Sunday, Jul 30, 2017

صفحه نخست » استعفای ناطق‌نوری و حسن خمینی اعتراضی است

5d92323uy1_small.jpgرویداد۲۴- یک استاد حوزه و دانشگاه درباره استعفا ناطق نوری، امامان جمعه و کناره‌گیری حسن خمینی از دانشگاه آزاد گفت: آیت‌الله جعفری، امام‌جمعه کرمان ظاهراً کهولت سن را دلیل استعفای خود عنوان کرده است، اما باطن مسئله را باید بیشتر واکاوی کرد. ولی استعفا آقای ناطق نوری و اعلام کناره‌گیری آیت‌الله حسن خمینی اعتراضی است تا بدین طریق اعلام کنند در برابر تصمیمات مسئولیتی بر عهده ندارند.
حجت‌الاسلام علی‌رضایی بیرجندی، امام‌جمعه بیرجند و آیت‌الله جعفری، امام‌جمعه کرمان دو امام‌جمعه‌ای میانه‌رویی بودند که استعفا آنان به‌سرعت خبرساز شد.
علت استعفای حجت‌الاسلام علی‌رضایی بیرجندی هنوز مشخص نشده و برخی رسانه‌ها آن را به اعتراضات اسفندماه جمعی از مردم بیرجند در نماز جمعه و سردادن شعارهایی علیه او ربط می‌دهند، اما آیت‌الله جعفری باوجودآنکه گفته شد علت این کار مشکلات جسمانی بوده است، فرزند او ضمن تکذیب این مسئله بر این نکته تأکید کرد که آیت‌الله جعفری تحت‌فشار دست به استعفا زده است.
فرزند آیت‌الله جعفری دراین‌باره گفته است: «باوجوداینکه روحانیونی مثل آقای دعایی و یکی از فرماندهان باسابقه نظامی با استعفای او مخالفت کرده‌اند، اما فشارها برای استعفای او ادامه داشته است»

در روزهای گذشته نیز خبر استعفای علی‌اکبر ناطق نوری از عضویت در هیئت مؤسس دانشگاه آزاد رسانه‌ای شد، البته علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد دراین‌باره توضیح داده است که «از آقای ناطق نوری می‌خواهیم که از این استعفا منصرف شود» اما نکته اینجاست که هر سه مستعفی از روحانیون معتدل و میانه‌رو محسوب می‌شوند که به لحاظ سیاسی به دولت روحانی نزدیک هستند و در شرایطی که برخی از تریبون‌های نماز جمعه رسماً به منتقد تند دولت تبدیل‌شده‌اند، به نظر می‌رسد تحمل چهره‌هایی میانه‌رو سخت شده و آنان نیز راهی جز استعفا نمی‌بینند.
محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با عدم تحمل چهره‌های معتدل در بین اصولگرایان گفت: تحلیل‌های مختلفی دراین‌باره وجود دارد که یکی از آن‌ها همین مسئله‌ای که مورداشاره است. استعفا زمانی که فضا، فضای فشار عصبی است و توانایی انجام کاری برای بهبود شرایط وجود ندارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد تا بدین طریق در قبال پیامدها مسئولیتی نداشته باشند.
وی در این رابطه اضافه کرد: آیت‌الله جعفری، امام‌جمعه کرمان ظاهراً کهولت سن را دلیل استعفای خود عنوان کرده است، اما باطن مسئله را باید بیشتر واکاوی کرد. ولی استعفا آقای ناطق نوری و اعلام کناره‌گیری آیت‌الله حسن خمینی اعتراضی است تا بدین طریق اعلام کنند در برابر تصمیمات مسئولیتی بر عهده ندارند.
غرویان در ادامه اظهار داشت: درمجموع با کنار هم گذاشتن این حوادث احساس می‌شود مسیر اعتدال به‌خصوص در دانشگاه آزاد که توقع می‌رفت بر اساس اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حرکت کند، رعایت نشده است. عزل و نصب‌های اخیر در آن‌یک مقدار بوی رفتارهای جناحی به خود گرفته است و دقیقاً همین مسئله منشأ تفسیر و تحلیل‌های این‌چنینی می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه در این خصوص که در صورت کنار کشیدن اصولگرایان معتدل فضا سیاسی و حتی جایی مانند دانشگاه آزاد تند نخواهد شد، بیان کرد: به‌طور طبیعی زمانی که صحنه خالی می‌شود امکان فعالیت برای افراطیون بیشتر خواهد شد. درهرحال معتدلان امثال آقای ناطق نوری باید درصحنه بمانند و مقاومت کنند از بیان نظرات خود پرهیز ابایی نداشته باشند تا فضا سالم و معتدل باقی بماند.
وی درباره آینده اصولگرایی نیز توضیح داد: اصولگرایی ازهم‌پاشیده است. به‌عبارتی‌دیگر وضعیت اصولگرایان در انتخابات نشان داده است که آن‌ها در درون خود هم مشکل د ارند و از یک محور ثابت برخوردار نیستند. تشتت آرا و اختلاف‌نظر بسیار شدید است.
غرویان در ادامه افزود: باید یک خط بندی جدید بامعنا و مفهوم روشنی شکل گیرد تا در آن اصولگرایی، اصلاح‌طلبی، اعتدال و نو اصولگرایی بر اساس گفته آقای قالیباف مشخص شود. این‌ها نشان می‌دهد که فضای فرهنگی و سیاسی ما احتیاج به یک پوست‌اندازی دارد و باید در آن تجدیدنظر گیرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy