Friday, May 5, 2017

صفحه نخست » آیا روحانی ممکن است شکست بخورد؟

88888isi55_small.jpgمقاله ای از علیرضا نادر در ریل کلیر ورلد

برگردان فارسی : صدای آمریکا

تصور انتخاب مجدد حسن روحانی دور از انتظار نیست: ریاست جمهوری او برجام را به انجام رساند، از احتمال جنگ با ایالات متحده کاست، سایه تحریم های شدید را از سر اقتصاد ایران برداشت، تولید نفت ایران را افزایش داد، نرخ تورم را پایین آورد و نظام سیاسی را به سطحی از اجماع و ثبات رساند.

ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصولگرایان، هر چند چندان شناخته شده نیست اما بسیار مورد اعتماد حاکمیت، سپاه و رهبر جمهوری اسلامی است. روحانی چندان مورد اعتماد کامل نظام نبوده و گاه با سپاه و خامنه ای مخالفت کرده است.

وعده های حسن روحانی برای بهبود اوضاع اقتصادی و برداشتن محدودیت های اجتماعی به عمل تبدیل نشده است و این نقطه ضعف او در میان مردم محسوب می شود. از این رو بسیاری ممکن است در انتخابات شرکت نکنند. رژیم برای پیروزی رئیسی نیاز به حمایت یک اکثریت قاطع ندارد.

شدت عمل آمریکا علیه ایران ممکن است شانس رئیسی را برای پیروزی بیشتر کند. خامنه ای روسای جمهوری را که جلوی آمریکا می ایستند ترجیح می دهد.

صرف انتخاب رئیسی به معنای پایان برجام نیست؛ اما توافق هسته ای آسیب پذیر می تواند در شرایط تشدید تنش میان آمریکا و ایران، ادامه مناقشه در خاورمیانه یا مرگ خامنه ای با خطری جدی روبرو شود.

خامنه ای نمی خواهد چهره های اصلاح طلب مانند روحانی در روند جانشینی رهبر جمهوری اسلامی نقشی داشته باشند. ابراهیم رئیسی می تواند بهترین سلاح او در این تلاش باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy