Wednesday, Aug 16, 2017

صفحه نخست » نیویورک تایمز: آیا کسی می‌تواند جلوی غلبه ایران بر عراق را بگیرد؟

3e3b98983f_small.jpgایران اینترنشنال - روزنامه نیویورک تایمز امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه در گزارشی از بیروت می‌نویسد شکست و عقب‌نشینی داعش از سرزمین‌های عراق خبری خوب است، اما به گسترش دامنه نفوذ حکومت ایران در منطقه و غلبه کامل بر کشور عراق انجامیده که به این زودی‌ها هم پایانی بر آن متصوّر نیست.

در این گزارش آمده است: «بخش مهمی از نیروهای آزادکننده شهر موصل و شکست داعش در آن را شبه‌نظامیان هوادار حکومت تهران فراهم کرده بودند.

ابو مهدی المهندس (Abu Mahdi al-Muhandis) فرمانده نیروهای موسوم به بسیج مردمی حشد الشعبی که از افراد نزدیک به حکومت ایران است روز ۴ جولای رسماً اعلام کرد که جنگجویان او به هیچ قیمت، حتی اگر دولت عراق هم بخواهد، خود را خلع سلاح نخواهند کرد.

این موضع‌گیری المهندس در حقیقت سخن حکومت ایران و رهبران آن است که به ما می‌گویند برنامه آنها ماندن در خاک عراق و دفاع از منافع خود برای سال‌های متمادی آینده است.

اما بسیاری از مردم عراق دل خوشی از اداره کشورشان توسط ایران از طریق شبه‌نظامیان زیردست خود ندارند و این هیچ ارتباطی به اختلافات قومی ندارد زیرا بسیاری از شیعیان عراق هم بر همین نظر هستند و خواهان محدود شدن نفوذ ایران در کشورشان می‌باشند.

علاوه بر اختلافات عقیدتی و مذهبی، هم از طرف سنّی‌ها و هم از طرف شیعیان عراق با ایران، مردم عراق از ادامه سال‌ها جنگ با ایران و دخالت آن کشور در زندگی خود به زبان ساده خسته شده‌اند. آنها معتقد هستند نفوذ ایران در کشورشان تنها به خشونت و بی‌ثباتی می‌انجامد.

از این رو بسیاری از سیاستمداران عراقی از هم‌اینک به تدریج به موضع‌گیری در مقابل این نفوذ و دفاع از استقلال کشورشان روی آورده‌اند تا زمینه موفقیت خود در انتخابات همگانی سال آینده در عراق را تضمین کرده باشند.

نخست‌وزیر کنونی عراق حیدر العبادی تاریخچه‌ای طولانی در زمینه اختلافات با ایرانیان دارد و هم‌اینک رابطه‌ی او با آنها دچار تیرگی می‌باشد.

او به تازگی زبان به انتقاد از برخی عوامل امنیتی کشور گشوده است که در ارتباط کامل با گروه‌های وابسته به ایران هستند.

برخی دیگر از سیاستمداران عراقی نیز مانند عمار الحکیم از خانواده آیت‌الله صدر و روحانی پُرنفوذ مقتدی الصدر نیز در هفته‌های گذشته با نزدیکی با کشورهای عرب مخالف سیاست‌های ایران در منطقه نزدیکی و روابط جدیدی برقرار کرده‌اند.

از طرف دیگر، آیت‌الله علی سیستانی رهبر شیعیان عراق نیز که در سال ۲۰۱۴ فتوای او برای مقابله با نیروهای داعش هزاران نفر را به جنگ آنها فرستاد احتمالاً قرار است این فتوا را که از سوی برخی شبه‌نظامیان هوادار ایران به عنوان مشروعیت برای حضور خود در قدرت تعبیر می‌شود پس بگیرد.

از نظر آیت‌الله سیستانی شرایط عراق اکنون آنقدر حساس است که برای حفظ استقلال و تثبیت صلح در این کشور کوچکترین خطایی نباید آینده عراق را به خطر بیاندازد.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy