Thursday, May 11, 2017

صفحه نخست » پس از تشر خامنه‌ای: روحانی ساکت، حریفان حمله‌ور

8yl53_small.jpgرادیو زمانه - رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که در دانشکده افسری «امام حسین» سپاه پاسداران ایراد کرد با انتقاد از شیوه کارزارهای انتخاباتی در ایران به تهدید گفته بود که اگر کسی اقدامی بر خلاف امنیت کشور انجام دهد، با سیلی سختی مواجه خواهد شد. اکنون ستادهای انتخاباتی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در سکوتی معنی‌دار فرورفته‌اند. در همان حال کارزارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف، دو نامزد تشکل اصول‌گرایان موسوم به «جمنا» و تهاجم آنان به دولت، یک روز پیش از برگزاری سومین و آخرین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری ایران، همچنان بی‌وقفه ادامه دارد.

محمد باقر قالیباف در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در یک ترفند انتخاباتی، همچنان اصرار دارد که حسن روحانی فهرست اموالش را اعلام کند:

«اعلام آمادگی می‌کنم منزل مسکونی و همه اموال نه‌تنها خودم بلکه همه خانواده‌ام را فقط با نصف منزل آقای روحانی عوض کنم و همین الآن اعلام می‌کنم مبلغ اضافه آن با وضع موجودم را صرف قرارگاه جهادی امام رضا برای ایجاد شغل در مناطق محروم کشور خواهم کرد.»

وعده اشتغال و افزایش یارانه‌ها

ایجاد اشتغال، افزایش یارانه‌ها به اقشار کم‌درآمد جامعه و حاشیه‌نشینی همچنان به کارزارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی جهت می‌دهد. در خبرگزاری تسنیم بیانیه‌ای منتشر شده است با عنوان «پویش مردمی یک‌ میلیون شغل مردم‌نهاد». طرفداران رئیسی در این بیانیه نوشته‌اند:

«ما اعلام می‌داریم به مردانی نیاز داریم که جز به رفاه ملت فکر نکنند و با هدف تغییر وضع موجود و حفظ کرامت ملت ، در سایه تخصص و پاک‌دستی به مبارزه با فقر و بیکاری برخیزند و با ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی و پرهیز از اخلاق بیمارگونه سرمایه‌داری به توسعه اقتصادی با کمک مردم اندیشیده و با جوانان و فرهیختگان همکاری صادقانه نموده و با نه به فساد و رانت‌خواری و جلوگیری از اتلاف بیت‌المال و با نه بزرگ خود به رویه گذشته ، چرخ‌های در گل فرورفته اداره کشور را دوباره به حرکت درآورند.»

ابراهیم رئیسی در سخنرانی‌اش در اسلامشهر برای به دست آوردن آرای حاشیه‌نشینان، فقرا و روستائیان، وعده افزایش یارانه سه دهک پایین جامعه را مجدداً مطرح کرد. او گفت:

«دولت نسبت به خانواده فقیر با سفره خالی مسئولیت دارد و باید فاصله طبقاتی را کم کند. فاصله طبقاتی بیشتر شده و فقیر فقیرتر و ثروتمند ثروتمندتر شده است، در این دولت ۷۰۰ هزار میلیارد خلق پول شده است. این مبلغ به کجا رفته است؟»

رسانه‌های نزدیک به جبهه پایداری و حلقه مصباح یزدی، دولت یازدهم را متهم کرده‌اند که روستائیان را تهدید کرده که دولت حتماً دو دوره‌ای است و اگر رأی اول آن‌ها روحانی نباشد، دولت بعدی بودجه روستا را قطع می‌کند. تخصیص وام فوری دولت به دهیاران برای جلب آرای روستائیان نیز در این رسانه‌ها مطرح شده است.

دیاثت سیاسی دولت

فاطمه آلیا، یکی از اعضای جبهه پایداری و عضو ستاد انتخاباتی رئیسی، معاونت امور زنان دولت روحانی را متهم کرده است که اطلاعات زنان مطلقه ایرانی را در اختیار صندوق جمعیت سازمان ملل قرار داده. این اتهام در کلیپی که قرارگاه عمار منتشر کرده، مطرح شده است.

دیاثت سیاسی، نخستین بار توسط جوادی آملی مطرح شد. او در دیدار با محمد رضا عارف گرفته بود: «کسی که به بیگانه راه می‌دهد، دیوث سیاسی است.»

پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان یونسکو توسط دولت روحانی و اتهامی که فاطمه آلیا متوجه معاونت امور زنان کرده، می‌بایست نمایانگر دیوثی سیاسی دولت مستقر باشند که با موشک‌پرانی سپاه هم محالف است.

بعد از انتقاد حسن روحانی از رونمایی از شهرهای موشکی سپاه به عنوان تلاش برای کارشکنی در برجام، محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران در سخنانی در دانشکده افسری «امام حسین» گفته بود:

«زدودن فقر و محرومیت از جامعه، همچون نشانه گرفتن حیفا و تل ‌آویو، یک هدف اصلی و اساسی برای ما است. امروز مردم ما خرسندند که شهرهای موشکی پشتوانه و ضامن امنیت شهرک‌های صنعتی در کشور است.»

نامه‌های سرگشاده به روحانی

در میان این چالش‌ها، احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و همینطور الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس در نامه‌های سرگشاده‌ای از روحانی دعوت کرده‌اند که لحن‌ سخنرانی‌هایش را تعدیل کند.

روحانی در سخنرانی‌هایی که در روزهای گذشته در کرمانشاه و همدان و ارومیه و در ورزشگاه شیرودی ایراد کرده بود از برابری جنسیتی، آزادی‌های مدنی، ضرورت پرداخت مالیات برای نهادهای تحت پوشش رهبری از جمله آستان قدس رضوی سخن گفته بود. او بدون آنکه از سپاه پاسداران نام ببرد گفته بود که عده‌ای قصد دارند ناامنی به کشور بازگردد و منطقه خاورمیانه را دچار آشوب کنند. بعد از این سخنرانی‌ها بود که ابتدا خانواده کروبی و سپس «راه سبز امید» تشکل نزدیک به میر حسین موسوی از او حمایت کردند.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و محافل اطلاعاتی و امنیتی در ایران نیز فهرستی از سوابق امنیتی وزرای کابینه روحانی و فعالیت آن‌ها در وزارت اطلاعات منتشر کرده‌اند. کمتر وزیری در کابینه او می‌توان یافت که روزی کارمند وزارت اطلاعات نبوده باشد. جلوتر از همه رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد اسلامی.

اسحاق جهانگیری، نامزد اصلاح‌طلب و معاون کنونی رئیس جمهوری اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه دولت آمریکا را متهم کرده است که تلاش می‌کند نتیجه انتخابات ایران را با تهدید به تحریم سپاه پاسداران تحت تأثیر قرار دهد. ظاهراً بیش از آنکه دولت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایران اخلال ایجاد کرده باشد، سایه دست رهبر جمهوری اسلامی بر نتیجه انتخابات مؤثر بوده است. در هر حال، یک روز بعد از سخنرانی او اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در بهت فرورفته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy