Thursday, May 18, 2017

صفحه نخست » پیروزی حسن روحانی در انتخابات جمعه هنوز قطعی نیست

1d5cvcv872d-small.jpgصدای آمریکا - روز جمعه در حالی ایرانی ها به پای صندوق های رای می روند که همزمان پرزیدنت دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی اش وارد عربستان سعودی خواهد شد که حاکمان این کشور نجواهایی از «جنگ مقابل ایران» را مطرح کرده اند. نشانه ها می گوید که حسن روحانی چندان از پیروزی خود در انتخابات پیش رو اطمینان ندارد.

به گزارش صدای آمریکا، دولت ترامپ به روشنی می بیند گروهی از تندروها در فضای سیاسی ایران که خود را میراث دار روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی می دانند،‌ در حال رشد هستند. آنها گفته خمینی را تکرار می کنند که مشکلات ایران بخاطر آمریکاست و مانند او شعار می دهند‌ «هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید».

گروهی از تندروهای مذهبی که از سوی رهبر فعلی ایران، آیت الله علی خامنه ای تشویق می شوند، می گویند حسن روحانی «بجای دفاع از ارزش ها»،‌ قصد وارد کردن «انحطاط غرب» و باز کردن درهای کشور به سوی «سرمایه های مخرب آمریکایی» را دارد.

آنها با استفاده از شعارهای عوامگرایانه و وعده پرداخت پول نقد به مردم، سعی در تضعیف روحانی دارند.

هرچند آمارها و داده های اقتصادی مقام های مسئول نشان می دهد که ادعاهای اصولگرایان متناقض است اما آنها به مردم فقیر و اقشار کم درآمد وعده پرداخت یارانه دو یا سه برابر و ایجاد سالانه یک میلیون شغل می دهند.

روحانی مطمئین نیست

روحانی در چهارمین سال ریاست جمهوری هنوز مطمئن نیست بتواند در همان دور اول انتخابات آرای لازم برای پیروزی را کسب کند. او باید نصف به علاوه یک رای شرکت کنندگان را کسب کند، کاری که در سال ۹۲ توانست به سختی انجام دهد.

تحلیلگران مطمئن نیستند اگر او با ابراهیم رئیسی به دور دوم برود، پیروز آن انتخابات شود.

ابراهیم رئیسی یک مقام قضایی است که کارنامه سیاهی در حوزه حقوق بشر دارد اما از ابتدا توانسته توجه بخش های مهم حکومت ایران که زیر نظر رهبر است را جلب کند. نهادهای انقلابی مثل سپاه و بسیج به روشنی از او حمایت می کنند و او که از یکسال پیش ریاست آستان قدس، بزرگترین نهاد اقتصادی مذهبی ایران را دارد، نگران هزینه های تبلیغاتی نیست.

تحلیلگران «شرکای اگزاتیک» یک شرکت سرمایه گذاری آمریکایی گفتند هنوز روحانی برای یک پیروزی قاطع مطمئن نیست.

حسنین مالک و استورات کولورهاوس به صدای آمریکا گفتند در گذشته همه روسای جمهوری ایران از بعد از خامنه ای در دور دوم به راحتی پیروز شدند اما این برای روحانی مشکل شده است چون او نتوانست فواید اقتصادی برداشتن تحریم های اقتصادی را آنچنان که وعده داده بود، در زندگی روز مره مردم ملموس بیاورد. اقتصاد مهمترین موضوع در انتخابات است و می تواند مهمترین نگرانی رای دهندگان باشد.

اختلاف خامنه ای و روحانی

آیت الله خامنه ای از رقیب روحانی دفاع نکرده اما در دو هفته اخیر هر بار سخنرانی کرد،‌ به صراحت از دولت انتقاد کرد. این تاییدی بر اختلافات این دو بود.

آقای خامنه ای از پیام نوروزی تا کنون چند بار به عملکرد اقتصادی دولت روحانی انتقادات صریحی داشته که در چند مورد روحانی بدون اشاره به رهبر، جواب او را داده است.

صنم وکیلی تحلیلگر موسسه چتم هاوس می گوید خامنه ای و رئیسی از یک الگوی مشابه تبعیت می کنند و آن ترس از مداخله بین المللی برای اصلاح حکومت ایران است.

به گفته نتیجه این انتخابات می تواند دو مسیر متفاوت را برای ایران رقم بزند. پیروزی روحانی یعنی تایید برنامه های سیاسی و اقتصادی او و پیروزی رئیس می تواند طلیعه ای باشد بر اعمال سیاست های جدید جمهوری اسلامی در عرضه منطقه ای باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy