Tuesday, Jul 11, 2017

صفحه نخست » تشکیل کمیته تعامل اصلاح‌طلبان با روحانی برای رایزنی درباره کابینه دوازدهم

Rohani_Aref.jpgشرق ـ شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای بررسی کابینه دوازدهم و رایزنی با حسن روحانی، «کمیته تعامل» تشکیل داده است.


به گزارش ایلنا، اعضای این کمیته را محمدرضا عارف، رئیس شورا، عبدالواحد موسوی‌لاری، حسین مرعشی، اسماعیل گرامی‌مقدم، محمود صادقی، افشین حبیب‌زاده و ژاله فرامرزیان تشکیل می‌دهند. تشکیل این کمیته از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تقریبا به موازات تشکیل کمیته‌ای به همین نام از سوی فراکسیون امید مجلس است. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از همه امکانات و کانال‌های ارتباطی درصدد هستند بتوانند مطالبات اصلاح‌طلبانه در ترکیب کابینه را به گوش روحانی برسانند. در کنار تشکیل این کمیته، خبرگزاری ایلنا گزارش داد محمدرضا عارف با حسن روحانی دیداری دو نفره داشته و درباره کابینه با رئیس‌جمهور منتخب رایزنی کرده است. آن‌طور‌که محمدرضا تابش، از اعضای فراکسیون امید گفته، دیدار عارف نه از جایگاه رئیس فراکسیون امید، بلکه از جایگاه شخصی و ملی او انجام شده است.



او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در توضیح بیشتر گفته: «این دیدار به‌منظور بررسی کلیات کابینه دولت دوازدهم و همچنین ‌نظرات مربوط به کابینه، انتظارات و توقعات مردم و حمایتی که نمایندگان در جهت تحقق مطالبات و خواسته‌های مردم از دولت خواهند داشت، انجام شد».


عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید مجلس افزوده: «با توجه به اینکه عارف زمانی معاون‌اول رئیس‌جمهور بوده و یک شخصیت ملی است، آن ملاقات به‌صورت فراکسیونی نبوده، اما پس از نامه درخواست فراکسیون امید برای ملاقات و دیدار با رئیس‌جمهور انجام شد».


اشاره تابش به درخواستی است که فراکسیون امید در ۲۱ خرداد سال جاری برای دیدار با حسن روحانی ارائه کردند و هنوز این دیدار میسر نشده است. تابش در همین زمینه گفته: «زمان دیدار اعضای فراکسیون مجلس با رئیس‌جمهور تاکنون مشخص نشده است؛ اما ما به زمان کاری نداریم؛ در هر صورت شاخص‌هایی در این میان وجود دارد که البته وارد مصادیق نشدیم. ما ارزیابی عملکرد وزرای قبلی و شاخص‌های تعیین‌کننده در انتخاب وزرای آینده را مطرح خواهیم کرد. ما به‌عنوان فراکسیون وارد مصادیق نشدیم و اگر رئیس‌جمهور تشخیص دهد که افرادی را هم در این بین به ما معرفی کند، باز هم با نظر مجمع عمومی باید تصمیم‌گیری شود». حسن روحانی هنوز نه به فراکسیون امید وقت دیدار داده و نه به شورای عالی سیاست‌گذاری. این شورا هم در میانه‌های ماه رمضان درخواستی را به محمد شریعتمداری تقدیم کرده تا دیداری را با رئیس‌جمهور منتخب برگزار کنند که برای این منظور هم هنوز فرصتی در نظر گرفته نشده،. تنها رویداد، دیدار شخصی روحانی و عارف بوده است.


با آنکه فراکسیون شاخص‌هایی را برای بررسی وزرای کابینه دوازدهم در نظر گرفته و شورای عالی هم خواهان درنظرگرفتن مطالبات ۲۴ میلیون رأی‌دهنده به روحانی از جمله حضور زنان و لحاظ جوان‌گرایی در کابینه است، به نظر می‌رسد نظر تعیین‌کننده را اسحاق جهانگیری دارد و درنهایت این روحانی است که دست به انتخاب خواهد زد. اسماعیل گرامی‌مقدم، از اعضای کمیته تعامل شورای سیاست‌گذاری، در پاسخ به این پرسش که حسن روحانی تا چه اندازه به این تلاش‌ها و نظرهای مشورتی توجه می‌کند، گفت: «با توجه به اینکه بخش سنگین انتخابات بر عهده شورای عالی سیاست‌گذاری بود و حمایت این شورا و اصلاح‌طلبان از حسن روحانی باعث پیروزی روحانی در این انتخابات شد، تصمیم گرفته شد تا مطالبات مردمی که به پشتوانه اصلاح‌طلبان به روحانی رأی داده‌اند، از طریق کانالی به روحانی منتقل شود».


او ادامه داد: «در همین راستا کمیته تعامل شکل گرفت تا انتقال‌دهنده مطالبات به روحانی باشد. البته هم روحانی و هم تیم او می‌دانند که مرجع رأی او شورای عالی بوده است و به‌همین‌دلیل به نظرم می‌رسد حسن روحانی به این مطالبات توجه خواهد کرد».


گرامی‌مقدم در ادامه گفت: «قبل از انتخابات، در جلساتی که با برخی از اعضای دولت داشتیم، آنها تمایل خود را برای تعامل با شورای عالی اعلام کرده بودند و حالا هم تشکیل این کمیته و تلاش برای رایزنی با دولت در راستای همان تعاملات قبل از انتخابات است».


اینکه رئیس‌جمهور منتخب تا چه حد به این تلاش‌ها توجه می‌کند، هنوز روشن نیست؛ اما همان‌طورکه پیش‌تر محمدعلی وکیلی به «شرق» گفته بود، رؤسای‌ جمهور در دور دوم ازآنجاکه فضای کار اجرائی و توانمندی نیروها برایشان روشن شده، عموما خودشان دست به انتخاب می‌زنند، با‌این‌حال او هم تأکید کرده بود رویکرد کلان کابینه با توجه به عقبه رأی روحانی باید اصلاح‌طلبانه باشد، اگرچه قائل به این بود که مخالفان شناسنامه‌دار روحانی هم باید از کابینه دوازدهم سهم ببرند. رایزنی‌ها مدت‌هاست شروع شده و گمانه‌های متعددی هم درباره جابه‌جایی وزرا به گوش می‌رسد، با‌این‌حال هنوز هیچ تغییری قطعیت نیافته، جز اینکه همه فعالان سیاسی معتقدند دست‌کم ۵۰ درصد کابینه باید دستخوش تغییر قرار بگیرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy