Thursday, Aug 3, 2017

صفحه نخست » سرنوشت کابینه ۲۴ میلیونی؛ قبل و بعد از دستگیری فریدون

081317A_top.jpgرویداد۲۴- هنگامی‌که به دوران تبلیغات ریاست جمهوری دوازدهم، نظری دگرباره می‌اندازیم و هیاهوی آن دوران را بار دیگر در ذهنمان مرور می‌کنیم متوجه می‌شویم که حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری که در میانه راه است و تمام اصحاب قدرت را در مقابل خویش می‌بیند که آمده‌اند تا او را تبدیل به اولین رئیس‌جمهور تک دوره‌ای کنند از خود چهره‌ای را به نمایش گذاشته است که اصلاح‌طلبان اصیل نیز از او به‌عنوان اصلاح‌طلبی مقتدر یاد می‌کنند.
روحانی در سخنرانی‌های خود که به‌طور جانانه‌ای ارائه می‌شد و هیچ‌گونه ترس و اضطرابی از تبعات کلماتی که به کار می‌برد در چهره او مشاهده نمی‌شد اما نگرانی از فریبکاری دغل‌کاران و تهمت زنندگان او را به فعالیت زیاد وا‌داشته بود بارها از مسائلی سخن گفت یا صحه بر شعارهایی که توسط مردم سر داده می‌شد گذاشت که حتی اصلاح‌طلبانی که درون حاکمیت تعریف می‌شوند نیز جرات اشاره به آن موضوعات را ندارند.
هنگامی‌که سخن از رفع حصر شد، هنگامی‌که صحبت از ارتباط با جامعه جهانی شد، هنگامی‌که از مبارزه با خشونت و افراطی‌گری دم زده شد و هنگامی‌که از گسترش فضای باز و آزاد در جامعه، بحث به میان آمد بسیاری از مردم با خود اندیشیدند که روحانی می‌خواهد در دوره دوم، بی‌باکانه معضلات داخلی را حل‌وفصل کند. معضلاتی که از نوع سیاسی و اجتماعی آن، در بسیاری از موارد به شجاعت و بی‌باکی نیاز دارد و صبوری و بردباری.
روحانی پیروز شد و در شگفتی هرچه‌تمام‌تر و برخلاف دوره پیشین، پس‌از انتخابات نیز بر مواضع اعلامی و صریح خویش در انتخابات، تأکید کرد. حتی در جمع اعضای کابینه نیز اعلام کرد که کابینه جدید باید در مسیر خواست 24 میلیونی که به او رأی داده‌اند تشکیل شود. روحانی اعلام کرد آنانی که با او در ایام انتخابات، همگام نبوده‌اند و اصطلاحاً از «گیوه‌ها ورکشیده ها» نبودند در دولت آینده نخواهند بود. بارها با سید محمد خاتمی دیدار کرد و نظرات او را جویا شد. از کارکشته‌های اصلاح‌طلب دعوت کرد تا یاری گر او باشند و فعالیت‌های مجازی خویش را به‌طور ملموسی، در مسیر روشنگری و شفاف‌سازی قرارداد؛ بدون آنکه واهمه‌ای داشته باشد.
اما در هنگامه‌ای که امیدها به روحانی به‌طور فزاینده‌ای افزایش‌یافته بود و همگان خواهان استمرار شجاعت و بی‌باکی روحانی بودند اتفاقی افتاد که به نظر می‌رسد فضا را به نحوی دگرگون ساخته است. خبری در مجامع خبری منتشر شد که حکایت از بازداشت برادر رئیس‌جمهور داشت. اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا، غیرمنتظره از بازداشت حسین فریدون به دلیل عدم تامین وثیقه موردنیاز خبر داد.
فریدون، فردای آن روز از بازداشت خارج شد و وثیقه لازم تامین شد اما به نظر می‌رسد تأثیرات این بازداشت همچنان بر روحانی نمایان است. هرچه تا قبل از بازداشت فریدون، اخبار امیدبخش از کابینه جدید مخابره می‌شد اما پس‌ازآن، هرروز اخباری ناامیدکننده منتشر می‌شود. از ابقای «گیوه ورنکشیده ها» گرفته تا بی‌توجهی به خواسته‌های 24 میلیون رأی‌دهنده. از سکوت روحانی در مورد ترکیب کابینه آینده گرفته تا برخی شنیده‌ها از گلایه‌های اصلاح‌طلبان از روند پیش‌گرفته.
البته این موضوع که دستگیری فریدون بر اقدامات روحانی و چینش کابینه تأثیر گذاشته باشد در حد حدس و گمان است چراکه هنوز اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم به مجلس معرفی نشده‌اند و از اسامی بی‌اطلاعیم اما اگر خروجی اعضای پیشنهادی، همان حدس و گمان‌هایی باشد که به‌صورت ناامیدانه در حال انتشار است آنگاه روحانی را باید در اولین آزمون شجاعت در دولت جدید، ناموفق تصور کرد.
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy