Sunday, Jun 11, 2017

صفحه نخست » علوی: طراح حملات تهران با کمک سرویس‌های اطلاعاتی همکار، کشته شد

mahmoud_alavi.JPGوزیر اطلاعات ایران می‌گوید فردی که «طراح و فرمانده» حملات تهران عنوان شده، «پس از آن‌که از کشور خارج شد» با کمک «سرویس‌های اطلاعاتی همکار» کشته شده‌است. محمود علوی در عین حال از بازداشت «۴۲، ۴۳» نفر طی سه روز گذشته خبر داده‌است.

آقای علوی شب ۲۰ خرداد ماه در تلویزیون دولتی ایران، گفته‌است «طراح و فرمانده اصلی» حملات چهارشنبه در تهران، در روز شنبه «کشته شده‌است».

او در برنامه ویژه گفت‌وگوی خبری گفته است «فردی که فرماندهی» مهاجمان به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی را برعهده داشت، «در مناطق مرزی مستقر شده بود» و پس از کشته‌شدن مهاجمان «از کشور خارج شد».

وی سپس افزوده است نیروهای وزارت اطلاعات ایران «با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی دوست و همکار» او را کشته‌اند.

آقای علوی نگفته‌است فردی که از او با عنوان فرمانده حملات تهران نام برده، کجا و چگونه شناسایی و کشته‌ شده‌است. در عین حال نامی از «سرویس‌های اطلاعاتی همکاری» که به ایران کمک کرده‌اند برده نشده است. با در نظر گرفتن سخنان وزیر اطلاعات در مورد خروج این فرد از مناطق مرزی، به‌نطر می‌رسد منظور از سرویس یا سرویس‌های اطلاعاتی «همکار» در یک کشور همسایه است.

وزیر اطلاعات ایران در بخشی دیگر از سخنان خود می‌گوید «طی سه روز گذشته» شماری از افراد که «مرتبط با عملیات بودند، زیر ضربه بردیم» و «بعضی دیگر را هم که با عملیات ارتباطی نداشتند زیر نظر داشتیم». علوی افزوده است که «۴۲، ۴۳ نفر» بازداشت شده‌اند و «خانه امنشان در کرمانشاه شناسایی شد». به گفته وزیر اطلاعات «یک خانه امن دیگر» که محل حضور مهاجمان حملات تهران بود «زیر ضربه رفت و برادر یکی از آنها که از خودشان خطرناک‌تر بود» بازداشت شد. او در مورد «خانه امن» دوم توضیح بیشتری نداده‌است.

وزیر اطلاعات ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی خود اظهار داشته که «در این سه سال و نیم از حملات تروریستی زیادی جلوگیری کرده‌ایم و با وجود اینکه در کشورهای مختلف اتفاقات تروریستی افتاده در کشور ما چندان خبری از این اتفاقات نبوده است».

آقای علوی همچنین گفته است که در اردیبهشت ماه گذشته شمار «کشف تیم‌های ترور، به روزانه رسیده‌بود» که برای وزارت‌خانه او «تعجب‌آور بود» چرا که «در سال‌های پیش، ماهی دو هفته‌ای یا هفته‌ای یک تیم تروریستی کشف می‌کردیم».

در جریان حملات تهران به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی، پنج مهاجم با تیراندازی و انفجار انتحاری ۱۷ شهروند را کشته و ۵۲ نفر را زخمی کردند. پیش‌ از این وزارت اطلاعات ایران گفته بود هر پنج مهاجم، ایرانی بودند، اما «در خارج از ایران جذب گروه داعش شده» و در صف این گروه، در نبردهای عراق و سوریه شرکت کرده بودند.

طی روزهای گذشته مقام‌های انتظامی و امنیتی ایران از بازداشت شماری از افراد در نقاط مختلف ایران خبر داده‌اند؛ از جمله بازداشت‌هایی در استان البرز و یا استان فارس انجام شده‌است. هرچند در مواردی مانند بازداشت‌ها در استان فارس، مقام‌های قضایی گفته‌اند وابستگی بازداشت‌شدگان به مهاجمان تهران «هنوز مشخص نیست».

روز گذشته پلیس امنیت تهران اعلام کرد «خودروی مهاجمان» حملات تهران را پیدا کرده‌است. مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ می‌گوید این خودرور در «یکی از نقاط مرکزی تهران» پیدا شده‌است. پلیس تهران می‌گوید تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد و «در روزهای آتی جزئیات تازه‌تری از این حادثه به اطلاع مردم می‌رسد».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy