Saturday, May 6, 2017

صفحه نخست » واکنش چند وزارتخانه و سازمان دولتی به اظهارات میرسلیم در مناظره دوم

kjxxx86_small.jpgرادیوفردا - سازمان انرژی اتمی٬ وزارت امور خارجه٬ معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی به سخنان مصطفی میرسلیم در دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داده و انتقادهای وی را وارد ندانستند.

سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات میرسلیم در مناظره دوم اعلام کرد که صنعت هسته‌ای ایران «متوقف نشده» و «هیچ دانشمند هسته‌ای یا کارمند رسمی» در طول دولت یازدهم از این سازمان اخراج نشده است.

مصطفی میرسلیم که در دومین مناظره تلویزیونی٬ تندتر از مناظره نخست ظاهر شد٬ از دولت حسن روحانی به علت آن چه «بیکار شدن» دانشمندان هسته‌ای و کم شدن فعالیت‌ سازمان انرژی اتمی پس از برجام نامید٬ انتقاد کرد.

در پاسخ به این انتقاد، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت، به نقل از اطلاعیه روابط عمومی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که در حال حاضر «هزاران سانتریفیوژ در [نیروگاه‌های هسته‌ای ایران] در حال غنی‌سازی هستند» و «تولید آب سنگین به میزان بیش از گذشته ادامه دارد».

در این اطلاعیه خطاب به آقای میرسلیم که از وی به عنوان فردی «متدین و باسابقه» یادشده٬ آمده که جمهوری اسلامی٬«ده‌ها تن محصولات آب سنگین خود را به همان کشوری که به دنبال تعطیلی کارخانه آب سنگین بود [آمریکا] صادر» کرده است.

در این اطلاعیه همچنین دستاوردهای هسته‌ای ایران در اندازه‌ای توصیف شده که «هیئت حاکمه ‌آمریکا به خصوص شخص اوباما انتظار آن را نداشت.»

روابط عمومی سازمان انرژی اتمی یادآوری می‌کند که این دستاوردها در روز ۲۰ فروردین که در ایران به نام روز ملی فناوری هسته‌ای نام‌گذاری شده٬ ارائه شده است.

این اطلاعیه از این که آقای میرسلیم در زمینه صنعت اتمی جمهوری اسلامی و نیز وضعیت نیروهای شاغل در این سازمان بدون ارائه «هیچ دلیل و مدرکی» ادعاهایی مطرح کرده٬ ابراز تعجب و انتقاد می‌کند.

در این اطلاعیه آمده که سازمان انرژی اتمی ایران «بیش از ۱۴ هزار نیرو به شکل رسمی، قراردادی،‌ پروژه‌ای و شرکتی» دارد و «هیچ دانشمندی و یا کارمند رسمی حتی یک نفر در طول دولت یازدهم اخراج نشده است.»

سازمان انرژی اتمی در ادامه طرح این موضوع را «ترفند عده‌ای» دانسته که «به دنبال بحران‌آفرینی برای صنعت هسته‌ای» کشور بودند و می‌افزاید که «نادرستی» این ادعا پس از «بررسی دقیق» در چند کمیسیون مجلس دوره گذشته به اثبات رسیده است.

در همین حال گزارش دیگری نیز حاکی است که وزارت امور خارجه هم در واکنش به اظهارات ابراهیم رئیسی و مصطفی میرسلیم که معتقد بودند برجام موجب رفع تحریم‌ها نشده٬ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «کلیه تحریم‌هایی که بر اساس برجام باید برداشته می‌شدند همگی لغو و متوقف شده‌اند.»

این بیانیه می‌افزاید که «برخی موانع و مشکلاتی که در حوزه بانکی هنوز وجود دارند ناشی از تحریم‌ها و مشکلاتی هستند که در خارج از برجام قرار دارند.»

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم در واکنش به انتقادهای میرسلیم از قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و عملکرد دولت یازدهم در این زمینه واکنش نشان داد.

حسین انتظامی، معاون وزارت ارشاد، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به این نامزد رقابت‌های ریاست جمهوری نوشت که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ تصویب شد، اما «تا استقرار دولت یازدهم هیچ اقدامی برای اجرای آن نشد.»

در این نامه اشاره شده است که پس از استقرار دولت یازدهم نیز «با وجود پیگیری‌های متعدد متأسفانه سایر دستگاه‌ها غیر از دولت، هنوز همکاری لازم را شروع نکرده‌اند.»

اما اظهارات آقای میرسلیم مبنی بر عدم اخذ امتیاز تولید قطعات هواپیما از ایرباس و بویینگ از سوی دولت روحانی نیز واکنش اصغر فخریه‌ کاشان٬ قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی، را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا٬ آقای فخریه کاشان گفت که میرسلیم با این اظهارات نشان داد که «قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسد.»

وی افزود: «ساخت ١٠ تا ٢٠ درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد... و قطعه از نظر استانداردهای بین‌المللی مورد تأیید قرار بگیرد.»

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی٬ «در کشور قطعا توان‌هایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بین‌المللی ندارد.»

در دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، برگزار شد، ابراهیم رئیسی٬ محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم٬ سه نامزد جریان محافظه‌کار با هم‌پوشانی یکدیگر٬ به نقد عملکرد دولت روحانی در چهار سال گذشته پرداختند.

در مقابل٬ حسن روحانی٬ اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی‌طبا نیز به برخی از این انتقادها پاسخ دادند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy