Tuesday, Sep 5, 2017

صفحه نخست » نارضایتی رسانه‌ای‌های اصلاح‌طلب از تغییر و تحولات مؤسسه همشهری

Hamshahri.jpgمجموعه همشهری از مجموعه‌های رسانه‌ای پیشرو در کشور است که همواره نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بسیاری در عرصه رسانه مکتوب داشته است. با روی کار آمدن اصلاح طلبان در شورا و شهرداری تهران، آنها حساب ویژه برای به کارگیری نیروهایشان در مجموعه هایی نظیر همشهری ـ که سنگ بنای تأسیس آن در زمان مدیریت کرباسچی بر شهرداری تهران نهاده شد ـ باز کرده بودند.

خبرها حاکی از آن است که مدیریت یکی از بزرگترین مجموعه‌های رسانه‌ای کشور، یعنی «مؤسسه همشهری» در دور جدید فعالیت شورای پنجم و شهرداری جدید ـ که زمام آن را اصلاح طلبان به دست گرفته‌اند ـ بر عهده «مرتضی حاجی» مدیرعامل بیست سال پیش این مؤسسه و وزیر آموزش و پرورش و تعاون دولت اصلاحات گذاشته شده و پس از او، «خسرو طالب زاده» از فعالان رسانه‌ای قدیمی به عنوان مدیر مسئول روزنامه همشهری برگزیده شده است؛ موضوعی که واکنش‌های مثبتی در جامعه رسانه‌ای اصلاح طلب به همراه نداشته است.

به گزارش «تابناک»؛ با روی کارآمدن ۲۱ عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران و انتخاب «محمد علی نجفی» به عنوان شهردار پایتخت، یکی از دغدغه‌های جدی جایگزین کردن تیم رسانه‌ای منتسب به این طیف در مؤسسه همشهری بود که در روزهای ابتدایی با تعیین سرپرست و انتخاب شورای سردبیری این دغدغه تا حدودی رفع شد و پس از آن بود که در مدت ده روز خبر غیر رسمی انتصاب مدیرعامل مؤسسه و مدیرعامل روزنامه همشهری اعلام و این مسأله تعیین تکلیف شد.

«مرتضی حاجی» ۶۹ ساله که ریاست ستاد انتخاباتی «سید محمد خاتمی» در سال ۱۳۷۶ را بر عهده داشت، در دولت اول، عهده‌دار جایگاه وزارت تعاون و در دولت دوم اصلاحات وزیر آموزش و پرورش شد و مسئولیت مدیریت مؤسسه همشهری را که اتفاقا بیست سال پیش آن را بر عهده داشته، دوباره بر عهده گرفت.

حاجی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ریاضی است. پس از پایان دوره ریاست جمهوری خاتمی با همراهی چند تن از وزیران و معاونان رئیس جمهور و مدیران دولت اصلاحات، «بنیاد باران» را راه اندازی کرد و در ابتدای دولت روحانی هم با حکم وزیر آموزش و پرورش به عنوان یکی از اعضای هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان انتخاب شد.

او به واسطه داشتن سابقه انجام کار تشکیلاتی و انتخاباتی در انتخابات اردیبهشت ماه امسال، ریاست ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» در تهران را بر عهده داشت؛ هرچند در دولت دوم روحانی ابتدا نام او به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، سرانجام این اتفاق نیفتاد تا او بر کرسی مدیریت مؤسسه همشهری تکیه بزند.

پس از او بود که خبر انتصاب «خسرو طالب زاده» به مدیر مسئولی جدید روزنامه همشهری نیز رسانه‌ای شد. طالب زاده از فعالان قدیمی رسانه است که سابقه فعالیت رسانه‌ای در برخی رسانه‌های اصلاح طلب را دارد. او همچنین سابقه کار در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان معاون خبر را نیز داشته است.

دی ماه سال ۱۳۹۵ طالب زاده به عنوان مشاور «سیدرضا صالحی امیری» وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده بود و اکنون در تغییرات جدید روزنامه همشهری به عنوان مدیر مسئول این روزنامه منصوب شده است.

هرچند این انتصاب‌ها حق طبیعی تیم مدیریتی جدید شورا و شهرداری تهران است، انتصاب مدیر هفتاد ساله برای مؤسسه و روزنامه همشهری خیلی به مذاق فعالان رسانه‌ای اصلاح طلب خوش نیامده است و به کارگیری افراد مسن و بی توجهی به قشرهای جوان تر از انتقادات جدی آنان است که در قبال تغییرات مدیریتی روزنامه همشهری مطرح کرده‌اند.

در همین زمینه، ابراهیمی سوته از فعالان رسانه‌ای اصلاح طلب که اتفاقا کارمند شهرداری هم هست نوشته: خانواده بزرگ شهرداری به برکت برخورداری از نیروهای با تجربه تحصیل کرده و عمدتا جوان، دارای سرمایه عظیمی است که هم از جهت کارآمدی و هم از منظر رویکرد نظری می‌توانند همگام با شورای شهر تهران و مدیریت شهری، زمینه تحول بنیادین را در همه عرصه‌ها پدید آورند.

جناب آقای مرتضی حاجی، یکی از نیروهای خدوم و با تجربه است که نام ایشان با اصلاحات و رئیس جمهور دولت اصلاحات گره تاریخی خورده است. عزت و اعتبار ایشان برای جریان اصلاح طلبان بر کسی پوشیده نیست. هرچند حضور ایشان در عرصه سیاست گذاری و مدیریت مؤسسه همشهری می‌تواند آرامش خوبی برای آن مجموعه ایجاد کند، باید به عواقب این انتصاب هم بیشتر تمرکز کنیم.

روزنامه همشهری یکی از رسانه‌های مکتوب و پیشروست که از بدو تولد، همیشه صاحب ابتکار و نوآفرینی در عرصه رسانه‌های مکتوب کشور بود. واضح است برای ادامه این مسیر با به کار گیری از عناصر تحصیل کرده و خوش فکر همچنان همشهری را پیشتاز در نوآوری رسانه‌های کشور قرار دهیم. عدم به کار گیری نسل‌های بعد از انقلاب و تمرکز بر عناصر نسل قبل از انقلاب خسارات جبران ناپذیری را متوجه مدیریت شهری تهران و در نهایت کشور خواهد کرد.

«سینا قنبرپور» روزنامه نگار اصلاح طلب که سابقه همکاری با مجموعه روزنامه همشهری را دارد نیز توئیت کرده که «منکر تجربه نیستم، ولی این مصداق خودخواهی تصمیم گیران است. فقط به خودشان اعتماد دارند؛ وزراء تغییر نمی‌کنند حالا به شهرداری تهران و همشهری هم سرایت کرده.»

به نظر می‌رسد طیف رسانه‌ای‌های اصلاح طلب به هیچ عنوان از تغییر تحولات در بدنه رسانه‌های منتسب به شهرداری رضایت ندارند و برخی هم این گونه از جانب شهردار جدید تهران نقل قول می‌کنند که او گفته است: «به هیچ عنوان تصمیمات سیاسی و جناحی نخواهد گرفت و تلاشش بر این است که در تغییر و تحولات شهرداری و مجموعه‌های آن فراجناحی عمل کند.» مسأله‌ای که خیلی به مذاق برخی اصلاح طلبان خوش نیامده است.

مجموعه همشهری از مجموعه‌های رسانه‌ای پیشرو در کشور است که همواره نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بسیاری در عرصه رسانه مکتوب داشته است. با روی کار آمدن اصلاح طلبان در شورا و شهرداری تهران، آنها حساب ویژه برای به کارگیری نیروهایشان در مجموعه هایی نظیر همشهری که سنگ بنای تأسیس آن در زمان مدیریت کرباسچی بر شهرداری تهران نهاده شد، باز کرده بودند.

حالا گویا تغییر و تحولات در این رسانه به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که برخی فعالان رسانه‌ای اصلاح طلب از آن ناراضی هستند و بر این عقیده‌اند که به آنچه در ذهن داشته‌اند، نخواهند رسید. اول از این باب که نیروهای جوان و رسانه‌ای اصلاح طلبی سهمی از مدیریت همشهری نبرده‌اند و کار برای مدیریت این مجموعه به چهره‌های قدیمی سپرده شده است و دوم هم از این بابت که انتظارات آنان برای تغییر در بدنه همشهری هم به لحاظ سرعت انجام آن و هم به لحاظ میزان تغییرات خیلی سریع و زیاد بوده است که به نظر می‌رسد با رویکرد فعلی محقق شدنی نیست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy