Monday, Jul 17, 2017

صفحه نخست » درگذشت ناگهانی مدیر جشنواره تئاتر ایرانی در کلن

Majid_Fallahzadeh.jpgدویچه وله ـ مجید فلاح زاده، یکی از فعال‌ترین کارورزان تئاتر ایرانی خارج کشور در سن ۷۱سالگی درگذشت. او به همراه همسرش به مدت ۲۴ سال جشنواره تئاتر ایرانی کلن را برگزار می‌کرد.


روز یکشنبه (۲۵ تیر / ۱۶ ژوئیه) بهرخ حسین بابایی، همسر مجید فلاح‌زاده در گفت‌وگو با بخش فارسی دویچه وله ضمن تایید خبر درگذشت نویسنده و کارگردان ایرانی، علت مرگ او را "شوک قندی" اعلام کرد.

فلاح‌زاده از بیماری قند رنج می‌برد اما وضعیت جسمی او تا یک روز پیش از درگذشتش در روز شنبه (۲۴ تیر) "خوب" بوده، به همین دلیل وابستگان او و بسیاری از کارورزان تئاتر ایرانی خارج کشور می‌گویند که از شنیدن این خبر "دچار شوک" شده‌اند.

مجید فلاح‌زاده در سال ۱۳۲۵ متولد شد و چند سال پس از انقلاب ایران را ترک کرد. او مدتی در افغانستان زندگی کرد و در نهایت به همراه همسر و فرزند مشترکشان در کلن مستقر شد.


این کارورز تئاتر و همسرش که او نیز بازیگر و کارگردان تئاتر است، با حمایت مالی اداره فرهنگ شهر کلن جشنواره تئاتر ایرانی این شهر را برگزار می‌کردند.


این فستیوال که ۲۴ سال پیش بنیان‌گذاشته شد، یکی از نخستین امکاناتی بود برای کارورزان تئاتر ایرانی از سراسر دنیا تا بتوانند در تبعید کارهای خود را عرضه کنند. در چند دوره از جشنواره گروه‌های مستقل تئاتری از ایران نیز در آن شرکت داشتند.


از فلاح‌زاده چند کتاب نیز به یادگار مانده است؛ از جمله "تاریخ اجتماعی سیاسی تأتر در ایران".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy