Friday, May 12, 2017

صفحه نخست » بخش فارسی رادیو اسرائیل تعطیل شد

A5g8gpiyl53_small.jpgخبرگزاری ایرانشهر - با انحلال مرکز سخن پراکنی دولتی اسرائیل، بخش فارسی رادیو اسرائیل پس از 60 سال پخش بی وقفه برنامه به زبان فارسی روز چهارشنبه دهم ماه می 2017 رسما تعطیل شد.

بر اساس اطلاعیه رسمی رادیو اسرائیل، مجلس اسرائیل(کنست)، پس از سال ها بحث و کشمکش، سرانجام تصمیم گرفت که قانون انحلال سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل را شامل همه زبان‌ها و شبکه‌های آن عملی کند. قانون انحلال سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل 29 ژوئیه 2014 در مجلس اسرائیل به تصویب رسیده بود اما تا حال فشار گروه‌های سیاسی و احزاب هم‌پیمان با دولت این کشور مانع از اجرای آن شده بود.

[لینک به آخرین برنامه رادیو اسرائیل]

سرانجام کنست اسرائیل تصمیم گرفت با عملی کردن قانون انحلال سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل، دو تشکیلات جدید به جای آن برپا کند. یکی از این تشکیلات با عنوان نهاد خبری رادیو و تلویزیونی خواهد بود و تشکیلات دوم به ویژه شامل حال برنامه های فرهنگی و هنری و برخی از شبکه های غیر خبری خواهد شد.

در آخرین برنامه بخش فارسی رادیو اسرائیل که شامگاه چهارشنبه 10 می 2017 به وقت محلی در اسرائیل به صورت زنده روی آنتن رفت خانم فرنوش رام و آقای منشه امیر که ستون های اصلی این شبکه پر مخاطب رادیویی بوده‌اند، از دلایل تصمیم کنست و فشارهای منجر به این تصمیم سخن گفتند و توضیحات لازم را ارائه کردند.

دربیانیه کوتاه بخش فارسی رادیو اسرائیل آمده است: «بخش فارسی رادیو اسرائیل امیدوار است بزودی در چارچوب تشکیلات جدید خبری حرفه ای با شیوه و کار مدرن تری، خدمات اطلاع رسانی خود را به ملت ایران و شنوندگان در سراسر جهان ارائه کند.»

بخش فارسی رادیو اسرائیل از سال ۱۹۵۸ میلادی، با پخش برنامه به سوی ایران و با هدف تحکیم روابط ایران و اسرائیل، در دوران پهلوی آغاز به کار کرد. پروفسور امنون نتصر، آغازگر و مؤسس بخش فارسی صدای اسرائیل به زبان فارسی بود. در سال‌های پس از وقوع انقلاب و در جریان جنگ ایران و عراق، رادیو اسرائیل یکی از موثق‌ترین منابع خبری برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی بود که به رادیو تلویزیون دولتی ایران اعتماد نداشتند. در سال‌های اخیر و علی الرغم توسعه شبکه‌های تلویزیونی ماهواره ای، این رادیو دو تا شش میلیون شنونده روزانه در ایران داشت.

بخش فارسی رادیو اسرائیل، یکی از یازده زبانی بود که از ایستگاه بین‌المللی رادیو اسرائیل تا به اکنون پخش می شد. این رادیو تحت نظارت سازمان کل رادیو و تلویزیون اسرائیل که بر اساس رای مجلس اسرائیل منحل شد، فعالیت می‌کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy