Sunday, Aug 13, 2017

صفحه نخست » ۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار سپاه قدس برای مقابله با اقدامات آمریکا

majles-290117.jpgنماینده مخالف طرح مقابله با اقدامات آمریکا، گفت که باید الزام برخورد قوه قضائیه با جنایتکاران آمریکایی و ترامپ در این طرح دیده شود و نماینده موافق آن هم، افزایش بودجه سپاه‌قدس، سازمان انرژی اتمی و... را به عنوان مزایای این طرح ذکر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سرانجام طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در دستور کار مجلس قرار گرفت و کلیات آن با ۲۴۰ رای موافق، ‌ ۱ رای ممتنع و بدون رای مخالف از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در مجلس با رأی بالا تصویب شد. نمایندگان جزئیات این طرح را نیز با رأی قاطع خود به تصویب رساندند.

علی لاریجانی پس از تصویب این طرح خطاب به آمریکایی‌های نکاتی را گوشزد کرد و گفت: آمریکایی‌ها بدانند که این گام اول بود که مجلس برداشت و ما با احتیاط در بعضی امور گام برداشتیم! ولی ۱۶ مورد اقدامات دیگر هم در شورای نظارت بر مذاکرات هسته‌ای تصویب شد که به اجرا در خواهد آمد.

او ادامه داد: آمریکایی‌ها به این موضوع توجه داشته باشند که در ماده ۱۰ این طرح دولت را موظف کرده‌ایم که چنانچه دولت آمریکا در تحریم‌ها کارهایی انجام دهد که مخالف برجام است، باید اقدامات متقابل مناسب انجام شود. لذا وزارت خارجه باید وظایفش را با جدیت پیگیری کند؛ چرا که این موضوع برای ما بسیار پر اهمیت است. نوع رفتار آمریکا مورد رصد مجلس است. دولت هم مطابق ماده ۱۰ باید اقدام متقابل انجام دهد و گزارش را به مجلس ارائه کند.

نکته حائز توجه در بررسی این طرح در مجلس آن بود که مخالفانش کم از موافقان نداشتند و همگی بر سر افزایش شدت و حدت مقابله با اقدامات آمریکا متحدالقول بودند. کما اینکه محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مخالفت با این طرح گفت: به نظر می‌آید این طرح خوب است ولی ما باید در برابر این حرکاتی که آمریکا انجام می‌دهد، مقابله شایسته داشته باشیم. برجام با تدبیر نظام تصویب شد اما با وجودیکه خودشان می‌گویند ایران به تعهداتش عمل کرده است، ‌ رفتارهای دیگری دارند.

او ادامه داد: اگر برجام را در کفه ترازو قرار بدهیم، وقتی قرار بر برد -برد باشد، ‌ هرچه آمریکا به تعهداتش عمل نکند ما داریم ضرر می‌کنیم. بنابراین ما باید نشان دهیم که اگر قرار است آمریکا به تعهداتش عمل نکند، ما هم عمل نخواهیم کرد. دوستان! اظهار عجز نزد ستم‎پیشگان، خطاست. احساس می‌شود در این طرح قضیه برجام کم رنگ دیده شده است. در این طرح باید با شدت بیشتری خواسته‌های مردم را دنبال کنیم، ‌ غرب و آمریکا در حال پیگیری سیاست چماق و هویج هستند و ما نباید در دام آنها بیفتیم.

دشمن می‎فهمد سرسوزنی از حقمان کوتاه نمی‌آییم

مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم هم وقتی تریبونش باز شد، ‌ در قامت نماینده موافق این طرح تأکید کرد: امروز کاری که می‌توانیم انجام دهیم رای قاطع مثبت به طرح مقابله با آمریکا است. ‌ آمریکایی‌ها با حفظ سایه سنگین تحریم‌ها و ترس و ارعاب بنگاه‌های اقتصادی و سیستم بانکی دنیا اجازه نمی‌دهند مردم ما از امتیازات برجام بهره‎مند شوند.

وی معتقد است: «‌ما امروز با جواب محکم به آمریکا می‌توانیم کمترین قدم را برداریم، ‌ این طرح گرچه ممکن است نظر خیلی از شما که بغض از نظام سلطه دارید را تامین نکند اما با توجه به توضیحات سخنگوی کمیسیون امنیت ما در برابر آمریکا که توان دفاعی ما را نشانه گرفته، ‌ پیش بینی لازم را کرده‌ایم. افزایش توان نظامی و دفاع، غنی سازی اورانیوم بدون خروج از برجام با حفظ محدودیت‌های برجامی، تقویت سازمان انرژی اتمی و دستگاه دیپلماسی از جمله پیش‌بینی هایی است که در این طرح به آنها توجه شده است».

او ادامه داد: همچنین تقویت سیستم موشکی، ‌ نیروی قدس و افزایش بودجه سازمان انرژی اتمی در اکتشاف و فرآوری، از نکات دیگر این طرح است. اگر چه ما از یک حدی در غنی سازی نباید بیشتر حرکت کنیم اما در اکتشاف و استخراج، سازمان انرژی اتمی می‌تواند فعال باشد. ‌ ما دو راه داریم یا باید اورانیوم را وارد کنیم یا باید به اکتشاف و فرآوری اولیه و تبدیل اورانیوم روی بیاوریم. در این حوزه باید سازمان انرژی اتمی تقویت شود تا روی دشمن کم شود و بدانند در حوزه هایی که ما براساس برجام می‌توانیم فعال باشیم سر سوزنی از حق خود کوتاه نخواهیم آمد.

لزوم برخورد با جنایتکاران آمریکایی و ترامپ

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر هم در مخالفت با این طرح تأکید کرد که «مخالفت من با اصل این طرح نیست بلکه پیشنهادم این است که این طرح باید بازدارنده‌تر از این باشد. کارشناسان حقوقی بیان می‌کنند تناسبی میان آنچه آمریکایی‌ها انجام دادند و آنچه ما در این طرح برای مقابله آوردیم سنخیت ندارد.»

او تأکید کرد: اقدامات آمریکایی‌ها سنگین تر از این است که در این طرح آمده است. نیازی که در مقدمات آمده است کافی نیست ما باید در مقدمه طرح می‌گفتیم که چرا این طرح را تصویب می‌کنیم. باید همه جنایات آمریکا از ۲۸ مرداد، ‌ از بین بردن هواپیما مسافربری ایران تا کشتارهایی که به دست داعش انجام دادند در مقدمه می‌آمد. به نظر می‌رسد که این طرح عملیاتی نیست.

دلیگانی برای توضیح دلیل مخالفتش گریزی به طرح کنگره آمریکا علیه ایران زد و گفت: در طرح مجلس گفته شده ۶ ماه برای اجرای آن فرصت داده می‎شود. ببینید آمریکایی‌ها تصمیم می‌گیرند و در فرصت کمی عملیاتی می‌کنند. در قانون اقدام متقابل که نقض برجام در ماده سه آن آمده است، گفته‌ایم اگر تحریم‌ها برگردد و ما باید دو ساله کارخانه سوخت هسته‌ای را بسازیم! ما باید در این طرح پیش بینی می‌کردیم که اگر آمریکایی‌ها اقدامات خود را ادامه دهند، ما باید به ۲۰ درصد غنی سازی بازگردیم.

این نماینده با بیان اینکه تحقیق و توسعه برای سانترفیوژها، الزام قوه قضائیه برای برخورد با جنایتکاران آمریکایی از ترامپ گرفته تا باقی‌شان در این طرح باید دیده می‌شد؛ ادامه داد: در راستای ضررهایی که به ما زدند اموال آمریکایی‌ها باید مصادره شود. جای تکلیف قوی تر به وزارت خارجه و استفاده از ابزار دیپلماسی برای افشاگری جنایت‌های که آمریکا در منطقه انجام داده است، در این طرح خالی است.

حواسمان باشد هدفمان مقابله با آمریکاست نه مقابله با برجام!

حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد، هم در دفاع از این طرح گفت: مقابله با آمریکا را در دستور کار داریم نه مقابله با برجام و سایر دستگاه هایی که در برجام درگیر هستند. اصلا آمریکایی‌ها می‌خواهند میدان مینی ایجاد کنند که برجام از طرف ما لغو شود، ‌ الان ترامپ تیمی را مشخص کرده است و سه ماه به آنها وقت داده است تا اعلام کند ایران پایبند به برجام نیست و تحریم‌ها بازگردد. اما آنها می‌دانند یک مشکل اساسی دارند برای اینکه مقدمات کار آنها فراهم شود باید آژانس اعلام کند که ایران پایبند نیست.

او تأکید کرد: ‌ما اگر تعهدمان را بشکنیم، ‌آن زمان خود آژانس ما را محکوم می‌کند و زمینه بازگشت تحریم‌ها فراهم می‌شود. آمریکایی‌ها تلاش کردند تا تحریم‌های فرامرزی خود را اعلام کنند، ‌ اتفاقا برجام دست آمریکایی را بسته است که آن دسته از تحریم هایی که با برجام برداشته شده است را دیگر نمی‌توانند برگردانند، ‌ مانند تحریم نفتی.

فلاحت‎پیشه با اشاره به این موضوع که «حرف این طرح این است که اختلاف‌هایمان را با آمریکا محدود کنیم»، تصریح کرد: در این طرح ‌جنایات آمریکا، ترور، ‌ نقض حقوق بشر و حضور ۷۰ شرکت آمریکایی در تجهیز صدام به سلاح شیمیایی آمده است. ما اینجا برای دفاع از فعالیت موشکی ایران و نیروهای قدس که در خارج از مرزها از امنیت دفاع می‌کنند، رقم مشخص کردیم. من معتقدم بدون اینکه در میدانی بازی کنیم که آمریکایی‌ها می‌خواهند، ‌ مقابله به مثل می‌کنیم.

مقابله باید مقابله به مثل باشد

علی ادیانی راد نماینده قائمشهر هم همچون سایر مخالف‌ها در ابتدای صحبت‌هایش تأکید کرد که با مفاد طرح مخالف است نه کلیاتیش. او گفت: مخالفت من به معنی مخالفت با مقابله با اقدامات نظام سلطه و آمریکا نیست، ‌ ما با اصل این تقابل موافقیم. ‌ آنچه باعث شد به عنوان مخالف طرح سخن بگویم، ‌ مفاد این طرح است. اساسا مقابله باید مقابله به مثل باشد، ‌ موافقان محترم به من بفرمایند که این طرح در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا چقدر تجانس دارد؟ دامنه شیطنت، شیطان بزرگ گسترده است، بپذیریم روح و جسم این طرح در برابر اقدمات آمریکا ضعیف است.

او تأکید کرد: دشمن از تمام اهرم‌ها و سازمان‌های بین المللی در تقابل با ایران استفاده می‌کند، اما ما در این طرح از چه وزنه‌ای از سازمان‌های بین المللی برای مقابله استفاده کرده‌ایم؟

۱۰ هزارمیلیارد تومان در اختیار سپاه قدس

داوود محمدی هم به عنوان نماینده موافق این طرح گفت: آمریکا در هر جای دنیا حضور پیدا می‌کند نتیجه‌ای جز جنگ ندارد، لذا لازم است برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای مقابله به مثل کنیم. امروز آمریکا بزرگترین حامی مالی گروه‌های تروریستی است. با توجه به اینکه ناقض برجام آمریکا است و ایران به عهد خود پایبند بوده است پس اتحادیه اروپا و همه کشورها باید موضع خود را در برابر این عهد شکنی روشن کنند.

او افزود: دولت در این طرح موظف شده است حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار سپاه قدس و فعالیت‌های موشکی قرار دهد. امروز ضرورت دارد در خصوص اکتشاف اورانیوم اقدمات جدی انجام شود که هیچ نقضی هم با برجام ندارد، ‌ بی تردید ما نقض کننده برجام نبودیم و نخواهیم بود اما در برابر اقدامات آمریکا ساکت نخواهیم نشست.

توضیح عراقچی در مورد تفاوت این طرح و قانون مقابله با نقض برجام

پس پایان اظهار نظر نمایندگان موافق و مخالف، عباس عراقچی به عنوان نماینده دولت پشت تریبون رفت و گفت: این طرح پاسخ مناسب و در عین حال خردمندانه به دشمنی آمریکا است. این طرح بخشی از اقداماتی است که هیئت نظارت بر اجرای برجام برای اقدمات کنگره آمریکا پیش بینی کرده است. این طرح از قانون کنگره آمریکا هم قدرتمند تر است و از نیروهای دفاعی و اتباع ایران حمایت می‌کند.

او در پاسخ به صحبت‌هایی که این طرح را در راستای پاسخ به نقض برجام می‌دانستند، اینگونه توضیح داد: ما قانون الزام دولت به اقدام مناسب در صورت نقض برجام را داریم. این طور نیست که آن قانون لغو یا نقض شده باشد، ‌ آن قانون در جای خود است و در صورتی که نقض آشکار برجام صورت بگیرد، ‌ آن قانون ما را ملزم می‌کند که در احیای فعالیت‌های هسته‌ای خود گام برداریم.

سلامت مغزی سران نوپای آمریکا محل تردید است

صحبت‌های نقوی حسینی به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، حسن ختام این بحث بود. او گفت: این طرح از نادرترین طرح‌ها است که مخالفین هم برای استحکام طرح صحبت می‌کنند و در واقع مخالفت دوستان هم نوعی موافقت است. این طرح دارای اجماع است و نظرات همه دستگاه‌ها دریافت شده است. این نشان دهنده اجماع همه گروه‌ها برای تصویب طرح است و همانطور که گفته شد این طرح متناظر با طرح مصوب کنگره آمریکا است وگرنه ظرفیت جمهوری اسلامی بیش از این است، اگر آمریکا بخواهد غلط اضافی بکنند، ‌ جمهوری اسلامی ظرفیت بیشتری دارد.

او تأکید کرد: به هر حال دشمنی آمریکا ادامه دارد و از دولتی که سران نوپایی دارد و مسئولین پزشکی جهانی روی سلامت مغزی آنها اظهار نظر می‌کنند و می‌گویند تردیدهایی در مورد سلامت مغزی آنها وجود دارد، دیگر این قبیل کارها دور از ذهن نیست! ولی ملت ایران محکم در برابر این رژیم سلطه گر خواهد ایستاد.

این گفته نقوی حسینی موجب خنده نمایندگان شد و سرانجام بعد از شنیدن نظرات موافق و مخالف، ‌ نمایندگان به کلیات این طرح رأی دادند و با سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» همراهی خود را علنی کردند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy