Wednesday, May 10, 2017

صفحه نخست » سپاه پاسداران در انتخابات «به گزینش رهبر آینده چشم دوخته است»

Azxz555o96_small.jpgرادیو فردا - به گزارش رویترز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حفظ نقش امنیتی غالب و منافع اقتصادی گسترده‌اش بی‌سرو صدا از یک نامزد تندرو در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال حمایت می‌کند چون به یک هدف بزرگتر چشم دوخته که جانشینی رهبر فعلی نظام جمهوری اسلامی است.

خبرگزاری رویترز در تحلیلی می‌نویسد حسن روحانی که در سال ۲۰۱۳ با وعده آزادی‌های اجتماعی و کاستن از انزوای بین‌المللی ایران با آرای چشمگیری به پیروزی رسید در انتخابات امسال نیز بیشترین شانس پیروزی را دارد. اما سپاه پاسداران و بسیج اقدامات خود را در حمایت از رقیب اصلی او یعنی ابراهیم رئیسی روحانی تندرو آغاز کرده‌اند.

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران عملکرد روحانی را مورد انتقاد قرار داده و کارشناسان می‌گویند این نهاد به احتمال زیاد از همه امکانات خود برای بسیج حامیان ابراهیم رئیسی و بردن آنها به مراکز رای‌گیری استفاده خواهد کرد.

تندروهای حکومت ایران نگرانند که دور دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی از تسلط سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن بر عرصه امنیت و اقتصاد کشور بکاهد.

اما فارغ از اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری چه کسی به پیروزی برسد هدف بزرگتر سپاه پاسداران کنترل و اعمال نفوذ بر روند جایگزینی رهبر نظام است که قدرت و اختیارات او بسیار بیشتر از رییس‌جمهوری منتخب است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای که از سال ۱۳۶۸ رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده اکنون ۷۷ ساله است. برخی از صاحبنظران می‌گویند شرکت ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آزمایشی است برای فردی که او را برای جانشینی رهبر آماده می‌کنند.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران جانشین رهبر را مجلس خبرگان انتخاب می‌کند که اعضای آن پارسال برای یک دوره هشت ساله انتخاب شدند. آقای روحانی خود از اعضای این مجلس و از جمله کسانی است که بیشترین آراء را بدست آورد و متحدان او نیز تقریبا تمامی کرسی‌های این مجلس در استان تهران را به دست آوردند.

اما بسیاری از اعضای مجلس مشخصا به هیچ‌یک از دو جناح تندرو و یا اصلاح‌طلب وابسته نیستند و در نتیجه جناحی که در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد می‌تواند در جلب حمایت از نامزد خود برای مقام رهبری تا حدی برتری بدست بیاورد.

سپاه پاسداران از مدتها پیش فرد مورد نظر خود را مشخص کرده است. اين نهاد در اواسط ماه مارس چند نفر از گردانندگان یک شبکه اجتماعی اصلاح‌طلبان روی شبکه اجتماعی «تلگرام» را بازداشت کرد. از نگاه اصلاح‌طلبان و منتقدان، این اقدام سپاه پاسداران دخالت آشکار در فعالیت‌های انتخاباتی و البته علیه نیروهایی است که سپاه پاسداران آنها را رقیب خود می‌داند.

به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر، ابراهیم رئیسی عضو کمیته اعدام‌های گسترده تابستان ۱۳۶۷ بوده و در دوران فعالیت خود در دستگاه قضایی با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران روابط و مناسبات نزدیکی برقرار کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید هر چند تلاش می‌شود دیدگاه شخصی آیت‌الله خامنه‌ای چندان علنی نشود ولی به نظر می‌رسد که رهبر جمهوری اسلامی هم از نامزدی ابراهیم رئیسی برای مقام ریاست‌جمهوری و هم احتمال جانشینی او برای مقام رهبری حمایت می‌کند.

طبق زندگینامه رسمی که در وبسایت او منتشر شده، ابراهیم رئیسی به مدت ۱۴ سال در کلاس‌های فقهی آیت‌الله خامنه‌ای تحصیل کرده است. آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۹۴ او را به مقام تولیت آستان قدس رضوی، بنیادی مذهبی با درآمد و فعالیت‌های اقتصادی چندین میلیارد دلاری منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از انتصاب او به این مقام هیاتی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله فرمانده این نیرو، فرمانده بسیج و قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس برای دیدار با ابراهیم رئیسی به مشهد رفتند.

یکی از دلایل اصلی که سپاه پاسداران می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری و جانشینی رهبری نظام نامزد مورد نظر خود را داشته باشد امنیت داخلی کشور است. سپاه پاسداران عامل اصلی سرکوب اعتراضات گسترده پس از انتخابات سال ۸۸ بود که در جریان آن به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، دهها نفر کشته و صدها تن دیگر بازداشت شدند.

و عامل دوم منافع سرشار اقتصادی سپاه و نهادهای وابسته به آن است که عرصه‌های گوناگونی از صنعت نفت و پتروشیمی تا معادن و ساختمان را در برگرفته و میلیاردها دلار برآورد می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy