Tuesday, May 23, 2017

صفحه نخست » سرمایه گذاری "نت فلیکس" در پروژه ای که ایران ادعای مالکیت آن را دارد

q7w58852zdd-small.jpgخبرگزاری ایرانشهر - کمپانی معتبر پخش اینترنتی فیلم و سریال Netflix در آمریکا به تازگی اعلام کرده است علی الرغم منازعات حقوقی و ادعای مقامات دولتی ایران در خصوص پروژه نیمه کاره ای از اورسن ولز، در تکمیل این پروژه سرمایه گذاری می کند.

کمپانی «نت­فلیکس» قصد دارد تا با سرمایه‌گذاری بر روی‌ فیلم «روی دیگر باد» آخرین ساخته ناتمام «اورسن ولز»، کارگردان افسانه‌ای تاریخ سینما پس از حدود۴۰ سال از شروع ساخت، آن را به پایان رسانده، ترمیم و اکران کند.

در این فیلم «جان هیوستون» در نقش کارگردانی کهنه‌کار بازی می‌کند که در تلاش است آخرین فیلم خود را تکمیل کند و در عین حال با دسته‌ای از کارگردانان جوان نیز رقابت زیادی دارد. در این فیلم مرحوم «دنیس هوپر» و «پیتر بوگدانویچ» نیز بازی کرده‌اند که بوگدانویچ در پروژه ترمیم و تکمیل این فیلم پس از ۴۰ سال نیز همکاری خواهد کرد.

ولزتولید این فیلم را در سال ۱۹۷۰ آغاز کرد و مراحل فیلمبرداری آن تا شش سال به دلیل تغییر بازیگران، فیلمنامه و همچنین مسائل مالی به طول انجامید اما پس از پایان فیلمبرداری، نگاتیوها بایگانی شدند و منازعات حقوقی بر سر این که مالک اصلی فیلم چه کسی است، «اورسن ولز» را از ادامه کار و نهایی کردن فیلمش بازداشت و او تنها ۴۰ دقیقه از فیلم را تدوین کرد .اختلافات پیرامون مالکیت نگاتیوها تا همین چندی پیش ادامه داشت.

در زمان ساخت «روی دیگر باد» شرکت فیلمسازی ایرانی­­­­فرانسوی «L'Astrophore» سرمایه­گذار اصلی تولید این فیلم بود. «مهدی بوشهری» شوهر اشرف پهلوی، خواهر شاه فقید ایران، سهامدار عمده آن شرکت فیلمسازی بود که مدعی مالکیت نگاتیوهای روی دیگر باد بوده است. به این ترتیب با وقوع انقلاب در ایران، ماجرای تملک نگاتیوها پیچیده­تر شد؛ دولت جمهوری اسلامی با ادعای مالکیت بر نگاتیوها، تلاش کرد تا آن­ها را به نفع خود مصادره کند و این منازعه حقوقی که در طرف دیگرش یکی از دختران اورسن ولز، بئاتریس ولز، قرار دارد تاکنون ادامه یافته است.

اورسن ولز تا زمان مرگش، یادداشت‌های بسیاری را برای ادامه کار به جا گذاشت که اکنون تیم سازنده جدید فیلم از آن­ها برای تکمیل پروژه استفاده خواهد کرد. کمپانی «نت­فلکیس» در تلاش است تا جای ممکن به دیدگاه «ولز» در این اثر پایبند باشد.

اورسن ولز روز دهم اکتبر ۱۹۸۵ در سن ۷۰ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت. فیلم «همشهری کین» او "عنوان بهترین فیلم اول" یک کارگردان در تاریخ سینما را در اختیار دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy