Tuesday, Aug 8, 2017

صفحه نخست » هشت تجمع صنفی و اعتراضی برگزار شد

tajamoaat_eteraazi.jpgخبرگزاری هرانا - طی روز‌های گذشته، اهالی جدگال آباد چابهار، جمعی از مردم شهرستان نیمروز سیستان و بلوچستان، جمعی از کارگران شرکت کیسون پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز، کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان، جامعه پرستاری اهواز، اتوبوسرانان بخش خصوصی مشهد، جمعی از کارگران صنایع ریخته‌گری آذرین اصفهان و حدود ۳۰ نفر از پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

تجمع در مقابل اداره آب چابهار

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، اهالی جدگال آباد چابهار به علت قطعی چند روزه آب مقابل اداره آب چابهار تجمع کردند.

صبح روز چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶، اهالی جدگال آباد شهرستان چابهار به علت قطعی چند روزه آب شرب منازل‌شان مقابل اداره آب این شهرستان تجمع کردند.

پیش از این احمد علی موهبتی فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفته بود که متاسفانه در زمینه آب ۷۷ درصد مردم روستاهای شهرستان چابهار از نعمت آب بی بهره هستند و روز به روز بر مشکلات آنان افزوده می‌شود.

چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت و ۵۵۰ پارچه آبادی و روستا از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به کنارک متصل است.

این شهرستان زیبا و ساحلی در جنوبی ترین منطقه مکرانِ بلوچستان تا زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان ۶۴۵ کیلومتر فاصله دارد.

اعتراض مردم به بستن آب ورودی به تالاب هامون

به گزارش رکنا، مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۱، اخیرا فیلمی از تجمع مردم شهرستان نیمروز سیستان و بلوچستان منتشر شده که این تجمع در پی بستن آب ورودی به تالاب هامون و مرگ میلیون‌ها قطعه ماهی و بی‌تدبیری سازمان محیط زیست صورت گرفته است.

ادامه اعتراض کارگران شرکت کیسون

به گزارش ایسنا، جمعی از کارگران شرکت کیسون پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز در ادامه اعتصاب حدود ۹ روزه خود، صبح روز (۱۱ مردادماه) باز هم با تجمع مقابل درب استانداری خوزستان، خواستار رسیدگی به مطالبات و پرداخت ۱۲ ماه حقوق معوقه خود شدند.

فرامند هاشمی‌زاده معاون عمرانی استانداری خوزستان در این زمینه اظهار کرد: "شرکت کیسون، شرکتی مستقل است و نیروهای این شرکت، پیمانکاری هستند و بنابراین دولت در قبال پرداخت مطالبات و حقوق کارگران این شرکت تعهدی ندارد".

وی ادامه داد: "اکنون سازمان قطار شهری شهرداری اهواز هیچ بدهی به کیسون ندارد و تا جایی که من اطلاع دارم مطالبات شرکت کیسون یا همه پرداخت شده‌اند یا در حال پرداخت هستند. بنابراین کارگران کیسون باید مطالبات خود را از این شرکت دریافت کنند".

معاون عمرانی استانداری خوزستان در خصوص وضعیت پروژه قطار شهری اهواز در صورت ادامه اعتصاب کارگران شرکت کیسون، عنوان کرد: "به شرکت کیسون، در قبال کار پول پرداخت می‌شود همان‌طور که اگر پیمانکار مورد ظلم قرار گرفت می‌تواند به اداره کار مراجعه کند، کارفرما نیز همین حق را دارد".

یکی از کارگران شرکت کیسون نیز به نمایندگی از دیگر نمایندگان معترض در تجمع به ایسنا گفت: "از روز سه‌شنبه هفته گذشته تقریبا هر روز جلوی درب استانداری خوزستان تجمع می‌کنیم. حدود ۱۲ ماه است که حقوق حدود ۳۴۰ کارگر این شرکت به تعویق افتاده و هیچکس در این زمینه پاسخگو نیست".

وی ادامه داد: "واقعا وضع معیشتی کارگران کیسون آن‌قدر در تزلزل است که زندگی خانوادگی بسیاری از ما از هم پاشیده است. از سه ماه پیش که از مدیر پروژه کیسون در اهواز به صورت مسالمت‌آمیز خواستار پرداخت مطالبات‌مان شدیم، دائما با وعده و وعیدهای واهی ما را فریب دادند".

این کارگر معترض همچنین عنوان کرد: "واقعا کارد به استخوان‌مان رسیده است. در تجمع امروز یکی از کارگران قصد خودکشی داشت، حتی روی بدن خود بنزین ریخت که بقیه کارگران جلوی او را گرفتند. تا کی قرار است این وضعیت ادامه داشته باشد؟ شرکت کیسیون در این حدود ۱۰ روز تجمع دائما کارگران معترض را به اخراج تهدید کرده است".

وی ادامه داد: "کیسون به ما گفته است که هر کس از این وضعیت شاکی است، می‌تواند تصفیه حساب کند و برود و شرایط تصفیه حساب را این طور تعیین کرده که ابتدا ۲۰ درصد کل مطالبات را پرداخت می‌کند و مابقی را هر چهار ماه یک بار به صورت قسط‌بندی پرداخت خواهد کرد. یعنی روشی کاملا ظالمانه را پیش روی ما گذاشته است".

این کارگر معترض همچنین گفت: "واقعا نمی‌دانیم برای شکایت نزد کدام ارگان یا نهاد برویم. وضعیت معیشتی کارگران کیسون بحرانی است و روال رسیدگی به شکایات ما در اداره کار حدود سه ماه زمان می‌برد و دوندگی نیاز دارد. در حالی که در این وضعیت یک روز هم برای ما یک روز است. در این حدود ۱۰ روز اعتصاب ما حتی یک بار هم استاندار یا مسئولان استانداری به میان ما نیامدند تا بگویند صدای ما را می‌شنوند".

وی ادامه داد: "می‌دانیم که مشکلات ما زیاد است و استاندار واقعا مشغله‌های زیادی دارد ولی ما هم گوشه‌ای از مشکلات استان هستیم. اما کسی صدای ما را نمی‌شنود و در بگو و مگوها و اختلافات میان شهرداری و سازمان قطار شهری و شرکت کیسون، تنها ما کارگران هستیم که در حال خرد شدن هستیم و تاوان این اختلافات را ما می‌دهیم".

استاندار خوزستان در آخرین بازدید خود از فاز اول پروژه قطار شهری اهواز در ۱۷ تیرماه امسال با انتقاد از تاخیر در اجرای پروژه قطار شهری اهواز و خلف وعده پیمانکار پروژه در زمان تعیین‌شده برای تحویل پروژه مذکور، تصمیم‌گیری برای خلع ید شرکت کیسون (پیمانکار این پروژه) را به زمانی دیگر موکول کرد.

شریعتی در این بازدید در خصوص تعویق ۱۱ ماهه حقوق کارگران پروژه قطار شهری اهواز تصریح کرد: "البته این موضوع باید از پیمانکاران پروژه سوال شود. زیرا قانون راه و روال پیگیری چنین مساله‌ای را مشخص کرده است. درست است که من نفر اول استان هستم، ولی این امر به معنای این نیست که نفر اول استان در هر کاری دخالت کند. سازوکار هر کاری قانون است".

استاندار خوزستان ادامه داد: "البته فشارها و توصیه‌ها و تاکیدات خود را به پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز برای بحث تامین و پرداخت حقوق پرسنل و کارگران این پروژه حتما انجام خواهم داد اما قانون هم سازوکاری برای این کارگران پیش‌بینی کرده است. اگر این کارگران از عدم پرداخت مطالباتشان شکایت کنند قطعا اداره کار نیز بازرسان خود را اعزام خواهد کرد، البته باید در نظر گرفت که کارگران هم نمی‌خواهند که اخراج شوند و کار خود را از دست بدهند".

شریعتی افزود: "حتما بر بحث پرداخت حقوق کارگران و پرسنل این پروژه تاکید خواهم کرد. با گشایشی که اکنون در این پروژه صورت گرفته و تامین اعتبارات و حرکت این پروژه ان‌شاءلله مشکل حقوق کارگران و پرسنل این پروژه نیز حل خواهد شد".

همچنین هوشنگ خندان‌دل معاون عمرانی وزارت کشور در آخرین سفر خود به خوزستان در ششم مردادماه امسال با ابراز نارضایتی از روند پیشرفت پروژه قطار شهری اهواز، گفت: "اگر وضعیت فعلی پروژه مترو اهواز ادامه یابد، حتما نسبت به تغییر پیمانکار پروژه اقدام می‌کنیم و شهرداری اهواز هرچه زودتر تکلیف خود را با پیمانکار قطار شهری مشخص کند".

به دلیل تعویق ۴ ماهه پرداخت حقوق انجام شد؛ تجمع اعتراضی کارکنان شرکت آبفار خوزستان

به گزارش فارس، کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان در اعتراض به تعویق ۴ ماهه پرداخت حقوق خود تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان به دلیل تعویق ۴ ماهه در پرداخت حقوق مورخ ۹۶/۰۵/۱۴ صورت گرفت.

شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان از ماه‌های پایانی سال ۹۳ تا کنون همواره حقوق خود را با ۳ یا ۴ ماه تاخیر دریافت کرده که دلیل آن عدم وجود اعتبارات کافی و عدم ارائه بودجه لازم از سوی مسؤولان دولت عنوان شده است.

تجمع جامعه پرستاری اهواز مقابل دانشگاه جندی‌شاپور

به گزارش ایلنا، جامعه پرستاری اهواز در اعتراض به طرح تربیت پرستار بیمارستانی تجمع کردند.

صبح روز (۱۵ مرداد) جامعه پرستاری اهواز در اعتراض به طرح تربیت پرستار بیمارستانی دست به تجمع زدند.

در این تجمع که از ساعت ۹ صبح، مقابل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شده، جمعی از پرستاران و دانشجویان پرستاری اهوازی شرکت کرده‌اند.

تجمع‌کنندگان خواستار لغو طرح تربیت پرستار بیمارستانی هستند.

در روزهای گذشته اعتراضات به طرح تربیت پرستار بیمارستانی شدت گرفته است؛ پرستاران می‌گویند: تربیت پرستار در بیمارستان‌ها، هم از اعتبار و تخصص پرستاری آکادمیک می‌کاهد و هم سلامت مردم را با «غیرفنی‌نگری» تهدید می‌کند.

تجمع اتوبوسرانان بخش خصوصی

به گزارش فارس، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: "پرداخت حقوق، مزایا و بیمه اتوبوسرانان بر عهده شرکت بخش خصوصی است و سازمان اتوبوسرانی تنها بر نحوه فعالیت ناوگان فعال در این بخش نظارت دارد".

علی اصغر نیشابوری با اشاره تحصن اعتراض‌آمیز رانندگان یکی از شرکت‌های بخش خصوصی اتوبوسرانی مقابل ساختمان شهرداری مشهد گفت: "صبح روز ۹۶/۰۵/۱۵، تعدادی از رانندگان شرکت خصوصی سامان سیر اتوبوسرانی مقابل ساختمان شهرداری مشهد تجمع اعتراض‌آمیزی را برگزار کردند".

وی افزود: "در فضای مجازی علت این تجمع عدم پرداخت حقوق اتوبوسرانان مطرح شده بود اما حقوق این افراد پرداخت شده و دلیل این تجمع عدم پرداخت حق بیمه توسط شرکت خصوصی به حساب بیمه از اواخر سال گذشته تاکنون است".

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه کرد: "سال گذشته اتوبوسرانان بخش خصوصی نسبت به پرداخت حقوق و مزایا اعتراض داشتند که با مصوبه شورای اسلامی مقرر شد حقوق اتوبوسرانان بخش خصوصی راسا از محل درآمدهای شرکت‌های خصوصی پرداخت شود که خوشبختانه رضایت اتوبوسرانان را به دنبال داشت".

نیشابوری در پاسخ به این سوال که آیا سازمان اتوبوسرانی بر نحوه فعالیت و عملکرد بخش خصوصی سازمان نظارت دارد، بیان کرد: "طبق آیین‌نامه موجود، سازمان اتوبوسرانی موظف است خطوط فعال را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و ناوگان فعال را نظارت کند اما پرداخت حقوق، مزایا و بیمه آنان بر عهده بخش خصوصی است و سازمان اتوبوسرانی نظارتی ندارد".

وی خاطرنشان کرد: "رضایت اتوبوسرانان رابطه مستقیمی با ارائه خدماتی با کیفیت به زائران و مجاوران دارد لذا امروز در محل تجمع حضور پیدا کرده و به سوالات و اعتراضات این اتوبوسرانان پاسخ داد".

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد عنوان کرد: "در حال حاضر با تقویت خطوط اتوبوسی که این رانندگان در آن فعال بودند کمبود سرویس‌دهی را جبران کردیم".

تجمع کارگران صنایع ریخته‌گری آذرین اصفهان در اعتراض به وضعیت کارخانه

به گزارش ایلنا، جمعی از کارگران صنایع ریخته‌گری آذرین اصفهان در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی خود و کارخانه می‌خوانند، مقابل ساختمان دفتر مدیریت این شرکت تجمع کردند.

گروهی از کارگران کارخانه صنایع ریخته‌گری آذرین اصفهان در اعتراض به آنچه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت شغلی خود و کارخانه می‌خوانند، صبح روز (۱۴ مرداد ماه) مقابل دفتر مدیریت کارخانه دست به اعتراض صنفی زدند.

طبق ادعای کارگران معترض؛ در حال حاضر فعالیت تولیدی این واحد تولیدی به سبب نداشتن مواد اولیه تولیدی موقتا متوقف شده وکارگران کاری برای انجام دادن ندارند.

کارگران معترض می‌گویند: "افزایش مشکلات کارخانه باعث شده کارفرما پیشنهاد خاتمه قرارداد کار به تعدادی از کارگران بدهد".

این کارگران همچنین مدعی‌اند؛ به دلیل غیرواقعی بودن احکام شغلی ثبت شده در لیست‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی بسیاری از کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور نیستند.

آن‌ها می‌گویند: "در آخرین پیگیری‌هایی که با کارفرما انجام دادیم هیچ پاسخ قاطعی از سوی کارفرما برای دریافت مطالباتمان نشنیدیم و به همین دلیل ناچار شدیم برای احقاق حقوق از دست رفته‌مان تجمع کنیم".

در زمینه مشکلات کارگران صنایع ریخته‌گری آذرین اصفهان، «مرتضی رضی‌زاده» مدیرعامل این واحد صنعتی گفت: "بیش از یک ماه است که ما تولیدی نداریم و کارگران وظایف خودشان را انجام نمی‌دهند".

وی افزود: "خردادماه سال گذشته قرار بود از محل کمک به واحدهای تولیدی ۲۰ میلیارد ریال وام به ما پرداخت شود که در دی‌ماه‌‌‌ گفتند که مهلت پرداخت وام تمام‌شده است".

مدیر صنایع آذرین اصفهان از تصویب مجدد وام ۲۰ میلیارد ریالی این مجموعه خبر داد و تصریح کرد: به‌محض پرداخت این وام و برطرف شدن مشکلات نقدینگی می‌توانیم پاسخگوی نیروهای خودمان باشیم.

وی با بیان اینکه کارکنان ما همگی قرارداد موقت هستند، یادآور شد: "پیش‌از این ما ۱۲۰ نفر نیرو داشتیم و در حال حاضر با ۵۰ نیرو طرف حساب هستیم و هدف ما از این کار ایجاد اشتغال بوده است".

مرتضی رضی‌زاده با تأکید بر اینکه نیروهایی که مایل به ادامه همکاری نیستند برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کنند، بیان داشت: "نیروهای فعلی ۲ الی ۳ ماه دیگر تا پایان قرارداد زمان دارند. این افراد می‌توانند با انجام توافق با مجموعه پایان کار خود را بگیرند و برای بیمه بیکاری اقدام کنند".

وی در پایان با بیان اینکه مشکل ما عدم وجود سرمایه در گردش است، اضافه کرد: "خود من ملکی را با ارزش ۱۰ میلیارد ریال فروختم تا بتوانم مشکلات موجود را مرتفع سازم اما تا زمانی که وام‌های حمایتی به ما تعلق نگیرد مشکلات ادامه خواهند داشت".

اعتراض جمعی از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز به طرح تربیت پرستار بیمارستانی

به گزارش ایلنا، حدود ۳۰ نفر از پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز یکشنبه ۹۶/۵/۱۵ در محل دانشکده پرستاری و مامایی این دانشگاه به طرح تربیت پرستار چهارساله توسط بیمارستان‌ها اعتراض کردند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز یکشنبه اظهار کرد: "این تجمع‌های اعتراض آمیز به صورت سراسری در بیشتر نقاط کشور برگزارشد و این دانشجویان به طرح تربیت پرستار چهار ساله یا کارشناسی توسط بیمارستان‌های آموزشی و غیر آموزشی معترض هستند".

دکتر پروین عابدی افزود: این آئین نامه وزارتی، توسط معاون پرستاری وزارت، دبیر برد پرستاری، رئیس نظام پرستاری کشور و رئیس کارگروه پرستاری در قطب اصفهان پس از مراحل کارشناسی تدوین و به وزارت مذکور اعلام و توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اواخر سال ۹۵ به دانشگاههای کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: "در این طرح به جای تحصیل دانشجو در دانشکده پرستاری، بیمارستان‌ها در راستای رفع کمبود پرستار به کمک دانشکده می‌آیند".

عابدی بیان کرد: "تفاهم نامه هایی در این خصوص نوشته شد که دانشجویان پذیرفته شده در آزمون کنکور با نظارت دانشکده پرستاری و مامایی در بیمارستان‌ها تربیت شوند".

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اضافه کرد: "امسال در کنکور سراسری ۱۳ شهر برای پذیرش پرستار چهارساله توسط بیمارستان‌ها اعلام ظرفیت کرده‌اند که محل آموزش آنها در بیمارستان است".

وی گفت: "بر اساس آمار معاونت پرستاری وزارت در حال حاضر ۱۰۰ هزار پرستار در کشور کمبود داریم که میزان کمبود پرستار در خوزستان از دیگر استان‌ها بیشتر است و نسبت پرستار به تخت نیز شش دهم است".

عابدی اظهار کرد: "دانشکده‌های پرستاری در سال‌های خیر ظرفیت پرستاری خود را تا حد امکان افزایش داده‌اند و سال گذشته ورودی پرستار دانشگاه علوم پزشکی اهواز در دو نوبت مهر و بهمن ۱۴۰ نفر بوده است".

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: "این آئین نامه ضرورتا در مسیری نیست که تربیت پرستار را از حالت آکادمیک خارج کند".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy