Thursday, Aug 17, 2017

صفحه نخست » مولاوردی در تودیع و معارفه معاونت زنان اعلام کرد: ۴۰۰ صفحه توهین و اتهام

Molaverdi_Ebtekar_Aminzadeh.jpgشرق: بعدازظهر روز گذشته، در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری، بزرگداشت سه زن کابینه برگزار شد. شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و الهام امین‌زاده، دیروز میهمانان اصلی این سالن بودند. جابه‌جایی‌ها در کابینه دوازدهم حداقل برای زنان سخت و باورنکردنی بود. آنها که در انتظار داشتن وزیر زن، دستبندهای بنفش ستادهای حسن روحانی را بر دستانشان گره زده بودند، هنوز سرمست پیروزی بودند و گره‌های دستبندهایشان باز نشده بود که تمام برنامه‌هایشان نقش بر آب شد.

رئیس‌جمهوری این روزها در مجلس و اینستاگرامش درباره وزرای زن گفته است سه وزیر زن را در کابینه در نظر داشته، اما نشده که بشود. نشدنی‌ها فقط به وزیر زن ختم نشد. امین‌زاده و احمدی‌پور از دولت خداحافظی کردند و مولاوردی و ابتکار از معاونت‌های خود جابه‌جا شدند. مولاوردی به ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری می‌رود و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی خواهد شد و ابتکار از سازمان محیط زیست به معاونت زنان در خیابان ویلا نقل مکان خواهد کرد. چهره‌های زنان حاضر در سالن شهید بهشتی گویای همه‌چیز بود. اشک‌ها و لبخندها نشان می‌داد زنان هرکدامشان به چه چیزی فکر می‌کنند. آنها نگران آرمان‌هایی هستند که روزبه‌روز رنگ می‌بازد و نگران ساختمان آبی‌رنگ معاونت زنان در خیابان ویلا که تازه جان گرفته بود و حالا نگاهشان به معصومه ابتکار است. از طرفی آنها فکر می‌کنند مولاوردی پتانسیل آن را دارد که از پست دستیاری حقوق شهروندی موقعیت ویژه‌ای بسازد؛ یعنی همان اتفاقی که توانست در معاونت امور زنان و خانواده رقم بزند. در میان سخنرانی‌ها و بغض‌ها و بهت‌ها «امید» همچنان کلیدواژه زنان بود. زنانی که امیدوار بودند به معصومه ابتکار به‌عنوان زنی سرسخت که شاید بتواند با هجمه‌های کمتری به راهش ادامه دهد و امیدوار به مولاوردی که نشان داده زن روزهای سخت است.

در ابتدای این مراسم الهام امین‌زاده اظهار کرد: «من دو پست مهم در رابطه با معاونت امور حقوقی ریاست‌جمهوری و امور حقوق شهروندی داشتم که تلاش‌های زیادی در این دو بخش انجام دادم، املاک دولت را بهبود بخشیدم، بیمارستان‌ها، مدارس و ورزشگاه‌ها که باعث زمین‌خواری شد، بهبود داده شد، در راستای تطبیق‌نداشتن مصوبات با قوانین نیز اقدامات جدی انجام دادم». امین‌زاده افزود: «افزایش تعامل با دو قوه، بهبود فضای کسب‌وکار، حذف قوانین مزاحم از فعالان بخش خصوصی و اقتصادی، حل‌وفصل پرونده‌های حقوقی، نظارت بر اجرای قانون اساسی، حل رایگان اختلافات دستگاه‌ها و تلاش برای قضازدایی، تهیه و تدوین حقوق شهروندی، نگارش و تدوین برنامه حقوق شهروندی از برنامه‌های اصلی در این دوره بود». وی اضافه کرد: «سند حقوق شهروندی نیز براساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی، برای ارتقای کرامت انسانی تدوین و به هیئت وزیران ارائه شد و در کنار ساماندهی امور حقوقی مباحث حقوق شهروندی را پیگیری کرده و اولین مأموریت ما نهایی‌شدن منشور بود. به همایش، کارگروه و بسته فرهنگی اکتفا نکردم و از شعار و سیاست‌زدگی فاصله گرفتم و عمل‌گرایی را سرلوحه کار خودم قرار دادم».

سخنران دوم این مراسم شهیندخت مولاوردی بود. او به‌عنوان آخرین سخنرانی خود در این سمت بیان کرد: «در این چهار سال زنان به‌عنوان نیرویی بزرگ و تأثیرگذار در جامعه ایران گام‌به‌گام و آهسته و البته پیوسته حضور و قدرت خود را به رخ کشیده‌اند، در انتخابات اخیر نیز حضور و مشارکتشان از مردان بیشتر بوده ‌است. ۵۰، ۵ درصد در برابر ۴۹. ۵ درصد و بنا بر نظر ریاست محترم جمهور آنها در این چهار دهه بسیاری از فضاهای لازم را به تصرف خود درآورده‌اند، از حوزه علم و دانش تا مشاغل اجتماعی و سیاسی». مولاوردی افزود: «زنان به‌تدریج برای کسب حقوقشان تلاش کرده‌اند و امروز جایگاه خود را در دانشگاه‌ها به دست آورده‌اند و سهم خود را از بازار کار هم خواهند گرفت». ‌ دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی با انتقاد از عملکرد دولت‌های نهم و دهم در حوزه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: آن دولت نماینده توسعه نامتوازن بود و مشکلات زیادی را در عرصه‌های مختلف برای کشور به وجود آورد؛ بنابراین دولت یازدهم با اولویت‌بندی اقتصاد و توجه به حوزه بین‌الملل کار خود را آغاز کرد و در ادامه برای حل دیگر مشکلات قدم برداشت. از ابتدا تلاش ما در این معاونت این بود که این معاونت را مرجع ملی امور زنان و محل پیشرفت زنان به‌عنوان مأموریت اصلی خود نه مأموریت محوله به آن معرفی کنیم که در همین راستا تدوین اطلس زنان و نقشه آسیب‌های اجتماعی زنان و ۱۸۰ نقشه موضوعی، تدوین ۳۱ گزارش وضعیت زنان و خانواده در استان‌ها در همین راستا انجام شد. در معاونت امور زنان با کنارگذاشتن سیاست انکار و سرپوش‌گذاشتن بر آسیب‌های اجتماعی، جامعه را به این مسائل حساس کردیم و امروز افکار عمومی حتی در عالی‌ترین سطح به این مسائل توجه دارند و امیدواریم مطابق برنامه ششم توسعه در پایان برنامه شاهد کاهش ۲۵ درصدی آمار آسیب‌های اجتماعی باشیم.

او با بیان اینکه نهاد خانواده در گذر زمان دچار تحولات ساختاری شده است، خاطرنشان کرد: اولویت ما در برنامه‌ها تقویت کارکرد خانواده و تحکیم خانواده سالم و بالنده بود. مولاوردی با انتقاد از اتهامات بی‌پایه و اساس در زمینه فعالیت‌های معاونت امور زنان و خانواده تأکید کرد: اتهاماتی درباره کشاندن پای زنان از خانه به محیط کار به ما مطرح شد اما تلاش ما آشتی میان شغل و خانواده بود. متأسفانه معاونت آماج انواع توهین‌ها و اتهامات بود که مجموعه این موارد را در ۴۰۰ صفحه آماده کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: در این دوره معاونت و مشخصا خودم آماج انواع تهمت‌ها، توهین‌ها، ناملایمات، دروغ‌پردازی‌ها، وارونه‌نمایی‌ها و تخریب‌ها بودیم. عدم شناخت دقیق مأموریت ما و اختیارات معاونت در بخش اول و همچنین در روی دوم که در این قسمت بیشتر سخنم با آنهاست، برمی‌‌گردد به مجموع سناریوهایی که برای مقابله با دولت و از جمله این معاونت تنظیم شده بود. سیاست‌ها و حساس‌سازی‌ها به سیاه‌نمایی تعبیر شد. حتی به پیشنهاد یکی از این نمایندگان مجلس در روزهای پایانی مجلس مبلغی از اعتبارات این معاونت کسر شد. توهین‌هایی که پرونده‌ای ۴۰۰صفحه‌ای از آن در معاونت تهیه شده است. این توهین‌ها یا ناشی از عدم آگاهی است یا به عمد و علم بوده که به مجموعه سناریوها در برخورد با دولت، به‌ویژه معاونت امور زنان برمی‌گردد. نمایندگان زن مجلس نهم کمترین ارتباط را با معاونت زنان داشتند و با اقدامات خود در جهت فعالیت‌های ما کارشکنی می‌کردند و با نیت‌خوانی و تقطیع‌کردن جملات به دنبال نتایج دلخواه خود بودند، با سوءظن سنگ‌اندازی کردند، اما معاونت زنان پا را فراتر از اسناد بالادستی قرار نداد و نگاه ما به زنان همواره یک نگاه انسانی به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور بود.

در ادامه این مراسم، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، پشت تریبون آمد و عنوان کرد: «امروز این نکته که جایگاه زنان هیچ تفاوتی با مردان در جامعه ندارد، به یک گفتمان تبدیل شده است و باید توازن و تعادل با توجه به نقش‌های خانوادگی زنان دیده شود، اما بویی از تبعیض و بی‌عدالتی در این حوزه نباید به مشام برسد». ابتکار با اشاره به تأکید قرآن کریم و بزرگان دین در مورد جایگاه زنان در جامعه گفت: «چگونه با نگاه به تعالیم قرآنی عده‌ای می‌توانند نگاه دست‌دوم به زنان داشته باشند. البته معارضان و کسانی که نگاه متفاوت دارند هنوز هستند، بااین‌حال خوشوقتیم که در دولت یازدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد. البته در دولت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی بود که پایه‌گذاری دفتر امور زنان و خانواده شکل گرفت و در ادامه نگاه ویژه رئیس دولت اصلاحات به این حوزه را شاهد بودیم. اگر خانواده به‌عنوان زیربنای جامعه نگریسته شود، به طرق اولی می‌تواند زیربنای همه مسائل باشد. با شکوفایی خانواده می‌توانیم گام‌های مؤثری برداریم و وضعیت اجتماعی و موضوع تاب‌آوری اجتماعی در این مسیر قابل‌تحمل است. باید بتوانیم از دیدگاه همه گروه‌ها و حتی منتقدان استفاده کنیم، البته روش دولت همان خط‌مشی‌ای است که مردم در انتخابات نشان دادند. برنامه دولت دوازدهم در حوزه زنان و خانواده روی پایگاه معاونت امور زنان قرار خواهد گرفت و یکی از این برنامه‌ها احیای ستاد ملی زن و خانواده به‌شمار می‌رود».

ابتکار با اشاره به اینکه رسانه‌ها از قول من نقل کرده‌اند که «مشکل اصلی زنان، مردان هستند»، افزود: «چنین نقل‌قولی نداشتم، اما معتقدم راه‌حل بسیاری از مسائل زنان، آقایان هستند. باید با سازمان‌های بین‌المللی همکاری داشته باشیم و ایران را به‌عنوان الگویی از اقدامات مؤثر در حوزه زنان معرفی کنیم و در مقابل از تجربیات کشورهای دیگر با حفظ ارزش‌های کشورمان استفاده کنیم».

سخنران پایانی این مراسم، محمد نهاوندیان، ریاست دفتر رئیس‌جمهور بود. او تصریح کرد: «در این دوران چهارساله خدمات خانم مولاوردی که پیش از آن در سطح دولتی چهره شناخته‌شده‌ای نبود، قابل‌تحسین بود. او توانست در معاونت امور زنان و خانواده در راستای حقوق زنان تلاش‌های فراوانی کند و امیدواریم که در حوزه حقوق شهروندی نیز این خدمات را تعالی بخشد. حالا در حقوق شهروندی مولاوردی تنها وظیفه پرداخت به حقوق زنان را ندارد، بلکه در راستای حقوق زنان و مردان تلاش می‌کند».

نهاوندیان در ادامه با توجه به عملکرد معصومه ابتکار نیز تصریح کرد: «خانم ابتکار با سابقه بسیار مثبت در حوزه محیط‌زیست و همچنین علاقه به حوزه زنان در معاونت امور زنان و خانواده موفق خواهد بود. امیدواریم با توجه به هدف‌گذاری‌های موفق خانم مولاوردی و همچنین هوشمندی خانم ابتکار در ادامه این مسیر، معاونت امور زنان و خانواده موفق‌تر از پیش عمل کند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy