Saturday, May 13, 2017

صفحه نخست » «دو مرحله‌ای شدن انتخابات را جدی بگیریم»

three-candidates.jpg

به گزارش انصاف نیوز، «اصغر احمدی» جامعه شناس در یادداشتی با عنوان «دو مرحله‌ای شدن انتخابات را جدی بگیریم» نوشت:

جناح راست مدت‌هاست که «یک مرحله‌ای شدن انتخابات» را سر زبان‌ها انداخته است و در عمل هم تلاش می‌کند این «آرزو» را محقق کند. آنها در این زمینه هرچه در توان داشته‌اند، به کار گرفته‌اند. خاکریزها یک به یک در حال تصرف و تسخیر هستند. فضای مجازی یعنی همان چیزی که تا دیروز یک تهدید جدی برای امنیت و عفت و سلامت جامعه بود، حالا به ابزاری بسیار سودمند و «حلال» و به مرکبی راهوار برای آن ها تبدیل شده است. با این شدت و حرارتی که محافظه کاران دارند، می توان صدای نفس آن ها را در پشت سر خود حس کرد. پوپولیسم بر مرکب رسانه سوار است و چهارنعل در حال تاختن است. به قول دوستانِ فضای مجازی، «پوپولیسم از آن چه در آینه می بینید به شما نزدیک تر است».

با این سرعتِ تاختن، همه چیز به سمت دو مرحله ای شدن انتخابات پیش می رود.

پیامدهای دو مرحله ای شدن به این شرح است:

۱ - با جدا شدن انتخابات شوراها، به صورت اتوماتیک از میزان شرکت کنندگان به نحو چشم گیری کاسته می شود و برنده ی کاهش مشارکت هم همواره محافظه کاران بوده و خواهند بود.

۲ - مرحله‌ی دوم ریاست جمهوری اگر طبق قانون، هفته‌ی بعد از مرحله‌ی اول برگزار شود، در پایان هفته‌ی نخست ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، و در آن هوای گرم و طاقت فرسا باز هم امید چندانی به مشارکت بالا نیست و برنده‌ی کاهش مشارکت...

۳ - حتی اگر همه چیز به نحو مطلوب پیش برود، یعنی مردم به صحنه بیایند و مشارکت نسبی داشته باشند، نفس دومرحله‌ای شدن، وضعیت مطلوبی نیست و به ابزاری در دست محافظه کاران برای تحقیر و تخفیف دولت تبدیل خواهد شد. خاصه آن که جز در سال ۸۴ انتخابات دو مرحله‌ای نداشته‌ایم و چه از این بدتر که "دولت تدبیر و امید" از جنبه‌ای خاص با "دولت بهار و مهرورزی" یکسان پنداشته شود.

۴ - حصول این نتیجه برای محافظه‌کارانی که در شرایط عادی، امید چندانی به پیروزی در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند، یک موفقیت بزرگ است و می تواند آنها را برای برنامه‌ریزی و مدیریت انتخابات بعدی امیدوار کند.

چه باید کرد؟

اصلاح طلبان باید هرچه در توان دارند در یک هفته‌ی پایانی به کار گیرند، حیله‌ها و ترفندهای رقیب را رو کنند، با عدد و رقم، بی‌اساس بودن وعده‌های فریبنده‌ی آنها را برملا کنند، سکوت نجیبانه را بشکنند و به شعار «ادب مرد به ز دولت اوست» دل خوش نکنند. به قول جهانگیری «اگر رقیب به جاده خاکی زد»، محکم مقابل او بایستند، و پرحرارت و پرشور ظاهرا شوند. مناظره از آن نوعی که در سدا و صیمای ما به نمایش گذاشته شده است، جای خواندن دکلمه و مقاله و مکث و تعلل و بی حالی و خمودگی نیست!

هنوز ۳۰ درصد رای دهندگان مرددند و این رقم بسیار قابل توجهی ست. اگر نرخ مشارکت همان ۷۲ درصد دوره‌ی پیشین باشد، یعنی ۴۰ میلیون پای صندوق‌های رای خواهند آمد و تاکنون ۳۰ درصد یعنی ۱۲ میلیون، چشم به اتفاقات هفته‌ی پیش رو دوخته‌اند. آراء کنونی اصلاح طلبان کمی بر محافظه کاران می‌چربد و گروه دوم نه توان زیادی و نه امید چندانی به افزایش سبد رای خود آن هم از میان ۱۲ میلیون مردد ندارند. این گروه بسیار سخت‌گیر و اهل نازند، باید دید زوج روحانی - جهانگیری تاچه حد می توانند آن ها را به صحنه بیاورند.

البته این یک وظیفه‌ی ملی و همگانی‌ست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy