اکبر گنجی ـ ویژه خبرنامه گویا
درباره سرکوب های دهه شصت سخن بسیار گفته شده و باز هم باید گفته شود. تحلیل و تبیین نزاع های دهه شصت امری پایان ناپذیر است که به تعلیل های متفاوتی خواهد انجامید. اما افتخار کردن به قتل عام زندانیان سیاسی و عقیدتی در تابستان ۱۳۶۷ و الگو قلمداد کردن آن برای مجازات رهبران و اعضای جنبش سبز امری باور نکردنی است.
آیت الله احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران ضمن دفاع از قتل عام ۱۳۶۷، خواستار آن شد که آن جنایت الگو قرار گرفته و رهبران جنبش سبز نیز به همان نحو مجازات شوند. او گفت :
اگر لطف خدا و درایت مقام معظم رهبری نبود این فتنه نظام را از پای درمی آورد. اکنون این روسیاهان [مهندس موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد] در خانه خود محبوس شده اند منتهی امکانات و وسایل زندگی، تلویزیون و رفاهیات را در خانه در اختیار دارند. اگر رافت اسلامی نبود باید اعدام می شدند. در فقه اسلامی حکم کسی که افساد فی الارض بکند اعدام است. اینهایی که ۸ ماه مملکت را ناامن کرده و بسیاری از جوانان اصیل بسیجی را کشتند و تخریب های بسیاری داشتند آیا این فساد فی الارض نیست. نظام خیلی بر سر اینها منت گذاشته است که زنده هستند و در خانه خود محبوس شده اند. در عین حال این افراد حاضر نیستند اظهار ندامت کنند، زمانی که منافقین در زندان بودند امام فرمودند منافقینی که بر سر مواضع خود هستند را اعدام کنید اما اینها همچنان بر سر مواضع خود هستند، اگر اظهار ندامت و اعلام می کردند ما اشتباه کردیم ممکن بود یک راه خروجی باشد".
آیت الله جنتی اعتراف می کند که زندانیان محکوم به حبس را در تابستان ۱۳۶۷ به دلیل بر سر موضع بودن اعدام کرده اند، نه این که آنان در زندان جرمی مرتکب شده باشند که مجازات آن اعدام باشد.
ابراهیم رئیسی یکی از اعضای هیئت مرگ بود. پس از انتشار نوار مهم آیت الله منتظری که شجاعانه آنها را "جنایتکاران تاریخ" نامید، افشاگری های فراوانی درباره نقش مستقیم "آیت الله قتل عام" در سرکوب های چهار دهه اخیر صورت گرفت. انتظار این بود که اگر او حداقل عذرخواهی نمی کند، به نحوی آن جنایت را توجیه کند. اما مسأله این است که ابراهیم رئیسی به آن جنایت افتخار می کند.
ابراهیم رئیسی در ۹۶/۰۲/۰۳ در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی- برای توضیح کارنامه اش و کسب رأی مردم- به آن ها گفت :
"در دهه ۶۰ نیز به دلیل آشنایی با شهید مظلوم بهشتی وارد عرصه قضایی شدم. در دهه ۶۰ توفیق احقاق حقوق مردم، برخورد با مفاسد اجتماعی، مقابله با اخلالگران عرصه عمومی و کوتاه کردن سایه تروریستهای جنایتکار از سر مردم را داشتم".
پس یکی از توفیقات ابراهیم رئیسی قتل عام چند هزار زندانی است که در دادگاه های غیر علنی و فاقد وکیل دهه شصت به حبس های مدت دار محکوم شده بودند. رئیسی این توفیق را به عنوان یکی از دستاوردهای زندگی خود برای رقابت های ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت ۹۶ مطرح می سازد. افتخار کردن به قتل عام، منت گذاشتن بر سر مردم و جنایات خود را "احقاق حقوق مردم" قلمداد کردن، فقط از کسانی بر می آید که تنها معجزه زندگی شان، معجزه سرکوب است(رجوع شود به مقاله ""سردار گازانبری" و "آیت الله قتل عام" پیامبرانی با یک معجزه").
محمد باقر قالیباف- "سردار گازانبری"- هم در ۹۶/۰۲/۰۴ به نمایندگان مجلس گفت: "در مقطع انتخابات همه ما یک هدف مشترک داریم و آن است که همه ما مصمم هستیم که این دولت تکرار نشود، چرا که ادامه این دولت به معنای آن است که آرمان های انقلاب و مسایل اقتصادی کشور در خطر است؛ این هدف مشترک من و آقای رئیسی است".
قالیباف و رئیسی هدف مشترک پایان بخشیدن به ریاست جمهوری حسن روحانی را دنبال می کنند تا تمدن نوین اسلامی بسازند. منتها، این دو بر این باورند که تمدن نوین اسلامی را از راه خون ریزی می توان ساخت(رجوع شود به مقاله " "آیت الله قتل عام" خادم اسرائیل و سازنده تمدن نوین اسلامی از راه خون ریزی").
"سردار گازانبری" هم گفته است:"حرف ما این است؛ تنها فرهنگی که نجات بخش کشور است، فرهنگ جهاد و شهادت است".
برای شهادت، باید جنگ برپا کرد. کشت و کشته شد و "شهید" نام گرفت. قالیباف دو روز پیش گفت که مشارکت نظامی در عراق و سوریه و کشته شدن نظامیانمان در آن میدان های نبرد، ایران را زنده کرده است و مسائل و مشکلات کشور را فقط از این راه می توان حل کرد. او در ۹۶/۰۲/۰۳ گفت :
"شهدای مدافع حرم در مقطع سخت امروز کشور، خون جدیدی به جامعه تزریق کردند. حالا که کشور ثبات، امنیت و آرامش دارد امیدواریم مشکل بخشهای اقتصادی موجب دلخوری مردم شده است نیز برطرف شود. متاسفانه کارنامه قابل دفاعی در زمینه مسایل اقتصادی نداریم . ما به عنوان بچههای انقلاب در این بخش سرخورده هستیم. امیدواریم با فرهنگ جهاد و شهادت در این عرصه اقتصادی که فشار سنگینی به مردم وارد می کند موفق باشیم. اگر روحیات دهه ۶۰ در کشور مستولی شود، نابسامانی ها به سرعت حل می شود چرا که این مشکلات از سو مدیریت و سست بودن در باورها نشات می گیرد".
ابراهیم رئیسی در همه سرکوب ها نقش مستقیم داشته (رجوع شود به مقاله " "آیت الله قتل عام" و سرکوب جنبش سبز و رهبرانش") و به همه آنها افتخار می کند.
با این همه، کاظم صدیقی- امام جمعه تهران و روضه خوان بیت آیت الله خامنه ای- دیروز گفته است :"در انتخابات نباید به دنبال شاد کردن دشمنان و منافقان باشیم بلکه باید از خدا بخواهیم کسی که هیئتی و امام رضا پسند و دلسوز و مبارزه گر با فساد باشد انتخاب شود. باید خط را بشناسیم و ببینیم چه کسی غیرت دارد و همان را انتخاب کنیم. برخی غیرت ندارند برای بیکاری جوانان تلاشی نمی کنند و منتظرند بیگانه دست ما را بگیرد.
افرادی که با بیگانه می سازند و توجهی به بی حجابی و بدحجابی ندارند غیرت ندارند و همین باعث می شود که برخی افراد به خاطر نداشتن امکانات فاسد و گناهکار شوند. گناه باعث قطع سیم ارتباطی با خدا می شود و انسان سر از قعر جهنم در می آورد و فردی که به گناه عادت کند از فرد معتاد بدتر است. انسان وقتی گناه می کند خدا را از دست می دهد".
روضه خوان آیت الله خامنه ای، "آیت الله قتل عام" را مورد پسند امام رضا قلمداد کرده و حسن روحانی را بی غیرتی نامیده که چشم انتظار کمک دولت های خارجی است و به حجاب زنان و دختران هیچ توجهی ندارد.
"آیت الله قتل عام" وعده مبارزه با فساد می دهد. اما با مجوز آیت الله خامنه ای از پرداخت مالیات عظیم آستان قدس رضوی می گریزد. این رانت خواری و فساد نشان می دهد که مبارزه او با فساد چه معنایی دارد. "حقوق کهکشانی آیت الله قتل عام" - یعنی ۱۰ درصد سود موقوفات آستان قدس رضوی- رانت بزرگ دیگری است که شعارهای ضد فساد او را باطل می سازد(رجوع شود به مقاله "چرا امام رضا مالیات نمی دهد ولی به آیت الله قتل عام "حقوق کهکشانی" می دهد؟ ").
ریاست جمهوری "آیت الله قتل عام" یا "سردار گازانبری"، نقض حقوق بشر را به شدت افزایش خواهد داد. "سوریه ای شدن ایران" نیز می تواند پیامد عملی نظرات این دو درباره حضور نظامی ایران در منطقه - حمایت نظامی از جبهه مقاومت- باشد. آنان تشنه خون اند و آن را فرهنگ جهاد و شهادت می خوانند که تنها راه نجات کشور است.
آدرس کانال تلگرام اکبر گنجی: https://telegram.me/ganji_akbar