Sunday, Apr 23, 2017

صفحه نخست » "نقاط ضعف و قوت" این شش نفر

6Kandida_election_2.jpgفرارو- برخلاف دوره های قبل انتخابات ریاست جمهوری این‌بار شورای نگهبان در یک اقدام بی‌سابقه بدون اینکه زمان بررسی صلاحیت کاندیداها را تمدید کند در زمان مقرر نام شش نفر را اعلام کرد و تکلیف کاندیداهای نهایی مشخص شد. حالا زمان آن رسیده که افکار عمومی درباره آنها تصمیم گیری کنند و این با توجه به نقاط ضعف و قوت این افراد صورت خواهدگرفت.

به گزارش فرارو، تقریبا از پیش از اعلام رسمی کاندیداهای تائیدصلاحیت شده توسط شورای نگهبان، بخش عمده ترکیب نامزدهای نهایی مشخص بود و اعلام این نهاد نظارتی مهر تائیدی بر این گمانه‌زنی‌ها بود. به هرحال پس پنج روز بررسی شورای نگهبان صلاحیت حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، مصطفی هاشمی طبا و ابراهیم رئیسی تائید کرد و زمان تبلیغات این افراد نیز از همان ساعت آغاز شد.

روندی که به طبع با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی انجام می‌شود تا مردم با دیدگاه‌ها و رویکردهای این افراد بیشتر آشنا شوند. اما در این میان یکی دیگر از مسائلی که می تواند نظر افکار عمومی را نسبت به کاندیاهای مورد بحث مثبت یا منفی کند، نقات مثبت و منفی آنها در کارنامه فعالیت‌هایشان است.

زیرا به هرحال طی این سال‌ها ملت ایران نشان داده‌اند که دیگر مانند سال ۸۴ انتخاب نخواهند کرد و تلاش می‌کنند با شناخت بیشتری پای صندوق‌های رای بروند. به همین دلیل است که رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا نقاط ضعف و قوت کاندیداها را معرفی و مورد بررسی قرار دهند تا به نوعی شرایط برای انتخاب از سوی رای دهندگان مناسب‌تر شود.

در همین خصوص به سراغ فعالان سیاسی هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا رفتیم تا نقاط ضعف و قوت نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار دهیم. لذا آنچه که در ادامه می‌خوانید دیدگاه این افراد است که در خصوص کاندیداهای نهایی مطرح شده است.


نقاط قوت و ضعف حسن روحانی

حسین کنعانی مقدم:
نقطه ضعف: این است که وامدار برخی جناح‌های سیاسی است و همین مسئله باعث می‌شود برای تعیین کابینه یا مدیران خود چه در سطح وزرا و چه در قد و قامت استانداران و فرمانداران نگاه و انتخاب های جناحی داشته باشد.

نقطه قوت: را می توان شناخت کافی ایشان از نظام دانست. زیرا به هرحال از همان ابتدا در سمت‌های مختلف حضور داشته اند و تجربه‌های بسیاری به دست آورده‌اند. ضمن اینکه ایشان از قدرت بالایی در تصمیم‌گیری برخوردار هستند.

محمد جواد حق شناس:
نقطه قوت: نقطه قوت یا برگ برنده آقای روحانی در انتخابات این است که می‌تواند عملکرد خود را با دولت‌های قبل مقایسه کند و مردم را از شرایط سال ۹۲ و سال ۹۶ مطلع کند.

نقطه ضعف: قطعا با توجه به اینکه آقای روحانی یک کارنامه چهارساله دارد مجبور است از آن دفاع کند. این در حالی است که دیگر کاندیداها درباره ایده ها و آرمان‌هایشان حرف می زنند.

ابوالقاسم رئوفیان:
نقطه ضعف: به هرحال آقای روحانی یک کارنامه چهارساله دارند که از نقاط ضعف و قوت و شکست ها و پیروزی‌های مختلف تشکیل شده و همین شکست ها و نقاط ضعف می تواند نقطه ضعف ایشان نیز باشند.

نقطه قوت: ایشان علاوه بر اینکه ۴سال رئیس جمهور بودند، دستاوردهایشان از نقاط مثبت ایشان به شمار می آیند. ضمن اینکه وی از هنر و قدرت خاصی در مدیریت برخوردار هستند که باعث شده امروز کشور یک فضای آرام را تجربه کنند و دیگر مثل زمان فعالیت دولت قبل که وقتی رئیس دولت قصد داشت با مردم صحبت کند همه نگران می‌شدند، نیست و همه در یک آرامش نسبی قرار دارند.

عبدالله ناصری:
نقطه قوت: آقای روحانی یک مدیر عقلانی هستند و همیشه افراد با تجربه را به کار گرفته‌اند. البته شاید میانگین سنی وزرا مورد انتقاد بسیاری باشد اما ایشان و اعضای کابینه از جوان‌ترها در سطوح مختلف استفاده کرده اند. اما تاکید داشتند که یک فرد با تجربه باید راس کار قرار گیرد. البته شرایط در سال ۹۲ لازم داشت که چنین تصمیمی بگیرند. شاید اگر سال ۸۴ دولت را آقای روحانی از آقای خاتمی تحویل می گرفت انتخاب های دیگری می کرد.

نقطه ضعف: متاسفانه ایشان طی چهار سال گذشته به یک مسئله مهم توجه نداشتند و آن تاثیرگذاری مثبت و منفی مدیران عالی و استانی است و با وجود اینکه بارها مورد انتقاد قرار گرفتند اما افراد غیر همسو را در دستگاه‌های اجرایی نگه داشتند و این می تواند در دوران تبلیغات و انتخابات به ضرر ایشان باشد. علاوه بر این تیم رسانه‌ای دولت هم یکی دیگر از نقطه ضعف های مهم رئیس جمهور است.

نقاط قوت و ضعف اسحاق جهانگیری

حسین کنعانی مقدم:
نقطه قوت: یکی از نقاط قوت آقای جهانگیری این است که طی چهارسال اخیر به مسئله اقتصاد مقاومتی ورود پیدا و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را دنبال کردند. این مسئله می تواند باعث محبوب شدن ایشان شود.

نقطه ضعف: ایشان با توجه به وابستگی به آقای روحانی در تمامی سطوح، فاقد شخصیت مستقل هستند.

محمد جواد حق شناس:
نقطه ضعف: آنچه که می توان به عنوان نقطه ضعف آقای جهانگیری از آن یاد کنیم مسئله جدی نبودن ایشان به عنوان نامزدانتخابات است.

نقطه قوت: از نقطه ضعف ایشان می تواند به عنوان نقطه قوت هم یاد کرد. زیرا در چنین شرایطی می تواند با خیال راحت وارد مناظره ها شود.

ابوالقاسم رئوفیان:
نقطه قوت: از لحاظ اجرایی یک کارنامه قوی و البته درخشان دارند.

نقطه ضعف: من ضعف خاصی در ایشان نمی بینم.

عبدالله ناصری:
نقطه قوت: برخلاف آقای رئیسی، ایشان از کارنامه و تجربه بسیار خوبی در دستگاه‌های اجرایی برخوردار هستند. علاوه بر این مدتی هم در مجلس حضور داشتند. لذا توانمند و با تجربه هستند. ضمن اینکه آشنایی خوبی با مدیران تراز اول در کشور دارند.

نقطه ضعف: من نقطه ضعفی در ایشان نمی بینم.

نقاط ضعف و قوت ابراهیم رئیسی

حسین کنعانی مقدم:
نقطه ضعف: یکی از مشکلات جدی که آقای رئیسی با آن مواجه هستند عدم تجربه و کارنامه در سمت‌های اجرایی و مسائل کلان است. لذا لازم است که در ایام تبلیغات و مناظره‌ها تلاش کند به گونه‌ای عمل کند که نشان دهد اینکه کارنامه اجرایی ندارد به معنی بی تجربگی وی نیست.

نقطه قوت: برگ برنده ایشان حمایت بخش عمده‌ای از جریان اصولگرایی است.

محمدجواد حق شناس:
نقطه ضعف: ایشان با وجود اینکه تقریبا در تمام سال‌های پس از انقلاب در سمت‌های مهمی حضور داشتند اما به هیچ عنوان تجربه اجرایی ندارند و این برای یک رئیس جمهور بسیار مشکل ساز خواهد بود.

نقطه قوت: با توجه به اینکه همیشه در یک حوزه فعالیت داشتند به عقیده من نقطه مثبتی ندارند.

ابوالقاسم رئوفیان:
نقطه قوت: به هرحال وقتی فردی مدت‌ها در سمت معاونت رئیس قوه قضائیه حضور داشته پس قطعا با فرد تجربه‌ای است.

نقطه ضعف: ایشان هیچ تجربه‌ اجرایی ندارد و سابقه وی در قوه قضائیه مناسب یک رئیس جمهور نیست. کشور فردی را می خواهد که توان اجرایی و البته مهارت و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد.

عبدالله ناصری:
متاسفانه آقای رئیسی هیچ تجربه اجرایی ندارند. لذا به نظر من برای سمت ریاست جمهوری هیچ نقطه قوتی ندارند.

نقاط ضعف و قوت محمد باقر قالیباف

حسین کنعانی مقدم:
نقطه ضعف: متاسفانه آقای قالیباف گفتمانی ندارند که با استفاده از آن بتوانند حمایت مردمی را با خود همراه کنند و آرای خاکستری را به نفع خود به پای صندوق‌های رای بکشانند. به عبارتی ایشان توان رقابت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند.

نقطه قوت: با توجه به تجربیات ایشان در شهرداری، قطعا با مسائل کشور آشنایی دارند و این قطعا می تواند در مناظره‌ها به نفعشان باشد.

محمدجواد حق‌شناس:
نقطه قوت: در اختیار داشتن شهرداری پایتخت و رسانه های مربوطه و همچنین تجربه کافی در انتخابات از نقاط قوت وی است.

نقطه ضعف: شکست در سال ۸۴ و ۹۲ و همچنین عملکرد ضعیف ایشان در شهرداری از نقاط ضعف وی است.

ابوالقاسم رئوفیان:
نقطه قوت: از لحاظ اجرایی فرد توانمندی هستند. زیرا به هرحال تجربه ۸سال دفاع مقدس و شهرداری تهران را دارند. ضمن اینکه بارها در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند و یک رای مشخصی هم دارند.

نقطه ضعف: ایشان طی زمان نام نویسی تا امروز شعارها و وعده‌های بعیدی را داده‌اند که اینها قطعا به ضررشان خواهد شد.

عبدالله ناصری:
نقطه قوت: آقای قالیباف یک مدیر قوی با توانمندی‌های اجرایی هستند.

نقطه ضعف: متاسفانه ایشان به هیچ عنوان به قوانین بالادستی وفادار نیستند و به آنها بی توجهی می‌کنند و علاوه بر این بیش از آنکه سابقه اجرایی و علمی داشته باشند، پیشینه نظامی دارند.

نقاط ضعف و قوت مصطفی میرسلیم

حسین کنعانی مقدم:
نقطه قوت: سابقه طولانی در نظام جمهوری اسلامی و دستگاه‌های دولتی دارند و عضو یکی از قدیمی ترین و تاثیرگذارترین احزاب ایران هستند بنابراین می‌توانند خط شکن باشند.

نقطه ضعف: متاسفانه آقای میرسلیم با وجود سابقه مناسب اما طی دو دهه اخیر از مسائل اجرایی کلان کشور دور بودند و این به ضرر ایشان خواهد بود.

محمد جواد حق شناس:
نقطه ضعف: حضور ایشان جدی نیست و می تواند به شخصیت و جایگاهشان آسیب بزند.

عبدالله ناصری:
نقطه قوت: ایشان بسیار فرد اخلاق‌مداری هستند و تجربه اجرایی نیز دارند.

نقطه ضعف: تجربه وزارت ایشان نشان داده است که وی شناخت کافی از سیاست و اجتماع ندارند.

نقطه ضعف و قوت مصطفی هاشمی طبا

حسین کنعانی مقدم:
نقطه قوت: ایشان به احتمال زیاد مورد توجه و حمایت جامعه ورزشی کشور قرار خواهند گرفت.

نقطه ضعف: نقطه ضف آقای هاشمی طبا عدم آشنایی ایشان با مسائل اجرایی کشور و نداشتن تجربه کافی سیاسی است.

محمد جواد حق شناس:
نقطه ضعف: حضور ایشان جدی نیست و می تواند به شخصیت و جایگاهشان آسیب بزند.

عبدالله ناصری:
نقطه قوت: ایشان ۲۰ سال از عمر نظام جمهوری الاسلامی را در کابینه دولت‌های مختلف و سمت های اجرایی بودند. علاوه بر این هم جامعه را خوب می شناسند و هم با دولت آشنایی دارند.

نقطه ضعف: متاسفانه ایشان در ۲۰ سال اخیر در دستگاه‌های اجرایی حضور نداشتند. لذا گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری نیستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy