Tuesday, Jun 20, 2017

صفحه نخست » عربستان سه عضو سپاه پاسداران را بازداشت کرد

h8c51521_small.jpgبی بی سی - به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، دولت عربستان می‌گوید که شامگاه جمعه سه عضو سپاه پاسداران ایران را در حالی بازداشت کرده که با یک قایق به سمت میدان نفتی مرجان، متعلق به عربستان در حرکت بوده‌اند. اما وزارت کشور ایران این ادعا را تکذیب کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت اطلاع رسانی عربستان امروز دوشنبه ۱۹ ژوئن با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این قایق، یکی از سه قایقی بوده که نیروی دریایی عربستان آنها را در خلیج فارس رهگیری کرده بود.

در این اطلاعیه آمده است که دو قایق دیگر گریخته‌اند، اما قایق سوم با سه سرنشین آن توقیف شده است.

به گفته وزارت اطلاع رسانی عربستان، بازداشت شدگان تحت بازجویی هستند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید که ۱۲ ساعت قبل دولت عربستان اطلاعیه دیگری صادر کرده بود که در آن به مواد منفجره و بازداشت افراد اشاره نشده بود.

همزمان خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از یک مقام مسئول، بدون ذکر نام یا سمت او نوشته است که یگان های نیروی دریایی عربستان ابتدا تیر هشدار شلیک کرده‌اند، اما قایق‌ها به این هشدار توجه نکرده‌اند.

این "مقام مسئول" گفته است که در قایق توقیف شده، اسلحه و مواد منفجره پیدا شده است.

روایت ایران

در این میان، مجيد آقابابايى، مدير كل امور مرزى وزارت كشور، در گفت و گو با سایت باشگاه خبرنگاران جوان،‌ درباره آنچه «ادعاى عربستان مبنى بر دستگيرى سه نظامى ايرانى»‌ نامید،‌ گفت: «اين موضوع مربوط به دو قايق ماهيگيرى ایرانی است.»

رسانه‌های ایران روز شنبه گزارش کرده بودند که گارد ساحلی عربستان سعودی به یک کشتی ماهی‌گیری که ظاهرا "بر اثر حرکت امواج دریا وارد آب‌های عربستان شده بود" تیراندازی کرده‌اند و یک صیاد را کشته‌اند.

خبرگزاری دولتی ایران نوشته بود که پسر صیاد کشته شده موفق به فرار شده و افزوده بود: "احتمالا تعداد قایق‌های ماهی‌گیری ایرانی که وارد آب‌های عربستان شده‌اند از یک فروند بیشتر بوده، اما هنوز از سرنوشت دیگر قایق‌ یا قایق‌ها خبری در دست نیست."

مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران گفته بود: "حتی با فرض ورود قایق‌های ایرانی به آب‌های عربستان بر اثر امواج دریا، آنها مجاز به شلیک نبودند... ما در حال پیگیری این موضوع هستیم تا مشخص شود که آیا قایق‌های ایرانی وارد مرز عربستان شده بودند یا خیر."

او تعداد قایق‌های ایرانی که "احتمالا وارد آب‌های عربستان شده‌اند" را ۲ فروند اعلام کرده بود، اما از سرنوشت قایق دیگر و سرنشینان آن سخن نگفته بود.

روابط ایران و عربستان به شدت تیره است و دو کشور روابط دیپلماتیک ندارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy