Friday, Jul 7, 2017

صفحه نخست » توافق بزرگ بازرگانی میان اتحادیۀ اروپا و ژاپن: پیامی هشدار آمیز به آمریکا

3678y346808212_small.jpgرادیو فرانسه - اتحادیۀ اروپا و ژاپن بر سر خطوط کلی مبادلۀ بازرگانی آزاد به توافق رسیدند. امضای این توافقنامه پیامی است به دولت آمریکا و به ویژه به دونالد ترامپ که با سیاست‌های حمایت‌گرانۀ خود، مبادلۀ بازرگانی آمریکا با جهان خارج را دچار محدودیت کرده است. ژاپنی‌ها که از دسترسی آزاد به بازار داخلی آمریکا سرخورده شده‌اند، اینک به اروپا نزدیک‌تر می‌شوند.

امضای توافقنامه میان ژاپن و اتحادیۀ اروپا، آن هم یک روز قبل از اجلاس سران گروه بیست (G20)، وجه نمادین پراهمیتی به خود گرفته است. این توافقنامه که روز پنجشنبه ۶ ژوئیه در بروکسل توسط شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن و مسئولان عالی‌رتبۀ اتحادیۀ اروپا به امضا رسید، از دو سال دیگر کم‌کم به اجرا درخواهد آمد. با اینحال از هم اکنون، محافل اقتصادی جهان این توافق را به معنای منزوی شدن آمریکا در مبادلات بازرگانی می‌دانند.

بدین ترتیب، مبادلات میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ژاپن تقریباً فارغ از هر گونه عوارض گمرکی صورت خواهد گرفت. به عنوان مثال، تا چند سال دیگر، اتوموبیل‌های ژاپنی مستقیماً و بدون گمرک به اروپا وارد خواهد شد. در مقابل، تولیدات کشاورزی و صنایع غذایی اروپا خواهد توانست آزادانه به بازار ژاپن راه یابد. به گفتۀ کارشناسان اروپایی، توافقنامه معروف به JEFTA (Japan-EU free trade agreement) "عملاً ٩٩ درصد مبادلات ژاپن و اتحادیۀ اروپا را شامل خواهد شد".

دونالد ترامپ بلافاصله بعد از روی کار آمدن، تصمیم گرفت که آمریکا را از قرارداد بازرگانی منطقۀ آسیا-اقیانوسیه بیرون ببرد. این قرارداد با هدف آزاد کردن مبادلات بین آمریکا، ژاپن و١٠ کشور منطقه امضا شده بود. اما با بیرون آمدن آمریکا از این چارچوب، ژاپن هم در نزدیکی به اتحادیۀ اروپا مصمم‌ شد. به همین دلیل در روزهای اخیر، مسئولان ژاپنی و اروپایی روز و شب تلاش کردند تا بتوانند توافقنامه را قبل از شروع اجلاس گروه بیست در هامبورگ به امضا برسانند. نخستین گام‌های عملی این توافقنامه باید از سال ٢٠١٩ به بعد برداشته شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy