Monday, Sep 4, 2017

صفحه نخست » حکم ده سال زندان نمازی‌ها، زکا و ژیو وانگ تایید شد

09042017A_TOP.jpgصدای آمریکا - یک هفته بعد از اینکه رسانه های آمریکایی خبر تایید حکم زندانیان آمریکایی در ایران را اعلام کردند، دادستان تهران تایید کرد احکام ده سال حبس سیامک و باقر نمازی، ژیو وانگ دانشجوی چینی آمریکایی دانشگاه پرینستون و نزار زکا شهروند لبنانی دارای اقامت آمریکا، که به جاسوسی برای آمریکا و دیگر دولت‌های خارجی متهم هستند، در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

عباس جعفری دولت آبادی روز یکشنبه ۱۲ شهریور با اعلام این خبر، پرونده این افراد را «مصداق ارتباط با شبکه نفوذ» دانست. برخورد با شبکه نفوذ کشورهای خارجی دستوری است که دو سال پیش رهبر جمهوری اسلامی به نهادهای امنیتی و قضایی داد.

یک وبسایت وابسته به قوه قضاییه ایران اتهام ژیو وانگ را جمع آوری اطلاعات محرمانه در خلال تحقیقات یک دوره آکادمیک در ایران عنوان کرده است. همسر ژیو وانگ، دانشگاه پرینستون و مقام‌های آمریکایی ادعای دولت ایران را رد کرده و بارها خواستار آزادی او شده‌اند. آنها می گویند آقای وانگ مشغول تحقیق درباره روابط خارجی دوره قاجار بود؛ سلسله ای که ۹۰ سال پیش منقرض شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پی صدور حکم ده سال زندان برای ژیو وانگ در ماه ژوئیه به دولت ایران هشدار داد ادامه حبس زندانیان آمریکایی در ایران پیامدهای جدی برای ایران به همراه خواهد داشت.

نزار زکا که از او به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می‌شود نیز، تابستان دو سال پیش با دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس جمهوری ایران برای شرکت در یک همایش بین‌المللی به ایران سفر کرد. چندی بعد رسانه‌های ایران اعلام کردند که سپاه پاسداران او را به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی با صدور قطعنامه‌ای خواهان آزادی آقای زکا از زندان شده است. این قطعنامه همچنین هشدار می‌دهد که اگر آمریکائیان و آمریکائیان ایرانی تبار اسیر در ایران آزاد نشوند جمهوری اسلامی باید در انتظار عواقب آن باشد.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته گزارش داد که این شهروند لبنانی دو جلسه کوتاه دادگاه غیرعلنی را سپری کرده است. بر اساس گزارش این سازمان، آقای زکا تا ماه ها پس از بازداشت از داشتن وکیل محروم بود.

سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی نیز از دو سال پیش در ایران بازداشت شدند. زندانی شدن سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، نیز اعتراض دولت آمریکا و برخی از اعضای کنگره را در پی داشته است. باقر نمازی ۸۱ ساله سالها برای یونیسف کار کرد و این سازمان بین المللی نیز خواستار آزادی او شده است.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از دیدار با بابک نمازی، برادر سیامک نمازی، با اشاره به سابقه باقر نمازی در یونیسف گفت که اگر ایران می‌خواهد در جهان اعتبار داشته باشد، باید اجازه بدهد باقر و سیامک نمازی به خانه بیایند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy