهای شهر ما در حلقه‌ای گرفتار شده‌اند كه نه تنها به توزیع عادلانه منابع نینجامید بلكه باعث پرورش رانت و فساد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy