Saturday, Aug 19, 2017

صفحه نخست » تحرک تازه اصلاح‌طلبان برای رفع حصر

hous_arrest.JPGمهدی کروبی با اعتصاب غذا به خواست‌ خروج نیروهای امنیتی از خانه‌اش رسید. خواست دوم او و دیگر محصوران، محاکمه علنی است. در این میان تحرکی تازه نزد فعالان اصلاح‌طلب برای رفع حصر از کروبی، موسوی و رهنورد دیده می‌شود.

به نظر می‌رسد که بستری شدن چند باره مهدی کروبی در بیمارستان، اخبار منتشرشده از وضعیت نامساعد سلامتی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و در نهایت اعتصاب غذای خشک کروبی برای بیرون راندن نیروهای امنیتی از محل حصر، زنگ خطر را به‌خصوص برای اصلاح‌طلبان به صدا در آورده و به آنان تحرکی تازه برای تلاش در جهت رفع حصر بخشیده است.
محمد خاتمی، رئیس "دولت اصلاحات"، عنوان کرده بود که پس از اعتصاب غذای کروبی "حداقل انتظار" از حسن روحانی، اقدام سریع او برای خارج کردن مأموران وزارت اطلاعات از منزل کروبی است.
مهدی کروبی علاوه بر خواست خروج نیروهای امنیتی از محل حصر که تحقق آن به شکستن اعتصاب غذایش انجامید، خواستار محاکمه علنی خود شده است.
"تلاش" دولت روحانی برای محاکمه علنی کروبی
محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، ضمن تأیید پایان اعتصاب غذای پدرش، پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در توییتر از جمله نوشت که دولت روحانی قرار است "تمام تلاش خود را براى تحقق شرط دوم" یعنی محاكمه علنى به كار ببندد.

در ادامه پیگیری موضوع حصر از سوی فعالان سیاسی، عبدالله نوری، چهره شاخص اصلاح‌طلب و وزیر کشور دولت‌های "سازندگی و اصلاحات" روز جمعه (۲۷ مرداد/ ۱۸ اوت) با اشاره به اینکه شنیدن خبر اعتصاب غذای کروبی "موجب نگرانی شدید همگان" در "نشست مشورتی" روز چهارشنبه او با برخی چهره‌های مؤثر اصلاح‌طلب شده، "چند نکته" را تذکر داده است. یادداشت نوری در سایت "کلمه" زیر عنوان "ساعات پراضطراب اعتصاب غذای مهدی کروبی" درج شده‌ است.
عبدالله نوری با اشاره به بهبود نیافتن وضعیت محصوران تا هنگام اعتصاب غذای کروبی، نوشته است که خروج نیروهای امنیتی از خانه او را «به فال نیک خواهیم گرفت و چشم به راه حل و فصل عاجل و کلی حصر خواهیم بود.»

چقدر زمان لازم است؟
عبدالله نوری ضمن اشاره به گذشت نزدیک به ۷ سال از آغاز حصر و خواست همیشگی از "دوستان و نزدیکان" محصوران برای حفظ "آرامش" با هدف "حل موضوع حصر"، این پرسش را مطرح کرده که «مگر برای حل این نگرانی عمومی و دغدغه ملی چه مقدار زمان لازم است؟»
این فعال اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه "موضوع حصر و محصورین مشمول مرور زمان و فراموشی" نخواهد شد، طولانی شدن آن را به موجب "آسیب بیش از پیش اعتماد بین حاکمیت و ملت" دانسته است.
به گفته نوری "اکثریت مردم ایران" نگران سلامت مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هستند و "علاقمندان و هواداران بیشمارشان با دقت و اضطراب وضعیت سلامتی عزیزان خود را رصد می‌کنند".
این چهره سرشناس اصلاح‌طلب ابراز امیدواری کرده که «پیش از هر اتفاق ناگوا‌ر و جبران‌ناپذیری با تدبیر مناسب و عاجل بیش از این صحت و سلامتی این عزیزان مورد تهدید قرار نگیرد و با رفع حصر و آزادی این عزیزان نگرانی‌ها و اضطراب‌ها برطرف و گامی جدی و واقعی در جهت انسجام ملی برداشته شود و آرامشی در خور جمهوری اسلامی به ایران بازگردد.»
عبدالله نوری در نهایت رئیس جمهوری ایران را خطاب قرار داده و با مصراع «ما ز یاران چشم یاری داشتیم»، خواستار اقدام حسن روحانی برای رفع حصر شده است.
به گزارش سحام نیوز، محمد خاتمی هم یک روز پیش از سخنان نوری، با اشاره به تجربه مشابه رفع حصر از آیت‌الله منتظری گفته بود: «در همان یک سال آخر با کمک خود آقای روحانی توانستیم مشکل حصر ایشان را رفع کنیم.»

"لجاجت" رهبر
روز پنجشنبه ۲۶ مرداد، ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی و از بازداشت‌شدگان پس از اعتراضات سال ۸۸، شخص علی خامنه‌ای را "مسئول مستقیم" هر اتفاقی دانسته بود که برای مهدی کروبی بیفتد. به گفته او خامنه‌ای «باید پاسخگو باشد که استبدادورزی و صدمات جبران‌ناپذیری بر این کشور و ملت مظلوم وارد کرده است».
قدیانی از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود که «دست از لجاجت و کینه‌توزی بردارد و به حصر غیرقانونی رهبران جنبش سبز پایان دهد.»
هم‌زمان حسین انصاری‌راد، از فعالان اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس نیز در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، خواستار رفع حصر شد و از جمله نوشت: «من نمی‌گویم آقای کروبی و آقای موسوی و آقای خاتمی، مدرس شهید و یا قائم‌مقام یا امیرکبیراند و نمی‌گویم اطراف این قضایا مثل هم هستند، اما می‌گویم صدمه وارد کردن بر آقایان و خدای ناکرده ضایعه از دست رفتن آقایان تاریخ گذشته را تداعی می‌کند.»
پروژه "خاموشی تدریجی"
کانال تلگرامی سایت "کلمه" به نقل از اردشیر امیرارجمند، از مشاوران ارشد موسوی پس از اعتراضات سال ۸۸، نوشته بود که پروژه ‌نهادهای امنیتی "خاموشیِ تدریجی محصوران است و آقای کروبی نمی‌خواهد این بازی را بپذیرد".

همچنین داود سلیمانی، دیگر فعال اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم، در نامه‌ای از شورای امنیت خواست تا در موضوع رفع حصر اقدام کند. محمد کیانوش‌راد، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم نیز طی نامه‌ای خواستار وساطت آیت‌الله سیستانی برای رفع حصر شد و از جمله نوشت: «رهبری گره‌گشای گره کور موانع رفع حصر شوند.»
در این میان حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز از وجود "امیدهایی" برای رفع حصر خبر داده بود.
حسن روحانی در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ۹۶ و چهار سال پیش از آن در دوره قبل، بارها وعده رفع حصر موسوی، کروبی و رهنورد را مطرح کرده؛ وعده‌ای که تاکنون عملی نشده است.
میرحسین موسوی، همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، از بهمن ماه سال ۸۹ در حصر خانگی و زیر نظر مأموران وزارت اطلاعات به سر می‌برند؛ اقدامی که تاکنون هیچ نهادی در جمهوری اسلامی رسما مسئولیت تصمیم‌گیری درباره آن را بر عهده نگرفته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy