Sunday, Aug 20, 2017

صفحه نخست » خاتمی: تاکنون از کسی تقاضایی نداشته‌ام اما، از طرف آزادگان و آحاد ملت از رهبری تقاضای رفع حصر دارم

08202017_TOP.jpgدر پی درخواست آزادگان و ایثارگران برای رفع حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم زهرا رهنورد، سیدمحمد خاتمی به نمایندگی از آزادگان و آحاد ملت از رهبری، رفع حصر را تقاضا کرد.

به گزارش کلمه سید محمد خاتمی در این دیدار با با تاکید بر آنکه رییس جهمور باید به قول و وعده‌هایی که در انتخابات داده عمل کند خواسته‌ی رفع حصر را یکی از مطالبات جدی مردم خواند که باید در جهت رفع آن اقدام کند.

رهبری دستور دهد حصر بشکند

سیدمحمد خاتمی در ادامه این دیدار گفت: من شخصا هیچ تقاضایی از هیچ کس و هیچ جا نداشته‌ام؛ هرچند تمناهایی داشتم و دارم و آن، حفظ و پایداری ارزش‌های انقلاب اسلامی و پاسداری از آنها و حفظ و تقویت حاصل انقلاب اسلامی، یعنی جمهوری اسلامی و پافشاری‌بر حق و حرمت مردم، دفاع از حقوق آنان، دفاع از آزادی‌های اساسی و حقوق‌شهروندی بوده است. همچنین امنیت و ثبات و پیشرفت در داخل و عزت و اقتدار در عرصه بین‌المللی تمنای من بوده و هست؛ اما هیچگاه تقاضایی نداشتم و امروز می‌خواهم به استناد مطالب و خواسته های شما و به نام و اسم شما تقاضایی را از مقام معظم رهبری مطرح کنم که دستور بفرمایند مساله حصر حل شود.

خاتمی گفت: دستگاههایی که مسؤول هستند، نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مسأله حصر را حل کنند و عنایت ایشان است که این مسأله حل خواهد شد و این به نفع نظام و نشانه امنیت و اقتدار نظام خواهد بود. آنچه مطرح کردم تقاضای آزادگان، ایثارگران و بسیاری از اقشار مردم از علما و دانشمندان گرفته تا فرهنگیان و دانشجویان و مردمی است که به نحوی این خواست را مطرح کرده‌اند و معتقدم دستور رهبری می‎تواند این مشکل را حل کند.

با دستور رییس جمهور حصر در حصر شکست

وی با تقدیر از اقدام اخیر رییس جمهور بیان کرد: تشکر می‌کنم که دستور دادند تا حصر در حصر بشکند و فقط حصر بماند؛ یعنی نیروهایی که حصری مضاعف برای آقای کروبی ایجاد کرده بودند و احیانا برای آقای موسوی ایجاد کرده‌اند، برداشته شود، ما از اول هم می‌گفتیم که این دست خود دولت است و شاید باید این دستور زودتر از این داده می شد و الحمدالله که قول دادند کار انجام شود.

خاتمی بیان کرد: رییس جمهور طبق وعده‌ها و قولهایی که به مردم دادند و تقاضاهایی که از مردم شنیده‌اند، این خواسته را جدی‌تر بگیرند و با هماهنگی رهبری و با رعایت دغدغه‌های رهبری، این مسأله بکوشند مسأله حصر حل شود و هم گذر از فضای امنیتی به فضای باز و سالم سیاسی آسان‌تر شود.

رییس جمهور مطالبه رفع حصر را جدی بگیرد

وی یادآوری کرد: من هیچگاه شخصا تقاضایی نداشته ام و اگر چیزی بخواهم فقط از خدا می خواهم اما فکر می کنم این یک تقاضای عام است و از زبان آزادگان بیان میکنم.

خاتمی بیان کرد: رییس جمهور طبق وعده‌ها و قولهایی که به مردم دادند و تقاضاهایی که از مردم شنیده اند، این خواسته را جدی تر بگیرند و با هماهنگی رهبری و با رعایت دغدغه‌های رهبری، این مسأله بکوشند مسأله حصر حل شود و هم گذر از فضای امنیتی به فضای باز و سالم سیاسی آسان‌تر شود.

نقش آیت الله هاشمی را نمی‌توان فراموش کرد

به گزارش خبرنگار خاتمی مدیا، جمعی از آزادگان، ایثارگران و جانبازان صبح روز شنبه ۲۸ مردادماه در دفتر سیدمحمد خاتمی حضور یافتند و با وی دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار که با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی و تلاش های وی برای آزادی اسرا و بازگشت آزادگان به میهن آغاز شد، درخواست‌ها، گلایه‌ها و انتقاداتی از سوی آزادگان نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی به ویژه موضوع حصر بیان شد.

در ادامه این دیدار، سیدمحمد خاتمی پس از شنیدن نظرات و درخواستهای آزادگان و ایثارگران با گرامی‌داشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن، بیان کرد: در حال و هوای ایامی هستیم که با آمدن عزیزان آزاده، دل ملت شاد شد و ملت به این اسوه‌های مقاومت، صبوری، صلابت و مظلومیت که اوج ایثارگری را از خود نشان دادند، ادای احترام کرد.

وی گفت: جا دارد به خاطر حادثه‌ای که همزمان با این روزها پیش آمد یادی کنیم از یک آزاده دیگر که اگرچه مدت اسارتش کوتاه بود اما با شهادت بسیار بسیار بزرگش نشان داد که این ملت، همچنان ملت ایثارگر، ضد افراط و تروریسم و ضد نیروهایی است که علیه مصالح مردم این منطقه و مسلمانان کار می کنند و بخصوص ضد کسانی است که از اسلام، سوءاستفاده می کنند و باعث بدنامی اسلام می‌شوند. شهید محسن حججی؛ که رفت برای دفاع از رزش‌ها و آرمان‌های اسلام واقعی انقلابی - که نمونه آن جمهوری اسلامی است - و برای دفاع مظلومان در مقابل تروریست‌های جنایتکاری ایستاد که هم انسان را می‌کشند و اسلام را و بدنام می‌کنند. یادش را گرامی می‌داریم و تقدیر می‌کنم از خانواده این شهید و ظرفیتی که نشان دادند و خانواده همه ایثارگرانی که جانشان را کف دست گذاشتند.

خاتمی در ادامه از آیت الله هاشمی رفسنجانی یاد کرد و گفت: نقش ایشان در پیش و پس از انقلاب نقشی ممتاز بود از جمله در جریان دفاع مقدس که مورد اعتماد امام بودند و فرماندهی جنگ به ایشان داده شد و فداکارانه در عرصه بودند. قطعنامه، یکسال قبل از روی کار آمدن ایشان پذیرفته شد و مذاکرات آزادی شما در دوره ایشان رخ داد که این نیز نشانه جایگاه والای ایشان است. جای آقای هاشمی بسیار خالیست و امیدواریم ملت ما قدر این بزرگان را چه در زمان حیات و چه بعد از رحلت و ادامه راهشان را بداند.

وی افزود: یاد بزرگمردی که مظهر اخلاق و مقاومت بود، آقای ابوترابی را گرامی میداریم که نقش ایشان در زنده نگه داشتن حس امید و اعتماد در میان آزادگان و دفاع از آنها در مقابل دشمن با سلاح بُرّنده اخلاق و منطق ممتاز بود.

امروز هم نیازمند ایثار هستیم

خاتمی در ادامه به موضوع ایثارگری و اهمیت آن پرداخت و گفت: امروز سخن از گفتمان می‌شود؛ شما بیایید گفتمان ایثارگری را تبیین و بیان کنید. گفتمان ایثارگری در جنگ به اوج خودش می‌رسد اما ایثارگری وسیع‌تر از آن است. ایثارگری یعنی هدف والا داشتن و برای آن هدف از خواست‌های خود و حتی جان خود گذشتن.

وی تاکید کرد: الان هم نیازمند ایثار هستیم و ایثار از ارزش‌های والای اخلاقی و اسلامی است و پیامبران و ائمه و پیشوایان معنوی بشریت همواره از ایثارگری به عنوان یک ارزش والا نام برده‌اند و مورد توجه بوده است.

خاتمی با اشاره به اینکه در زمینه اخلاق متأسفانه مشکلاتی داریم، بیان کرد: ایثارگری که فضیلت اخلاقی است می تواند یک گفتمان در مدیریت و تحصیل و خدمت کردن به جامعه باشد.

وی اظهار کرد: یکی از ملاکهای مدیریت می‌تواند و باید ایثارگری باشد؛ البته نمی گوییم فقط کسی که حاضر است جانبازی کند، مدیر شود بلکه متخصصی که حاضر به ایثار باشد و توانش را در طبق اخلاص بگذارد و فکرش را در جامعه عملی کند، باید در مدیریت قرار گیرد.

ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت

خاتمی افزود: از جمله ایثار این است که آقای رییس جمهور که مطالباتی را مطرح کردند و مردم برای آن رای دادند، همکارانی انتخاب کند که همسو و همفکر با رییس جمهور، مطالبات مردم را درک کنند و برای تامین این مطالبات از راحتی و زندگی خود بگذرند و برای تامین مطالبات مردم، ایثارگری کنند.

وی با بیان اینکه رییس جمهور در انتخاب همکاران خود مسوولیت مهمی دارد گفت: تامین نظر رهبری و مطالبات مردمی که به او رای دادند از جمله مواردی است که رییس جمهور باید مدنظر قرار دهد. قطعا رییس جمهور پایبند به شعارهایی که مطرح کردند، هستند و همکاران ایشان هم باید باشند و یکی از ملاکهای انتخاب این افراد، انتخاب کسانی است که ایثارگری می کنند و می خواهند خدمت کنند.

وی با اشاره به جمله شهید بهشتی که «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» گفت: چطور می‌شود که در این مملکت سوءاستفاده‌های عظیم و عجیب و کلانی می‌شود؟ اینها ایثارگر نیستند. کسی که از رانت استفاده می‌کند نه تنها ایثارگر نیست بلکه سوءاستفاده‌گر است. حتما مسوول باید اهل خدمت باشد و باید آگاه باشد و هزینه‌های بیخود نکند. بسیاری از امکانات کشور هدر رفت؛ نمی‌گویم همه آنها با سوءنیت بود اما منابع هدر رفت. اتفاقاتی افتاد که نمی‌خواهم تعبیر خیانت به کار ببرم اما این چیزی نیست که جامعه ما می‌خواست.

وی با تاکید بر تخصص، آگاهی و اراده برای انجام کارها در مسیر اهداف عالی انقلاب و مطالبات و خواست و مصلحت کشور اظهار کرد: ما کشور پیشرفته و امن و مقتدر می‌خواهیم و کسانی باید مسؤول باشند که بتوانند راحتی و فکرشان را برای کار بگذارند و فداکاری کنند.

نهادهای مدنی پایه جامعه مدنی است

خاتمی در ادامه به آزادگان و ایثارگران، ایجاد تشکلی برای تبیین گفتمان ایثارگری نه برای سهم خواهی بلکه برای تربیت نیروهای توانمند و خدمت به مردم را پیشنهاد کرد و گفت: کسانی که تجربه دارند می‌توانند بستری ایجاد کنند برای جذب جوانان و پرورش آنها برای گرفتن مسوولیت در این کشور. شما باید خصوصیت ایثارگری را تکثیر و نهادهای مدنی ایجاد کنید نه اینکه فقط ذکر گذشته ها شود و سالی یکبار تقدیری صورت گیرد؛ برای خدمت به مردم و نقد آنچه در جامعه می گذرد، چه کسانی شایسته تر از شما هستند؟

وی با تاکید بر اینکه باید خصوصیت ایثارگری را در متن جامعه ایجاد کنیم گفت: چرا نباید نهادهایی داشته باشیم که بتوانند دهها مدیر توانمند ایثارگر را معرفی کنند؟

خاتمی با بیان اینکه ما جامعه مدنی می خواهیم افزود: نهادهای مدنی پایه جامعه مدنی است و شایسته‌ترین کسانی که می‌توانند نهاد مدنی ایجاد کنند، شما هستید. امیدوارم ما شاهد رویش این تشکل ها و نهادها باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد که روز به روز شاهد پیشرفت و اعتلای کشور و دفع و رفع خطرات و تهدیدات دشمنان و تقویت عقلانیت و اخلاق در صحنه مدیریت و جامعه باشیم.

خاتمی یادآوری کرد: وقتی منِ مسؤول، منِ رئیس‌جمهوری و وزیر و وکیل، اخلاق را مراعات نکنم این مساله در جامعه رواج می‌یابد؛ بنابراین دروغ و استفاده از رانت مسایلی عادی در جامعه ما می‌شود و باید بکوشیم که به اخلاق ایثارگرانه و اخلاق اسلام رحمانی را در جامعه ترویج کنیم و در درجه اول خود ما به آن پای‌بند باشیم.

در برابر مدعیان اسلامی هستیم که جز خشونت و سر بریدن چیزی نمی‌دانند

وی گفت: امروز در برابر مدعیان اسلامی هستیم که جز خشونت و سر بریدن و برده کردن زنان و اسیر کردن افراد و همگامی با اسراییل چیزی نمی دانند و نمی‌کنند. اسلام رحمانی در مقابل متجاوز کاملا ایستاده و در درون خود اتحاد و انسجام و همبستگی و رعایت حق حرمت دیگران را دارد.

وی با یادآوری سخنرانی اش در دانشگاه سنت اندروز که دکتری افتخاری به وی داد، بیان کرد: موضوع بحث این بود که هویت زمینه ساز خشونت است؟ من گفتم هویت می‌تواند پایه خشونت شود و می‌تواند باعث لطافت جامعه شود. اگر هویتِ من به گونه‌ای تعریف شود که اثبات آن در نفیِ دیگری باشد، حتما به جنگ و تعارض و خشونت می‌کشد. همانطور که نومحافظه کاران آمریکایی و القاعده با تفکر شبیه بهم، یکی می‌گفت هر که با ما نیست، بر ماست و حق دارم با او هرگونه رفتار کنم و مقابلش می‌گوید هر که با من نیست، کافر است و من حق دارم با کافر هرگونه رفتار کنم. این نوع هویت حتما به خشونت و درگیری می‌انجامد. اما هویت را می‌توان به گونه‌ای دیگر تعریف کرد که گرچه هویت یک دایره است اما در درون دایره‌های بزرگتری قرار می‌گیرد. من استناد کردم به سخن مولا امیرالمومنین (ع) در آن جلسه ایشان به مالک اشتر می‌گوید: قلبت را سرشار از مهربانی و خیرخواهی و بخشندگی به رعیت قرار بده. نسبت به مردم مثل یک درنده خونخوار نباش.یک دایره هویتی می‌کشد؛ که خواهر و برادر دینی در آن قرار می‌گیرند و بعد دایره هویتی بزرگتر می‌کشد که آنها انسان هستند. تو همانطور که با خواهر و برادر دینی خود مهربان هستی باید با همه انسانها چون در انسانیت شریکید، مهربان باشی. این هویت، هویت محبت است.

در بیرون نیز تنش زدایی اصل است

خاتمی تاکید کرد: ما نیز در درونمان باید همبسته و متحد باشیم و از همه نیروها استفاده کنیم. و در بیرون نیز تنش زدایی اصل است اما تنش زدایی تسلیم در برابر دیگران نیست؛ ما که تسلیم دیگران و زورگویان نمی‌شویم اما استقبال نمی‌کنیم از تنش و رفتن زیر فصل ۷ شورای امنیت. برای همین می‌گوییم برجام اگرچه ممکن است اشکالاتی داشته باشد اما گام بزرگی است که ملت ما را از زیر فصل ۷ منشور سازمان ملل بیرون آورد.

وی گفت: هویت ایثارگری، هویت گذشت از خود به نفع دیگری است؛ این یعنی محبت و وحدت و خیر در جامعه. اگر همه فقط منافع خود را در نظر بگیرند، تعارض و جنگ و تزویر و برخورد و جهل ایجاد می‌شود اما ایثار از خود گذشتن برای دیگری است.

خاتمی در پایان بیان کرد: ما هنوز مرحله قبل از ایثار را هم داریم؛ با دیگری زیستن و منافع مشترک را تعریف کردن مرحله قبل از ایثارگری است. همه کسانی که در این مملکت هستند و در چارچوب قانون می خواهند کار کنند، فرزندان و سرمایه های این مملکت هستند؛ بگذاریم همه دست در دست هم با نگاه به آینده جلو بروند.

یکی از آزادگان با اشاره به برآورده نشدن توقعات مردم از کابینه‌ای که رییس جمهور معرفی کرده، شعارهای آقای روحانی در ایام انتخابات به ویژه رفع حصر را یادآوری و تاکید کرد که رییس جمهور باید روی شعارهای خود بایستد.

آزادگان چه گفتند

یکی دیگر از حاضران بر چگونگی مقابله با چالش‌های موجود اشاره کرد و وحدت نیروهای همفکر در اصلاحات را برای رسیدن به اهداف خواستار شد.

یکی از آزادگان با اشاره به قدرت نفوذ کلام سیدمحمد خاتمی در ملت، خواستار آن شد که اصلاح طلبان برای حفظ این نفوذ در بستن لیست‌های انتخاباتی دقت بیشتری کنند، چون برخی منتخبان انتظارها را برآورده نکرده‌اند.

تاکید بر وحدت و استفاده از نیروهای گرایش های مختلف درخواست آزاده دیگری بود که از پراکندگی نیروهای دلسوز کشور گله مند بود.
یکی از آزادگان نیز از مایوس شدن نسل امروز از شرایط حاکم بر جامعه سخن گفت و انتقاد کرد که برخی به خاطر بیرون بودن موی سر یک خانم موضع گیری می کنند و واکنش نشان می دهند اما کسی پیگیر یاس جوانان تحصیلکرده و خروج آنها از کشور نیست در حالی که اینها سرمایه های ملی هستند.

وی با بیان اینکه جامعه انتظار داشت مجلس، بر مطالبات مردم پافشاری کند، کابینه پیشنهادی را نیز مطابق انتظارهای جامعه ندانست و با یادآوری شعارهای رییس جمهور در ایام انتخابات بیان کرد: انتظار داریم آقای روحانی پای وعده‌هایش بایستند.

یکی دیگر از آزادگان با یادآوری روز آزادی آزادگان و موج شادی و نشاط و انرژی زاید الوصفی که در کشور راه افتاد، آرزو کرد بار دیگر اتفاقی بیفتد که آن موج شادی و نشاط در جامعه ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه محصوران در وضعیت جسمی خوبی نیستند، ابراز امیدواری کرد که با دعای خیر همه و تلاش علاقه مندان کشور مساله حصر حل شود. وی همچنین از سیدمحمد خاتمی خواست که سازوکار پاسخگویی و نظارت بر منتخبانی را فراهم کند که مردم به اشاره او به آنها رای داده‌اند.

یکی از حاضران نیز با ابراز نگرانی از آسیب دیدن انقلاب در صورت ادامه یافتن وضعیت کنونی و تلاش برخی برای تضعیف دولت روحانی و دور کردن اصلاح طلبان از وی مشکلی دانست که برای کشور و انقلاب وجود دارد.

یکی از آزادگان تاکید کرد که مسوولان ارشد و عقلای قوم و نظام تصمیم بگیرند که وحدت در جامعه مستولی شود. وی از اینکه از پتانسیل بالای خاتمی برای حل مسایل و اختلافات استفاده نمی شود، ابراز تاسف کرد.

یکی دیگر از آزادگان گفت: انتقاد داریم که چرا دولتمردان این دوره با وجود رای آوردن با حمایت شما ارتباطی با مردم برقرار نمی کنند؟

یکی دیگر از آزادگان بر ضرورت اخلاق در جامعه تاکید و گلایه کرد که برخی برای اینکه رای بیاورند اخلاق را نادیده می گیرند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy