Sunday, Aug 20, 2017

صفحه نخست » مجلس به يك وزير پيشنهادى روحانى راى اعتماد نداد

bitaraf.JPGمجلس ایران پس از پایان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم به ۱۶ تن از آنان رأی اعتماد داد. حبیب‌الله بیطرف، وزیر اصلاح‌طلب پیشنهادی برای وزارت نیرو، رأی اعتماد نگرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه (۲۹ مرداد/ ۲۰ اوت) به ۱۶ وزیر پیشنهادی از میان ۱۷ گزینه روحانی برای کابینه دوازدهم رأی اعتماد دادند. حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو، تنها گزینه روحانی بود که از مجلس رأی اعتماد نگرفت.
نمایندگان مجلس ایران در این جلسه نخست به بررسی صلاحیت حبیب‌الله بیطرف و مسعود سلطانی‌فر، به ترتیب وزیران پیشنهادی نیرو و ورزش و جوانان پرداختند. هم بیطرف و هم سلطانی‌فر یک دوره در رأس وزارتخانه‌‌ای قرار داشته‌اند.
صلاحیت و برنامه‌های ۱۵ وزیر پیشنهادی دیگر روحانی در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و شنبه گذشته مورد بررسی قرار گرفته بود. در گزینه‌های حسن روحانی برای کابینه دوازدهم جای وزیر علوم خالی بود. در این لیست هیچ وزیر پیشنهادی زن یا سنی‌مذهبی هم وجود نداشت. ‌کابینه دولت ایران دارای ۱۸ وزارتخانه است.
سد مجلس در برابر وزیر اصلاح‌طلب
مجلس روز یکشنبه نخست به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو پرداخت. حبیب‌الله بیطرف ۶۱ ساله، کارشناس ارشد مهندسی عمران که از جمله سرپرستی وزارت نیرو در دولت اصلاحات و معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت را در کارنامه خود دارد، قرار بود جایگزین حمید چیت‌چیان شود.

محافل سیاسی ایران از محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، به عنوان تنها اصلاح‌طلب رسمی دولت یازدهم نام می‌بردند. با مواجه شدن حبیب‌الله بیطرف، وزیر نیروی دولت اصلاحات، با سد مجلس، حجتی کماکان تنها اصلاح‌طلب "رسمی" دولت دوازدهم می‌ماند.
بررسی صلاحیت آخرین گزینه
مسعود سلطانی‌فر ۵۸ ساله آخرین وزیر پیشنهادی روحانی بود که صلاحیت‌اش مورد بررسی قرار گرفت. او در سمت خود به عنوان وزیر ورزش و جوانان در دولت دوازدهم ابقا خواهد شد.
سلطانی‌فر کارشناس ارشد علوم سیاسی است که علاوه بر قرار داشتن در رأس وزارت ورزش و جوانان، ریاست سازمان میراث فرهنگی و استانداری چند شهر را نیز در کارنامه خود دارد.
در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تنها ۴ موافق سخن گفتند. سپس سلطانی‌فر در جریان دفاع از برنامه‌هایش، از جمله به "مسئله جوان به عنوان مسئله اصلی کشور" اشاره کرد و "یکی از مهم‌ترین رویکردهای" خود در دوره جدید را "جوان‌گرایی و ترمیم سن مدیریتی در وزارت ورزش و جوانان" عنوان کرد.
کابینه "اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا"ی روحانی
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز یکشنبه نیز همچون نخستین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی‌اش توسط نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و پیش از رأی‌گیری نمایندگان از گزینه‌های خود دفاع کرد.

روحانی از جمله ضمن ستایش از "کار حرفه‌ای مجلس" و با تأکید مجدد بر رأی مردم به "برنامه‌ها"ی او، خواست خود از مجلس را رأی به هر ۱۷ وزیر پیشنهادی عنوان کرد.
روحانی گفت: «من همه تلاشم را به کار بسته و با همه مشورت کرده و حرف بسیاری را به جان خریده و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهم و ارزشمند آنها را شنیده و درکنار هم قرار دادیم و بهترین‌هایی که می‌توانسیتم انتخاب کنیم، معرفی کردیم».

رئیس جمهوری ایران همچنین با اشاره به اینکه هیچ‌کس را به‌خاطر "رفاقت" در لیست خود قرار نداده، تأکید کرد: «هیچ‌گاه جناح برای معرفی افراد مطرح نبوده است و دولت دوازدهم برای اصول‌گرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی است. ما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهیم داد و با این سه مولفه رشد خواهیم کرد».

"۱۶ میلیونی و ۲۴ میلیونی نداریم"
حسن روحانی با تأکید بر اینکه دولت دوم او "امنیت، آزادی و آرامش" را به وجود خواهد آورد، به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و هدف "پیشرفته" شدن ایران اشاره کرد و گفت: «یک زمانی یک در با یک قفل به نام تحریم روبروی ما بود. حال این قفل و در شکسته است بعضی‌ها می‌خواهند همان جای اول بایستند و نتیجه را ببینند. تکانی بخورید، راه باز و فرصت‌ها فراهم است».

روحانی همچنین خواستار به صحنه آمدن همه برای ایجاد "اشتغال، سرمایه‌گذاری و ایجاد فناوری" شد و گفت: «مخالف و موافق؛ ۱۶ میلیونی و ۲۴ میلیونی نداریم». او پیش‌تر ضمن تأکید بر محفوظ بودن حقوق اقلیت‌ گفته بود که نمی‌تواند رأی خود را از ۲۴ میلیون نفر بگیرد، اما حرف آن ۱۶ میلیون نفر را عمل کند.
لیست وزیران پیشنهادی روحانی که بررسی صلاحیت آنها در مجلس به ترتیب حروف الفبا در عنوان وزارتخانه‌شان انجام گرفت، به شرح زیر است:
۱− محمد بطحایی، وزارت آموزش و پرورش ۲− محمد جواد آذری جهرمی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۳− محمود علوی، وزارت اطلاعات ۴− مسعود کرباسیان، وزارت امور اقتصاد و دارایی ۵− محمدجواد ظریف، وزارت امور خارجه ۶− حسن قاضی‌زاده هاشمی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۷− علی ربیعی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۸− محمود حجتی، وزارت جهاد کشاورزی ۹− علیرضا آوایی، وزارت دادگستری ۱۰− امیر حاتمی، وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح ۱۱− عباس آخوندی، وزارت راه و شهرسازی ۱۲− محمد شریعتمداری، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۳− عباس صالحی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۴− عبدالرضا رحمانی فضلی، وزارت کشور ۱۵− بیژن نامدار زنگنه، وزارت نفت ۱۶− حبیب‌الله بیطرف، وزارت نیرو ۱۷− مسعود سلطانی‌فر، وزارت ورزش و جوانان.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy