Saturday, Jun 17, 2017

صفحه نخست » رفتارشناسی ترک‌ها در قبال ایران و منطقه

x99zzzas9t6w88_small.jpgچنگ اندازی به صورت رقبا!

فرارو - یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: هر آنچه که این روزها یا ماه‌های اخیر از مقاماتی ترکیه شنیده می شود صرفا چنگ اندازی به صورت رقبا است تا حداقل بتوانند افکار عمومی داخل کشور خودشان را راضی کنند و غیر از این حمله های لفظی به ایران یا عربستان هیچ سودی برای آنها ندارد.

حسن لاسجردی تحلیلگر مسائل ترکیه در خصوص ادعاهای اخیر اردوغان مبنی بر اینکه ایران به دنبال توسعه‌طلبی فارسی و فرقه‌ای در خاورمیانه است، در گفت‌وگو با فرارو گفت: با نگاهی به تاریخ رابطه ایران و ترکیه متوجه خواهید شد که معمولا روابط نزدیکی با یکدیگر نداشته اند و در برهه های مختلف زمانی اختلافات میان ما و آنها عمیق تر هم شده است و حالا در یکی از این زمان‌ها قرار داریم که به دلیل حوادث منطقه و نوع نگاه اعتقادی به مسائل منطقه، روابطمان تا حدودی تیره شده است.

وی ادامه داد: در مورد قسمت اول مشکلات ما و ترکیه می‌توان به مسائل داخلی عراق و سوریه اشاره کرد که ترک‌ها بسیار تمایل داشتند که مدل خودشان را در این کشورها اجرایی کنند و مشکلات را حل کنند اما با توجه به شرایط و نفوذ ایران در این دو کشور، موفقیتی نصیب آنها نشد.

او افزود: مورد دوم اختلافات به نوع نگاه و نگرش این کشور برمی گردد. آنها تمایل زیادی به جریان اخوانی دارند که این جریان هم نگاه و متفاوتی نسبت به ایران در خصوص مسائل سیاسی و مذهبی دارد. به عنوان آنها به دنبال خلافت اسلامی هستند که این با دیدگاه‌های ایرانی فاصله زیادی دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از سوی دیگر بعد از سال 2000 که حزب عدالت توسعه قدرت را در این کشور در اختیار گرفت تلاش کرد خود را به عنوان مدل برتر معرفی کند و به خاطر همین هم بعد از انقلاب های اسلامی در برخی کشورها تلاش کردند به آنها نزدیک شوند و حتی در برخی موارد سعی کردند به انقلاب های عربی کمک کنند.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به نتیجه این جنگ‌های لفظی میان مقامات ایران و ترکیه که همیشه در نهایت ترکیه کوتاه آمده، دلیل شروع دوباره طرح چنین مسائلی چیست، عنوان کرد: به نظر من در نزاع های منطقه، تهاجم به رقیب می تواند یک امتیاز برای کشورها محسوب شود. البته به معنی قطعیت نیست و گاهی نتیجه مثبت در پی خواهد داشت. ترکیه هم سعی دارد از همین تاکتیک استفاده کند و از ایران و عربستان امتیاز بگیرد. اما تا امروز نتوانسته اند به این هدف خود برسند.

این کارشناس مسائل ترکیه تاکید کرد: زیرا کشورهای عربی به دلیل تفکرات ناسیونالیستی که دارند به هیچ عنوان تمایل ندارند به ترک ها نزدیک شوند و معمولا ترجیح می دهند که با کشورهای عربی در ارتباط قرار بگیرند. از سوی دیگر هم امتیازهایی که سعی دارد از ایران بگیرد هم اتفاق نیافتاده زیرا ایران در هر دو کشوری که ترکیه مد نظر دارد شرایط بسیار بهتری دارد و به نوعی دست بالا را در اختیار دارد. لذا لزومی ندارد امتیازی به ترکیه بدهد.

وی گفت: بنابراین هر آنچه که این روزها یا ماه‌های اخیر از مقاماتی ترکیه شنیده می شود صرفا چنگ اندازی به صورت رقبا است تا حداقل بتوانند افکار عمومی داخل کشور خودشان را راضی کنند و غیر از این حمله های لفظی به ایران یا عربستان هیچ سودی برای آنها ندارد.

لاسجردی در پایان به علل شروع دوباره حملات لفظی مقامات ترکیه به ایران پرداخت و گفت: آنچه که موجب شده است ترکیه روز گذشته ادعاهای واهی درباره ایران مطرح کند، به دلیل عصبانیت از شرایط موجود میان ایران و قطر است. زیرا به هرحال با توجه به مسافت و برخی اختلاف های قدیمی، قطر تمایل زیادی به سمت ترکیه ندارد و در عین حال به سمت ایران آمده است. درباره عربستان هم باید در نظر داشت که قطری ها نسبت به باقی کشورهای نزدیک به عربستان گرایش بیشتری به سمت اخوانی‌ها دارند و همین مسئله باعث می شود ترکیه سعی کند به آنها نزدیک شود و عربستان برای آنها یک رقیب باشد. به همین دلیل هم بعد از اختلافات میان قطر و کشورهای عربی از جمله عربستان، تلاش کرد فاصله خود با قطر را کاهش دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy