Thursday, Jun 8, 2017

صفحه نخست » اسکای نیوز: هدف داعش از حمله به تهران گسترش وحشت در ایران است

M9547552225qh-small.jpgشفقنا - سام کیلی تحلیلگر اسکای نیوز در یادداشتی (لینک) به حملات تروریستی تهران پرداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، کیلی می نویسد نوع داعش به تهران دقیقاً مانند حملات این گروه تروریستی به شهرهای غربی است؛ هدف آنها از حمله به تهران- که تاکنون چنین حملاتی را تجربه نکرده بود- گسترش وحشت در سرتاسر ایران است.

کیلی که مدعی است تقریباً ۱۰۰۰ نفر از سنی های ایران در صفوف داعش می جنگند می افزاید این گروه تروریستی به شدت در عراق و سوریه تحت فشار است و برای کاستن از فشارها تلاش می کند وحشت را به خیابان های ایران منتقل کند.

ترور مُدرن در تهران

«رضا صادقیان» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره ی دو ترور امروز در تهران نوشت:

سه‌ گونه ترور و عملیات تروریستی در جهان شناخته و تقسیم بندی شده است. یک: ترور فردی، دوم: ترور کور، سوم: ترور هدفمند.

ترور فردی: ترور فردی سابقه بسیار قدیمی در طول تاریخ دارد، ترور جان اف‌کندی، هاشمی رفسنجانی در ابتدای استقرار نظام جدید، ترور شهید مطهری به دست گروه فرقان، انفجار اتومبیل رفیق حریری و سفیر روسیه در ترکیه و یا شخصیت‌های سیاسی و ملی زیر مجموعه‌ی ترورهای فردی و مشخص قرار می‌گیرند. در واقع تروریست‌ها هدف خود را دقیقا مشخص می‌کنند و در زمان مشخص شده تنها یک فرد را مورد هدف قرار می‌دهند، درصد خطای این ترورها بسیار کم است. تروریست معمولا موفق می‌شوند هدف مورد از میان بردارند. ضربه و صدمه‌ای به کسی دیگر وارد نمی‌آید. در دنیای امروز و به دلیل بالا رفتن امنیت از شخصیت‌های تاثیرگذار کمتر شاهد اینگونه ترورها هستیم. ساخت دستگاه‌های جدید ضد تروریستی، آموزش‌های نوین به محافظان و... حتی در کشوری مانند افغانستان و عراق که بالاترین آمار کشته‌شدگان عملیات‌های تروریستی را دارد، این نوع ترور انگشت شمار است.

ترور کور: عملیات‌های انتحاری به عنوان ترورهای کور شناخته می‌شوند. اساسا هدفی به غیر از به کام مرگ فرستادن انسان‌ها پرشمار ندارند. گروه‌های حامی تروریسم از این وسیله برای تبلیغ کنش‌های سازمان یافته و رساندن پیام خود به گوش سیاسیون استفاده می‌کنند. دستشان از شخصیت‌های سیاسی به دور است، ولی با انجام حرکت تروریستی و کشتن غیرنظامی‌ها خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند. حادثه‌ی تروریستی چند روز گذشته در کابل و عراق نمونه‌هایی از این عملیات‌ها است. حرکتی که سبب کشته شدن شهروندان عادی می‌شود و معمولا در نقاط پرتردد شهرها انجام می‌شود. بالا رفتن تلفات مردم عراق طی دو سال اخیر حکایت استفاده تروریست از این شیوه‌ی ترور است، روشی که بالاترین ترس و وحشت را در دل شهروندان ایجاد می‌کند.

ترور هدفمند: عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) در دسته‌ی ترورهای هدفمند تعریف می‌شوند. آسیبی به جان سیاست‌مداری وارد نشد و شاهد به شهادت رسیدن شهروندان پرشمار نبودیم. در این مورد هدف ضربه زدن به یک نهاد قانون‌گذاری و همزمان وارد کردن آسیب به نماد یک ایدئولوژی بودیم. به عبارتی تروریست‌ها و کسانی که در پی سامان دادن به این عملیات بودند، هدف خود را نه شخصیت‌ها بلکه بخش‌هایی از یک ساختار سیاسی انتخاب کرده‌اند. این نوع حمله‌ها به دلیل محدود نماندن در حذف یک شخص، با هوشمندی بیشتری صورت می‌گیرند، در مقایسه با دو روش دیگر جدیدتر و به عبارتی مدرن‌تر به حساب می‌آیند، برنامه‌ریزی دقیق‌تری طلب می‌کند، حامل پیام سیاسی است، با کمترین نیرو و سلاح انجام می‌شود و مهمتر آنکه بُرد خبری گسترده‌تری دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy