Friday, Jun 16, 2017

صفحه نخست » روسیه از مرگ احتمالی ابوبکر بغدادی خبر داد

aboobakr-baghdadi002.jpgبه گزارش رادیو زمانه، وزارت دفاع روسیه، جمعه ۱۶ ژوئن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، احتمالاً ابوبکر بغدادی، رهبر گروه «دولت اسلامی» (داعش) در بمباران جنگنده‌های روسی در حوالی رقه کشته شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های روسیه این خبر را بازتاب داده است.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه گفته ابوبکر بغدادی و گروهی از رهبران داعش در ۲۸ مه در نزدیکی رقه جلسه‌ای برگزار کرده بودند. جنگنده‌های روسی محل برگزاری این جلسه را بمباران کردند و در این حمله به احتمال بسیار زیاد ابوبکر بغدادی به قتل رسیده است.

در این بیانیه آمده است:

«بر اساس اطلاعاتی که از مجراهای مختلف به دست آمده و صحت آن‌ها تأیید شده، ابوبکر بغدادی قطعاً در این جلسه حضور داشته و در اثر بمباران [جنگنده‌های روسی] احتمالاً به قتل رسیده است.»

ابوبکر بغدادی در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴ با انتشار یک فایل صوتی در موصل اعلام خلافت کرد. نام اصلی او إبراهیم عواد ابراهیم علی محمد البدری السامرائی‌ست و پیش از اعلام خلافت او را به نام دکتر ابراهیم و ابودعاء می‌شناختند اما بعد از خلافت به او لقب امیرالمؤمنین الخلیفه ابراهیم دادند.

بغدادی در اوایل دهه ۱۹۹۰ به همراه ابومصعب الزرقاوی (بنیان‌گذار القاعده‌ عراق در سال۲۰۰۳)، به طالبان در افغانستان پیوست. او در سال ۲۰۰۳ به عضویت القاعده عراق درآمد.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۵ او را دستگیر کردند و به مدت ۴ سال در اردوگاه بوکا در جنوب عراق زندانی‌اش کردند. او پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۰۹ به شورای مجاهدین در عراق پیوست.

به دنبال حمله آمریکا در ۲ مه ۲۰۱۱ در پاکستان که منجر به کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده شد، ابوبکر بغدادی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از قتل اسامه بن‌لادن انتقام می‌گیرد. بعد از انتشار این بیانیه بود که گروه دولت اسلامی (داعش) به وجود آمد.

فوریه سال جاری وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود ابوبکر بغدادی، همچنان زنده است اما با پیشروی نیروهای عراقی در موصل از این شهر گریخته و در رهبری گروه دولت اسلامی (داعش) نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا نمی‌کند.

گفته شده بود که در اکتبر ۲۰۱۵ در جریان یک حمله هوایی در غرب عراق دچار آسیب‌دیدگی نخاع شده و فلج شده بود. اما این خبر هرگز به طور رسمی تأیید نشد. جانشین ابوبکر بغدادی فردی‌ست به نام ابوعلا العفری.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy