Saturday, Sep 9, 2017

صفحه نخست » ۵۰ درصد دختران در استان‌های مرزی از تحصیل باز می‌مانند

mohasel_rousta.jpgمعاون امور ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دلایل فرهنگی که موجب بازماندن کودکان از تحصیل می‌شود، گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه در استان‌های مرزی به دلایل مختلف ترک تحصیل می‌کنند که یکی از این دلایل ازدواج زودهنگام است.

رضوان حکیم‌زاده، معاون امور ابتدایی آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره عوامل بازماندن کودکان از تحصیل در مناطق کم برخوردار کشور گفت: در برخی خانواده‌ها به خصوص در شهرهای کوچک کودکان بازوی کار خانواده محسوب می‌شوند، به طور مثال در فصل برداشت محصول این کودکان باید در کنار خانواده‌ها باشند که شاید انعطاف‌پذیری در زمان و مکان آموزش بتواند این مسئله را حل کند یا در برخی استان‌ها به دلیل تعصباتی که وجود دارد، ‌ ممکن است دختران‌شان را به مدارس مختلط یا جایی که معلم خانم ندارد، ‌ نفرستند.

معاون وزیرآموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دلایل فرهنگی نیز در بازماندن کودکان از تحصیل موثر است، گفت: در برخی از روستاها به دلیل دور بودن مدرسه فرزندان‌شان را علی‌رغم وجود وسیله حمل و نقل به مدرسه نمی‌فرستند. ما در بازدید‌هایی که از مناطق مختلف کشور داشتیم به دلایل متعددی برای بازماندن کودکان از تحصیل رسیدیم.

او با تاکید بر اینکه دبیرخانه مناطق محروم در چهار استان کشور به صورت نقطه به نقطه دلایل بازماندن کودکان از تحصیل را شناسایی و بررسی می‌کند، افزود: در برخی از بخش‌های استان‌های محروم نیز شرایط تحصیل مهیاست و میانگین‌ها به ما کمک نمی‌کند؛ بنابراین این موضوع به شکل نقطه‌ای با محورهای مختلفی از جمله نبود یا کمبود امکانات تحصیلی، ‌ دلایلی فرهنگی و تعصبی یا ازدواج زود هنگام دانش‌آموزان دختر بررسی شد.

رسانه ملی به جای تبلیغ کلاس‌های کنکور برای اهمیت سواد فرهنگ‌سازی کند

حکیم‌زاده با اشاره به ازدواج زودهنگام کودکان و بازماندن آنها از تحصیل گفت: با تصویب قوانین لازم، ‌ آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی خانواده‌ها این امکان وجود خواهد داشت که ما بتوانیم تغییر نگرش و رفتار ایجاد کنیم و این فرصت به دختران داده شود که در مدرسه حضور داشته باشند.

معاون امور ابتدایی آموزش و پرورش با تاکید بر نقش رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در رابطه با ازدواج زودهنگام کودکان گفت: قطعا تلویزیون به عنوان رسانه ملی بسیار قدرتمند است و به جای برنامه‌هایی مانند تبلیغ برای کلاس‌های کنکور و تست‌زنی قسمتی از برنامه‌هایش را به فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم به خصوص برای مناطق محروم اختصاص دهد و برای توانمندی دختران و زنان که چه نقشی می‌توانند در تربیت نسل داشته باشند، می‌تواند بسیار موثر باشد.

حکیم‌زاده تاکید کرد: علت اصلی بازماندن از تحصیل دانش‌آموزانی که ازداوج می‌کنند، ‌ خود آنها و خانواده‌هایشان است و در واقع منع خاصی برای حضور دانش‌آموزان در آموزش و پرورش وجود ندارد.

او با اشاره به سرشماری‌های انجام شده و جمعیت واجب‌التعلیم‌ها گفت: با توجه به آمار افراد واجب‌التعلیم و تعداد دانش‌آموزانی که در مدارس ثبت‌نام می‌کنند و مقایسه‌ای که بین این دو موضوع وجود دارد. کودکان کار دو دسته هستند، در بسیاری از مناطق کودکان کمک‌ کار خانواده‌ها محسوب می‌شوند، اما در مواردی کودکان به خاطر کار کردن و کمک به معاش خانواده فرصت حضور در مدرسه را از دست می‌دهند که این موضوع مسئله‌ساز است. وگرنه در بسیاری از خانواده‌های روستایی کودکان در کار به خانواده‌ها کمک می‌کنند، اما اینکه فرصت‌های تحصیل از کودکان گرفته شود، ناپسند است.

حدود ۵۰ درصد دانش‌آموزان دختر استان‌های مرزی در مقطع متوسطه حضور نمی‌یابند

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه منعی برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه وجود ندارد، افزود: آموزش و پرورش در تلاش است که همه امکانات را برای تحصیل واجب التعلیمی‌ها فراهم کند. اکثریت دانش‌آموزانی که ازدواج می‌کنند بیشتر در دوره متوسطه هستند و ما در مناطق محروم پوشش ابتدایی بسیار بهتری نسبت به پوشش متوسطه داریم.

حکیم‌زاده تاکید کرد: در بسیاری از استان‌های مرزی، نرخ پوشش دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه حدود ۵۰ درصد است یعنی ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان این مقطع در مدرسه حضور ندارند و این آمار، ‌ تکان‌دهنده است و ممکن است برخی از آنها به دلیل ازدواج زودهنگام مدرسه را ترک می‌کنند.

معاون امور ابتدایی آموزش و پرورش گفت: نهاد متولی اصلی تربیت و فرهنگ‌سازی آموزش و پرورش است. ۱۳میلیون دانش‌آموز در اختیار این نهاد است بنابراین همه بودجه‌هایی که صرف امور فرهنگی در کشور می‌شود به دلیل اینکه در بیشتر اوقات مفید شبانه‌روز، دانش‌آموزان در اختیار مدارس هستند، ‌ باید به آموزش و پرورش تعلق بگیرد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر نمی‌توان توقعی از آموزش و پرورش داشت بدون اینکه امکانات لازم را برایش فراهم کرد. البته آموزش و پرورش به تنهایی تاثیرگذار نیست، نهاد خانواده، ‌ رسانه‌ها از جمله رسانه ملی مانند یک دانشگاه بزرگ و سازمان‌های متعددی که کار فرهنگی انجام می‌دهند در امر تربیت تاثیرگذار هستند.

او افزود: اگر همه این موارد متمرکز و برنامه‌ریزی شود و بودجه‌ای قابل قبولی برای کار فرهنگی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد قطعا شاهد نتایج بهتری خواهیم بود. آموزش و پرورش به صورت یک سیستم رسمی با در اختیار داشتن نیروی انسانی کارآمد می‌تواند بسیار در امر فرهنگ‌سازی موثر باشد. یکی از بزرگترین مشکلات امروز این است که بیشتر خانواده‌ها سعی کردند دانش‌آموزان را به سمت درس خواندن برای کنکور و کلاس‌های تست و این قبیل فعالیت‌ها آماده کنند که به طبع کار فرهنگی با این مسئله کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر به همین شکل جلو بریم پرورش سایر جنبه‌ها تحت شعاع قرار می‌گیرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy