Saturday, Sep 2, 2017

صفحه نخست » هشدار باقری علیه تجاوز نظامی به ایران

09022017A_TOP.jpgحمله احتمالی نظامی به ایران زمینی نخواهد بود

رادیو فردا - رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعلام کرد که حمله نظامی احتمالی به ایران احتمال «بسیار پائینی» دارد و این حمله در صورت وقوع، زمینی نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسین باقری، روز شنبه، ۱۱ شهریور، در جمع نیروهای پدافند هوایی گفت: «اگر درصد پایینی احتمال بدهیم که آنها به ما تجاوز کنند، این تجاوز زمینی نخواهد بود زیرا در صورت تجاوز زمینی با رزمندگان سلحشوری مواجه می‌شوند».

وی گفت که رهبر جمهوری اسلامی «توجه خاصی» به پدافند هوایی دارد و خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی این واحد از نیروهای مسلح ایران است.

آقای باقری تهدید کرد که حمله به ایران «هزینه‌های زیادی» را برای مهاجمان خواهد داشت و مهاجمان «نمی‌توانند حتی مکان جنگ را به مرزهای جمهوری اسلامی محدود نگه» دارند.

پیش از این نیز رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی ایران بارها تهدید کرده‌اند که در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران، جمهوری اسلامی منافع ایالات متحده و هم‌پیمانانش در کشورهای دیگر را به خطر می‌اندازد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز ۲۶ تیر دامنه این تهدید را فراتر برده و گفته بود که «هم‌ردیف شمردن سپاه با گروه‌های تروریستی و اعمال تحریم‌های مشابه، ریسک بزرگی برای آمریکایی‌ها و پایگاه‌ها و نیروهای آن‌ها در منطقه است».

دو روز بعد نیز فرمانده سپاه پاسداران تهدید کرد که در صورت تحریم این نهاد از سوی ایالات متحده، آمریکا باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتری اطراف ایران جمع‌آوری کند.

نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی حمله به هم‌پیمانان آمریکا از جمله اسرائیل را از جمله اقدامات ایران در صورت حمله احتمالی ذکر کرده‌اند.

از جمله یحیی رحیم‌صفوی، مشاور نظامی آیت الله علی خامنه‌ای، روز دوم تیرماه از آمادگی موشکی حزب‌الله لبنان، برای شلیک به سوی اسرائیل خبر داده بود.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه هفته گذشته در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفته بود که ایران کارخانه تولید موشک دقیق (نقطه‌زن) در سوریه و نیز در لبنان برپا کرده‌است.

از سوی دیگر، سایت اسرائیلی «وای.نت» روز پنجم شهریور نوشته بود، نخست‌وزیر لبنان درصدد جلوگیری از ساخت کارخانه موشک ایرانی در لبنان بوده‌است.

با این حال سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، در مصاحبه با شماره روز جمعه ۱۰ شهریور روزنامه لوموند این ادعاها را رد کرد.

باراک اوباما در دوره ریاست جمهوری خود و پیش از توافق اتمی وین بارها دربارهٔ احتمال حمله به ایران اعلام کرده بود که «همه گزینه‌ها روی میز است».

در همین حال حسن روحانی و اعضای دولتش بارها اعلام کرده‌اند که توافق اتمی وین «سایه جنگ را از سر ایران برداشت».

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجم مرداد به نقل از مقام‌های ارشد آمریکا خبر داده بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به دنبال گفت‌وگو با کشورهای اروپایی برای تنظیم توافقی جدید است که بتواند پس از انقضای تاریخ برجام نیز مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در تلاش است از محوطه‌های نظامی «مشکوک» ایران بازرسی انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این موضوع را یک «خواب تعبیرناشدنی» و «طنز» توصیف کرده و علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، نیز این گزارش‌ها را «بیهوده‌گویی و گزافه‌گویی» خوانده‌است.

دولت دونالد ترامپ همچنین تأکید می‌کند که برنامه موشکی ایران و همچنین فعالیت‌های نیروی قدس پاسداران نقض روح توافق هسته‌ای است، چرا که بر پایه این توافق، ایران قرار است در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و در سطح جهانی مشارکت کند.

پیش از این، در ۲۵ خردادماه، مجلس سنای آمریکا طرحی موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» را با اکثریت قاطع تصویب کرد. در این طرح از برنامه موشکی موشک‌های بالستیک ایران به عنوان یک تهدید یاد شد.

این طرح که پس از بررسی در مجلس نمایندگان و سنا، و افزودن محدودیت‌های جدید علیه روسیه و کره شمالی، به قانون جامع تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی موسوم شد، تحریم‌های الزام‌آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری با این برنامه اعمال می‌کند.

در مقابل، مجلس ایران در جلسه علنی روز ۲۲ مرداد، با ۲۴۰ رای از ۲۴۷ نماینده حاضر در مجلس، جزئیات طرح موسوم به «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا» را به تلافی تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy